Sivu 1/1
Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 02 Heinä 2012 12:46
Kirjoittaja jusvir
Ei täällä oikein moottoriosioita ole, niin laitetaan tänne, kun onhan se mahurissa aika alhaalla tuo kone
Vinkkejä saapi antaa, jos on kokemusta aiheesta. Eli kyseinen kulkuri sai vaihtomoottorin edellisen tilalle, mikä narahti aikalailla palasiksi öljypumpun käyttöakselin katkettua. Ja öljynpaineen merkkivaloahan tuolloin ei vielä ollut, vaan pelkkä mittari. No nyt on ja iso
Tuolla "uudella" ajeltiinkin jonkin aikaa, mutta yhden pidemmän reissun jälkeen se puhalsi valkoista putkesta, eli vettä meni ilmeisesti pyttyyn/pyttyihin ja kävi kuitenkin hyvin. Jonkun aikaa seisottua se pyöri kierroksen startilla, mutta löi jumiin. Itse lähdin autosta korjaamaan "sähkövikaa", kun ei startti kuulemma jaksanut pyörittää, mutta todellisuus oli taas kerran karumpi kuin arvasinkaan. Nestelukko sylinterissä kenties ja jotain muutakin ehkä hajonnut siinä sivussa.
Eli tilanne on se, että glykolia on ihan joka paikassa. Öljypohjassa, ennen ja jälkeen turbon, jokaisen venttiilikopan kannen alla ja niin edespäin. Mikä hemmetti voi noin levitä, että se puhaltaa sitä jäähdytysnestettä joka tuutin täyteen? Kansipahvista tuskin noin paljoa nestettä voi tulla, ellei se sitten puutu kokonaan joltain kulmalta. Lohko halki?
Onko tuossa moottorissa joku perusvika, mikä noita litkuja sotkee? Joka paikassa niitä tunnutaan kehuttavan ikuisiksi, mutta tää nyt on jo toinen, mikä kilahti muutaman tonnin ajon jälkeen.
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Re: Volvo THD-100 nesteet sekaisin
Lähetetty: 02 Heinä 2012 17:24
Kirjoittaja Reddewil
Se nyt tuli vain mieleen, että ei se mahotonta vuotoa tahi halkeemaa tarvii ku paikat on täynnä glykolia. Aatteleppa ku patterit valuu tyhjäksi sinne moottoriin, niin on sitä vettä sitten reilusti!
Harmi kyllä ku tuolleen särkyy. Ei kai se auta ku kansi kerrallaan aukoa ja kattoo onko pahvi menny, niitä kai sitä menee tai syöpyy kannen/lohkon pinta? Oliko nuissa sylinteriputken valumisia vai oliko se vaan kanijoijen ominaisuus?
Re: Volvo THD-100 nesteet sekaisin
Lähetetty: 02 Heinä 2012 17:49
Kirjoittaja ansa
jusvir kirjoitti:Ei täällä oikein moottoriosioita ole, niin laitetaan tänne, kun onhan se mahurissa aika alhaalla tuo kone
Vinkkejä saapi antaa, jos on kokemusta aiheesta. Eli kyseinen kulkuri sai vaihtomoottorin edellisen tilalle, mikä narahti aikalailla palasiksi öljypumpun käyttöakselin katkettua. Ja öljynpaineen merkkivaloahan tuolloin ei vielä ollut, vaan pelkkä mittari. No nyt on ja iso
Tuolla "uudella" ajeltiinkin jonkin aikaa, mutta yhden pidemmän reissun jälkeen se puhalsi valkoista putkesta, eli vettä meni ilmeisesti pyttyyn/pyttyihin ja kävi kuitenkin hyvin. Jonkun aikaa seisottua se pyöri kierroksen startilla, mutta löi jumiin. Itse lähdin autosta korjaamaan "sähkövikaa", kun ei startti kuulemma jaksanut pyörittää, mutta todellisuus oli taas kerran karumpi kuin arvasinkaan. Nestelukko sylinterissä kenties ja jotain muutakin ehkä hajonnut siinä sivussa.
Eli tilanne on se, että glykolia on ihan joka paikassa. Öljypohjassa, ennen ja jälkeen turbon, jokaisen venttiilikopan kannen alla ja niin edespäin. Mikä hemmetti voi noin levitä, että se puhaltaa sitä jäähdytysnestettä joka tuutin täyteen? Kansipahvista tuskin noin paljoa nestettä voi tulla, ellei se sitten puutu kokonaan joltain kulmalta. Lohko halki?
Onko tuossa moottorissa joku perusvika, mikä noita litkuja sotkee? Joka paikassa niitä tunnutaan kehuttavan ikuisiksi, mutta tää nyt on jo toinen, mikä kilahti muutaman tonnin ajon jälkeen.
