B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No niin nyt se sitten sen teki...

Olimme lähdössä ajelulle. Auto tulille - paineet nousi normaalisti ja ei kun tien päälle. Sain ajettua muutaman sata metriä. Molemmat piirit karkasivat punaiselle ja Rölli pysäkille. Ei kytkintä, jarrut lukossa ja etuovi heilui tuulessa - olemme saapuneet määränpäähän - tästä jatkamme jalan.

Ajattelin, että jossain venttiilissä on jäätä. Lähdin tutkimaan autoa vuotoa etsien. Ilmavuoto paikantui kompuran yläpuolelta. En osaa tässä vaiheessa sanoa onko itse kompura rikki vaiko joku putki/letku.

Pikaiseksi korjausuunnitelmaksi tuli paineiden nostaminen verkkovirtakompuralla. Autossa ei ole ulkoista paineilman syöttöä, joten sellainen siihen oli saatava. Soitto lähiseudulla asuvalle "Mimyy"lle ratkaisi ongelman. Hän nakersi miljoonalaatikostaan minulle ilmankuivaimeen sopivan ilmaliittimen - Iso Kiitos:)

Liitin paikoilleen ja ulkoinen ilmansyöttö oli valmis. Parin sadan metrin päässä olevalta kotipihaltani hain hangessa makaavan 1,5hp kompuran. Röllin aggrekaatilla virtaa kompuralle. Olikin muuten lievä homma saada pakkaskylmä kompura pyörimään aggrekaatilla. Ulostulolittimen löysääminen sai koneen herkistymään ja pyörimään. Hyvin tuo aggre kesällä sitä pyörittää. No taistelu voitettu - War goes on - auto apuilmalla takaisin kotipihaan. Onneksi olimme ihan nurkilla, ettei joutunut pidempää matkaa ajamaan luukut auki ilmaletkut ja johdot roikkuen..

Kotipihassa ehdin sen verran tutkia vikaa. Aluksi luulin, että kompura on heittänyt öljyt pihalle - näin tuskin on käynyt. Ilmavuoto on ilmeisesti roiskinut kompuran lähistöllä olevan oljy-mutavellin pitkin konetilaa ja hankea. Vika on todennäköisesti joko kompuran ulostulossa tai kuivurin ja kompuran välisessä letkussa. Pitää huomenna purkaa putsari ja muut röörit pois edestä, jotta pääsee vikapaikkaan kajoamaan. Työkentelytilaa ei ole paljoa. Röllin moottori makaa melkein maassa ja yläpuolelle on tavaratilan lattia.

Laskettelu-pulkkamäkireissu siirtyi huomiselle ja se pitää valitettavasti tehdä "pikkuauto" MB:llä...
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 30 Joulu 2012 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: B10M paineet katosi

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Tsiisus mikä episodi :shock:
Hirveesti teetä ja empatiaa täältä!
Se on kumma kun ne viat ilmenee aina silloin kun jotakin menon tynkää olis tulossa. Kaveri oli syksyllä käymässä ja polleena esittelin että oon sitten ostanut tämmösen vekottimen että huvittaisko vähän ajelulle??? Rönäytin käyntiin ja odottelin alustan nousua. Ei noussu etupiiri ja magneettiventtiili päästi läpi isolla suhinalla. Selittelin siinä että joo hienosti tää on tähän asti toiminu.
No onneksi se oli vaan se venttiili joka vetäs jumiin. Rupes toimimaan kun irrotin,voitelin ja näytin tylyä naamaa. Kerkisin siinä välissä jo etsimään käytetyn tukin missä 4 venttiiliä kiinni hulppeaan 100€ hintaan...että jos venttiiliä joskus tarvit niin ilmoita.

Laitoin eilen omankin tulille ja hienosti se lähti....sen kerran :) niinkun se nykyään ruukaa. Meinasin lähteä heittämään lenkin mutta on menny aika ahtaaksi pihan sisäämkäynti lumen myötä etten uskaltanu ottaa riskiä jos ei käännykkään takasin pihaan.
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M paineet katosi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kiitoksia empatiasta.

Auto korjattu. Vika löytyi kompuran ulostuloputken laipan tiivisteestä. Stefanpala poissa ja reiästä ilma pääsi karkuun. Tuo öljyvuoto ei liity kompuraan. Kone ruikkii kampiakselin etutiivisteestä - ei pääse paikat ruostumaan.

Vikapaikkaan pääsi helposti käsiksi irroittamalla ilmanputsarin kotelon ja muutaman letkun. Laippa oli kiinni kahdella 13mm pultilla, jotka irtosivat sormilla pyörittämällä. Olisivat varmaan kohta pudonneet kadulle.

Pahvitiiviste mureni käsiin. Leikkasin rojulaatikostani löytyneestä arkista "home made"-tiivisteen. Palikat takaisin paikoilleen ja auto käyntiin. Toimii normaalisti - näillä mennään.
Liitteet
Retro & Vintage
Retro & Vintage
tiiviste.jpg (80.1 KiB) Katsottu 6404 kertaa
Komun ulostulo
Komun ulostulo
komu1.JPG (108.39 KiB) Katsottu 6404 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kaikesta päätellen kylähullun ominaisuuksilla on rahanarvoista hyötyä. Vaikuttaa sille ettei loppuvuoden harrastusbudjettia tarvinnut käyttää hinauskuluihin, vianetsintään, varaosiin eikä korjaamon tuntiveloituksiin. Eikä kalliisiin hallien ylläpitokuluihin, lämmityskustannuksiin vaan hommat tehdään pohjolan tähtitallissa jossa tunkin kanssa ei ihan heti bussi kopsahda hallin kattoon kiinni :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Joka tapauksessa opettava tarina Kiitos siitä että muistit sen meille kertoa.

Kivutonta loppuvuotta
ja sama på
Gråt nyt hår
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 319
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
ja vuodenjatkoja kaikille. olen selvinnyt monesta pulmasta ja auttanut muita 15 m letkua ja irto kompura salkku agrekaatti myös mukana. tuolla 15 metrin letkulla saatu tieltä pois polttoainepiipussa olevat ajoneuvot.
Se mihin viimeeksi törmäsin oli nelipiiriventtiili josta kalvorikki, eikun uusi kumi ja toiminut vielä.
nyt tapeltu 10 m kanssa kun jousenjalka laskee paineetpois keulasta. on aika tehnyt tehtävänsä.
Hauskaa ja antoisaa tätävuotta
J-P
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M paineet katosi ( vika löytyi ja se on korjattu )

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

juu... tästä oppineena - sähkökompura on nykyään autoni vakiovaruste. Onneksi tuo episodi tapahtui 200m kotoa - joten oli työkalut lähellä.

Tuon vian korjaamiseksi ei onneksi tarvinut tallia eikä nostinta. Sivuluukusta pystyi eheyttämään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin