Sivu 1/1
Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 11:35
Kirjoittaja kulkuri
Rankaista
Ohjaus joskus oikein lämpimällä kelillä nytkyttää jonkun aikaa.
Edessä sivut kuluu matalammaksi ja aallolle.
Paineet huoltokirjan mukaiset vaan olisiko auraus kohdallaan?
Mikä olisi teidän mielestä ?
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 11:36
Kirjoittaja kulkuri
Laitetaan vielä yksi
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 11:49
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä näyttäs kulmat olevan melko pahasti pielessä, paitsi jos oot ajanu ovaalirataa täysillä useemman tunnin?
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 14:22
Kirjoittaja wiima63
Aurauksen / harituksen mittaa aika äkkiä kotosallakin ihan mittanauhalla. näkee vähän suuntaa kuinka pielessä ollaan.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 14:35
Kirjoittaja Reddewil
Haritukselta näyttää tuosta kumin harjanteesta päätellen. Teipin pätkät renkaisiin, mittaus takapuolelta, 180 astetta pyöräytys / ajo eteenpäin ja mittaus samoista pisteistä. Toki vanteen reunastakin voi mitata jos komttailee ja on "metallimiehenmitta". Ducatossa meni talvikumet piloille ku kulmat oli säädetty väljällä alapallolla ja vaihoin timmit pallot. 12mm oli haritusta kulutuspinnasta mitattuna... Kummasti rauhottu meno ku säädin nolliin.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 15:35
Kirjoittaja kulkuri
Täytyy mitata !
Miten muuten bussien säätö ?
Taitaa mennä scania korjaamo hommiksi !
Onko kokemuksia ja hinnoista tietoa ?
Missä raja arvoissa sitten aurauksen pitää busseissa olla ?
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 19:03
Kirjoittaja wiima63
Kuorma-autot ainakin säädetään nollille. niissä pyöritettävä raidetanko ku avaa lukitusmutterit ja säätää..
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 08 Elo 2013 19:35
Kirjoittaja VANHOOL
Jotain vaikutusta voi olla kuluneilla iskareilla ja monesti nähnyt vanhojen nastarenkaiden kuluvan noin.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 09 Elo 2013 10:08
Kirjoittaja Iski
Kyllä, huonot iskarit ja lisänä renkaiden epätasapaino (nytkyttää) lähinnä voi myös olla ettei renkaat ole enää ihan pyöreät (seissyt samoilla sijoilla muutaman vuoden) ei silloin enää saa kunnolla painoihin jos paljon pystyheittoa.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 10 Elo 2013 00:17
Kirjoittaja motoku
joskus ne vaan lähtee kulumaan miten sattuu. varsinkin vetävän runko vapaastipyörivällä akselilla. voit yrittää vaihtaa renkaat puolelta toiselle, mutta saattaa olla myöhäistä.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 12:48
Kirjoittaja Kolumbus
Tässä viestiketjussa kysytty alkuperäinen ongelma on tuttu. Nuo kuvat voisi ottaa minunkin scanian (K-113) renkaista. Kuvasta näkyy aivan sama kulumisilmiö:
- eturenkaan ulkoreunan viimeinen 5 cm kuluu selvästi muuta kulutuspintaa alemmaksi
- ajon jälkeen alue näkyy puhtaana, vaikka muu kumi on hiekkainen
- reunan viiste kasvaa koko ajan jyrkemmäksi ja reuna-alueesta tulee muhkurainen ihan niinkuin tuossa kuvassa näkyy
Sama ilmiö on molemmissa eturenkaissa. Oikean puolen renkaan olen jo uusinut, mutta näyttää saaneen tartunnan vanhasta renkaasta. Renkaat on tasapainotettu ja eivät tärise tavanomaisissa tilanteissa ehkä satasen vauhdissa tuntuu pikkuisen, mutta ei haittaavasti tärinää. Voimakkaassa jarrutuksessa joskus täristää, mutta sekin loppuu, kun vähän löysää. Iskarit on melko uudet ja ohjaus tuntuu melkoisen normaalilta takatuupparilta (tuulella mutkittelee). Ainakin pari kertaa olen pyytänyt katsastushuollon yhteydessä tarkistamaan aurauskulmat, mutta hakiessa on jäänyt kysymättä tuliko tarkastus tehtyä.
Keskeltä renkaat kuluvat normaalista, mutta tuo reuna-alue vain katoaa. Onko tuo alustan ominaisuus, väärä aurauskulma, väärä pystykallistuma, väärä ilmanpaine, väljyys jossakin, ajotyylikysymys... Onko joku löytänyt jonkin selityksen/ratkaisun? Renkaan voi tietenkin kääntää, jolloin saa kulutettua myös toisen syrjän, mutta olisiko jollakin muu täsmäratkaisu?
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 15:28
Kirjoittaja motoku
epäilen syyn renkaiden outoon kulumiseen olevan arkadianmäellä. Koskaan 40 eli vuoteni aikana tiet eivät ole olleet yhtä uraisia mitä nyt. ajamistani työkoneista häviää samoin oikea reuna tosi nopeasti. Koneet ei mahdu kulumisuriin, vaan oikea reuna pyörii siinä kulumisuran reunalla. ilmiö on uusi, muutama vuosi sitten samat koneet eivät syöneet renkaita epätasaisesti.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 15:44
Kirjoittaja RH
Reilu 30 vuotta sitten minulle kerrottiin reunan kulumisen syyksi teiden kaltevuus......
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 17:06
Kirjoittaja Lahti32
Mullakin on kadonnut ulkoreunat ja muuten vielä hyvät. Kuluuko renkaat käännettäessä jyrkemmin eli taittuuko ne hiukan alle ja siksi kuluu. Renkailla on ajettu 70 tuhatta. Lisäsin kokeeksi ilmaa että josko kuluisi keskeltäkin. Aiemmin oli painetta 6,5 ja nyt 7,5 baria. Tosin en tarkistanut ekan 7 vuoden aikana kertaakaan

Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 17:15
Kirjoittaja wiima63
En tiedä miksi bussit noin kuluttaa mutta uskoisin että siellä on kulmat monella pielessä koska ei mulla oo ainakaan kuorma-autoissa ikuna kulunu tolleen paitsi sillon kun on kulmat persiillään. Kulmat kohallaan niin aina on kulunut tasaisesti.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 19:39
Kirjoittaja RH
On paljon mahdollista tuo, että pyöränkulmissa on vikaa. Silloin 30v sitten pitivät luonnollisena renkaan kulumista ojan puolelta kun auto "nojaa" kokoajan sinnepäin.
Sen jälkeen kulmien mittaaminen on muuttunut paljon, ehkä silloin kaikilla oli säädöt "sinnepäin.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 11 Elo 2013 22:49
Kirjoittaja Lahti32
Ei kai ne kovin pielessäkään säädöt ole kun on hyvä ajaa ja on noin pitkästi menty samoilla renkailla. Menee vielä sataan tuhanteen asti.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 12 Elo 2013 01:13
Kirjoittaja Wonderi
Kun on joka nivelessä ja olkatapissa vähän välystä niin yhteensä niistä voi kertyä jo renkaita syövän paljon vaikkei katsastaja tai muut pahana pitäisikään. Bussin pitkä akselivälikin antaa aika paljon anteeksi huonontuvaa suoraan menemistä.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 12 Elo 2013 03:16
Kirjoittaja kulkuri
Ymmärtäisi että aurauksessa kuluisi ulkoreuna ja harituksessa sisäreuna
Vaan nyt kuluu molemmat

Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 12 Elo 2013 09:26
Kirjoittaja Kolumbus
Enemmän katoaa ulkoreuna, mutta myös sisäreuna mataloituu. Lisäksi reunat muuttuu muhkuraiseksi. Renkaan keskiosa säilyy ehjänä ja hyvänä. Joskus opetettiin, että liian matala ilmanpaine kohdistaa painon kulutuspinnan reunoille, kun keskiosa joustaa silloin enemmän kuin reuna-alue, jonka tukipiste (renkaan sivu) on hyvin lähellä. Tuntuu vain oudolta, kun on kyseessä tuuppari ja mielikuvan mukaan keula on kevyt ja jokin 6,5 - 7 pitäisi riittää. Onko tässä jokin käsityksellinen harha, joka johtuu ajoneuvon pituudesta (12m) ja lyhyestä(6m) akselivälistä. Kohdistuuko etuakselille esimerkiksi kovasti vaihtelevaa kuormaa joustoissa, käännöksissä ym. ja pitäisikö eturenkaissa olla sen vuoksi enemmän painetta ja paljonko?
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 12 Elo 2013 16:33
Kirjoittaja Iski
Kyllä kait yleisesti käytetään 8 kilon painetta.
Re: Renkaan kulumisesta
Lähetetty: 12 Elo 2013 17:48
Kirjoittaja wiima63
Semmonen mielikuva ku vielä käytin kapeita 315/80 eessä maansiirtoautossa pidin siellä 8.25bar kylmänä etuakseleissa ja paripyörissa takana 7.5bar.