Sivu 1/1
B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 17:41
Kirjoittaja Matkamese
Kulkurin metsästys on ollut käynnissä jo jonkin aikaa ja kaksi mahdollista aihiota on haarukoitunut tarkasteluun.
Olen yrittänyt selvittää itselleni noiden kahden alustatyypin eroja. Sattumalta kun molemmat tarjokkaat on Volvon alustoja.
Kiinnostaisi tietää mitkä on suurimmat erot teknisesti, ajo-ominaisuuksien ja huollon/kestävyyden kannalta. B58-65 alusta on Lahti 33-korinen vm. 1979 ja B10 on Wiiman korilla vm.1984.
Lahtikossa on ilmapalkeet kuten varmaan Wiimassakin, mutta mikä on selvin ero ajon kannalta.
Molemmat on mahureita.
Mitä olen lukenut niin B58 on lähes legendan maineessa kestävyyden ja huollon helppouden (suhteellista tuo helppous...) suhteen. Senkin voi selvittää mikä on alustan ikä eli onko koritettu toiseen kertaan, mutta ei se kulkuria huononna vaikka olisikin
Varmasti ihan perusjuttuja kokeneille Volvo-miehille, mutta noviisi nöyränä kyselee
Tuo B58 olisi jo pikkuisen aloitettu kulkurin malliksi ja 1+16, mutta B10 on ihan bussivarusteissa.
ps. kulkurikuumeen määrää kuvastaa se, kun hullu kulkee pihalla rullamitan kanssa mittailemassa, että taipuuko se tohon pihalle noin vai näin päin parkkiin...

Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 18:27
Kirjoittaja Reddewil
B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 19:09
Kirjoittaja Pilotti
Vuoden 1979 B58 on varmaan viimeisiä valmistettuja. Taisi nuo B10M:ät tulla noihi aikoihin liikenteeseen.Noissa B58:ssa oli noiden rautajousien lisäksi optio lisäilmajousille. Eli noiden lehtijousien päällä oli pienet ilmapussukat. Sellaisella aikanaan jonkinverran ajaneena (esim. Roomaan) pidän tuota perusrautaversiota parempana. Tuo 84 mallinen kymppi on vähän niin ja näin, riippuen korista. Onko runkollinen vai tuommoinen himmelirakennelma akselien välissä. Ei siinä kuitenkaan taida kahdeksaa ilmapussia olla. Kaksi edessä ja neljä takana. Kuusi? Ja kyllä nuo nykyiset pussit on varsin kestäviä. Taitaa ennammin pettää/ruostua nuo maljat ja lautaset.
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 20:28
Kirjoittaja wiima63
Reddewil kirjoitti:B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
Täh..Onko tuo kuvassasi oleva hopea kaunotar tosiaan -74 vuosimallia ja faceliftattu uudemman näköseksi ?
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 21:38
Kirjoittaja Matkamese
Kiitos mielipiteistä. Tuo ajo-ominaisuus on vaikea itse todeta muuten kuin ajamalla, mutta hyvä tietää jo etukäteen. Silloin kun ekan kerran isoa vaikkakin vain 10 metristä bussia ajoin Setran oston jälkeen niin tuli tunne että täähän menee kuin henkilöauto tienpäällä.
Nyt arvostaa jo enemmän muita ominaisuuksia ja onhan uudemmat bussit varmaan kaikki suht mukavia ajaa, mutta on siellä sitä tekniikkaakin enemmän ja vikamahdollisuuksiakin. Kunhan runko/alusta on terve ja kone sekä voimansiirto toimii luotettavasti niin loppujen kanssa ei ole isoja vaikeuksia. Huomattavasti miellyttävämpi nikkaroida sisustaa kuin hitsata alustaa

Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 21:53
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
Täh..Onko tuo kuvassasi oleva hopea kaunotar tosiaan -74 vuosimallia ja faceliftattu uudemman näköseksi ?
Kyllä se -74 on, -88 koritettu ja minä oon nyt jonkun tunnin sitä laittanu... Pistin yv:tä.
Niin ja meijän Jussi vuokraa ja ajelee noilla busseilla teatteri ym. reissuja ja on edelleen sitä mieltä että paras ajaa ja kulkee on tuolla mun autolla... Liekkö kehuskelee turhaan, mut jos vartin päästä kenottaa vuokra-auto joku nurkka lintassa ja sammuilee ym. matkalle...
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 22:00
Kirjoittaja motoku
lahden koppa on kyllä todennäköisesti wiimalaista terveempi. mutta jos alumiini hapettuu, osaatko korjata? wiima on mustaa ja sitä osaa ja joutuu hitsata
b10m vai b58? liki samantekevää, kunhan on ehjä. risana kumpikin on ehjää sisartaan huonompi.
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 02 Elo 2012 22:23
Kirjoittaja Matkamese
Tuon B58:n puolesta puhuu tässä tapauksessa muutama kymppitonni sitten tehty koneremppa. Minkälainen remppa ja missä tehty, siitä ei minulla ole vielä tietoa. Takana oleva rahtitila kyllä houkuttaa myös, sinne kun voi ajaa motukan sisään kuin kotitalliin
Pitäähän kauppamopo matkaan mahtua
Vesijärjestelmät ja hupisähköt tulisi myös rakentelulistalle ja varmaan jo tehdyt makuupaikatkin menisi remonttiin. Vessa löytyy, joka on lapsiperheessä aika tärkeä juttu.
Mutta katellaan mitä kaikkea tulee tarjolle...olishan se kyllä komeeta ajella syksyn tapaamiseen "uudella" kulkurilla

Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 03 Elo 2012 13:17
Kirjoittaja KajNyy1
Kyllä 79 vm B58 oli takapää ilmajousilla varmaankin ja etupää lehtijousilla.
B10M vm 80 oli ympäriinsä ilmajousitettu 4 pussia takana ja kaksi edessä. Taisi tulla B10M mukana tuo 6+6 lovinen vaihdelaatikkokin. Muutoin minun B10M on samaa tekniikkaa kuin tuo B58
Re: B58 vai B10?
Lähetetty: 05 Elo 2012 10:43
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä 1979 B58 on edestä ja takaa ilmajousitettu, sellaisilla makkarapusseilla, lehtijousien lisäksi. Kummat on kestävämmät sitten, omassa on ilmapussi vaihdettu viimeksi 14 vuotta sitten. Kannattaa katsoa rungon kunto molemmista malleista, etu ja takapyörien molemmilta puolin. Korina Wiimalla ja Lahtikolla on sellainen ero että Wiimaa hitsataan mutta Lahtikkoa ei... Eikä alumiini hapetu mistään ainakaan ekan 30 vuoden aikana!
Ajolleen Volvot on kyllä vakaita ja mukava on maailmaa kiertää.