ZF automaatti

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Mitä öljyä käytätte ZF automaattilaatikossa. "Normaali" käyttölämpötila kun on manuaalin mukaan 90-110 astetta, mikä on aikaslailla kuuma. Pysyy kyllä enimmäkseen tuossa 90 pinnassa, mutta kaupunkiajossa kiikkuu kohtuu helposti yli sadan asteen :shock:
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Itse kyselin samaa aihetta jokunen aika sitten:
viewtopic.php?f=3&t=3781

SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.

Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Zyke64 kirjoitti:
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Oletko kysynyt tuolta ->http://www.carrusdelta.fi/

Liikennöitsijöiden omilta varikoilta/korjaamoilta kannattaa kysellä, itse sain Setraan sillä tavalla koko pinon manuaaleja :) eikä maksanut mitään.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Matkamese kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti:
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Oletko kysynyt tuolta ->http://www.carrusdelta.fi/

Liikennöitsijöiden omilta varikoilta/korjaamoilta kannattaa kysellä, itse sain Setraan sillä tavalla koko pinon manuaaleja :) eikä maksanut mitään.
Aivan, sieltähän sain edelleiseenkin Deltaan, muisti on vaan niin lyhyt :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

SisuPussi kirjoitti:Itse kyselin samaa aihetta jokunen aika sitten:
viewtopic.php?f=3&t=3781

SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.

Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa :shock: . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu :wink:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Zyke64 kirjoitti: On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa :shock: . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu :wink:
Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti: On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa :shock: . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu :wink:
Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon:
download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon:
download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
Ammattiliikenteessä moottoriöljyä harvoin käytetään ja en suosittele sitä kevyempäänkään käyttöön.
Ehkä se kevyessä käytössä menee, en tiedä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kovassa askissa ymmärtäisin nuo vaihtoehdot, mutta että automaatissa. Kovin ovat erilaisia jo maalaisen silmin nähtynä tuo ATF ja 10W motoriölppä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Addica »

Löysin yhdestä nivaskasta tämmösiä papruja:
Sivu 1
Sivu 2
Sivu 3

Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Viimeksi muokannut Addica, 12 Elo 2012 10:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Puu Tiainen kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Hieman aiheesta poiketen, mutta liittyy automaattivaihteistoon. Meidän perhekuljettimessa Toyota Avensis Verson automaattilaatikossa oli ostaessani aivan mustaa ja palaneelle haisevaa öljyä. Tässä vaiheessa €-kuvat vilisi jo silmissä, mutta menopuolella. Onneksi laatikko oli kuitenkin kunnossa ja vaihdoin öljyt. Vuoden päästä vaihdettiin uudet öljyt ja tälläkertaa oikean luokituksen öljyt ja lisäksi Forten lisäaineet laatikkoon. On toiminut sen jälkeen moitteetta jo neljättä vuotta :)

Aluksi kyllä pelästytti se öljyn väri ja haju :shock:

Toki raskaan kaluston laatikko kestänee enemmän mutta oikea öljy sinnekin kuuluu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Addica kirjoitti:Löysin yhdestä nivaskasta tämmösiä papruja:
Sivu 1
Sivu 2
Sivu 3

Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Tuo uudemman mallin mitari on minulla, ja punainen alkaa tuosta 110 asteen jälkeen. Tuo hidastinmalli jäi auki, kun autossa on hidastin. Se on tuo viiksimalli 4 asentoinen, eli itse laatikko ei varmaankaan ole hidastimella vaan se on sähköhidastin. En oo joutanu vielä tarkemmin perehtymään.
Mutta edelleen sanoisin, että moottoriöljy ei kuulu automaattiloovaan.... :shock:

Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan :?: :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Addica »

Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan :?: :)
Kymmensenttinen nivaska sikin sokin noita huoltotiedotteita tossa. :(

Koitan pläräillä niitä, josko ne olisi loputkin olemassa ja skannaillaan.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:Kovassa askissa ymmärtäisin nuo vaihtoehdot, mutta että automaatissa. Kovin ovat erilaisia jo maalaisen silmin nähtynä tuo ATF ja 10W motoriölppä.
Juu näin se on.
Vanhemmissa ZF:n laatikoissa kelpuutettiin moottoriöljykin.
Uudemmissakin ns. pitemmässä mallissa voi valmistajan mukaan käyttää moottoriöljyä, mutta näissä linja-autoissa olevissa laatikoissa aina ATF öljyä.
Helpointa laittaa aina ATF:ää, ei tule epäselvyyksiä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Addica »

Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan :?: :)
Kaikki 36 sivua ovat tallella.
E: Skannaus valmis
Viimeksi muokannut Addica, 21 Elo 2012 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Addica kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti: Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan :?: :)
Kaikki 36 sivua ovat tallella.
Tässä 10 ensimmäistä.

Kannattaako jatkaa?
Jos vain onnistuu, hyvä manuaali :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Addica »

Zyke64 kirjoitti: Jos vain onnistuu, hyvä manuaali :)
Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä. :lol:
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: ZF automaatti

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Addica kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti: Jos vain onnistuu, hyvä manuaali :)
Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä. :lol:
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
Kokkeilimpa tuotaki, mutta latas koneelle vain jälleen uuden hakuohjelma, en päässy puusta pitkälle...ei oo tarpeeksi nörtin vikaa :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin