Volvo B58 takailmasäiliöt
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Volvo B58 takailmasäiliöt
Rupes Volvo B58 toinen takailmasäiliö vuotamaan. Kysyin Paimelasta säiliöitä niin ei just tuohonmalliin ollu kun on niin vanha, mutta sano muiden autojen säiliöitä olevan paljon, että ota se säiliö mukaan niin varmaan löytyy semmonen, että käy siihenkin ja on kuulema alumiinisiakin säiliöitä. Nyt kun rupesin ottamaan irti niitä säiliöitä niin oli ilmaputkien mutterit ruostuneet tiukkaan. Sain ne molemmat kumminkin alas, mutta just sen vuotavan säiliön ilmaputki meni poikki ilmapussin yläpäässä olevan lautasen juuresta. nyt pitää ottaa se ilmapussin lautanen myös pois ja tiukassa ovat varmaan senkin pultit. Kaipa siihen löytyy sitten uusi lautanen jossa kiinni se ilmaputken pää. Vai pitääkö vanhaan hitsata, juottaa uusi putki. Tuohon toiseen säiliöön oli jo vaihettu se putki paksuksi vahvaksi kumiletkuksi. Eli se on joskus varmaan vaihettu se säiliökin ja samalla laitettu se kumiletku. Voin ostaa Paimelasta molemmat säiliöt ja alumiiniset. Harmi kun katkes tuo toisen säiliön ilmaputki ja sentakia pitää nyt irrottaa myös ilmapussin yläpää. Kun takaa päin katsoo niin vasen ilmapussin yläpää. Kyllä näissä vanhoissa busseissa on kaikki paikat autonalla niin ruostuneet, että jos jotain pitää irroittaa niin samalla särkyy myös jotain muutakin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Nyt kun pitää irrottaa tuo takimmainen ilmapussi, niin eihän tuota saa irti ilman taka renkaiten, pyörien poisottamista kun tuon ilmapussin telineen pois saanti on muuten liian hankalaa kun on ahtaat paikat. Kun tuo taka ilmasäiliön ilmaputki katkes irti ilmapussin yläpäästä. Kyllä näyttää siltä, että tuolle toisellepuolelle ilmapussin yläpäähän menevä putki on joskus hitsattu siihen kiinni, ei tuota ilman pussin irroittamista pysty hitsaamaan ja pitää hitsata, juottaa vielä hyvin kun ilma vuotaa pienestäkin reijästä. Tuo ilmapussin kumi on siinä vielä niin lähellä, että syttyy palamaan eli tuo kumi pitäs myös irroittaa. Ja onhan tuo pussiteline saatava irti jos sen uusii vaikka kokonaan. Nuo pussikumit näyttää vielä hyviltä. Jos vielä joskus ostan toisen linja-auton niin pitää olla niin uutta mallia, että ei tarvii heti ruveta ruostevaurioita korjaamaan. Mieluiten alustakin rosterista. Nytkin kesäajelut meni piloille tuon vian takia. Taitaa tämä nykynen auto jäähä varastoksi pihanperille tai annan romu-ukolle.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Käsi ylös joka on välttynyt jousijalkojen remontilta. Kyllä melkein kaikki on päässeet noita lautasenpohjia ja ilmanippoja rassaamaan.
No täällä nousee yksi käsi. 11 vuotta menty koskematta mihinkään ilmapussiin. Kai se minäkin pääsen joskus sitä harjoittelemaan.
No täällä nousee yksi käsi. 11 vuotta menty koskematta mihinkään ilmapussiin. Kai se minäkin pääsen joskus sitä harjoittelemaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Takapään viimesen tein just alkuviikosta. Todnäk menee jossain vaiheessa uusiks ku piti laittaa B-osa, joka oli vieläpä kakkoslaatunen. Etupää vielä kajoomatta...
Ne ku hyvin tekee, ni ei heti tarvi olla uudestaan harjoittelemassa. 8mm raurasta laitettiin.
Ilmasäiliöitä ja pantoja vaihdetaan kuljetusliikkeissä joka katsastukseen ja joskus vähän välilläki. Ü
Elä masennu.
Neppi
Ne ku hyvin tekee, ni ei heti tarvi olla uudestaan harjoittelemassa. 8mm raurasta laitettiin.
