Jäätynyt kompura?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Spank Panda

Jäätynyt kompura?

Viesti Kirjoittaja Spank Panda »

Onko kenelläkään ollut ongelmia kompuran kanssa näin pakkasilla? Ainakin luulen asian johtuvan kompurasta kun ei paineet nouse ja konehuoneesta kuuluu melko kovaääninen "rätinä".
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kumpi autosta oireileepi? Mulla pamahti paineletku ja se "räksytti" kovaäänisesti kompuran tahtiin. Luulisi jos ei koko letku pamahda niin ääni voisi olla "rätiseväkin".
Spank Panda

Viesti Kirjoittaja Spank Panda »

Se oli Scania.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Voisikohan se olla ilmankuivaimessa kun pakkasella oireilee?

Tuosta jostain sen vian pitäisi löytyä.
Kuva
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Kaateleppa kuumaa vettä kuivaimen ja kaikkien venttiilin tapasten päälle, saattaa johtua jäätymä ongelmasta se rätinä. Ilmat tulee tuhahduksina ylivuotoventtiilistä..ehkä. Ihmetyttää vaan kun sulla ei paineet nouse lainkaan,yleensä jos jäätyy niin painemittarit on tapissa ylhäälläkoska ei pääse etenemään verkostoon. Vikaa voi olla myös säätimessä tai putkirikko kuin yksi jo ehdottikin.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuolla toisaalla oli puhe siitä että se ilmankuivain juuri se ylipäästösuodin joka normaalilsti tuhahtelee aika-ajoin kaikilla busseissa. Ja jos se vika on siinä ei ilma ehdi edes säiliöille ja oletettavasti siksi ei painemittarit värähdä. Kuumavesi äkkiseltään tuntuu ongelman siirtämiseltä mutta jos sillä pääsisi siirtämään vaikka lämpimään halliin tms. tutkimaan paremmin.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Ilmankuivaimessa on 1 venttiili mikä tuhahtaa normaalisti silloin tällöin poistaessaan juuri sitä vettä mitä pitääkin,toinen venttiili on kompurasta lähtevässä putkessa mikä on juuri se ylivuotoventtiili,se estää putkirikot silloin kun ilma ei pääse etenemään. Kuuma vesi taitaa olla ainoa millä ongelman saa pois, tenttua ei kannata ainakaan mennä kaateleen kompuralta lähtevään putkeen koska se menee suoraan kuivaimeen. Jos käytätte tenttua niin ainoastaan kuivaimen jälkeen,ensimmäinen ilmasäiliö niin menee siitä kaikkiin sallittuihin paikkoihin.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Spank Panda

Viesti Kirjoittaja Spank Panda »

Taidan odotella seuraavia plus asteita ja kokeilla onko ongelma poistunut. Mutta jos letkut eivät ole pamahtaneet, niin millä estää tämän toistuminen? Auttaisiko ilmankuivaimen ns. ryynipussin vaihtaminen? Scania oli käynnissä viimeksi viikko sitten, jolloin oli noin -15 pakkasta ja kaikki toimi moitteetta. Mutta eilen noin -1 pakkasessa se rätinä alkoi???
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kuorma-autofoorumista Scanian kuivaimen huollosta:

ilmankuivain on edessä kuskin puolella sellainen tötterö.
1. ihan eka ne isot ilmaletkut irti kuivaimen kyljestä ettei ole painestettuna se pömpeli

2.ala puolella mihin tulee 2 sähköjohtoa irti ne. ja 14mm avaimella pikku letku irti ja kopautus vasaralla siihen ala puolen kanteen et liikahtaa hiukan ylös päin.

3. tasapäinen meisseli kaivat siitä lukko renkaan irti. ja kansi pääsee tippumaan alas

4. sit oliko 17mm pultti näkyy siitä normaalisti vaikka räikän kanssa auki.(HUOM TÄSSÄ KOHTAA JOS YLÄ PUOLELLA ON PAINE KUN AVAAT SEN PATRUUNA PESÄN NIIN SE TULEE KUN TYKIN SUUSTA ALAS SIELTÄ katso kohta 1.)

5. sulla se patruuna käsissä ja siinä kannessa on mutteri ja pieni ristipää ruuvi. (sen ruuvin läpän alla pieni kumi kuula vaihda se.)
rupea aukaisemaan patruunaa siellä on vielä yksi jousi joka voi aiheuttaa vahinkoa jos ei tiedä.

6. ne vanhat ryynit roskiin ja pesu sille patruunalle ja uus pohja läppä+ryynit+ylä läppä+jousi+kansi kiinni

ja koko roska takaisin sinne mistä se on otettukin.

VAROITUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
muista se et molemmat letkut irti kuivurin kyljestä.
ne isot putket 32-38mm kokoiset
frendi avas ne ja siel oli ollut tukos vanhan auton putkissa ja jätti paineen sine ylä puolelle kun makas alla iskeyty suoraan olkapäähän sairaslomalle vähäksi aikaa
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Mistäs noin asiapitoinen kuorma-auto foorumi löytyy?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

En tiiä millanen kuivain on kaaniassa mut mulla oli volvossa viime talvena ongelmana kans ettei noussu paineet ja vika olikin kuivaajan pohjassa tuo ylipaineventtiili joka jäi aukiasentoon koska oli sen verta "likaantunut" :shock: ja piti melkosta supsutusta :wink:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

RH kirjoitti:Mistäs noin asiapitoinen kuorma-auto foorumi löytyy?
Asiapitoisuus on lukijan vastuulla tuossa foorumissa. Seulattuna kuitenkin asiaakin tarjolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... ubcat=1894
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

No joo kyllä ton foorumin tiedänkin, toi asiapitoisuus vaan onnistui hämäämään minut täysin!
Vastaa Viestiin