Sivu 1/2
Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 14:23
Kirjoittaja -KHS-
Tuommoinen Telma autossa kuulemma on, mutta minun mielestäni se ei toimi.
Olenhan nyt ymmärtänyt Scanian ja Telman yhteistoiminnan oikein? Ensin keinukytkimestä Telma valmiuteen ja sitten Retarder-viiksestä haluttu tehoalue. Tämän jälkeen kun polkee vasemmalla jalalla kytkinpolkimen vieressä lattiassa olevaa metallinamiskaa, niin pitäisi ajossa vauhdin hidastua. No näin ei tapahdu.
Metallimurkulan painaminen sytyttää kyllä jarruvalot.
Voisiko joku viisaampi hieman valottaa sitä sähköistä tapahtumaketjua, jonka pitäisi alkaa tuosta metallisesta namiskaska?
Sähkökuviahan minulla ei aiheesta ole.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 15:06
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä sen Telman pitäis vaikuttaa siitä vivusta vetämällä

toi metallimurikka kuuloistas pakokaasujarrulta

Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 16:35
Kirjoittaja Pilotti
Telman valintakytkin ainakin minulla kolmeasentoinen. Eli off, puoliteho ja täysi. Sitten pitäisi aktivoitua jarrupoljinta painamalla tai tuota viikseä ( ei viikseen!) vetämällä. Se lattianamiska on tosiaan pakokaasujarrulle.
En kyllä paljon vaivaa näkisi tuon Telman kunnostamisessa. Kulkurikäytössä kevyellä kuormalla taitaa olla enempi haitaksi ainakin takajarrujen kannalta. Käyttövivut jumittuvat ja hihnat kiillottuu, kun eivät joudu kunnolla hommiin. Itsellä vielä tuon itse mötikän, joka on kardaanin ympärillä, käämit turposivat niin että jarrutti koko ajan. Onneksi havahduin ajoissa, ei palanut koko keksintö. Niitäkin tapauksia on kai ollut enemmänkin. Lisäksi tuo on niin vanhanaikainen laite, että vaatii rutosti virtaa käytettäessä, vaikka luulisi olevan päinvastoin.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 18:36
Kirjoittaja neppi
Mulla on telman kanssa sama vaiva, mistään ei tapahdu mitään. Kaikki osat on käsittääkseni paikalla, ne vain ei toimi.
Oishan se kiva et se toimis ku kerran kyytissä on. En olis ollenkaan huolissani jarrujen vajoittumisesta ku ei kai sitä hidastinta nyt pääasiallisena jarruttimena kukaan käytä. Yhtään jos ajelee mäkisemmässä maastossa, vaik tuolla jevroopassa, ni kyllä sen ihan mielellään soisi toimivan.
N
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 18:54
Kirjoittaja Reddewil
Mulla 701:ssä on tuo telma viiksellä ja kolme hidastustasoa, napilla saa jarrupolkimen kaveriksi jos ei viitti viiksestä vetää. Ja voin kertoo ettei jarrupolkimeen normaali ajossa tarvii koskea, on meinaa sen verran tehokas! Se metallinamukka tosiaan on pakokaasujarru jonka sylinteri omassa autossa roikkuu rautalangalla ruostuneen telineensä vieressä, läppä ja sylinteri toimii joten jos askartelee vaan latasta uuden kiinnikkeen niin sekin pelais =D on nää hienoja pelejä!
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 19:47
Kirjoittaja -KHS-
Kyllä mä ymmärrän teidän kaikkien pointit. Itselläni vaan olisi jotenkin turvallisempi olo, jos pitkään alamäkeen voisi tarjota Telmaa tai pakokaasujarrua. Nyt ei tapahdu mitään siitä Telma-vivusta, no metallikuukuna sytyttää ne jarruvalot, mutta ei sillä vauhtiin mitään vaikutusta ole.
Onko se Scania-kytkinten joukossa oleva keinukytkin, jonka merkkivalon kuvassa lattiasta iskee salama jalkapohjaan kuitenkin nimen omaan tuon Telman master-kytkin? (Tuossa äärimmäisenä oikealla siis.)
Soittelin jo Tampereen Scanialle ja kyselin sähkökuvia. Rekisterinumeron perusteella kuulemma löytyi runko tietokoneelta. Lupasivat olla yhteydessä tänne päin.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 21:36
Kirjoittaja -KHS-
Telmaan liittyviä kytkentäkaavioita kaivelin Telma USA:n sivuilta. Näyttäisi ihan järjestään olevan kytkennässä rele, joka poistaa Telman käytöstä jos auton ABS-merkkivalo palaa. No mulla semmoinen palaa, joten pitää hoitaa ensin ABSit kuntoon ja vasta sitten Telma.
http://telmausa.com/technical-support/w ... ngDiagrams
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 12 Kesä 2014 23:50
Kirjoittaja Reddewil
Jaa, erikoista. Mulla palaa kans ABS-valo kun yks anturi on irti, mut niin man peevelisti jarruttaa silti, ja vaikka ei oo tuo salamakytkin päällä. Käsittääkseni tuo telma tulee polkimen kaveriksi sillon ja viikseen voi silti vetää huolella =D
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2014 01:08
Kirjoittaja b12m
"Salamapoljinnappi" kytkee Telman jarrupoljinkäytölle, eikä viiksen toiminta ole tuosta napista riippuvainen.
Mitä tulee Telman ja ABS:n yhteiseloon, niin ainakin jo 80-luvun jälkipuoliskolla (kun ABS-jarrut alkoivat yleistyä) kytkeytyi Telma pois päältä aina ABS:n aktivoituessa eli jonkin pyörän lukkiutuessa. Ennen ABS-jarruja Telma olikin väärissä käsissä aika hurja laite etenkin etu- tai keskimoottorisessa autossa... Tätä kautta voisi kuvitella, että myös ABS:n ollessa [SYNTAX ERROR] -moodissa vikavalon palaessa, olisi Telmakin poissa pelistä?
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 06 Heinä 2014 17:21
Kirjoittaja -KHS-
ABS-valo on nyt sammuksissa ja todentotta Telma alkoi pelittämään. Viiksessä on mulla viisi asentoa 0,1,2,3 ja 4. kun viiksen laittaa asentoon 4, niin semmoinen erittäin kevyeksi luonnehdittava hidastuvuus on havaittavissa. Perstuntuma kertoo että hidastuu kyllä, mutta kuitenkin hyvin hyvin vähän.
Saako Telmaan jotenkin lisää tehoa?
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 06 Heinä 2014 23:48
Kirjoittaja neppi
Rasvaa nippoihin?
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 07 Heinä 2014 02:08
Kirjoittaja Pilotti
neppi kirjoitti:Rasvaa nippoihin?
Eipä siellä ole rasvattavia nippoja, kun koko keksintö perustuu sähköllä luotavaavaan magneettikenttään. Taitaa olla aika moni keloista poissa pelistä, jos ei noinkaan tehokkaassa asennossa kaksista jarrutusta tapahdu.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 07 Heinä 2014 09:35
Kirjoittaja neppi
On kai sähkötelmassa nippoja? Ainaki rasvauskaaviossa on hidastimen nipat. Näitähännon myös hydraulisella hidastimella, jossa ainaki vois olla nippoja... Ü
N
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 07 Heinä 2014 17:09
Kirjoittaja Pilotti
neppi kirjoitti:On kai sähkötelmassa nippoja? Ainaki rasvauskaaviossa on hidastimen nipat. Näitähännon myös hydraulisella hidastimella, jossa ainaki vois olla nippoja... Ü
N
Ei taida edes noissa hydr. hidastimissa, jotka lienevät vaihdelaatikon yhteydessä, olla nippoja. Ainakaan noissa vanhoissa Telmoissa ei niitä ole, kun perustuu sähköllä luotuun magneettikenttään tms. Ei ole liikkuvia osia kuin tuo kardaanin mukana pyörivä "huimapyörä".

Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 07 Heinä 2014 18:30
Kirjoittaja neppi
Kardaanissa on nippa!
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 17 Kesä 2020 17:34
Kirjoittaja Zuikkis
No mähän kaivan vanhoja aiheita taas. Osku tuli huollosta ja nyt siinä vissiin toimii absit ja sitäkautta tuo sähköjarrukin!
Tuon näköinen hantaaki ja nuo pari nappia yläpuolella ehkä liittyy. Innoissani renkutin hantaakia ja painelin nappuloita ja välillä tuntui jotain tapahtuvankin! Ennen remppaa ei ollut mitään vaikutusta.
Nyt jos oli hantaaki nelosella ja painoi kaasua niin koppi ei kiihtynyt mihinkään, eli ilmeisesti se on aina tarkoitus tiputtaa nollille jos haluaa ettei se jarruta. Nyt tästä luin että ehkä noista namiskoista aktivoituu moodi että se toimii jarrun yhteydessä, olisikohan se älykkäämpi?
Niin ja sitten, pari kertaa palaa möllötti iso orangin värinen valo tuossa hantaakin vasemmalla puolella, semmoistakaan ei ole ikinä ennen tapahtunut.

mitä se meinaa, onko mööpeli ylikuumentunut tai jotain?
Edit; kuva jäi..

Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 17 Kesä 2020 18:01
Kirjoittaja Rosvolinna
Mä nakkasin vastaavan stagan viidakkoon, mokoma tappoi hyvän vauhdin

No - ei se tuossa autossani ole ikinä toiminut toivotulla tavalla.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 17 Kesä 2020 19:27
Kirjoittaja Geekuality
Taas höpöttelen ihan sivusta, koska en Telmasta tiedä kuin täältä lukemalla koska meillä on Voith. Siinäkin just tuollaisella vastaavalla neliasentoisella vivulla saa hidastettua vauhtia jarruihin koskematta (viisaammat on sanoneet että jarruja kannattaisi säästellä mahdollisimman paljon, eli koskea jarrupolkimeen vain kun on ihan pakko), ja tosiaan jos tuo manuaalivipu on unohtunut hidastellessa päälle niin kiihtyvyys on varsin surkea - kokemusta on.
Volvossa on hidastimelle oma merkkivalo ja se palaa aina kun hidastin on käytössä, eli kun meillä vastaava jarrupoljin-nappula on normaalisti aina kytketty päälle, eli hidastin toimii automaattisesti jarruttaessa niin se merkkivalokin luonnollisesti palaa aina ja niin kauan kun jarrupoljinta painaa. Sitten kun sillä on joku hätä (esim. jäähdytysneste on vähissä kun joku paja on jättänyt putkenpäitä tulppaamatta) niin merkkivalo vilkkuu hädissään.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 17 Kesä 2020 21:22
Kirjoittaja BussMAN
Zuikkis kirjoitti: ↑17 Kesä 2020 17:34
No mähän kaivan vanhoja aiheita taas. Osku tuli huollosta ja nyt siinä vissiin toimii absit ja sitäkautta tuo sähköjarrukin!
Tuon näköinen hantaaki ja nuo pari nappia yläpuolella ehkä liittyy. Innoissani renkutin hantaakia ja painelin nappuloita ja välillä tuntui jotain tapahtuvankin! Ennen remppaa ei ollut mitään vaikutusta.
Nyt jos oli hantaaki nelosella ja painoi kaasua niin koppi ei kiihtynyt mihinkään, eli ilmeisesti se on aina tarkoitus tiputtaa nollille jos haluaa ettei se jarruta. Nyt tästä luin että ehkä noista namiskoista aktivoituu moodi että se toimii jarrun yhteydessä, olisikohan se älykkäämpi?
Niin ja sitten, pari kertaa palaa möllötti iso orangin värinen valo tuossa hantaakin vasemmalla puolella, semmoistakaan ei ole ikinä ennen tapahtunut.

mitä se meinaa, onko mööpeli ylikuumentunut tai jotain?
Edit; kuva jäi..
Epäilen että scaniassa hidastin vaihteistossa ,,, vaiht oikeassa etukulmassa ”uloke ” jäähdytysneste putket n3 ” tulee moottori järj ( neste jäähdytteinen ).
Telma sähköjarru kardaanissa oli esim B9/10 (58) M volvoissa autom tai keppilaatikon yhteydessä ,syö sähköä jarrutettaessa ja
haoettumis ong , suola.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 17 Kesä 2020 21:42
Kirjoittaja JuhaH
Ja kun kirjoittaa guugeliin scania retarder niin rupeaa tietoa löytymään, jos siis on tuo scanian keksintö.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2020 07:00
Kirjoittaja Zuikkis
Hö, tältä foorumilta kun hakee "retarder" niin tämä on ainoa aihe mikä löytyy, ja heti aloitusviestissä kuitenkin K113 Scaniasta puhutaan niin kuvittelin että nyt olen oikean tiedon lähteellä.
En kyllä tuosta "ysäri"-mallin retarderista googlella löytänyt oikein mitään, nykymallista vaan.. Lähinnä tuo valon merkitys kummastuttaa, tuntui toimivan ihan samalla lailla oli valo päällä tai ei? Tai sitten se valo pätkii vaan jotenkin.

Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2020 08:07
Kirjoittaja JuhaH
Aika huonosti näyttää löytyvän näköjään. Muutavat kuvat mitä löysin näyttää kuitenkin käyttövipu viisi(5) asentoiselta ja vain yksi nappi vivun vieressä.
Oiskohan tuo sitten kuitenkin eri vekotin?
Edit: ja kun hiukan suurentaa tuota sinun kuvaa niin telma tuossa kumissa näyttää lukevan..
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2020 08:19
Kirjoittaja Zuikkis
Oh no niinpäs lukee, en ollut itsekään huomannut. Eli Telma on kyseessä.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2020 10:36
Kirjoittaja Wonderi
Telmassa on vuosimallista riippuen eri määrä asentoja. Scaniassa ainakin hydraulihidastimen valo kuuluu palaa hidastaessa, älä korjaa mitään jos hidastaa hyvin. Kuoppaan rysäyttämisen jälkeen kannattaa tarkistaa että Telman vipu on edelleen ylhäällä.
Re: Telma kuntoon
Lähetetty: 18 Kesä 2020 14:49
Kirjoittaja eagless
Mulla volvo b12 carrus regalissa on vastaavassa kohdassa vastaavan näköinen vipu ja yks tietäjä sanoi että ois pakokaasujarru?
Löytyy myös oisko 4-5 asentoa.
Vai onkos tuo nyt vastaava kun telma eli sähköjarru kardaanin
kautta