Ilmapurkkien koko
- neppi
- Vapaaherra
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
Ilmapurkkien koko
Hej onks mitään merkitystä ilmasäiliöiden fyysisillä mitoilla? Tarkotan, et tällähetkellä ilmasäiliöt on alin kohta tässä mun autossa ja jos vaihtaisin tilalle soukemmat ja pitemmät pöntöt, ei ne enää haluis ottaa joka kantoon kii.
Nii.
N
Nii.
N
- neppi
- Vapaaherra
Re: Ilmapurkkien koko
Mut onks se kuin tarkka? Ja miks? Jos laitan isommat vaik?
N
N
-
- Rattimajuri
- Truck: Wilcox/Volvo F610
Onhan sulla jarrut pitempään käytössä, kun kompura kajahtaa täydessä laukassa rikki. 

-
- Ajoneuvos
- Truck: scania k114 carrus
laissa on jarrujen ilmasäiliöille määrätty minimitilavuus tyyliin "ilmaa täytyy riittää tietyllä tyylillä tehtyyn jarrutukseen" ja toisaalta "kompressorin täytyy tuottaa tietyssä ajassa jarrujen toimintaan riittävä paine." arvoja en nyt valitettavasti muista.
tilavuus ratkaisee siis todellakin. Muutaman litran muutos tuskin mitään meinaa, lisäilmasäiliöiden holtiton lisääminen tai tötterön reilu pienentäminen vaikeuttavat "ilma-lain" noudattamista.
Pari kertaa leimalla on kokeiltu, kuinka nopeasti täysin tyhjäksi poljettu systeemi täyttyy.
tilavuus ratkaisee siis todellakin. Muutaman litran muutos tuskin mitään meinaa, lisäilmasäiliöiden holtiton lisääminen tai tötterön reilu pienentäminen vaikeuttavat "ilma-lain" noudattamista.
Pari kertaa leimalla on kokeiltu, kuinka nopeasti täysin tyhjäksi poljettu systeemi täyttyy.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Tai sitten vaihdat säiliöiden paikkaa
Oletko kattonut ettei ole telineet "pettäneet", mulla on vähän notkahtanut toi akkujen teline ja on vähän säiliöiden etureuna alhaalla 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- neppi
- Vapaaherra
Ei ne oo pudonnu. Näyttää aika alkuperäiseltä asennukselta. Tossa vain ois rosterisäiliöitä tyrkyllä ja ne on laihempia ja pidempiä. Tilavuudet kasvais ehkä etwaksen verran, mut ei mahottomia.
N
N
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Alhaalla ovat nuo B10M säiliöt. Auto on jouset tyhjinä niin moottori on lähes maassa kuten myös säiliöt. kerran on jäänyt kivenmurikka alimman säiliön tyhjennysventtiin kohdalle. Kauhea suhina, kun venttiili päästi paineet ilmoille. Oli pakko kaivaa pieni kuoppa säilön alle, jotta sai systeemin pitämään ilmaa.
Eniten minua huolettaa nuo moottorin alla kulkevat öljy ja jäähdytysputket. Ne ovat täynnä naarmuja osumista. Semmoinen, kun napsahtaa kunnolla kiveen - pääsee liemet katuun ja matka päättyy siihen. Niitä putkia on sitten mukava korjata mökkitien tukkeena...
Pakoputken olen kerran onnistut irroittamaan. Auto juuttui hiekkaan leirintäalueella ja se vedettiin pois isolla etukuormaajalla. Osa putkistosta ei tajunnut lähteä mukaan. Irtosi klemmarliitoksesta. Varmaankin ainoa paikka, jonka voi bussissa korjata 13mm lenkillä ja Motonet-tarvikkeilla.
Eniten minua huolettaa nuo moottorin alla kulkevat öljy ja jäähdytysputket. Ne ovat täynnä naarmuja osumista. Semmoinen, kun napsahtaa kunnolla kiveen - pääsee liemet katuun ja matka päättyy siihen. Niitä putkia on sitten mukava korjata mökkitien tukkeena...
Pakoputken olen kerran onnistut irroittamaan. Auto juuttui hiekkaan leirintäalueella ja se vedettiin pois isolla etukuormaajalla. Osa putkistosta ei tajunnut lähteä mukaan. Irtosi klemmarliitoksesta. Varmaankin ainoa paikka, jonka voi bussissa korjata 13mm lenkillä ja Motonet-tarvikkeilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
Nämähän on autobahnalle tarkotettu.
Mulla jäi kans viimekesänä äänenvaimennin Maginot-linjan viereen hiekkaan kii. Onneks oli lätäkkö siinä mihin korjausta varten auton siirsin, ni mahtu askartelee, vaikka vuotava paineilmajärjestelmä koko ajan laski Berkhofia lähemmäs nenänpäätä.
Tänään tarkemmin katoin, ni kyllä vielä öljynjäähdytin putkineen vie alemmuuskisassa voiton. Ettei olis jotain kompleksia heillä...
N
Mulla jäi kans viimekesänä äänenvaimennin Maginot-linjan viereen hiekkaan kii. Onneks oli lätäkkö siinä mihin korjausta varten auton siirsin, ni mahtu askartelee, vaikka vuotava paineilmajärjestelmä koko ajan laski Berkhofia lähemmäs nenänpäätä.
Tänään tarkemmin katoin, ni kyllä vielä öljynjäähdytin putkineen vie alemmuuskisassa voiton. Ettei olis jotain kompleksia heillä...
N
- Bussiton
- Vapaaherra
- Member id: 015
Ja putkijuttua vielä, multa jäi rengasliikkeen kynnykselle kun ei ollut vielä paineet noussut tarpeeksi ja etupää pohjaanlyöntikumien varassa
no se oli oma moka, tosin pönttö oli liian alhaalla muutenkin, mutta nyt on rungon tasalla eikä pitäis enään jäädä matkan varrelle.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- wiima63
- Kansleri
- Truck: wiima ja Van Hool
- Member id: 155
Eilen tuli kanssa kurkittua B10M:n alle niin eihän siellä oo mitään tilaa moottorille ja säiliöille kun ees ajoasennossa. mä en ees haluu tietää miten alas se tipahtaa sit ku paineet karkaa pois..saa kyllä kattoa aika tarkkaan ettei oo mitään alla eikä mitään nyppylää ku auton jättää siihen parkkiin viikonlopuksi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Ei ole tilaa, kun makaa kumien varassa..
Niuo soramurikat pyörivät hetken matkaa mukana, kun kylille lähtee....Talvella Rölli auraa tien postilaatikolle. No puolustuksena mainittakoon; Renkauden kohdalla on pienet kuopat, kun ei niitä ikinä muista lapioida täyteen - sitä vain peruuttaa auton samoille sijoilleen.
Niuo soramurikat pyörivät hetken matkaa mukana, kun kylille lähtee....Talvella Rölli auraa tien postilaatikolle. No puolustuksena mainittakoon; Renkauden kohdalla on pienet kuopat, kun ei niitä ikinä muista lapioida täyteen - sitä vain peruuttaa auton samoille sijoilleen.
- Liitteet
-
- maassa.jpg (75.52 KiB) Katsottu 8784 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun