Sivu 1/1
B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 13:19
Kirjoittaja Addica
Aika vähän löysin juttuja otsikon aisioista. Liekö porukka teettänyt niihin liittyvät työt koiraamoilla.
Olen omaa korjausta suunnitellut jo kuukausia ja viimein olisi aika rohkaista mielensä ja edes yrittää ko toimenpide tehdä itse.
Edestä oikealta vuotaa jostain ja uusia osia on varoiksi haettu rouhekopallinen.
Vaan missä järjestyksessä olisi viisasta koittaa saada pussi irti, että pääsee lautasen ja muiden osien kuntoa tutkailemaan?
Iskarit saattaa rajoittaa akselin liikettä sen verran, että ei tule tilaa korin ja akselin väliin tarpeeksi, eli ne irti?
Iskarin irrotusta varten taas tarvinnee irroittaa etupyöräkin.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 13:30
Kirjoittaja Lahti32
Tarvinneeko iskaria irroittaa? Ei oo mitään kokemusta, edellisen kerran ilmapussi vaihettu 14 vuotta sitten niin aattelin vaan että ei kyllä niitä kovin tiheään mene.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 13:56
Kirjoittaja Addica
Ei tuossakaan pussi taida rikki olla, pihisee pussin yläpuolelta.
Joku kenkälusikkatsydeemi vois olla jees. Siellä lienee vastustamassa pohjaanlyöntikumikin.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 14:14
Kirjoittaja salminen
En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 15:08
Kirjoittaja Addica
salminen kirjoitti:En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Ukonilma suvaitsi saapua jynttäämään, joten piti vaihtaa mobiililaitteisiin.
Pyörää taidan tosiaan alkaa irrottamaan seuraavana toimenpiteenä.
Pussin vastakappale korissa, lienee pyöreä teräslevy vain, mureni kohtalaisen isosti kun siihen vähän tarjosi kioskiavainta. Eli ainakin hitsausta on luvassa.
Saattaa tässäkin autossa edessä vielä kaikki ilmajousitukseen liittyvä olla tehtaan jäljiltä. Pussitkin on Volvo teksteillä.
Melko lailla taitaa olla kampeamishommia tiedossa, aika jämäkältä tuntui se pussukka painella. Huh.

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 21:02
Kirjoittaja Addica
Tulikin huomattavasti enemmän tilaa, kun nosti koppaa eka ilmalla ja sitten hiukkasen tunkilla lisää. Sitten pukit alle.
Kyllähän iskareissakin näemmä pelivaraa piisaa.
Ootellaan nyt, että paineet hukkuu, josko sitten taas mietitään lisää.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 08 Heinä 2012 23:34
Kirjoittaja Addica
No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.
Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 12 Heinä 2012 23:33
Kirjoittaja Zyke64
Addica kirjoitti:No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.
Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
Eikä varmaan ehyenä liitin lähdekkään. Mutteri on odennäköisesti ruostunut jumiin ja kanta syöpynyt niin, ettei saa millään edes kiinni. Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten. Kunha saat ilmaletkun nipan irti. Mutta jos et liin letku poikki ja siihenkin uudet hilut. Letkua voi jatkaa jatkoliittimellä tarvittaessa. Ylätukilevy uusiksi ja jousen ylälautanen uusiksi niin tulee ilmatiiviskin. Ylälautanen ei maksa paljoa. Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.
Ja laita ylälevy sekä jousen ylälautanen niin kiinni, että saat ilmatiiviin liitoksen rungon ja levyn väliin, etei tule yllätyksiä kun ilma suhisee levyn ja rungon välistä ulos

Itse laitoin sikaflexia väliin

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 17 Heinä 2012 00:03
Kirjoittaja Addica
Zyke64 kirjoitti:
Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten.
Ylälautanen ei maksa paljoa.
Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.
Itse laitoin sikaflexia väliin

66€ yläkansi/lautanen Volvolta
Ilmanipat yhteensä n.18€
Pohjaanlyöntikumi n. 63€
Sen ja kannen kiinnityspultti 45€ + sille mutteri 1,30.
Pussi olisi ollut 200€, tarvikkeena 50€.
Uudemman mallin ylätuen "korjauslautanen" olisi ollut tarjolla, mutta reiät pikkuisen eri kohdissa ja hintaakin netonnettona 100€. Ei raskinnut, eli pokasaha soi huomenna jostain levyn kappaleesta semmosen.
Sikafleksiajatus kuulostaa hyvältä, nyt kun on rakenteen nähnyt ja sitä pähkäillyt.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 17 Heinä 2012 08:48
Kirjoittaja KajNyy1
En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 17 Heinä 2012 11:51
Kirjoittaja Addica
KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 17 Heinä 2012 22:26
Kirjoittaja Zyke64
Addica kirjoitti:KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.
Juu, ja minäkin laitoin sikaa vain metalliosien väliin, eli en edes pohjanlyöntikumeen pussista puhumattakaan, se nyt olis vihon viiminen temppu

