Sivu 1/1

Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 25 Heinä 2013 20:05
Kirjoittaja Matkamese
Moro!

Nyt tarvitsisin neuvoja aihion valintaan. Tarjolla olisi skoonelainen 113 Carrus Regal 1991.
Carruksen historiikissä mainitaan että vuonna 1991 olisi siirrytty ruostumattoman korin käyttöön?
Onko tuo 1991 Regal jo sellaisella korilla?
Scanian tekniikka 113 mallissa on v8?

Toinen ehdokas olisi ehkä Volvo lahtikko 1989 B10M tekniikalla.

Kumpikin varmasti ihan hyvä aihio. Mutta onko jotakin erityistä noissa mitä pitäisi katsella eriryisen tarkasti? Kumpikin leimassa ja ajokunto on.

Kiitti jos voitte jeesata :)

Matkamese

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 25 Heinä 2013 20:15
Kirjoittaja neppi
Ei oo kasi.

89 ekat ruostumattomat, 90-luvun alussa kaikki. Ja sehän ei oo oikeesti ruostumatonta vaan hitaasti ruostuvaa. Ü

N

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 25 Heinä 2013 20:35
Kirjoittaja Lahti32
Scania 113 on perus kuutoskone. Tuohan on nyt ihan perusvalintakysymys. Haluatko rungollisen vai rungottoman, alumiinia vai rosteria, keskimoottorin vai takamoottorin, Volvon vai Scanian. Kuntokin ratkaisee kumpi nyt on paremmassa kunnossa. Ja koeajo tietenkin kumpiko on mukavampi ajaa. Vaikea sanoa näkemättä autoja.

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 25 Heinä 2013 21:58
Kirjoittaja Matkamese
Kiitos tiedoista. Ymmärrän kysymykseni typeryyden, mutta pakko jotenkin saada "kättä pidempää" tähän asiaan. Ensimmäinen aihioni oli Setra, joka tunnetusti on jo nimeään myöten itsekantava.
Valinnan peruslinjat menee periaatteessa kuten Lahti32 asian esitti.

Nyt toisella kerralla on pakko olla tarkempi ja aihioita katsottava tiukemmalla seulalla. Oli se Setra kyllä ajoltaan hieno, ainakin näin harrastelijan perstuntumalla koettuna.

Nu
Yt sen verran päivitystä, että tuo Carrus Regal jää väliin. Ei autosta vaan lähinnä myyjän asenteen takia. Mies soittaa minulle ja kun soitan takaisin niin alkaa suoraan sanoen vittuilu. No onhan se tupperi-Fiat tietysti eri sarjassa kuin Pohjoismainen laatutuote, mutta rajansa kaikella.
Tämä skoonelainen on kuin pakasta vedetty, mutta Fiatin laatikot kun on aina rikki.....
Keskustele sitten tältä pohjalta....

Mitä tulee Fiatin laatikkoon: ajan 5. vaihteella vain alamäessä.

No onhan kaloja meressä. Kyllä busseja tulee myyntiin joka viikko :)

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 26 Heinä 2013 08:58
Kirjoittaja Komissarov
Matkamese kirjoitti:Tämä skoonelainen on kuin pakasta vedetty, mutta Fiatin laatikot kun on aina rikki.....
Kun myyjä kerran haluaa menneisyydessä elää, niin olisithan voinut kysäistä muka tietämättömänä, että minkähän takia Scanian vaihdelaatikoita ja etenkin kardaaneja kutsuttiin aikanaan sulakkeiksi... :lol:

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 26 Heinä 2013 11:16
Kirjoittaja vanha vanaja
tohon sulakeasiaan mäkin tiedän vastauksen.......se on se rajaton voima :D

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 26 Heinä 2013 22:40
Kirjoittaja Komissarov
Rajatonta tai ei, mutta ei sen voimankaan sopisi karata väärästä paikasta...

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 27 Heinä 2013 00:13
Kirjoittaja Matkamese
Juu, huumori sijansa saakoon, vaikka totta olisikin toinen puoli.

Tässä myyjän tapauksessa oli aivan turha purkaa turhautumistaan ostajaehdokkaaseen. Jos soittoja tulee liikaa mutta tavara ei liiku niin silloin hinta ei ole kohdallaan.
Yli 20 vuotta vanhat linja-autot ei ole enää liikennöitsijöiden toivelistalla ykkösenä, juuri siksihän niitä saa edullisesti. Harrastajat ja romuttamot sekä jotkut vientimarkkinat kuten Afrikka ja Lähi-Itä ja Balkanin maat, missä sotatoimet on romuttaneet bussikaluston, on kiinnostuneita näistä.

Itse ottaisin ehkä mieluiten jonkin 70-80 lukujen bussin, vaikka varustelu on köyhempää niin vikamahdollisuuksiakin vähemmän. Korin korkeudessa voisi tyytyä sellaiseen perusmalliin.
Pienempi tuulilasi, mutta kuitenkin seisomakorkeus. Alustassa rautajouset olisi ihan riittävät.
Rungollinen alustarakenne samoin. Mahuri olisi käytön kannalta tarkoituksenmukainen.
Ruostumaton kori tietysti plussaa. Vaihtoehdot alkaa käydä vähiin näillä hakuehdoilla.
Ja mieluiten jo aloitettu tai lähes valmis kulkuriauto olisi hyvä.
Pitääkö linja-autona vai muuttaa matkailuautoksi? Periaatteessa matkailuautokin käy koska liikennekäytöstä poisto talviajaksi tulee tehtyä kuitenkin.

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 27 Heinä 2013 10:53
Kirjoittaja ansa
vanha vanaja kirjoitti:tohon sulakeasiaan mäkin tiedän vastauksen.......se on se rajaton voima :D
ja kyllähän tunnetusti scaaanioossa on ne vaetoakselit sulakkeena ;-)

Re: Aihiota pukkaa...

Lähetetty: 27 Heinä 2013 11:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Kannattaa tarkistaa, että muutama hintava peruskohde on kunnossa...

-renkaat
-ilmapussit ja niiden lautaset
-tuulilasi
-rungon kunto. Pinnaltaan hienoissa saattaa olla takarunko mätä
-laatikko ja kytkin

Kaikki korjattavissa, mutta missä menee kipuraja...

Kyllähän yli 20v autossa aina on jotain pikku säätöä, mutta korjauskulut olisi mukava saada pysymään aisoissa.