Sivu 1/3

Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 19 Joulu 2013 22:32
Kirjoittaja Reddewil
Ja paljoko tehostimen tangon pitäsi liikkua laatikon kupeessa kun kytkin on tällissä? Nm. Pitää mutta ei taho irrottaa.
Entä paljoko saa tulla painetta GR801 lootan siirtosylintereille, näkys joku regulaattori olevan putken mutkassa.
Entä onko aurausta paljonko, mitataan ajokorkeudessa erillisjousitus kun on?

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 02:17
Kirjoittaja Pilotti
Kytkimen ilmaus on varsin hankalaa. Se poljinsylinteriltä lähtevä nesteputki kun on vedetty nousuja ja laskuja tehden. Eli ainakin Superstarissa käy ensin alhaalla ja nousee sitten tavaratilan yläosaan ja taas jossakin kohtaa alas. En saanut itse kaikkia ilmoja pois vaan piti viedä pajalle. Sielläkin valittelivat hankaluutta. Ilmaus hoituu sieltä vaihdelaatikon kupeessa olevasta kytkimen työsylinteristä päin ilmausruuvin kautta uutta nestettä pumppaamalla. Jotenkin noin. Tuossa 701:ssä varmaan tuo nesteputki kulkee yhtä mutkikasta reittiä.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 02:26
Kirjoittaja Reddewil
Pilotti kirjoitti:Kytkimen ilmaus on varsin hankalaa. Se poljinsylinteriltä lähtevä nesteputki kun on vedetty nousuja ja laskuja tehden. Eli ainakin Superstarissa käy ensin alhaalla ja nousee sitten tavaratilan yläosaan ja taas jossakin kohtaa alas. En saanut itse kaikkia ilmoja pois vaan piti viedä pajalle. Sielläkin valittelivat hankaluutta. Ilmaus hoituu sieltä vaihdelaatikon kupeessa olevasta kytkimen työsylinteristä päin ilmausruuvin kautta uutta nestettä pumppaamalla. Jotenkin noin. Tuossa 701:ssä varmaan tuo nesteputki kulkee yhtä mutkikasta reittiä.
Jopa vielä mukavemmin, mutta ilmaussylinteri on siis vaihelootan vieressä? Eli varaan 12m ilmausletkua kun kaikki täytyy tehä ite!

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 06:23
Kirjoittaja wiima63
jostain tarvikeliikleestä joskus ostin semmosen kompressoriin liitettävän imulatityeen. pistetään nippaan kiinni ja se imee uutta nestettä linjan läpi. ilmaantuisko semmosella.

tarkotettu jarrujen ilmaukseen mut kai se kytkimellekkin toimis.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 14:45
Kirjoittaja Pilotti
Ymmärsin tuon ilmauksen toimivan työntämällä nestettä tuolta työsylinterin päästä polkimelle päin. Näin se työntää ilmat pois noista ylämutkistakin. Imemällä nuo ilmakuplat vain "venyvät" ja palaavat ennalleen imun loputtua. Tämä ilmausongelma lienee juuri tuollaisten autojen ongelma joissa tuo putki nousee tuonne tavaratilan yläosaan eli tuollaisessa 701:ssä nousu on hyvinkin metrin luokkaa...?

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 14:58
Kirjoittaja Reddewil
130cm on käytävän lattia auton lattiasta, mutta muistasin ettei tuossa käytävän alla mene kuin vesi, ilma ja vähä sähkyä... Kytkimen ja tai ohjaustehostimen putkia on ainahi vaihettu, mut oisko tuonne ulos eteen vai minne lie. Pitänee perinteisin menoin koittaa ilmata, toki kun paineita ei ole niin polin on "kivikova" eli ei siellä paljon ilmaa ainakaan ole?

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 15:47
Kirjoittaja Pilotti
Niin, mutta missä muualla ne voisivat olla? Ei tavaratilan lattian allekaan mitään ole vedetty. Eli veden, sähkön ja ilman lisäksi on tehostimen letkut/putket, kytkimen nesteputki ja minulla ainakin on naftatankkikin edessä. Eli vielä sillekin pari putkea.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 16:23
Kirjoittaja Zippo
Eipä ollut K113 huoltokirjaskaan oikeen mitään aiheesta. Nestetilavuus (riippuu akselivälistä) 0,5-0,6l vaan.. Kytkintä ei tarvitse säätää ja painelaakerissa ulkopuolinen rasvanippa? Mulla useasti nestekuppi ollut aivan tyhjä mut ei oo aiheuttanut ongelmii, en sit tiedä minne häviää..

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 16:34
Kirjoittaja Zippo
Mul on yhtenäin etuakseli et en tiedä näist mut AMA56/AM61/AMA61 (hajuukaan minkä tyyppisii akseleit) nois auraus (toe-in) mitattuna vanteen reunasta 6500kg asti: 0... +2mm, 6500-7500kg: +2... +4mm

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 17:09
Kirjoittaja neppi
701:ssä on Neoplanin erillisjousitettu etuakseli.

Korjatkaa jos olen väärässä.

N

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 17:17
Kirjoittaja Reddewil
Joo erillisjousitus on kyllä, rattaat on ku kuplassa ku laskee kenttään. Ja on koominen ku korinkorotusnapilla tekee maasturin, tuossa oli lapsonen käyny vääntelee namiskat uuteen positioon niin ihmettelin ku hyppäsin kuskinovesta ulos ja meinasi jalat katketa =) Ei kai ne kaaniaan ois nepparin aksilaa laittana vai oisko? 0mm kulmat varmaan paan, ku miten tuo +2mm kuulostasi haritukselta?

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 17:27
Kirjoittaja Pilotti
Kyllä nepparin etuakselia on käytetty ainakin myös Lahden etuosastaan matalassa katuriprototyypissä. Miksei sitten muuallakin, ja vaihdossa Scanian moottoreita Neoplaneihin. Ja päivityksenä: On tuo akseli näköjään ollut ihan vakiokamaa 113 sarjan matalissa alustoissa kuukkelin mukaan.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 20 Joulu 2013 23:11
Kirjoittaja neppi
HÄHÄ! Tiesin jotain!!!

Jep ja joo. Neoplaneihin sai vielä 90-luvun alkupuolella valita joko Meblerin tai Saabin moottörin. Ite oisin valinnu Scanian veekasin. Ei vissiin ois saanu.

N

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 07:23
Kirjoittaja ansa
Pilotti kirjoitti:Ymmärsin tuon ilmauksen toimivan työntämällä nestettä tuolta työsylinterin päästä polkimelle päin. Näin se työntää ilmat pois noista ylämutkistakin. Imemällä nuo ilmakuplat vain "venyvät" ja palaavat ennalleen imun loputtua. Tämä ilmausongelma lienee juuri tuollaisten autojen ongelma joissa tuo putki nousee tuonne tavaratilan yläosaan eli tuollaisessa 701:ssä nousu on hyvinkin metrin luokkaa...?
kokemus osoittanu toimivaksi ilmaustyökaluksi tavallisen tippakannun johon on vain muutettu sopivan kokoinen kumiletku joka sopii ilmanipan paalle ja ei muuta kun pumppaamaan ja kun kuppi on täynnä takakautta niin aina on tullut kytkin ja toimii muuten yhtä hyvin jarruihinkin ;-)
ja se scanian kytkimen perussäätö uusilla kytkin osillahan on siis 65mm siitä servomasterin suorasta pinnasta siihen lukitusmutterin reunaan ;-)

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 08:56
Kirjoittaja Pataässä
Tippakannulla en vanhaa Scaniaa (DS80) saanut kunnolla ilmattua, mutta Small-Oldien (Iku) vihjeestä pitkällä ilmausletkulla onnistui. Ilmausletku niin pitkä, että se ylettyy ilmausnipasta kuljettajan näkökentän kautta takaisin kytkinnestesäiliöön.
Sitten poljet kytkintä niin kauan ettei ilmausletkussa näy enää nestekuplia. Ripeä polkaisu mutta vapautus hitaasti.
Iloista Joulunajan jatkoa... toivottelee Pataässä

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 11:13
Kirjoittaja ansa
Pataässä kirjoitti:Tippakannulla en vanhaa Scaniaa (DS80) saanut kunnolla ilmattua, mutta Small-Oldien (Iku) vihjeestä pitkällä ilmausletkulla onnistui. Ilmausletku niin pitkä, että se ylettyy ilmausnipasta kuljettajan näkökentän kautta takaisin kytkinnestesäiliöön.
Sitten poljet kytkintä niin kauan ettei ilmausletkussa näy enää nestekuplia. Ripeä polkaisu mutta vapautus hitaasti.
Iloista Joulunajan jatkoa... toivottelee Pataässä
joo tippakannu pitää olla sen verran hyvälaatuinen ettei pumppaa ilmaa mukaan ;-)
toi plokemalla ilmaaminen ei tahdo aina onnistua millään kun tuntuu tuo yläsylinterin takaisin palautuminen olla huonoa ja silloin ei päästä kupista uutta nestettä järjestelmään , mutta toimivat kuitenkin kun vain kerran saa täyteen niin palutuva neste jaksaa työntää männän takaisin ;-)