Ilmasäiliöitä ja pantoja vaihdetaan kuljetusliikkeissä joka katsastukseen ja joskus vähän välilläki. Ü
Elä masennu.
Neppi
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Eikä niitä tarvii kun kerran tehdä 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kulutusosia ovat nuo lautaset, maljat ja levyt. Taitavat olla rosterikorisissakin ruskeata rautaa.
Samaa mieltä - kerran kun laittaa niin ei tarvitse samaan autoon uudestaan laittaa. Tietenkin, jos vuoden välein hakee uuden aihion. Sujuu korjauksetkin rutiinilla.
Samaa mieltä - kerran kun laittaa niin ei tarvitse samaan autoon uudestaan laittaa. Tietenkin, jos vuoden välein hakee uuden aihion. Sujuu korjauksetkin rutiinilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
No nyt vähän karppasin ja rupesin laittamaan Bussin kuntoon. Otin jo renkaat irti, että pääsee paremmin työskentelemään. Saako tuota ilmapussipakettia irti kokonaisena vai pitääkö se purkaa osiin tuolla auton alla. Olis kuviakin aiheesta, mutta mitenkä tänne kuvat nykyään laitetaan.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Jos kuvat on tietokoneella niin käytä lisää tiedosto toimintoa. Taitaa olla siinä pulttikiinnitteiset ilmapussit joissa on lautanen kiinni kummassakin päässä. Näyttää sille että pitää löysätä pultit pois ja siten alkaa ylälautasta rappaamaan. Ei oo kokemusta tällaisesta hommasta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Alamalja on kiinni ainnoastaan ruosteella. Rungosta tunkkaa ylös ja antaa akselin roikkua vapaana. Pitäisi ilmapussin irrota yläreunasta. Hieman puukiilaa käytin apuna. Pussin saa ehjänä irti.. Ylälautanen on kiinni pultilla. Sen saaminen ehjänä irti on hyvää tuuria. Samassa pultissa on kiinni pohjaanlyöntikumi.
Jaksamista remppaan
Jaksamista remppaan

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kyllä se alalautanenkin on kiinni palkissa keskellä tulee pultti läpi palkin jossa kaksi 19" mutteria nämä mutterit sain auki, mutta se pultin jenkapää pitäs nousta ylöspäin, että lähtee pois. Sitten niissä lautasissa paljon pieniä pulttia jotka ruostuneet lujaan ja ne voi katketa, mutta täytyy vielä sitä katella, että tajuas oikein sen poisoton.
- Liitteet
-
- Bussi remonttia 4.jpg (148.14 KiB) Katsottu 18907 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Joo no tuohan ei olekaan varsinaisesti ilmajousitettu, vaan lehtijousilla. Lisänä sitten nuo palleroiset. Kannattaisiko harkita, jos noista voisi luopua kokonaan. B58:aa tehtiin ihan rautajousillakin ja toisaalta myös täysilmajousillakin. Ei ole tietoa kyllä mitä tuo vaatisi muutoksia noiden palleroiden poiston jälkeen. Eli miten iso ero rakenteessa on verrattuna pelkkään rautajousipakkaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Samanlaisia palleroita näkyy olevan rekkojen perävaunuissa. Tämä idea siitä että on molemmat, sekä lehti että ilmajouset, lienee peruja luottamuspulasta ilmajousitusta kohtaan > Volvo perusteli ratkaisua sillä että jos ilmapussi rikkoutuu, matka jatkuu aina perille eikä auto halvaannu tienposkeen kuten kokonaan ilmajousitteinen. B58 jälkeen lehtijousista luovuttiin. Mulla on juurikin tuollainen ns. puoli-ilmajousitus, ja yhtään pussia ei ole uusittu mutta takaa lehtijouset on vaihdettu parabelijousiin, maksoivat mansikoita ja sellainen homma että suosiolla pajalle. Pilotti, missä vuosimallissa on ollut pelkkä ilmajousitus? Tietääkseni se tuli vasta ensimmäisiin B10M alustoihin.Pilotti kirjoitti:Joo no tuohan ei olekaan varsinaisesti ilmajousitettu, vaan lehtijousilla. Lisänä sitten nuo palleroiset. Kannattaisiko harkita, jos noista voisi luopua kokonaan. B58:aa tehtiin ihan rautajousillakin ja toisaalta myös täysilmajousillakin. Ei ole tietoa kyllä mitä tuo vaatisi muutoksia noiden palleroiden poiston jälkeen. Eli miten iso ero rakenteessa on verrattuna pelkkään rautajousipakkaan.
