Sivu 1/2

Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 18:03
Kirjoittaja Reddewil
Tuli tuossa mieleen kun muistelen sextitrean teliä, että rengas roikkuu vaan omalla painollaan mukana. Onko tuollaisen telin poisto mahdollista ja onko kukaan sellaista tehnyt? Ei kai se ole kuin rengas pois ja teli yläasentoon, noin helpoimmillaan, toki pelliä vähän näkösuojaksi? Koristeenahan ne bussissa on kun eivät kanna ja vaikka kantas niin kantavuus riittäs kahellakin akselilla?
Katsastuksessa sitten muutetaan akselistorakenne papereihin ja muutetaan akselimassat. Vai tuleeko muita ongelmia?
Tämmästä mietintää tällä kertaa!

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 18:22
Kirjoittaja B9M
Eikös tuota kokonaismassaa ole hankala ruveta pienentään. :? Eikös tuo ole yksiselitteisesti ole mahdotonta matkailu ja linja-autoissa. :?: T. Ari

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 18:40
Kirjoittaja Reddewil
Kai se onnistuu jotenki, nii ku isontaminenki. Serkkupoeka osti FH16 uuven volvon ja lisäs siihen kääntyvä akselin (nyt neljä akselia) ja saaha sillä nyt sit kuskata kauhiata ponssea...
En tiedä, pitää käydä konttorilla kyselee ku muutenki pistäytyy, ei tuon kokonaismassan muuttaminen pitisi olla ongelma, tia ainakin kantavuutta voi muuttaa, eli jos kokonaismassa on x niin siitä sitten telin kantama pois, vai miten lie otteeseen merkattu sellanen vapaasti roikkuva?

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 19:21
Kirjoittaja haaveilija
Kyllä sen pitäisi olla mahdollista mutta veikkaan että silloin pitää poistaa koko akseli, pelkät renkaat ei riitä. Sen jälkeen muutoskatsastus uusille painoille.
Kokonaismassaan ei varmaankaan saa koska silloin jos akselistorakenne ei muutu.

Omalla kohdalla kuitenkin aikamoinen savotta jos siihen ryhtyisi ja takaylitys kasvaa melkoiseksi ja vielä takamoottorinen niin sehän keulii kun oikein polkaisee :wink:
K-A puolellahan akseleiden lisäys on nyt ajankohtainen kun tulee uudet painot, paljonkohan saisi käytetystä ykköspyörätelistä? :lol:

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 19:26
Kirjoittaja Reddewil
Mutta eikös sellanen vapaana roikkuva teli ole yhtä tyhjän kanssa. Eli keulii sillonkin ja renkaat murtaa kun paripyöräakseli on se mikä pysyy tiessä, eli ylitys on näennäisesti lyhyt teliautossa?

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 19:32
Kirjoittaja haaveilija
Kyllä mulla ainakin painuu perä aika matalalle jos telin ilmapussit tyhjentää. Eli en usko että olisi kovin hyvä auto ajaa jos vain ottaisi akselin pois. Itse pidän kyllä aina teliakselin maassa ja pusseissa ilmat.
Jotkut 12m teliautot on sellaisia että niissä on teli melkein takapuskurissa kiinni, siinä tapauksessa telin amputaatio olisi helpompi toteuttaa.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 20:16
Kirjoittaja Reddewil
Jaa sulla saa paineet sinne teliin, eli kantava teli. Tuossa Karin DD:ssä se teli roikkuu elottomana, ei oo pusseja ei nostoa. Näin ymmärsin, lainlaatija vaatii kolme akselia, niin siinä sille sitte on =)

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 20:45
Kirjoittaja wiima63
Mikä idea semmosessa ees ois millä ei oo painoa..eikai kukaan huvikseen akseleita laita autoon. Joku funktio siinä karin autossa on pakko olla ku omapaino on varmaan jo aika lähellä 18tn ja sit vielä ku pistää täyteen porukkaa ja rahtia niin painoa sen akselin on pakko kantaa koska muuten loppuu jo kahesta akselista painot kesken.

