käsijarrun paineet vuotaa

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
procold
Tosi harrastaja
Viestit: 37
Liittynyt: 28 Kesä 2013 08:37
Truck: B10M, Falcon 431 -95
Location: kirkkonummi
Member id: 169

käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja procold »

Tervehdys.
Tuli hommattua vm.95volvo b 10 m.
Varmasti löytyy muutakin laitettavaa mutta päälimmäisenä askarrutta vika kun käynnissä laittaa käsijarrun päälle alkaa mötikkä joka on pakoputkessa turbon jatkeena suhista?
Saan varmaan kemiallisella metallilla väliaikaisesti paikattua mutta mikähän tuo mötikkä on ja mikä sen tehtävä on?
Kun moottirin sammuttaa, se ei enää suhise.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Villi veikkaus että pakokaasujarru. Kylmällä moottorilla käyttää pakokaasujarrua käsijarru päällä että saa nostettua moottorilämmön nopeammin ylös. Näin ainakin ollut joissain volvon kuorma-autoissa.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja B9M »

wiima63 kirjoitti:Villi veikkaus että pakokaasujarru. Kylmällä moottorilla käyttää pakokaasujarrua käsijarru päällä että saa nostettua moottorilämmön nopeammin ylös. Näin ainakin ollut joissain volvon kuorma-autoissa.
Mulla omassa kanssa haittas tuo suhina, :x mutta korjaamolla sano, että pikemminkin sääntö kuin poikkeus suhinoita ainaski kuulemma FH:ssa. Loppuu kun kässärin ottaa päältä, helppo testata. Jos suhisee jatkuvasti sitten astetta hankalampi vika :roll: T. Ari
#048
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

B9M kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:Villi veikkaus että pakokaasujarru. Kylmällä moottorilla käyttää pakokaasujarrua käsijarru päällä että saa nostettua moottorilämmön nopeammin ylös. Näin ainakin ollut joissain volvon kuorma-autoissa.
Mulla omassa kanssa haittas tuo suhina, :x mutta korjaamolla sano, että pikemminkin sääntö kuin poikkeus suhinoita ainaski kuulemma FH:ssa. Loppuu kun kässärin ottaa päältä, helppo testata. Jos suhisee jatkuvasti sitten astetta hankalampi vika :roll: T. Ari
Jos suhisee kokoajan niin sitten kojelaudasta rikki käsijarrun kytkin mikä haistelee onko se päällä vai ei mikä ohjaa pakokaasujarrua lämmitykseen. Termostaattilämmössä ei tosiaan tätä enään pitäs tapahtua mun mielestä että vaan sillon ku kone on kylmä. tai sit kun se on kylmenemässä niin laittaa lämpöä tolla pakokaasujarrulla pakkasilla.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

joissain volvoissa oli myös katkaisijalla ns valkosavutuksen esto, eli pakokaasujarru on päällä käsijarrun ollessa päällä. Pikku ponnistelu läppää vasten pitää koneen lämpimänä ja vähentää savua. Valintakatkaisija löytyy kojelaudasta. Sellainen "tuhnunkuvanappi"
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: käsijarrun paineet vuotaa

Viesti Kirjoittaja b12m »

motoku kirjoitti:joissain volvoissa oli myös katkaisijalla ns valkosavutuksen esto, eli pakokaasujarru on päällä käsijarrun ollessa päällä. Pikku ponnistelu läppää vasten pitää koneen lämpimänä ja vähentää savua. Valintakatkaisija löytyy kojelaudasta. Sellainen "tuhnunkuvanappi"
Tuollaisessa -95 vuoden B10M:ssä se valkosavunrajoitin on juuri tuo automatiikka, joka kytkee pakokaasujarrun päälle seisontajarrun käytön yhteydessä. Kone ei saa olla lämmennyt normaalilämpöön, jotta tämä toimisi.
Vastaa Viestiin