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 19 Heinä 2012 13:22
Kirjoittaja Addica
Pikkuhiljaa.
Nyt on sentään jo uudet tuet ja ylävasteet hitsattu paikoilleen.
Kamalin homma oli siistiä ne vanhat raudan jämät pois.
Vaan nytpä tuli tenkkapoo. Uusi pohjaanlyönti-/lepuutuskumi, mikälie, onkin kolmisen senttiä korkeempi ja eipähän mahdu enää ilmapussi takasin sujahtamaan. Ah.
Onko kellään näkemystä, kuinka tuo alamäntä on kiinni etuakselissa?
Piirustuksista kattellen siinä ei olisi mukamas mitään mutteri-pullti viritystä, että makais vaan aksilan päällä.
Jos se irtois nyt helposti lekalla kumauttamalla, niin homma helpottuis, muuten pitää miettiä, millä ihmeellä saa puristettua pussia vielä inan kasaan. Korin nosto ei anna akselin väliin enempää tilaa.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 20 Heinä 2012 10:31
Kirjoittaja KajNyy1
Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.

Irroitus: nosta alamaljan toista reunaa n. 5 cm ja työnnä sivulta ulos, melkein itsekseen lipsahtaa pussin yläpää pois lautasen päältä, jos ei avita vähän.

Paikoilleenlaitto: työnnä koko höskää ylöspäin kohti ylälautastaniin paljon että saat alamaljan luiskautettua paikoilleen. Tämän jälkeen sovittelet yläreijän lautasen ympärille. Jos jäi pussi pujottamasta sinne niin eikun ruttuun kumia niin paljon että menee pohjaanlyönti kumin yli.
Kuvat on taka-akselilta mutta sama proseduuri on edessä. Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 20 Heinä 2012 11:19
Kirjoittaja Puu Tiainen
Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.
Pussin takaisin laitto: Rasvaa palje sisäpuolelta hyvin vaikkapa rengasrasvalla, rullaa palje pohjan päälle ja asenna paikoilleen.
Akseli ylös kunnes tasoventtiili antaa painetta ja siellä se on.
Tuolla ohjeella asentamiseen menee 5 minuuttia, jos nyt kukaan ohjeesta mitään ymmärtää ( paskat ohjeet )
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 22 Heinä 2012 19:24
Kirjoittaja Addica
KajNyy1 kirjoitti:Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.
Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
Kyllä, viidestä kohtaa on auto tuettu.
Puu Tiainen kirjoitti:Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.
Niin minä vaan tuumasin, jotta en uskalla sitä annosta väkivaltaa käyttää, jonka tämän alamaljan irrotus vaatisi.

(tulee pian kympin äijältä satasen vahinko jne.)
Taitaa olla muuten se alaosa kaksiosainen? MK3:han tämä lienee(-89 siis). Ulkokehä vain hieman hemppuu, kun taas se keskiosa istuu kuin...no, jämäkästi.
Kuviakin olen ottanut, mutta vielä kamerassa.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 22 Heinä 2012 20:46
Kirjoittaja Addica
Sitten tulikin se Tammisen Juhanin K.I.S.S. prinsiippi mieleen ja otin tuulettajan remmin, kiepautin reiästä ympäri, lenkeistä kiristys räikän jatkovarrella ja eikun pussi paikalleen.
Tämä on ollut mulle melkein elämää suurempi korjauskohde, varmaan 2 viikkoa auto ollut pukeilla.

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 23 Heinä 2012 20:49
Kirjoittaja Addica
Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 25 Heinä 2012 00:00
Kirjoittaja Addica
Juuri äsken sain liukasteen ja muutaman sovituksen kanssa pussin pitämään ja auton pois pukeilta.
Kiitoksia kaikille neuvoista!
Alitajuntaan jäi vielä kysymys kytemään tämän maljamallin irrotuksesta.
No, paras varmaan hommata aikanaan ehjä osa viereen, niin tietää mihin kohtaan alkaa väkivaltaa käyttämään.

Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 31 Heinä 2012 13:06
Kirjoittaja PekuMAN66
Maljan ohjaritappi osaakin tarttua lujasti! Kun ekaa kertaa irroitin vuotavaa maljaa enkä tiennyt kiinnituksestä, ja irroitin vuotavaa maljaa isoilla työkaluilla(rautakanki, tunkki, leka), niin tappi jäi reikään ja ruosteinen malja irtosi repeämällä. Sitten näkikin rakenteen hyvin... Maljan pyörittäminen voi helpottaa irroitusta, ruosteet irtoaa.
Jos muuta hommaa on tehty et kori on ylhäällä, niin olen liikutellut maljoja että eivät kiinnitykset jumiudu
Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Lähetetty: 31 Heinä 2012 21:03
Kirjoittaja Addica
Voimaa neuvottiin käyttämään ja sen uskon, että sillä se sieltä heltiääkin.
En tosin omaan näin tohtinut tehdä, kun ei ollut ehjää tilalle, jos ja kun romua olisi tullut.
