max kierrokset
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
max kierrokset
Irrotin syöttöpumpun etupäästä peltilätkän (4ruuvia) kaasuvipu täysille, moottorin kierrokset 2400 , sisällä oleva säätötanko heijaa ees taas aika tiuhaa tahtia noinn 3mm liikettä , mutta säätötanko ei tule max asenntoon, pitääkö säätötanko tullakkaan täysin ulos.
Viimeksi muokannut Timppa, 15 Huhti 2013 09:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
Säätötangon ees taas liike ilmeisesti onkin normaali kierrosluvun rajoitus toiminto , 

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: max kierrokset
Eikö 2,5k ole max. kierrokset tuolle moottorille, THD100xx? Mikä sulla on ongelma siinä vai ihan huvikseen purat?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: max kierrokset
ihan oikea toiminta. tosi vähälläkin syötöllä laulaa täydet tyhjäkäyntikierrokset. jos antais täydet ruuat, kierrokset nousis aina vaan kunnes iso poksaus hajottaa padan jossain 5000r/min vaiheilla. täysi syöttö toteutuu vain vedättämällä täysillä ahtopaineilla vastamäkeen tms. ainakin meillä alkaa jo turbo olla sen verran valmista kamaa, että täysi ahtopaine ei tahdo alle 1500r/min tulla. jossain 1600-2000r/min suurinta syöttömäärää aletaan jo leikata, saadaan moottoriin "sitkeyden tuntua".
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
Ongelmahan on ollut tehojen puute, syöttöpumpun paine kalvossa oli 3 pientä reikää minkä nyt uusin , siinä samalla tuli ihmeteltyä sitä säätötangon liikettä (turhaan). Sammutus vipu ei päässy täysin palautumaan ,tuskin vaikuttaa, nyt palauttaa ja toivon et sillä olis merkitystä.
Täytyy vaihtaa vielä polttoaine ja ilma suodattimet ennen ku lähden kokeilemaan. Viimesenä vaihtoehtona pikku kotelon ruuvia käännettävä varovasti. Ahtopaine mittari odottaa kans asennusta.
Täytyy vaihtaa vielä polttoaine ja ilma suodattimet ennen ku lähden kokeilemaan. Viimesenä vaihtoehtona pikku kotelon ruuvia käännettävä varovasti. Ahtopaine mittari odottaa kans asennusta.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: max kierrokset
Liittenä kuva B10M pumpun säädöistä jonka sain jostain kun säätöjen kanssa askartelin. Kalvon jousella säätyy et millä ahtopaineella alkaa päästää syöttöjä isommalle.
- Liitteet
-
- Kopio Pumpun säätö 08.jpg (102.28 KiB) Katsottu 13333 kertaa
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
No nyt oli kulku aikalailla kohdallaan , luulen että pikkuruuvin säätö n 1/2 kierrosta oli tärkein .(kuvassa nuolen osoittama)
Koe ajo Lahti- Maisansalo tuntui lyhyeltä , kyllä senverran hyvin kulki. Savua ei tule, laihalla taitaa olla, ahtopaine max 1,3
Koe ajo Lahti- Maisansalo tuntui lyhyeltä , kyllä senverran hyvin kulki. Savua ei tule, laihalla taitaa olla, ahtopaine max 1,3
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
Taas tuli ehjää korjattua, vuoden kesti ennenkuin turbon vaihto toteutui , ja oikein hukkaportilla, muutosta tuli pakopesään sen verran että vaati hukkaportin ,pakopesä supistui 22- 17 . Keväämmällä sitten koe ajolla näkee alkaako ahtamaan selvästi alhasemmilla kierroksilla. Pakopesä numero 17 pitäisi läpäistä 330 hv. Tässä yritelmässähän max teho ei pitäis nousta . Joku varmaan tietää onko uusissa busseissa hukkaportteja ? ( Silloin vuosi sitten kun kierrättelin konetta manuaalisti pumpun päästä hetkellisesti ,otti kierroksia 4-5 tonnia, savua tuli Paljon , mut en suosittele kokeilla , oikeesti vaarallista.)
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
Turbon muuttaminen paransi koneen luonnetta nyt jaksaa vetää 1100 r ylöspäin isoimmalla vaihteella, ahdot keskimäärin 0,5 enemmän ajotilanteessa aiempaan varrattuna, kiihtyvyys 80--100 noin 10 s. hukkaportti rajottaa 1,35. Polttoainetta en raaski koneelle antaa enempää ku oli jo tyytyväinen pelkkään ilmaan !
(Sen alkuperäsen varmasti savuttoman tbon myisin 350€ )

- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: max kierrokset
Minkä turbon laitoit? hx50? Minulla nyt holset h2c ja 25 pakopesällä ja joutuuu kierättään aikalailla että ahdot nousee. Pienempää pakopesää siis...
Ajokki express Volvo B10 M -87
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
HX-50 oli selkein vaihtoehto, kyllä sen 25 tilalle saattaas kannattaa vaihtaa tämä 22 , pitäs sen jonkun verran petrata. HX ssä taitaa olla öljytiiveyskin toista luokkaa ku h2 ssa. HX tuli markkinoille 2000 luvun vaihteessa. Täytyy vielä kattoa tieteen hyväks et millä kierrosluvulla pukkaa täydet paineet.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: max kierrokset
Oon pähkäilly tätä samaa asiaa, eli pienempää vaihtoturboa joka olis alemmilla kierroksilla paremmin menossa mukana vaikka nykyisellä turbolla kierroksilla ahtoja on kuvan mukaisesti, silti savua ei tule, ja kulkuja on ihan riittävästi. Onnistuuko tohon vakio b10 Holsettiin pienentämään pakopuolta? Tai onko jossain pienemmässä Volvossa sopivaa, hukkaportillista turboa joka menis helpolla?
Muuta intressiä ei ole takana kuin että polttoainetta menis vähemmän ja ajo olis miellyttävämpää alakierroksilla.
Jos olis 1 bar ahtoja 1000-2500 kierroksen välille niin ok...
Timppa, miten kehittelit oman turbosi? Kustannukset?
Muuta intressiä ei ole takana kuin että polttoainetta menis vähemmän ja ajo olis miellyttävämpää alakierroksilla.
Jos olis 1 bar ahtoja 1000-2500 kierroksen välille niin ok...
Timppa, miten kehittelit oman turbosi? Kustannukset?
- Liitteet
-
- Ahtomittari 1,4 bar.jpg (40.98 KiB) Katsottu 11725 kertaa
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 513
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: max kierrokset
Finn turbon Niko Kuopiosta kasas ton minulle , hinta portin kanssa yli tonnin , oli vaihtokauppoja enkä tiedä ton tarkemmin.Max paine tulee noin 1500 paikkeilla. Vielä en tiedä mitä vaikutti kulutukseen oon ajanut vasta muutaman terapia lenkin 