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
moikka
purkasin tuossa yhden agrin koneen ,joka oli siis 12litrainen volvo penta ja siellä oli putki haljennut ja sekoittanut kaikki mehut keskenään ,käynnistys yrityksen seurauksena oli työntätangot mutkalla kyseisestä sylinteristä ,että tälläisiä kokemuksia;-)
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 02 Heinä 2012 21:42
Kirjoittaja TeuSkin
Omakohtaisen kokemuksen mukaan B57 moottorista, oireet viittaavat vahvasti sylinteriputken alapään tiivisteiden vuotamiseen. Putki tai putket ovat syöpyneet vesitilan puolelta ja lisäksi vanhat kumitiivisterenkaat ovat kovettuneet ja vuoto on tosiasia.
Todennäköisesti kannen tiivistevika aiheuttaa kovan savutuksen kun vesi pääsee sylinteriin.
Kannen tiivistevika pitäisi ilmetä myös syyläriin tulevana reiluna ylipaineena.
Kaikki tämä oletus juuri B57:n rempan tehneenä.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 03 Heinä 2012 11:50
Kirjoittaja jusvir
Okei, eli ääni kansipahville ja pari sylinteriputkille. No, auki se on otettava joka tapauksessa, mutta tietäähän vähän että mitä lähtee jahtaamaan. Yksi tuttava tuossa kertoili, että noissa on joskus ollut vesipumpun stefan kanssa ongelmaa jossain moottorimallissa, että se kusee vedet öljyjen sekaan näppärästi hajotessaan. Pitääpä tutkia sekin, mutta eipä tuo taida sitä savuttamista selittää.
Ansa: enpä ole ennen kuullut, että nestelukko työntötankoja taivuttelee.

Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 03 Heinä 2012 20:20
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos savuttaa ja vesi menee öljyn sekaan, vaikuttaa sylinteriputken vuodolta.
Tai sitten siellä on kaksi vikaa esim vesipumppu ja suutinholkki vuotaa.
Ota öljypohjasta se peltinen luukku irti, sieltä näkyy hyvin jos vesi tulee sylinteriputkesta tai vesipumpusta.
Älä siis irroita koko öljypohjaa, jos vaikka vuoto olisi keskimmäisissä putkissa, ei tarvitse turhaan öljypohjaa irroittaa.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 03 Heinä 2012 21:04
Kirjoittaja jusvir
Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Puu Tiainen kirjoitti:Jos savuttaa ja vesi menee öljyn sekaan, vaikuttaa sylinteriputken vuodolta.
Tai sitten siellä on kaksi vikaa esim vesipumppu ja suutinholkki vuotaa.
Ota öljypohjasta se peltinen luukku irti, sieltä näkyy hyvin jos vesi tulee sylinteriputkesta tai vesipumpusta.
Älä siis irroita koko öljypohjaa, jos vaikka vuoto olisi keskimmäisissä putkissa, ei tarvitse turhaan öljypohjaa irroittaa.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 03 Heinä 2012 21:45
Kirjoittaja only4pro
minulla B58, vuonna 2007 "moottorin kunnostus paikallaan" lukee savonlinjan papereissa
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 04 Heinä 2012 06:01
Kirjoittaja Puu Tiainen
jusvir kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Ei se runkopalkki tule eteen, kannethan on palkin alapuolella.
Paikallaan putkien vaihto onnistuu mainiosti ja niinhän se yleensä tehdään, jos tehdään pienempi remppa eikä esim kampiakselia irroiteta.
Re: Volvo THD-100d nesteet sekaisin
Lähetetty: 04 Heinä 2012 09:11
Kirjoittaja jusvir
Puu Tiainen kirjoitti:jusvir kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta.
No saahan sitä tuosta varmaan kurkittua jos nestettä lisää (tyhjennetty kaikki pois), mutta eikös se "pikkuöljypohja" mahtanut olla ihan muutamalla hassulla pultilla kiinni ja sen nykäisee aika nopeasti poiskin...?
Onko joku muuten vaihdellut noita putkia moottori paikoillaan? Tiedän, että pystykoneeseen niin on tehty, mutta tuo on vähän hankala ainakin kansien puolelta repiä auki, kun tulee runkopalkki ilkeästi eteen. :/
Ei se runkopalkki tule eteen, kannethan on palkin alapuolella.
Paikallaan putkien vaihto onnistuu mainiosti ja niinhän se yleensä tehdään, jos tehdään pienempi remppa eikä esim kampiakselia irroiteta.
Juu, ei kansien eteen, mutta pakosarjojen irroittaminen on voi olla mielenkiintoista. Eipä sikäli, toi moottorin irti nappaaminenkaan ei ole ihan mikään vartin juttu, niin koitetaanpa fiksaa paikallaan jahka vika selviää.