Sisussa ainakin pari kertaa olla vähä paineitten kanssa ongelmaa väliakseleissa. niin omalla painollaan ku on kadussa kiinni jousipussit tyhjänä niin ei jarruun voi käytännössä edes koskea ku jo tulee pitkää mustaa raitaa ku lukittaa heti jarrut jos jousipussit tyhjät.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 21:21
Kirjoittaja setrailija
Kyllä siihen voi olla esteenä peränylitys saattavat vaikka mitata.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 12 Syys 2013 23:31
Kirjoittaja Pilotti
Reddewil kirjoitti:Tuli tuossa mieleen kun muistelen sextitrean teliä, että rengas roikkuu vaan omalla painollaan mukana. Onko tuollaisen telin poisto mahdollista ja onko kukaan sellaista tehnyt? Ei kai se ole kuin rengas pois ja teli yläasentoon, noin helpoimmillaan, toki pelliä vähän näkösuojaksi? Koristeenahan ne bussissa on kun eivät kanna ja vaikka kantas niin kantavuus riittäs kahellakin akselilla?
Katsastuksessa sitten muutetaan akselistorakenne papereihin ja muutetaan akselimassat. Vai tuleeko muita ongelmia?
Tämmästä mietintää tällä kertaa!
No eihän se noin voi olla, että roikkuu vaan mukana, tai sitten on jotain vialla. Nuo vanhemmat telit olivat jäykkiä, eli tuo taka-akseli ei kääntynyt. Samaten niistä taitaa puuttua kevennys. Tekee liukkaalla ainakin liikkellelähdöstä vaikeaa. Siis tuo kevennyksen puute. Ja kantavuus ei varmasti riitä bussikäytössä kahdella akselilla, jos tuo kolmas on vielä painona mukana.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 09:21
Kirjoittaja Reddewil
No näin mulle kerrottiin että roikkuu koristeena, tämä sain kuulla siksi kun ihmettelin että mahtaa kuulua komea ulina kun on kääntymätön teli ja autolla mittaa mukavasti... Tiedä häntä sitten, hassuahan se on.
Lainattua wikipediasta: Lain mukaan kaksiakselisen kuorma-auton suurin sallittu kokonaismassa on 18 tonnia, kolmiakselisen 26 tonnia, neliakselisen 32 tonnia ja viisiakselisen 38 tonnia.
Määrääkö joku että paino on jakauduttava tasaisesti? Tuli mieleen kun serkkupoijan edellinen mehtärattorin kuletuslavetti oli kolmi-akselinen ja sitä edeltävä 4-akselinen (kaks edessä ja kaks takana), mutta painohan on käytännössä vain taka-akselin päällä siellä missä konekkin. Nyt uudessa autossa takana kolme akselia, siis siellä missä painoakin on.

Entäs tämä, miten voi olla jos painot ei riitä?
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/picture.php?photo=1294 Carrus Star 701 joka yleensä on 3-akselinen: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG Mutta Ilmeisesti volvon alusta vaikuttaa että voi olla 2-akselinen?

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 09:38
Kirjoittaja B9M
Reddewil kirjoitti:Entäs tämä, miten voi olla jos painot ei riitä?
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/picture.php?photo=1294 Carrus Star 701 joka yleensä on 3-akselinen: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transporta ... +Lasse.JPG Mutta Ilmeisesti volvon alusta vaikuttaa että voi olla 2-akselinen?
Henkilömäärään mukaan samanlaisia, mutta tavaraa ei sitten otetakaan toiseen paljo mitään. Kuski maksaa jos vaakalle joutuu ja paljon. Yks tuttu käy viemässä ja haeemassa tallinan laivalta porukkaa ja välillä on autokin kyytissä. Monella on jäänyt laatikoita rantaan, kun ei ole tietenkään ottanut kyytiin ylipainon takia vaikka siitä on etukäteen varoteltu. Ajaa välillä noita 14,5 metrisiä kyytiläisten määrän mukaan. T. Ari

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 10:50
Kirjoittaja haaveilija
Akselipainot vaihtelee, yleensä paripyöräakseli saa 10t ja ykköspyöräinen 8t, riippuu kuitenkin akselirakenteesta ja renkaista (eli voi olla myös vähemmän). 2-akselisen takamoottorisen bussin taka-akselipaino on 10t jo pelkällä ihmiskuormalla eli kuten Ari sanoo, siihen ei juuri enään kuormaa saa. Siksi on siirrytty 3-akselisiin. Kuitenkin jos ajosuorite on pääasiassa vajaakuormalla tai ilman kuormaa (päiväkeikkoja) 2-akselinenkin riittää mainiosti. Tämähän on aina liikennöitsijän valinta kun autoa on ostamassa.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 12:35
Kirjoittaja Pilotti
Suomessahan noita autoja tehtiin kaksiakselisille alustoille vielä kun esim. Ruotsiin meni telivehkeitä esim. Carruksia. Johtunee siitä, että meillä ei linja-autoja punnittu ratsioissa. Eli täysi matkustajakuorma ja ruumat täyteen oli OK. Nythän on asiat muuttuneet, eli busillakin voi päästä vaakaan.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 14:45
Kirjoittaja Reddewil
Punnitaanko nuita vieläkään? Muutaman kuskin suusta: kyllä niillä niin paljo ajetaan rahtia ja ylikuormaa on ihan just niin paljo ku tavaraa vaan mahtuu kyytiin =)

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 16:50
Kirjoittaja janne
Kyllä se täys mahdottomuus on ,että tuossa sexitreanissa olisi telipyörät vain "roikkumassa" tuolla korilla ja rakenteella Scanian taka-akselin 11,5tn maksimimassa ylittyisi lähes aina. Tuskin jaksaisi kuormattuna edes nostaa perää ajokorkeuteen, eikä tuollaista huvikseen roikkuvaa teliakselia ole koskaan edes valmistettu saatikka että menisi katsastuksesta läpi.
Nuo isokoriset on lähes poikkeuksetta teliversioita jos kyseessä tuupparialusta, juurikin siksi että taka-akseli paino menee muuten yli.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 20:15
Kirjoittaja mikko
Yritin miettiä et miten se olis mahdollista tehdä teliauto jonka teli ei kantais. Pelkät tukivarret eikä lainkaan jousia olis ainoa nopeasti keksimäni skenaario. Ja jotenkin luulen, että tällainen rakenne siellä ei ole.

