B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Eli kyseessä B58 moottori jossa kolmas syliteri takaa vuotaa kannen ja pakosarjan välistä. Kuvasin kaikki ruuvit ja mutterit näyttäisi aika kohtuulliselta niiden kunto. kuvista näkyy että valirauta on muuttunut ferro-oxidiksi niin että pultinkannata pakosarjaan yleensä millin rako.
Eli kysymys että kannattääko yrittää korjata ja saako Paimelasta pakosarjaa joka käy tähän koneeseen.
Vielä tärkeämpi on jatkokysymys miten nuo pultit pitää irroitta etteivät katkea.
Lisää laitan kuvia jos tarvitaan.
Eli kysymys että kannattääko yrittää korjata ja saako Paimelasta pakosarjaa joka käy tähän koneeseen.
Vielä tärkeämpi on jatkokysymys miten nuo pultit pitää irroitta etteivät katkea.
Lisää laitan kuvia jos tarvitaan.
- Liitteet
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Vaihdoin 10 vuotta sitten takimmaisen. Helppo homma, uudet tiivisteet paikalleen ja menoksi. Kyllä kai se paineetkin karkaa turbolta kun ennen turboa tuhisee
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Irroituksessa kaasupilleillä lämpöä muttereille ja kuumaksi. sitten tippakannulla öljyä ja se vetäytyy siitä kierteeseen..hiljaa nitkuttelua ees taas ja tarvittaessa uutta lämpöä ja öljyä ja hiljalleen auki.
Induktiolämmittimellä ja öljyä perään jos semmoinen saatavilla.
Jossei kumpaakaan edellämainituista saatavilla niin kone kuumaksi ja öljyä crc:tä ja lisää ja lisää. Sit pulttikoneella jossa on voimaa paukutusta joko aukee tai katkeaa.
Jos kylmänä koittaa lenkillä vääntää niin ilman pulttikoneen paukutusta todennäköisesti venyy ja vääntyy poikki. terävä isku on parempi.
Induktiolämmittimellä ja öljyä perään jos semmoinen saatavilla.
Jossei kumpaakaan edellämainituista saatavilla niin kone kuumaksi ja öljyä crc:tä ja lisää ja lisää. Sit pulttikoneella jossa on voimaa paukutusta joko aukee tai katkeaa.
Jos kylmänä koittaa lenkillä vääntää niin ilman pulttikoneen paukutusta todennäköisesti venyy ja vääntyy poikki. terävä isku on parempi.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Jos tilaa on sen verran että mutterinhalkaisija sopii, niin säästää aikaa ja vaivaa.
On myös olemassa tulipalonvaara kun häärää avotulen kanssa öljyisen moottorin parissa.
On myös olemassa tulipalonvaara kun häärää avotulen kanssa öljyisen moottorin parissa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Tuossa pakosarjan ympärillä ei ole öljyä lainkaan. Mutta pitää rakentaa peltisuojat ruiskutussuutimelle ja polttoaine putkille. Lähdettävä hankkimaan mahdollisimman tehokas (kuuma) tohotin, ostettava uusi kompura 220V~ lapset ovat lainanneet vanhemmat tallille.
Tiedustella vähän paremmassa kunnossa olevaa pakosarjaa Paimelasta Volvolta tai Onnin Autosta tiivisteet jne.
Mutterinhalkaisijasta ei ole hyötyä kierreosakin pitää saada ulos moorrorilohkosta. Minusta näyttää että nämä pakosarjan kiinnitystrvikkeet eivät ole muttereita vaan pultteja. Ainoastaa turbon laipassa on mutterit.
PS! vain onko pinna pultti syöpynyt niin tasan suoraksi että näyttää pultilta?
Katso kuvat ekassa viestissä.
Tiedustella vähän paremmassa kunnossa olevaa pakosarjaa Paimelasta Volvolta tai Onnin Autosta tiivisteet jne.
Mutterinhalkaisijasta ei ole hyötyä kierreosakin pitää saada ulos moorrorilohkosta. Minusta näyttää että nämä pakosarjan kiinnitystrvikkeet eivät ole muttereita vaan pultteja. Ainoastaa turbon laipassa on mutterit.
PS! vain onko pinna pultti syöpynyt niin tasan suoraksi että näyttää pultilta?
Katso kuvat ekassa viestissä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Hae motonetista ketjuspreitä. Sitä kun suihkuttelee muutamana päivänä ja toholla lämpöä välillä, niin kyllä aukeaa.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Kannattaa tuo projekti aloittaa laittamalla sitä valopetroolia reilusti koko moottorin ylle
ja antaa painepesuria perään. Näkee paremmin mitä on irroittamassa
ja antaa painepesuria perään. Näkee paremmin mitä on irroittamassa

- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Kenen ketjua se on, Bilteman on pikkasen niinku vasliinia, no hyvää ketjuille. Esimerkkinä , pihassa toi310 mb paku. Ohjaus tosi jäykkä ja kylällä kattoivat, että kuka siellä menee. Sen verran piti meteliä noi olkatapit. No illalla keula ylös ja Motonetin ketjuspreitä olkatappeihin. Aamulla tunkki alas ja lähdin töihin. Ei oo sen jälkeen ohjaus kitissy.
Oon huomannu tosta Motonetin ketjuspreistä et joka paikkaan sopii. Kirkas pultti, kirkas rauta, hitsas kiinni. Pikkasen tätä, hetken odottelu ja avot auki.
Suihkuttele ensin jotain sinne ennen kosaania
Mielummin ei palavaa
a-p
Oon huomannu tosta Motonetin ketjuspreistä et joka paikkaan sopii. Kirkas pultti, kirkas rauta, hitsas kiinni. Pikkasen tätä, hetken odottelu ja avot auki.




a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Tää Motonetin ketjuspreissä tunkeutumis juttu on kans hyvä.KajNyy1 kirjoitti:Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M pakosarja vuotaa vm. 1980 runko no 65
Juttelin tänään koneurakoitsijan kanssa hän konelehti suositteli käytettäväksi porauksessa ja jyrsinnässä käytettävää spray muotoista leikkuu öljyä jolla on hyvin korka leimahduspiste. No sitä minulla on hyllyssä.happa66 kirjoitti:Tää Motonetin ketjuspreissä tunkeutumis juttu on kans hyvä.KajNyy1 kirjoitti:Ketjuspreitä minulla on, mutta ruosteeseen vanhaan aikaan tottuneet Puolalaiset autonkorjaajat käyttivät tähän tarkoitukseen valopetroolia sen paremman tukeutumis kyvyn takia mitä mieltä olette asiasta.
a-p
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen