Sivu 1/1

Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 12:59
Kirjoittaja Pataässä
Kun moottori ei käy eli uutta paineilmaa ei tehdä ja käsijarru ei ole päällä niin paineilma jonkin ajan kuluttua katoaa. Minne ja millä tavalla?
Jouluterveisin ... Pataässä

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 15:55
Kirjoittaja mikko
Veikkaan et ilmat karkaa maailmaan. Ja tapa millä ilmat karkaa, ni veikkaan et pihisemällä.

Jossain siis vuoto, mut ei oo vaarallista mikä ei nyt ihan suhinalla tai kohinalla karkaa. Voit tietty tarkalla korvalla kuulostella jos jostain pienen pientä suhinaa kuuluis.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 19:04
Kirjoittaja Reddewil
Kun käsijarru ei ole päällä, pidetään se paineilmalla auki. Eli kun paine loppuu käsijarru menee päälle.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 19:13
Kirjoittaja Carman
Siis paine pysyy kun seisontajarru on kytkettynä ja taas vastaavasti ei pysy kun seisontajarru ei ole kytkettynä?

Jos näin on, niin vuotaisiko takajarrukello? Niinkuin edellä jo mainittiin, käsijarru vaatii painetta pysyäkseen pois päältä.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 20:10
Kirjoittaja ae70
käsijarrukellosta jos on kalvo puhki ni ei meinaa tyhjäkäynnillä paineet kestää, ja sen kyllä kuulee ku menee taka akselille jos kello vuotaa:) veikkaisin et käsijarruventtiililtä menevä putki vuotaa jostakin liitoksesta.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 15 Joulu 2013 21:35
Kirjoittaja ansa
ae70 kirjoitti:käsijarrukellosta jos on kalvo puhki ni ei meinaa tyhjäkäynnillä paineet kestää, ja sen kyllä kuulee ku menee taka akselille jos kello vuotaa:) veikkaisin et käsijarruventtiililtä menevä putki vuotaa jostakin liitoksesta.
tuossa tilassahan on ihan sama mistä piiristä vuotaa ,5 kilon alla vasta eri piirejä ja menee käsijarru päälle ;-)

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 17 Joulu 2013 08:40
Kirjoittaja Pataässä
Hain kysymyksellä paineilmajarrujen ominaisuutta. Jos auto pysäytetään ilman, että käsijarru pistetään päälle --> ilmat katoaa ja käsijarru menee päälle. Miten järjestelmä tekee ilman poiston!
Iloista Joulunaikaa toivottelee... Pataässä

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 17 Joulu 2013 09:22
Kirjoittaja Reddewil
Käsijarru on jousitoiminen, paineilmalla vaan pidetään jarru auki. Sitähän sä kysyit?
Ilma ei poistu mihinkään, se vain siirtyy vuotoa hyväksikäyttäen järjestelmästä ympärillä vallitsevaan ilmatilaan.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 17 Joulu 2013 12:39
Kirjoittaja motoku
ns. Kuolleen miehen venttiili sulkee käsijarrupiirin pois painelinjasta ja päästääpaineet pois jolloin käsijarru kytkeytyy. Näin käy aina kun ilmanpaineet laskee alle 5bar. Varotoiminto, muutenhan bussi olisi kokonaan jarruton.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 17 Joulu 2013 15:45
Kirjoittaja neppi
... ja naapurin olkkarissa.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 02:49
Kirjoittaja kulkuri
:lol:

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 07:01
Kirjoittaja Oikkari
Tai meillä autotallissa, henkilöautojen. Vanajassa aikoinaan kun paine palasi ja käsijarru oli pois päältä jarrut vaputuivat automaattisesti.
Siitäkös auto lähti alamäkeen. Vei autotallin ovet ja kannattavan keskipilarin. siistiä:(

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 08:41
Kirjoittaja Pataässä
Kiitos motoku:lle kuolleen miehen venttiili-ajatuksesta. Istuu hyvin kokonaiskuvaan. Herää vain kysymys missä vanhassa Scaniassa moinen venttiili on.
Iloista Joulunajan jatkoa... Pataässä

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 10:28
Kirjoittaja mikko
Semmosta mustaa nupikkaa etsisin läheltä käsijarrukahvaa. Oikein vanhoissa autoissa tällasta ei kyl sit ole.

Lisäks ihmettelen et miksi on tarve pysäyttää auto ja sammuttaa moottori ilman et seisontajarrun kytkee päälle. Toki jotkin remontit tällaista vaativat, mutta silloinhan auto varmistetaan vaikkapa kiiloin.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 12:43
Kirjoittaja wiima63
rekan kidassa tommonen automatiikka ois ainakin hyvä. peruutat kiinni ja auto jää mäkeen kidastaan kii peräkärryyn missä jarrut päällä. unohdat käsijarrun ja kytket kärryn ilmaletkut kiinni...sit lähettiin liikkeelle.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 16:34
Kirjoittaja mikko
Että miten siis? Että ku kuski loikkaa autosta kytkemättä seisontajarrua, kytkeytyisi se automaagisesti?

Taisit just kuvailla (ainakin) siihen yhteen tapaturmaiseen kuolemaan johtaneen tapahtumaketjun. En silti tiedä kannattaisinko tällaisia ns. pölvästiavustimia. Bussienkin automaattisesti toimivat ovijarrut vihoviimeisintä perseen paskaa.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 16:44
Kirjoittaja wiima63
no ei sekään huono ois että käsijarru menis päälle ku hyppäis ulos. meinasin lähinnä niin että vetokitaan ois laitettu joku juttu että kun tappi tipahtaa alas se kytkis käsijarrun päälle veturista ku kytkee kii.

aika paljon kuollu vuosien saatossa ku kärryn alle jääny.

se on meinaan aika petollista ku auto tosiaan jää siihen kidan varaan ja letkut ku kytkee kiinni niin sit vapautuu peräkärryn jarrut ja sit lähetee liikkuu ja tulee aika kiirus ettei jää kärryn alle.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 17:20
Kirjoittaja neppi
Ei siinä paljoo ehi ajattelee. Kerran kävi, onneks oli sen verran loiva mäki, et ehdin repästä letkut irti. Ei kyllä toista kertaa oo unohtunu!

Kaveri oli kerran paniikissa ku oli puolikkaalla liikkeellä ja naapuriauto lähti liikkeelle. Äkkiä repimään punasta kouraa irti ja hyppimässä nupin ja irtoperän välistä maahan että ehtis käsijarruvivulle ennen satama-altaan reunaa Kunnes tajusi, että oma juna seisoi tiukasti paikallaan, mut siis naapuriauto liikkui. Ü

N

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 19:58
Kirjoittaja Reino-Ratti
Pataässä kirjoitti:Kiitos motoku:lle kuolleen miehen venttiili-ajatuksesta. Istuu hyvin kokonaiskuvaan. Herää vain kysymys missä vanhassa Scaniassa moinen venttiili on.
Iloista Joulunajan jatkoa... Pataässä
Tuota,
kovin epäilen, että tuon ikäisessä kaniassa olisi kuolleen miehen venttiili tai ns. turvaventtiili - miksi sitä nyt sanotaankin. Olisit kyllä sen olemassaolon huomannut aikaisemmin. Onko ongelma nyt vain se, että kun ilmavuoto vie paineet, lukitsevat jousisylinterit jarrut. Tämä tapahtuu paineen kadottua, oli käsijarruvipu missä asennossa tahansa.

T. J.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 18 Joulu 2013 20:12
Kirjoittaja ae70
minkä alustainen scania sulla on, ainaskaan bf80 ja 110 ei oo käsijarrunsuojaventtiiliä

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 19 Joulu 2013 03:14
Kirjoittaja Wonderi
Ainakin uudemmissa Scanioissa ja about kaikissa ei-pohjoismaisissa merkeissä on vaihtoehtona tai vakiona automaattisesti toimiva turvaventtiili ilman nuppia. Eli käsijarru vapautuu vasta kun vipu on paineiden noustua käytetty päällä-asennon kautta ajoasentoon, jos käyttää käsijarrua niin kuin kuuluukin eikä yritäkään vapauttaa ennen paineiden nousua se toimii kuin ajatus huomaamatta.