En suosittele luopumaan ilmapalleroista. Jos ne on oikein säädetty niin se nostaa autoa noin 5cm ja kyllä pehmentää kyytiä. Ohjekirjan mukaan ilmajousituksen lisänä on kevyt lehtijousitus, niinpäin on että ilmalla ajetaan ja lehdet varalla.
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Tuo on helppo korjata. Hitsaa runkoliitin tuohon kiinni ja uus putki, hyvää tilaa hitsailla jos pysyy työkalut näpeissä
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Ei ole tarkoitus luopua noista palleroista ja nuo pallerot ovat vielä hyväkuntoset. Nyt vaan ongelma miten tuo takapallero saahaan irti. Tuossa yhessä kuvassa jossa valkoinennuoli on se kohta josta ilmaputki meni poikki, se putki menee just vaan takimmaiseen ilmasäiliöön. Tuossa katkenneessa kohassa on kiinni noin 10 cm putki jossa liitos ja jatkuu liitoksesta putki ilmasäiliöön. Tuota liitosta avatessa meni ilmaputki poikki, kun se liitoksen iso mutteri oli niin lujassa. Tuon putken pätkän vois vielä ehkä pystyä juottamaan tuohon vanhaan ylälautaseen, tai hommaa uuden käytetyn ylälautasen jossa putket kunnossa. Paimelasta voi semmonenkin löytyä. Koko tämä homma johtui siitä kun tuo taka ilmasäiliö rupes vuotamaan oli ruostunut puhki. Kyllä nuo pallerot oli muuten kunnossa ja nostivat hyvin autoa säätöt olivat kunnossa. Tämä on minustakin hyvä systeemi ja toimii, kun ei vuotoja ole.
Olen kuullut kuskeilta semmostakin juttua, että oikein hätäiset kuskit lähtivät jo ajamaan ennen kun pallerot kerkesivät täyttymään, niin heti ensimmäinen monttu ja rysähti paskaksi. Jos pallero rikki niin pystyy ajamaan varovasti ja kuoppia pitää varoa.
Olen kuullut kuskeilta semmostakin juttua, että oikein hätäiset kuskit lähtivät jo ajamaan ennen kun pallerot kerkesivät täyttymään, niin heti ensimmäinen monttu ja rysähti paskaksi. Jos pallero rikki niin pystyy ajamaan varovasti ja kuoppia pitää varoa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Ei ne taida rikki mennä jos tyhjillä ajaa, meillä irtosi yhdellä hillareissulla säätötanko 30 kilsaa pitkällä soratiellä, kyllä rytyytti hirveästi. Huomasin vasta kotona että tanko on irti ja puristin sen takaisin kiinni.
Onnistuisiko tosiaan hitsata uusi liitin tuohon ottamatta ollenkaan koko palleroa irti? Yrittäisin kyllä ja jos palaa pallero niin kabusin verkkokaupasta 20 eurolla uusi
Onnistuisiko tosiaan hitsata uusi liitin tuohon ottamatta ollenkaan koko palleroa irti? Yrittäisin kyllä ja jos palaa pallero niin kabusin verkkokaupasta 20 eurolla uusi
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kyllä voin mikillä yrittää hitsata uuden putken tuohon. Pitää olla just samankokonen putki, kun siihen putkenpäälle tulee metallinen tiivisterengas mutterinalle joka tiivistää liitoksen. Tuo hitsaus pitäs olla nin tiivis, että ei jää vuotamaan. Paksu putken seinämä ei palas helposti puhki. Näyttää tuo toinenpuoli siltä, että sen on joku jo hitsaamalla korjannut. Toisenpuolen ilmaputki on lyhyempi ja sen ovat vaihtaneet paksuun kumiputkeen. Tuon ilmasäiliön joudun kumminkin ostamaan uuden. Paimelassa on käytettyjä ei enää tähänmalliin, mutta toisista autoista joista varmaan löytyy tähänkin käyvä. Voihan tuossa hitsatessa ohuella pellillä suojata tuota palleroa roiskeilta, kipinöiltä. Ovat laittaneet hankalaksi tuon palleron irrottamisen. Voinhan siellä Paimelassa kysellä tuosta lautasestakin.