Mut jos kuitenkin on, ni sit vaan tukivarret irti, jarruputket tulpaten ja akseli tukivarsineen alta pois. Täyskäännöstä tehdessä auton tulee pysyä tiettyjen ulottuvuuksien piirissä, ni jos se perän heitto ei ole vapaasti roikkuvan akselin kanssa ollut liikaa ni ei se oo sen poistamisen jälkeenkään liikaa.

En kyl keksi miks tällasesta operaatiosta haaveiltais. 12m telibussi ilman teliä olis kyl järkevämmän näköinen ku telin kanssa, mut vähänkään pidempi muuttuis kyl äkkiä vähän pölhön näköiseksi. Tai en tiiä, kai se on katsojan silmässä. Tein tällasen kolmen pennin photoshoppauksen;

Kuva

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 20:30
Kirjoittaja mikko
Netti-Nysse nyt ainakin tosta kuvakulmasta oli ihan ok. Mut kuuskolmonen näyttää siltä et opastaisin lopettamaan telin poistamisesta haaveilemisen saman tien.

Kuva

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 13 Syys 2013 23:30
Kirjoittaja Reddewil
Photoshopatkaa 12m 701 carrus 2-akseliseksi. Ps. eihä tuo saunabussi vielä paha oo 2-akselisena =)

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 14 Syys 2013 14:28
Kirjoittaja Wonderi
Jos tehtaan tekemä kaksiakselinen 12m bussi kulkee kuormattuna taka-akselimassan äärirajoilla, kolmiakselisesta kaksiakseliseksi muutettu menisi heti yli rajojen kun vetävä akseli on reilusti kaksiakselista edempänä. Eli pitäisi siirtää vetävää akselia taaemmas. Sitten muutosprojekti ei ole enää kovinkaan paljon helpompaa kuin valmiin kaksiakselisen bussin ostaminen...

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 14 Syys 2013 17:03
Kirjoittaja VANHOOL
Aikamoiset ketjut varmaan vaatis etupyöriin talvella jos sillä johonki yrittäis kääntyä, puhumattakaan jos ton tavaratilan vielä täyttäis jollain muulla kun ilmalla tai styroksilla.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 19 Syys 2013 21:19
Kirjoittaja Zyke64
Jep, ei se akseli siellä tosiaan tyhjänpäiten "roiku" mukana, kyllä se oman kuormansa kantaa. Ja tuo on niin korkea ja pitkä, että ihan ajettavuuden kannalta se on syytä pitää siellä alla. Kysäseppä katsastajilta, veikaan että jää auto kilvettömäksi ilman kolmatta akselia. Tuossahan on eniten painoa juuri taka-akselin takana ;)

Eli järki käteen ja eteenpäin :mrgreen:

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 19 Syys 2013 21:32
Kirjoittaja Reddewil
Ei tässä mitää järkiä olla menettämässä ku kuha kyselen!
Painojen ollessa 12m 6x2 kaaniassa, omamassa 15300kg kokomassa 21840kg. Akselipainot menee 7100, 10000, 6000 ja akselivälit 5270 sekä 1280. Niin ei tuo kyllä millään keuli vaikka tuo takimmainen tässä esimerkissä olisi vain painona mukana.
Vai meinaako joku että koko paino on takana ja kuorma tulee etuakselin päälle? Eikö tuota kuitenkin edelleenkin ole 2-akselisena, toki silloin taka-askeli on 73cm taaempana jos akseliväli olisi se tavis 6m.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 20 Syys 2013 21:01
Kirjoittaja Wonderi
Uudemmassa 2-akselisessa 12m Kaaniassa (omamassa 13t ja rapiat) akselipainomittari näyttää vajaalla kuormalla esim. 5t etuakselille ja 10t vetäville. Keski-Euroopassa vastaavat näyttää usein olevan vähän pidemmällä etuylityksellä ja lyhyemmällä akselivälillä niin että etupyörille saadaan enemmän painoa eikä täydellä kuormalla vetävälle tule liikaa. Joissain maissa nämä on tarkasti valvottuja asioita. Telinpoistossa käyneen vetävä akseli on niin paljon edempänä että lopputulos olisi melkein jos ei ihan keulittava. En haluaisi ajaa telinpoistossa käynyttä tuulisena päivänä ainakaan.

Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi

Lähetetty: 20 Syys 2013 23:53
Kirjoittaja neppi
Nehän ameriikassa muuttaa niitä telillisiä grey houndeja kaks akseliseks ihan päntiönään. Etenki kulkuripiireissä. Niissä vehkeissä vain on se tag axle vetävien edessä, niinkuin roska-autossa ikään.

N