Tuurin kytkinpalaute

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Tuurin kytkinpalaute

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Scania DS80-75 ostettu elokuussa 1987. Kytkimen ehjä painekalvo uusittu varmuuden vuoksi kesäkuussa 1988,
mistä seurauksena kytkimen irrottamisen vaikeus ja kiinniotto kahdessa osassa.

Usein ei kytkimeen ole kajottu. Helmikuu 2005 nestetyösylinteristä pieni ilmausruuviin johtava putkenpätkä
ruostui puhki. (Uusittu) Virheellinen ilmaustapa jatkui ja kytkimen toiminta entinen.

Tammikuussa 2008 nestetyösylinterin huulitiivisteet jäivät vuotamaan. Olipa temppu irrottaa 33v kiinniolleet
työntötankojen poikkitapit 15-20 C pakkasessa.

Ilmaustapa taas virheellinen ja kytkimen toiminta entinen. Olisin kesäkuussa 2008 uusinut myös jalkanestesylinterin
tiivisteet, mutta Scan-Auton tarvikemyyjän kerrottua ettei niitä ole koskaan yhtään myyty niin olen jättänyt uusimatta.

Tuurissa Keskisen pihalla kytkinpoljin lerpsahti pohjaan. Säiliöneste riitti vielä yhteen vaihteen kytkemiseen ja
viimeinen 50m käynnistys ykkösellä ja ajo omaan ruutuun.

Kaksi kertaa putki tukittiin kumipalalla ja lemmarilla, mutta kolmannen rei'än tultua koko nesteputki irti.
E r i t y i s e t k i i t o k s e t kulkurille 111 uuden hydrauliletkun järjestämisestä lauantai-iltana sekä kulkurille,
joka antoi uuden tiivisteprikan minun asennuksessa unohtamani tilalle.

Ilmaamisen tippakannuversiossa kannusta näkyi kulkeutuvan hivenen ilmaa. Itse kannatan I k u n esittämää
pitkän ilmausletkun versiota. Uuden hydrauliletkun saatteena sain sopivan pitkän ilmausletkun (Keskisen kaupassa
ei ollut) ja ilmaus hoitui pienen polkemisen jälkeen.

Nyt kytkin irrottaa hyvin ja ottaa kiinni tasaisesti.

Tämäkin tapaus vahvistaa käsitystäni - kannattaa keskittyä homman käsikirjoitukseen. Kun kässäri on kunnossa
kaikki hoituu. Vrt. McGyver onnistuu aina oikean käsikirjoituksen ansiosta.

Vielä kerran kiitokset kaikille kytkinräpläämisesssä mukana olleille. Kulkuriympäristö ei ole huonoin häiriöpaikka.

Iloista jatkoa... t. Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~