Jospallerot tyhjät niin nämä jouset joutuu liian koville jos ajaa, että jouset särkyy. Tässä alkuperänen jousipakka. Laitan yhen kuvan tuosta ilmasäiliöstä.
Jospallerot tyhjät niin nämä jouset joutuu liian koville jos ajaa, että jouset särkyy. Tässä alkuperänen jousipakka. Laitan yhen kuvan tuosta ilmasäiliöstä.
- Liitteet
-
- ilmasäiliö pieni 2.jpg (142.73 KiB) Katsottu 18841 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kannattaako kovin kaukaa lähteä hakemaan, kysäise uutta vaikka eljanderilta, ei ne niin kalliita ole uudetkaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kyllä voin kysellä muualtakin. Paimelaan soitin sano alumiiniset säiliöt maksaa 30 € kpl. Kaksi tarviisin vaihtasin molemmat säiliöt taakse. Täältä Muuramesta Paimelaan reilut 130 km. Vanhat voisin ottaa vielä mukaan malliksi. Tuon pitkän rautaputken vois samalla vaihtaa kumiputkeen kun toisen säiliön putki on jo kuminen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kun hitsailee arempia paikkoja niin helppoa suojata märällä kankaalla tai vastaavalla että kipinät sammuu heti eikä polta ilmaletkuja ym.
Kipinä korvassa on kanssa aika kiva
Kipinä korvassa on kanssa aika kiva

Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Taas uutta ongelmaa. Tuolla alla on semmonen joustotanko joka kiertämällä joustaa, tangossa on molemmissapäissä hammastus, että pitää päät tiukalla kierre jousituksessa. nyt tuo tanko on halennut toisestapäästä jo puoliväliinsaakka ja aika pahasti jo toisestapäästä halki. Mitä tuolle pitäs tehä.
Tästä näkee myös tuon toisen painesäiliön letkun ja se on hitsattu ilmapussin yläpäähän, on sekin joskus katkennut.
Tästä näkee myös tuon toisen painesäiliön letkun ja se on hitsattu ilmapussin yläpäähän, on sekin joskus katkennut.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Eiks toi oo ns vakaajatanko... vähentää auton sivukallistusta esim. mutkissa... en tiiä näistä raskaista vehkeistä miten vaikuttaa jos sitä ei oo mut henkilöautossa vaikuttaa aika paljon mutkakäytökseen... ja korotetusta kierrejousi alustaisesta maasturista tulee vähintääkin "mielenkiintoinen" ajettava mutkatiellä...
Toi on jousiterästä eli hitsaamalla sitä ei voi korjata...

Toi on jousiterästä eli hitsaamalla sitä ei voi korjata...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Kumminkin jotenkin tuo tanko ajettavuuteen vaikuttaa ja hammastus on noissa päissä josta kiinni, että ei pääse tanko pyörimään. Jos tuokin vaihtaa pitää ja varmaan pitää. Niin näyttää siltä, että ei pultit helposti aukia. Joutuu pultit katkaisemaan ja uudet tilalle. Taitaa jus olla tilaa leikata laikalla mutterinjuuresta poikki.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Laittakaa kommenttia tuosta tangosta, että mikä se on ja onko kukaan tuota vaihtanut.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Lätsä kertoi jo sulle.
Onhan niitä vaihdettu
Onhan niitä vaihdettu
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvo B58 takailmasäiliöt
Tuo kallistuksen vakaajatanko ei tämän ikäisessä bussissa ole ihan helposti irroitettavissa. Se on vielä niin pitkä, että ylettyy noihin palkkeihinsaakka. Ja palkissa on kiinni pulteilla vielä kannatinrauta molemmillapuolilla, eli ei saa irti ilman noita kannatinrautojen irroittamista palkeista. Näin kun kotipihassa yrittää tehä ja kun ei ole erikoisia työkaluja, niin ompa aika kinkkinen homma. Tietysti kyllä se lähtee ajankanssa. mutta lujassa on.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.