Sammutin K113 Scania -93 carrus
Sammutin K113 Scania -93 carrus
Nonniin, ongelma on seuraava mihin toivoisin apua..
Linjuri ei käynisty: sammui suoraan ajosta, siis täysin seis ei rykinyt tai nykinyt yms..vaan suoraan täysin käynti seis. Ei ole mekaanista vikaa moottorissa, vaan polttoainetta ei saa. Tutkitut asiat; Polttoainetta ei tule suuttimille asti(tankattu on:)), pumpun kyljessä oleva ilmeisesti takaisinvirtaus venttiili uusittu, mutta ei auttanut asiaan. Jos laitat pumpun kyljesta olevasta syöttöaukosta letkulla pumppuun ainetta niin hetken tulee suutinputkista(5,6) ainetta suuttimille mutta sitten loppuu eikä käynisty tietenkään. Epäilys vahva, sammutin päällä.. Onko sammutin kaasun servossa jotenkin yhdistettynä(sähkö kaasu) vai onko pumpussa vielä erikseen sammutinventtiili. Miten kannattaisi diaknoosia alkaan tekeen, ja missä ko venttiili on(servon lähellä pumpun moottorinpuoleisella sivulla jonne kaasun sähköt tullee?). Virtalukon pohja?, rele?(missähän ko rele mahtaa olla..?). Apua kaipailen..Täällä näyttäisi olevan oikeita tietäjiä ko vehkeen suhteen!
Kiitos jo etukäteen!!
Linjuri ei käynisty: sammui suoraan ajosta, siis täysin seis ei rykinyt tai nykinyt yms..vaan suoraan täysin käynti seis. Ei ole mekaanista vikaa moottorissa, vaan polttoainetta ei saa. Tutkitut asiat; Polttoainetta ei tule suuttimille asti(tankattu on:)), pumpun kyljessä oleva ilmeisesti takaisinvirtaus venttiili uusittu, mutta ei auttanut asiaan. Jos laitat pumpun kyljesta olevasta syöttöaukosta letkulla pumppuun ainetta niin hetken tulee suutinputkista(5,6) ainetta suuttimille mutta sitten loppuu eikä käynisty tietenkään. Epäilys vahva, sammutin päällä.. Onko sammutin kaasun servossa jotenkin yhdistettynä(sähkö kaasu) vai onko pumpussa vielä erikseen sammutinventtiili. Miten kannattaisi diaknoosia alkaan tekeen, ja missä ko venttiili on(servon lähellä pumpun moottorinpuoleisella sivulla jonne kaasun sähköt tullee?). Virtalukon pohja?, rele?(missähän ko rele mahtaa olla..?). Apua kaipailen..Täällä näyttäisi olevan oikeita tietäjiä ko vehkeen suhteen!
Kiitos jo etukäteen!!
Näillä mennään!!
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Niin..ja jos löytyis jostain vielä tuon alustan sähkökaavio niin oisin erittäin kiitollinen!! Korin sähkökaavion olen jo hommannut, mutta tähän se ei paljon auta...

Näillä mennään!!
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Tähän voisin vastata vain nipullisella vastakysymyksiä, mutta muutama kuva ruiskutuspumpusta ja moottorin tarkka tyyppinumero kertoisi minulle kaiken tarvittavan lisätiedon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Jos sähkökaasulla ja edc koneella niin ei ensimmäinen auto joka sammahtelee, toki ne yleensä on vielä joskus lähtenyt käyntiin sen jälkeen. Aika yleinen vika on niissä ollut boxissa joka carruksissa ainakin sijaitsee kuskin pään päällä olevassa sähkökeskuksessa, niitäkin saa korjattua eli ei uutta kannata lähteä heti ostamaan. Pumpun kyljessä olevaan sammutin solennoidin päähän tulee 1 johto mihin pitäisi tulla virta silloin kun virta on 2 asennossa, eli jos se johto on jostain poikki niin varmaan aiheuttaa ton ongelman. Johtosarjojakin niistä on toisilla mennyt. Se sammutin solennoidikaan ei ollut mikään halpa kapistus kun sieltä joskus vikaa etsittin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
joo ja joissain tapauksissa poistettiin kokeilumielessä koko sammutin solenoidi ,noi edc autot kun sammuu jo sieltä aivojenkin kautta säätötangon asenonsiirrolla 0-syöttöön ,on vain vähän hitaampi sammumaanVANHOOL kirjoitti:Jos sähkökaasulla ja edc koneella niin ei ensimmäinen auto joka sammahtelee, toki ne yleensä on vielä joskus lähtenyt käyntiin sen jälkeen. Aika yleinen vika on niissä ollut boxissa joka carruksissa ainakin sijaitsee kuskin pään päällä olevassa sähkökeskuksessa, niitäkin saa korjattua eli ei uutta kannata lähteä heti ostamaan. Pumpun kyljessä olevaan sammutin solennoidin päähän tulee 1 johto mihin pitäisi tulla virta silloin kun virta on 2 asennossa, eli jos se johto on jostain poikki niin varmaan aiheuttaa ton ongelman. Johtosarjojakin niistä on toisilla mennyt. Se sammutin solennoidikaan ei ollut mikään halpa kapistus kun sieltä joskus vikaa etsittin.

- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Silloin kun omassa etsittiin vikaa niin sanoivat Mynä Riisselis ennen pumppuremontin tekemistä että ottaa sammutin solennoidin sisältä männän ja jousen pois. Auto sammui silti normaalisti avaimesta eikä niitä ole tänäpäivänäkään sinne takaisin laitettu. Omalla kohdalla vika kuitenkin löytyi siitä boksista, vaikka toiset väitti että pumppuremontti on edessä. Mulla kuitenkin lähti hetken kuluttua käyntiin, loppuaikoina piti vielä ilmatakki ennen kun lähti. Toisaalta vikaa on helpompi etsiä kun se on jatkuvasti päällä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
OT: Tuon ducaton (2,5 TDIkat Sofim) hommatessani olen totaalisen positiivisesti yllättynyt ettei dieselpumppuun mene kuin kolme johtoa, muuten moottori on täysin mekaaninen (no imusarjahehkun ja suuttimen piuha on myös mutta ilamn nuita starttaa kyllä). Tuon kolmen piuhan liittimen irrottamienne sammuttaa muuten moottorin välittömästi. Täytyy selvittää mitä sähöä siinä kulkee, koska on naurettavasti niputettu polttoainelinjaan, nesteputkeen ja ahtoputkiin ym. katkeaa jossain vaiheessa varmasti!
Mutta hyvä jos kanikka tarttaa vielä, kalliiksi käy jos joutuu paljon hinaamaan...
Mutta hyvä jos kanikka tarttaa vielä, kalliiksi käy jos joutuu paljon hinaamaan...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Joo, no niin..auto käy nyt ja huomiot olivat seuraavat: ko malli on vaan niin hankala ilmattava että jos pumppu pääsee ihan kuivaksi se ei tahdo millään
lähtee imeen ainetta. Keinot: 1 kompuralla painetta tankkiin, 2 paluuputki tukkoon ja käsipumpulla "väkisin" pumppu täyteen ja samalla starttaus..
Noilla keinoilla ainoastaan ko pumppu saatiin ilmattua(meidän tapauksessa jälkimmäinen toimi).
Aina oppii lisää...
lähtee imeen ainetta. Keinot: 1 kompuralla painetta tankkiin, 2 paluuputki tukkoon ja käsipumpulla "väkisin" pumppu täyteen ja samalla starttaus..
Noilla keinoilla ainoastaan ko pumppu saatiin ilmattua(meidän tapauksessa jälkimmäinen toimi).
Aina oppii lisää...
Näillä mennään!!
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Ei ehkä kannata laittaa painetta tankkiin... Muutt hyviä, eli "imupumppu" vika. kanikka miehet hep! Mikä pumppu?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Eikös ainakin se vanhempi Scanioissa käytetty "ruuvaten käyttöönotettava" käsipumppu ole ollut melkoinen sohlo? Viime viikolla juuri yhteen K124:ään sellaisen tilalle vaihdoin uudemman mallisen, kun ei ilmaus enää onnistunut ja vuoti naftaa uloskin.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Sammutin K113 Scania -93 carrus
Mistä se oli ilmaa vetäissy, jos ajosta hyytyi?TKASCA kirjoitti:Joo, no niin..auto käy nyt ja huomiot olivat seuraavat: ko malli on vaan niin hankala ilmattava että jos pumppu pääsee ihan kuivaksi se ei tahdo millään
lähtee imeen ainetta. Keinot: 1 kompuralla painetta tankkiin, 2 paluuputki tukkoon ja käsipumpulla "väkisin" pumppu täyteen ja samalla starttaus..
Noilla keinoilla ainoastaan ko pumppu saatiin ilmattua(meidän tapauksessa jälkimmäinen toimi).
Aina oppii lisää...
Kaikista nopein ilmaustapa on ottaa pumpulta paluuletku irti ja pumpata käsipumpulla kunnes ilma poistuu ja sen jälkeen suutinputket löysälle suuttimien päästä ja startataan kunnes tulee kunnolla ainetta.
Suutinputket kiinni ja kone käyntiin.
Jos siirtopumppu on väsähtänyt tuo paineen syöttäminen polttoainetankkiin on ihan toimiva kikka.
Oliko kyseessä edc kone?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.