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 07 Tammi 2014 09:15
Kirjoittaja Pataässä
Hieman taustaa ilman katoamiselle. Scania alusta BF86 ja moottori DS80 vm-75. Ilmat pysyivät hyvin yön yli 2000 luvun eka vuosikymmenenkin. 90-luvulla unohdin pari kertaa (huoltotilanteessa) käsijarrun pois päältä ja ällistyin muutaman tunnin kuluttua minnekäs ilmat ovat kadonneet. Joku tiesi kertoa, että näin sen kuuluu tehdäkin jos käsijarru ei ole päällä.

Tämän vuosikymmenen alussa ilmat eivät pysy enää yön yli ja moottoritielläkin ajaessa kone puristaa uutta ilmaa puolen tunnin välein vaikka ilmaa ei kuluteta mihinkään.

Viime kesänä oli tarkoituksena löytää syy "mihin ilma karkaa"? Kolme syytä löytyikin vaan ei lopullinen syy. Kaikkia palautevaihtoehtoja on tutkittu, mutta silti ilma vain häipyy. Häipyy nyt vaikka käsijarru on päälläkin. Itse oletan vian olevan pneumaattisessa tavassa poistaa ilma jos käsijarru ei ole päällä.

Iloista vuoden jatkoa... toivottelee Pataässä

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 11 Tammi 2014 00:37
Kirjoittaja AtAi
Wonderi kirjoitti:Ainakin uudemmissa Scanioissa ja about kaikissa ei-pohjoismaisissa merkeissä on vaihtoehtona tai vakiona automaattisesti toimiva turvaventtiili ilman nuppia. Eli käsijarru vapautuu vasta kun vipu on paineiden noustua käytetty päällä-asennon kautta ajoasentoon, jos käyttää käsijarrua niin kuin kuuluukin eikä yritäkään vapauttaa ennen paineiden nousua se toimii kuin ajatus huomaamatta.
Kiva, joku sanoo tota 77mallista uudeksi, jos kytkee käsijarrun pois ennen kuin paineet on noussu niin ei lähe käsijarru automaattisesti pois vaikka paineet nouseekin yli rajan, tarvii käyttää käsijarru päällä.


nimim. hätänen odottelija

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 11 Tammi 2014 09:49
Kirjoittaja mikko
No onhan se aika uusi. :)

Re: Käsijarru ja paineilma?

Lähetetty: 20 Syys 2014 11:09
Kirjoittaja Pataässä
Sitten kun vuoto kasvaa kuuluvaksi se lopulta löytyy. Vanhan Scanian etujarrujen ilmasäiliöstä menee putki jarrupolkimen venttiileille. Vasemman etupyörän kohdalla vain peilillä nähtävissä olevassa mutkassa syntyi pistekorroosioreikä puhisevaksi. Siinä se vuoto oli.
Vaihdettu nykyaikaiseen jarruputkeen ja nyt pysyy ilmanpaineet kuten ennenkin.

Keväällä sattui myös yllättävä ilmiö. Käsijarrua ei saanut pois päältä. Onneksi eläkkeellä oleva rekkamies vihjaisi jarrupoljinventtiilin ylöspäinliikkeen jäävän mahdollisesti vajaaksi. Kyllä, sorkkaraudalla kampesin poljinventtiiliä ylöspäin ja heti nousi käsijarru pois päältä.

Olen ymmärtänyt väärin, että käsijarru menisi päälle ajan kanssa, jos moottori ei käy (paineilmaa ei tehdä). Ei se näin ole. Jos ilmavuotoja ei ole, vanhassa autossa käsijarru pysyy pois päältä kunnes käyttövivusta käännetään päälle.

Iloista syksyn jatkoa... terveisin Pataässä