Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Moizio
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2013 00:28
Truck: Tulossa...LP913 4800
Location: Ikaalinen

Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Moizio »

Eli eli... Tuli viikonloppuna käytyä katsomassa kyseistä epeliä, ja kaupat sovittiin. Käynnisteltii laitos siinä ja niin edes päin... Kaikki muu toimi hienosti, mutta jarruja ei saatu pelittää niin en päässyt sitä kotio tuomaan.

Itselle on hiukan vieraita nuo raskaamman kaluston systeemit joten vähän neuvoa tarvittaisiin...
Paineet nousi järjestelmää sinne 7 kilon paikkeilla paikallaa tyhjäkäynnillä... Mutta jarrupoljin oli täysin eloton, ihan hiukan keltanen viisari värähtää ja järjestelmän paine (valkoinen viisari) laskee ku jarrupoljinta pumppailee. Jos oikein ymmärsin sielä on nestejarrut jotka on paineilmalla tehostettu? Kopissa oli tyhjä jarruneste purkki eli jonnekkin sitä oli lisäilty/tarvittu, mutta ei löydetty mistään jarruneste säiliötä vaikka joka luukku ympäri autoa pyörittii ja allakin vähän ryömittii. Ja hiukan loppui siinä sitten aikakin perehtyä laitteesee enempää kun oli kotio takasin kiirus... Jarrunestettä oli kuitenkin yhdestä putkesta vuotanut ja vieläkin vähän tiputti. Meille autoa myynyt henkilökään ei osannut sanoa asiasta, kun myi autoa enonsa puolesta joka oli ulkomailla asumassa tällä hetkellä. Auto oli kuitenkin viime kesänä jarruistaan rempattu ja leimattu ja jarrullisena ajettu syksyllä seisontaan siihen paikkaan missä se nytkin oli... Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä laittamaan jarruja kuntoo siitä kenttä varustuksella että saataisiin lemmenlaiva kotio ajettua... Onko vinkkiä antaa näin kulkuri amatöörille mistä lähtisi jarruja hakemaan moiseen laitokseen?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja neppi »

Moep!

En kyseistä laitetta tunne, mut yleensä näissä on jarrunestesäiliö siinä jossain kuskinpenkin lähellä, vasemman polven vieressä tai jarrupolkimen lähistöllä. Säälittävän pieni purkki, semmonen jogurttipurkin kokone.

Jos nesteet on noin karannu ni ei pelkällä lisäämisellä lähe toimii, pitää ilmata. Ja jos se jostain noin tiputtelee ni on putki / letku poikki, joku liitos löysällä tai joku stefa kovettunu / pullahtanu.

Missähän päin kyseinen kamiina majailee, jos joku ehtis vaik kattoo...

Neppi
Moizio
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2013 00:28
Truck: Tulossa...LP913 4800
Location: Ikaalinen

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Moizio »

neppi kirjoitti:Moep!

En kyseistä laitetta tunne, mut yleensä näissä on jarrunestesäiliö siinä jossain kuskinpenkin lähellä, vasemman polven vieressä tai jarrupolkimen lähistöllä. Säälittävän pieni purkki, semmonen jogurttipurkin kokone.

Jos nesteet on noin karannu ni ei pelkällä lisäämisellä lähe toimii, pitää ilmata. Ja jos se jostain noin tiputtelee ni on putki / letku poikki, joku liitos löysällä tai joku stefa kovettunu / pullahtanu.

Missähän päin kyseinen kamiina majailee, jos joku ehtis vaik kattoo...

Neppi
Hämeenlinnassa Vanajantie/katu kyseinen laite majaili... Olisi kyllä hienoa jos joku asiasta ymmärtävä saapuisi paikalle, hyvitän kyllä aiheutuneet kulut ja enemmänkin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Iski »

Meillä edellinen kulkine oli LP 913 ja siinä oli kuskinpenkin alla puulevy saranoilla ja lukkosalpa takana, kippautuu niinku rattia vasten, siellä alla on lokero jossa kaksi jarruneste purkkia sekä pissapojan säiliö, myös tilaa ensiapulaukulle ja jotain työkaluja, varaletkuja sinne kätkeytyy.
Täältä ei olis pitkä matka, mutta olen reissussa viikonlopun.
Onnea vaan uuden kulkineen johdosta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Onnea kunnon kulkimen hankinnan johdosta. Meillä nuo kaksi pientä säiliötä on konekopan sisällä. Mites toi käsijarru? lähtikö se auki.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Eikö se säiliö polven kohdalla ole kytkimelle,mulla ainakin on näin
Liitteet
P1030565 (Large).JPG
Moizio
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2013 00:28
Truck: Tulossa...LP913 4800
Location: Ikaalinen