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 12:45
Kirjoittaja vanha vanaja
Kaiken helpoin homma kun kattelet tollasen pumpun jostain ja painat väärinpäin nestettä.Eli työsylinterin ilmaruuviin letku kiinni ja painat nestettä kohti poljinta.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 13:42
Kirjoittaja Jokelan linja
Kerran oli yhden neoperkeleen kanssa vastaava ilmausongelma. :evil:
Kytkimen sai ilmattua siten että painettiin nestettä sekä työ- että pääsylinteristä ja keskeltä autoa avattiin kytkinputken jatkoliitosta. Koska molemmat sylinterit on alempana kuin välipohjassa menevä putki, ei se ilma sieltä muuten tahdo tulla pois.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 20:07
Kirjoittaja gemssy
Kyllä se koritehtaalla ilmattiin työsylinteristä nestettä ruutalla painamalla ja säiliötä samalla tyhjentäen. Onnistuu se kyllä perinteisestikin, kun ajat auton mäkeen siksi aikaa. Aikaa kyllä menee ja pohje puutuu, saa sitä niin paljon pumpata.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 21 Joulu 2013 22:16
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vinkki.
Älä mene ilmaamaan, kun sanoit itsekin polkimen olevan kova.
Saat repullisen harmeja,kun kotikonsteilla meet prötäämään.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 26 Joulu 2013 04:58
Kirjoittaja b12m
Pilotti kirjoitti:Kyllä nepparin etuakselia on käytetty ainakin myös Lahden etuosastaan matalassa katuriprototyypissä. Miksei sitten muuallakin, ja vaihdossa Scanian moottoreita Neoplaneihin. Ja päivityksenä: On tuo akseli näköjään ollut ihan vakiokamaa 113 sarjan matalissa alustoissa kuukkelin mukaan.
Juu on ollut muutamassa low entry -katuriprotossa (ehkä myös ensimmäisissä sarjatuotantoautoissa) Neukkarin etuakseli N113 tyyppisissä autoissa. Ensimmäinen yksilö taisi tulla 1990, olikohan Tampereen Liikennelaitoksen auto nro. 108 (GAJ-544). Käsittääkseni kuitenkin maantiemallin erillisjousitetut etupäät on olleet Scanian omia tekosia?

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 26 Joulu 2013 15:34
Kirjoittaja Reddewil
Pilotti kirjoitti:Niin, mutta missä muualla ne voisivat olla? Ei tavaratilan lattian allekaan mitään ole vedetty. Eli veden, sähkön ja ilman lisäksi on tehostimen letkut/putket, kytkimen nesteputki ja minulla ainakin on naftatankkikin edessä. Eli vielä sillekin pari putkea.
Joo tuossa ne kulkee ilmeisesti kaikki, ja tipahtaa alas ennen takatavaratilaa missä matkustamon lattian alla ei mene kuin patteriputket. Tankki on tässä ilmeisesti takana, perän päällä/etupuolella? (510L) koska edessä keskellä on makuutila, jatkuu ohjaamosta keskitavaratilan seinään.

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 27 Joulu 2013 18:38
Kirjoittaja vanha vanaja
toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 28 Joulu 2013 00:51
Kirjoittaja gemssy
Ei kai se vielä tuossa ole vetävä kytkin...
On kai sille tangolle jotkin millimitat uusilla osilla...
Vanhat voi säätää että irroittaa, mutta ei ota käpälät levyyn poljin pohjassa.
Sen kyllä kuulee, jos ottaa...

Re: Ei se kukaan tietäs mistä K113 kytkin ilmataan

Lähetetty: 30 Joulu 2013 07:30
Kirjoittaja ansa
vanha vanaja kirjoitti:toi sylinterin säätö kiinnostaisi itseäkin.eli miten tangon pituus säädetään kohdilleen???
eli siis edelleen servomasterin suorasta pinnasta n.65mm lukitusmutterin reunaan uusilla osilla ,toimii kyllä toi säätömitta jonkun verran kuluneillakin ,kunhan ei vain pohjaa mikään osa kytkimestä ja on sama mitta on sitte vetävä tai normi kytkin ;-)