Sivu 1/1

Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 23 Loka 2013 09:12
Kirjoittaja Pataässä
Mitkä mahtaa olla jarrusovituksen raja-arvot ja tavoitteet?
Syysterveisin... Pataässä

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 08 Marras 2013 08:11
Kirjoittaja Pataässä
Moikka!
Tiedonhaku on omalta kohdaltani ollut hiukan vajavaista, siksi siksi esitin jarrutestikysymyksen. Otsikon mukainen google-haku antaa mm. allaolevan palautteen mikä riittää minulle. (En osaa tehdä siitä linkkiä, mutta AKE:n sivuilta moinen löytyy.)

http://www.finlex.fi/data/normit/15753- ... 0.2000.pdf

Iloista syksyn jatkoa toivottelee... Pataässä

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 08 Marras 2013 11:19
Kirjoittaja Reddewil
No siellä PDF:ssähän sitä tietoa oli.
Katsuri ruuvaa pulikat jarruputkiin, istuu penkille ja jarruttelee läppäri sylissä. Tämä lysti maksaa täälläpäin paikasta riippuen 90-190e. Jos auto rekisteröity -73 tai sitä ennen tuota kallista mittausta ei tehdä.

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 09 Marras 2013 11:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Minä olen vienyt autoni rekkakorjaamoon jarrumittaukseen. Samalla rahalla saa mittauksen ja säädön, jos tarvetta ilmenee ja tulee tuettua paikallista pienyrittäjää. Katsuri saa ihan tarpeeksi katetta airback-valo hylkypotilaista...

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 09 Marras 2013 12:05
Kirjoittaja Reddewil
Rosvolinna kirjoitti:Minä olen vienyt autoni rekkakorjaamoon jarrumittaukseen. Samalla rahalla saa mittauksen ja säädön, jos tarvetta ilmenee ja tulee tuettua paikallista pienyrittäjää. Katsuri saa ihan tarpeeksi katetta airback-valo hylkypotilaista...
Täytyypä muuten itekki käyttää ens kerralla jarrut eri paikassa. Toki kerran olen vaan ite säätäny katsastuksessa kun oli vähän jälessä toinen etunen. 8)

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 09 Marras 2013 12:55
Kirjoittaja vanha vanaja
Rosvolinna jos on edullinen paikka niin saa antaa vinkkiä :D

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 09 Marras 2013 13:28
Kirjoittaja Rosvolinna
VHL-huolto tuossa Hanko-Hyvinkään tien varressa Vihdin Ojakkalassa. Edullisuudesta en tiedä, mutta mukavaa palvelua sai pakokaasulapun samalla. Tuntiveloituksella tekevät ja ei tuohon kovin paljoa aikaa mene.

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 09 Marras 2013 15:50
Kirjoittaja Iski
Rosvolinna kirjoitti:VHL-huolto tuossa Hanko-Hyvinkään tien varressa Vihdin Ojakkalassa. Edullisuudesta en tiedä, mutta mukavaa palvelua sai pakokaasulapun samalla. Tuntiveloituksella tekevät ja ei tuohon kovin paljoa aikaa mene.
On muuten samassa talossa kohtuullisen hyvä lounaskahvila ja parkkitilaa riittää :D

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 16 Marras 2013 18:28
Kirjoittaja Matkamese
Saattaa tämä olla jo kysyttykin, mutta kysyn silti: bussin ilmajarrut (rek. linja-autona) ja vastaava laite kun M1 matkailuautona, onko samat testit/vaatimukset katsastuksessa? Hämärästi muistelen, että M1 statuksella olisi lievemmät vaatimukset, mikä olisikin loogista.

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 17 Marras 2013 20:47
Kirjoittaja Reissu-Late
Kyllä niillä on eri vaatimukset.Kesällä kävin katsastamassa volvon m1 niin katsastusmies sanoi että jarrutehot riittäisivät jopa linja-auton vaatimuksiin.

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 19 Marras 2013 11:58
Kirjoittaja esaheikki
Saako häiritä vielä tyhmällä kysymyksellä.Mitä siinä sovituksessa mitataan jarru painetta vai liikettä vai jotain muuta?En kysy kiusatakseni mutta en oo ollut katsastuttamassa koskaa kun se ois tehty.Sisu oli jus katsastettu kun ostin vuojenpäästä joudun tutustumaan siihen toimitukseen.Se maksaa 100e kuusamossa ja pitää varata aika kun se tehdään jossai muussa hallissa.

Esa Ä

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 19 Marras 2013 12:12
Kirjoittaja Bussiton
Jotain poljinvoimia suhteessa jarrutehoon se vissiin oli :oops: Ei sille itte oikein voi mitään, lapun kun kone tulosti niin siinä oli numerot punasella jos ei ei ollut sallituissa arvoissa :roll: sit sädettiin vähän välyksiä pois liikeradoista ja koitettiin uudestaan :D Eli kannattaa teettää ennen katsastusta toi sovitus ja mennä hyväksytyllä paperilla katastukseen, koska ne ei konttorilla tee noita säätöjä ne vaan mittaa :lol:

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 19 Marras 2013 14:04
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu itse voi konttorilla säätää, mutta inssi vaan mittaa. Riippuu ihan inssin pinnasta kuinka monta yritystä saa...

Kannataa hakea lappu korjaamolta. Saa säädön ja pakokaasulapun samalla.

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 19 Marras 2013 18:44
Kirjoittaja desoto
jos esalla virtaa ni käytä siit uutukaisest kaikki rummut auki ja herkistele niis jarrukenkienpäist ne rullat, rasvaa s-linkkiakseli ja säätelet lähtiis räikät mielestäs kohilleen, ja kun kuusamossa katastat ni siell saa veivata niitä kohilleen jott kelpaa..
T:Rölli

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 19 Marras 2013 18:46
Kirjoittaja desoto
nii ja se mittaus on jarru paine/jarru teho

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 20 Marras 2013 12:28
Kirjoittaja esaheikki
Kiitos asillista vastauksista.Kellkäpä sitä ois virtaa katsastus remottiin ennen kun on pakko.Keskusvoitelu voitelee vissiin ässäakselin mutta ei rullia eikä tappeja.

Esa Ä

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 20 Marras 2013 18:12
Kirjoittaja desoto
esaheikki kirjoitti:Kiitos asillista vastauksista.Kellkäpä sitä ois virtaa katsastus remottiin ennen kun on pakko.Keskusvoitelu voitelee vissiin ässäakselin mutta ei rullia eikä tappeja.

Esa Ä
ai ett iha keskus voitelu.. oliks se nii uus?

Re: Paineilmajarrujen jarrusovitus?

Lähetetty: 21 Marras 2013 21:42
Kirjoittaja motoku
yritän avata tätä. raskaan kaluston jarrutehojen pitää mahtua ns jarrukäytävään. tietyllä paineella eri akseleiden täytyy ottaa akselipainonsa mukainen osuus kokonaishidastustehosta.

ajatellaan vaikka 8bar paineella (etuakseli 4000kg ja taka-akseli 9000kg) etuakseli ottaa vaaditusta hidastuvuudesta 30.8% ja taka-akseli 69.2%. jos jarrutehovaatimus on vaikkapa 100 yksikköä, etusten pitää ottaa vähintään 31 yksikköä ja takapään 70. tämän suhteen pitää pysyä samana ja jarrutehon lisääntyä tasaisesti jarrupaineen kasvaessa.

jarrutehon vaihtelulle on raja-arvot, ns. käytävä, jonka sisällä kaikkien akseleiden suhteellisen jarrutehon on säilyttävä.

tämän lisäksi saman akseleiden eri renkailla ei saa olla jarrutehossa yli 30% heittoa, vaikka kyseisen akselin kokonaisjarruteho riittäisi. käsijarrun täytyy pitää (nyt en varmaa lukua muista, olisko 20-30% kokonaismassasta) ja pyörien välistä heittoa saa olla aika paljon normaalijarruja enemmän, oliskohan ollut 70% suurin sallittu heitto, jos kokonaispidätyskyky riittää.

jarrujen täytyy herätä alle 1bar ilmanpaineella. jarruviiveellä on myös raja-arvonsa, akselimäärän mukaan vaihtelee arvo. muistaakseni 9-akselisen täysperäyhdistelmänkin viimeisenkin akselin on herättävä jotain 0.8sek sisällä. jarrujen on vapauduttava tietyn ajan sisällä jarrutuksen loppumisen jälkeen ja jarrut saa jäädä laahaamaan enintään tietyn prosentin verran.

rummuille sallitaan soikeutta =jarrutehon edestakaista sahaamista myös enintään tietyn prosentin verran.

kompressorin tuotto täytyy olla riittävä. mitataan pumppaamalla säiliöt tyhjiksi, ja tietyn ajan sisällä pitää olla riittävä, jarrut avaava paine kaikissa piireissä.

nämä asiat mitataan ja ajantasaiset raja-arvot saat halutessasi katsastusasemalta tai mahtannee finlexissä olla.

rasvaa s-nokkien akselit. käsisäätöräikät voi säätää mittaamalla. ainakin scanian kirjassa on ohjeet. ilmankuivaimen ryynit kannattaa olla puhtaat. silloin jarrupaineet nousee paremmin. muutama hieman reilumpi jarrutus ennen konttorille menoa.

näillä lääkkeillä scania on kelvannut aina ilman mitään erillisiä korjaamoreissuja.