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Moizio »

happa66 kirjoitti:Onnea kunnon kulkimen hankinnan johdosta. Meillä nuo kaksi pientä säiliötä on konekopan sisällä. Mites toi käsijarru? lähtikö se auki.

a-p
No täytyy ny perehtyä oikee tarkemmin ku viikonloppuna päästää taas sen komeudun lähelle... Mutta mun mielestä ainakaan sen luukun takaa mistä konehuoneelle mentii ei löytyny kyllä jarruneste säiliöitä. Kaks jäähdytin järjestelmän paisunta säiliöö oli oikeella edes ku luukun hanttimiehen penkin alta aukasi. Ainakin makea glykoli hönkä niissä oli ku korkkia aukasi...

Käsijarru aukes juu, ja otti viellä kiinnikkin komeesti.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja neppi »

Reissu-Late toihan on sorsa. Se on kätevä! Ei tarvii olla yhtenään penkalle pysähtymässä.

N
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Niin ja ei tarvi ostaa kallista nestettä
Mersu76
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Elo 2011 08:09
Truck: MB913 Delta Plan -76
Location: Nokia

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mersu76 »

Näin myöhään heränneenä, onnittelut kukupelin hankinnasta.
Meillä maalla (lähistöllä) samanlainen Delta Planin korilla. Olikos sulla minkä pajan valmiste?
Onko ongelmiin jo löytynyt apua?
Samat vaivat pulmana omassa. Alkuun oli kolmessa pyörässä neljästä jarrut, Poljinta sai polkea ihan tosissaan tällainen normaalikokoinen mies. Nestettä olen lisännyt pullotolkulla, aina vaan tuntuu säiliöille kuplia nousevan pääsylinteriltä päin. Meidän laitoksessa nestesäiliöt (2kpl) ovat konekopan alla sen oikeassa reunassa. Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö erillisen peltiluukun takana auton oikeassa etukulmassa. Etujarruja olen ilmannut pyöräsylintereiltä useamman kerran, takajarruihin pääsen ehkä jo tänä kesänä käsiksi. Paineen nousu mittareiden mukaan kesti todella kauan. n. 7 barin luokkaa korkeimmillaan ollut säiliöpaine (valkoinen neula). Jarrupaine (oranssi neula) poljin lattiassa tosissaan painaen käynyt 2-3 barin korkeudella ja vain jarrua painettaessa, muuten koko ajan nollilla. Joku tiesi vihjata, että jarrujen säädöt pyöriltä olisi kaukana, jos poljinta joutuu tosissaan painamaan.
Mutta mihin se jarruneste voi kadota? Jarrurummut/suojapellit alaosistaan kuivat. Jos pyöräsylinterit vuotaisivat, kastuisi joku kulma väkisinkin. Nesteputket kuivia.
Olen yrittänyt metsästää kuvia järjestelmästä, mutta kun nämä ovat sen verran vanhoja, ei tämä googlettaminen juuri tuloksia ole poikinut.
Jos arvaa käydä venäjänpoikien sivustoilla, neoriginal.ru osoitteesta löytyy hyötyajoneuvojen räjäytyskuvia aika hyvin, mutta tällaisesta 913:stakin näköjään on kovin monta versiota jarrujen osalta.
Alusta: Mercedes Benz LP 913 5,7 -76
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
sonderbus
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 26 Maalis 2013 18:51
Truck: M-B LP1113-B OM352
Location: Kouvostoliitto

Re: Mercedes LP913 4800 jarru ongelmia

Viesti Kirjoittaja sonderbus »

Ainakin vanhemmissa, esim. mun vm 68 LP1113:n painemittarissa valkoinen osoitin näyttää vallitsevan järjästelmäpaineen ja oranssi viisari näyttää VAIN jarrutettaessa ns. jarrupaineen.. eli jos ei polkimeen koske näyttää oranssi viisari nollaa ja polkiessa sen pitäisi nousta samoihin lukuihin valk. viisarin kanssa.
PS: tieto on peräisin ko. auton käyttöohjekirjasta ;)
Ei se siitä...
Vastaa Viestiin