ZF automaatti
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
ZF automaatti
Mitä öljyä käytätte ZF automaattilaatikossa. "Normaali" käyttölämpötila kun on manuaalin mukaan 90-110 astetta, mikä on aikaslailla kuuma. Pysyy kyllä enimmäkseen tuossa 90 pinnassa, mutta kaupunkiajossa kiikkuu kohtuu helposti yli sadan asteen
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: ZF automaatti
Itse kyselin samaa aihetta jokunen aika sitten:
viewtopic.php?f=3&t=3781
SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.
Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
viewtopic.php?f=3&t=3781
SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.
Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: ZF automaatti
Oletko kysynyt tuolta ->http://www.carrusdelta.fi/Zyke64 kirjoitti:
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Liikennöitsijöiden omilta varikoilta/korjaamoilta kannattaa kysellä, itse sain Setraan sillä tavalla koko pinon manuaaleja eikä maksanut mitään.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: ZF automaatti
Aivan, sieltähän sain edelleiseenkin Deltaan, muisti on vaan niin lyhytMatkamese kirjoitti:Oletko kysynyt tuolta ->http://www.carrusdelta.fi/Zyke64 kirjoitti:
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Liikennöitsijöiden omilta varikoilta/korjaamoilta kannattaa kysellä, itse sain Setraan sillä tavalla koko pinon manuaaleja eikä maksanut mitään.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: ZF automaatti
On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..SisuPussi kirjoitti:Itse kyselin samaa aihetta jokunen aika sitten:
viewtopic.php?f=3&t=3781
SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.
Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: ZF automaatti
Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.Zyke64 kirjoitti: On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: ZF automaatti
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.SisuPussi kirjoitti:Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.Zyke64 kirjoitti: On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: ZF automaatti
Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon:
download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: ZF automaatti
Ammattiliikenteessä moottoriöljyä harvoin käytetään ja en suosittele sitä kevyempäänkään käyttöön.SisuPussi kirjoitti:Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon:
download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
Ehkä se kevyessä käytössä menee, en tiedä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ZF automaatti
Kovassa askissa ymmärtäisin nuo vaihtoehdot, mutta että automaatissa. Kovin ovat erilaisia jo maalaisen silmin nähtynä tuo ATF ja 10W motoriölppä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ZF automaatti
Löysin yhdestä nivaskasta tämmösiä papruja:
Sivu 1
Sivu 2
Sivu 3
Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Sivu 1
Sivu 2
Sivu 3
Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Viimeksi muokannut Addica, 12 Elo 2012 10:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: ZF automaatti
Hieman aiheesta poiketen, mutta liittyy automaattivaihteistoon. Meidän perhekuljettimessa Toyota Avensis Verson automaattilaatikossa oli ostaessani aivan mustaa ja palaneelle haisevaa öljyä. Tässä vaiheessa €-kuvat vilisi jo silmissä, mutta menopuolella. Onneksi laatikko oli kuitenkin kunnossa ja vaihdoin öljyt. Vuoden päästä vaihdettiin uudet öljyt ja tälläkertaa oikean luokituksen öljyt ja lisäksi Forten lisäaineet laatikkoon. On toiminut sen jälkeen moitteetta jo neljättä vuottaPuu Tiainen kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Aluksi kyllä pelästytti se öljyn väri ja haju
Toki raskaan kaluston laatikko kestänee enemmän mutta oikea öljy sinnekin kuuluu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: ZF automaatti
Tuo uudemman mallin mitari on minulla, ja punainen alkaa tuosta 110 asteen jälkeen. Tuo hidastinmalli jäi auki, kun autossa on hidastin. Se on tuo viiksimalli 4 asentoinen, eli itse laatikko ei varmaankaan ole hidastimella vaan se on sähköhidastin. En oo joutanu vielä tarkemmin perehtymään.
Mutta edelleen sanoisin, että moottoriöljy ei kuulu automaattiloovaan....
Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: ZF automaatti
Kymmensenttinen nivaska sikin sokin noita huoltotiedotteita tossa.Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan
Koitan pläräillä niitä, josko ne olisi loputkin olemassa ja skannaillaan.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: ZF automaatti
Juu näin se on.Reddewil kirjoitti:Kovassa askissa ymmärtäisin nuo vaihtoehdot, mutta että automaatissa. Kovin ovat erilaisia jo maalaisen silmin nähtynä tuo ATF ja 10W motoriölppä.
Vanhemmissa ZF:n laatikoissa kelpuutettiin moottoriöljykin.
Uudemmissakin ns. pitemmässä mallissa voi valmistajan mukaan käyttää moottoriöljyä, mutta näissä linja-autoissa olevissa laatikoissa aina ATF öljyä.
Helpointa laittaa aina ATF:ää, ei tule epäselvyyksiä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: ZF automaatti
Kaikki 36 sivua ovat tallella.Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan
E: Skannaus valmis
Viimeksi muokannut Addica, 21 Elo 2012 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: ZF automaatti
Jos vain onnistuu, hyvä manuaaliAddica kirjoitti:Kaikki 36 sivua ovat tallella.Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan
Tässä 10 ensimmäistä.
Kannattaako jatkaa?
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: ZF automaatti
Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä.Zyke64 kirjoitti: Jos vain onnistuu, hyvä manuaali
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: ZF automaatti
Kokkeilimpa tuotaki, mutta latas koneelle vain jälleen uuden hakuohjelma, en päässy puusta pitkälle...ei oo tarpeeksi nörtin vikaaAddica kirjoitti:Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä.Zyke64 kirjoitti: Jos vain onnistuu, hyvä manuaali
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua