Sivu 1/1
B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettelyä
Lähetetty: 21 Heinä 2014 20:56
Kirjoittaja wiima63
mors. onko ideoita miten rakentaa b10mään joku alustan laskuventtiili millä sais parkissa jousipaineet pois..
ny pysyy vuorokauden suorassa ja sit niiaa apparinpuolen alas ja toiselle puolelle jää vielä paineet..ois kiva kun sais sen jo valmiiksi alas ja pussit tyhjäksi..
vai onko jotain niksiä millä sieltä sais ajettua muuten paineet veke
Re: B10M jousituksen paineen poisto..
Lähetetty: 21 Heinä 2014 21:18
Kirjoittaja Lahti32
Ilmasäiliön pohjassa saattaa olla renksu, siitä vetämällä jollain sopivalla koukulla ilmat pois.
Re: B10M jousituksen paineen poisto..
Lähetetty: 21 Heinä 2014 23:42
Kirjoittaja Mopar
Mulla takajousituksen tyhjennys kahdella mankkuventtiilillä. Toinen päästää ilmat takajousista ja toinen sulkee samalla tulon. Helpottaa lastausta kummasti, kun saa perän alas. Koko auton laskuun riittäs sitten ehkä 2-4? mankkuventtiiliä, Ilmalinjoista/toteutuksesta riippuen.
Re: B10M jousituksen paineen poisto..
Lähetetty: 22 Heinä 2014 00:02
Kirjoittaja Rosvolinna
Sama vika. Ovipuolen takajouset pitää paineet pari kolme päivää ja kuskinpuoli päästää ilmat karkuun muutamassa tunnissa.
B10M etujouset ovat yhdellä tasosäädöllä ja takajouset kahdella. Kahdella tai kolmellä mankulla saisi toteutettua. Röllissä laskunappula päästää ilmat etujousista ja keula on maassa, mutra takajousiin se ei vaikuta.
Re: B10M jousituksen paineen poisto..
Lähetetty: 30 Heinä 2014 17:15
Kirjoittaja wiima63
Tossa omassa on niiaus toiminto mutta se on rikki. myös alustan nosto nappi on ja se toimii.
tasonsäätöihin kun päästiin niin tuo kulkee vähän kenollaan apparinpuolelle. miten tuota saa säädettyä että sais apparinpuolen nostettua ajossa ylös tai vaihtoehtoisesti laskettua kuskinpuolta vähän alemmas ?
B10M Vanhool -88
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 18:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Aja keksintö tasaiselle parkkipaikalle ja mittaa ilmapalkeen ylä- ja alalevyn välinen korkeus.
Linkissä on ohjeet säätöön ja kuvien kera.
http://www.volvodemort.com/technical/vo ... tml#Page26
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 18:35
Kirjoittaja wiima63
No katos tuohan olikin hyvä linkki. Eiköhän tolla pärjätä kun vielä saa juotua kopan kaljaa että osaa lontoota...=)
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 19:10
Kirjoittaja Rosvolinna
Seillä on säätötangot = jumissa. Tangot pöydälle ja herkistelyä. 249mm±3mm. on palkeiden korkeus tuon manuskan mukaan. Mun autossa on silleen, että alamaljaa näkyy 1,5-2cm ilmat täynnä. Tuntuis aika optimilta. Pääsee tiepattien yli ilman alustankorotusnapin käyttöä.
Pitkä tanko = alusta korrkea. Lyhyt tanko alusta matala. Voit ottaa tangon ilrti ja ajaa venttiilistä käsin ilmaa. Venttiili keskiasentoon, kun korkeus on sopiva. Tämän jälkeen mittaa tangon kiinikkeiden etäisyyden ja laittaa tangot mittoihin. Hienosäädön voi tehdä auton alla. Ryömimisen iloa

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 19:30
Kirjoittaja wiima63
takana ilmeisesti säädöt kummallekkin puolelle erikseen mutta etuakselissa näyttäs olevan vaan yksi keskellä akselia...vai eikö nyt osu silmään..vai säädetäänkö se pelkästään takaalta ja keulan pussit saa paineet taka antureilta vai enkö mä vaan löytäny niitä edestä...
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 19:59
Kirjoittaja Rosvolinna
Etuakselissa on yksi molemmille palkeille yhteinen tasosäätö. Taka-akselilla säädetään auton vaateri. Ei kannata kokeilla säätää epätasaisella alustalla - menee pahemmaksi. Ai mistä tiedän
Kaikkien palkeiden optimikorkeus on tuo 249mm 3mm suuntaan tai toiseen. Kierolla alustalla etuakselia on hankala mitata.
edit: korjasin typon ..toleranssi 3mm ei 3 metriä 
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 21:10
Kirjoittaja wiima63
Jées kiitosta vaan eiköhän tuo jo nyt onnistu. Enään ei tartte ku kaivaa rasvamonttu pihaan tai saada naapurin hallia lainaksi missä on monttu...=)
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 22:53
Kirjoittaja neppi
Ei siihen monttua tarvii. Takasäädöt löytyy takapyörän kuraläpän takaa, siihen pääsee käsiks kun käy kontusilleen siihen pyörän viereen. Etusäätöä monttu toki helpottaa, mut maskin kohalta pääsee selällään alle. Ü
N
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 30 Heinä 2014 23:20
Kirjoittaja Rosvolinna
Etusäädön voi tehdä huoltoluukusta. Sisäänkäynti löytyy heti kuskinpenkin jälkeen ennen vessaa. Ainakin Berkhof B10M autossa on huoltoluukku etuakselin päällä... Taka-akselin ajoin pukkien päälle niin tuli semi-siedettävät työolosuhteet, Lätäkkö oli jäässä. No tietenkin auton peltinen kurakaari jumitti poislähtiessä kiilapukkiin ja meni tuhannen mutkalle. Sitä elvytettiin seuraavaksi.
Luiskaversio 2.0 on loivempi.
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 31 Heinä 2014 05:49
Kirjoittaja Puu Tiainen
Rosvolinna kirjoitti:
Kaikkien palkeiden optimikorkeus on tuo 249mm 3mm suuntaan tai toiseen. Kierolla alustalla etuakselia on hankala mitata.
edit: korjasin typon ..toleranssi 3mm ei 3 metriä 
Tuo mitta on taka palkeille.
Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 31 Heinä 2014 09:39
Kirjoittaja Rosvolinna
"Puu Tianen"; Onko sinulla tietoa mikä on oikea korkeus etupalkeelle B10M autossa. Röllin etupalkeen korkeuden säädin katsomalla, että kylkilinja on vaaterissa. Close enough for Blues. Eli tarpeeksi tarkka siniselle

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 31 Heinä 2014 10:24
Kirjoittaja Puu Tiainen
Rosvolinna kirjoitti:"Puu Tianen"; Onko sinulla tietoa mikä on oikea korkeus etupalkeelle B10M autossa. Röllin etupalkeen korkeuden säädin katsomalla, että kylkilinja on vaaterissa. Close enough for Blues. Eli tarpeeksi tarkka siniselle

Se riippuu mikä akselistorakenne siellä on.
Noissa vanhoissa oli yleensä etupalkeen korkeus 279mm ja toinen vaihtoehto tuo 249mm.
Jos pyöränkotelon ja renkaan väli näyttää hyvältä, se riittää näissä. ( riippuu katsojan silmästä )
Re: B10M jousituksen paineen poisto..
Lähetetty: 31 Heinä 2014 12:03
Kirjoittaja Zyke64
Mopar kirjoitti:Mulla takajousituksen tyhjennys kahdella mankkuventtiilillä. Toinen päästää ilmat takajousista ja toinen sulkee samalla tulon. Helpottaa lastausta kummasti, kun saa perän alas. Koko auton laskuun riittäs sitten ehkä 2-4? mankkuventtiiliä, Ilmalinjoista/toteutuksesta riippuen.
Millaset mankut, voitko laittaa ihan speksit. Oon aatellu laittaa myös, niin helepompi kamoja roudata, tai rapisa inhimillisempi kulma.

Re: B10M jousituksen paineen poisto..Ja tasonsäädön ihmettel
Lähetetty: 31 Heinä 2014 18:22
Kirjoittaja wiima63
Tulipas tutkittua. Van Hoolissa nuo säädöt on auton alla renkaitten sisäpuolella. pakko säätää alakautta muuten sinne ei kyllä pääse käsiksi. mutta takaluukusta löyty pieni huoltoluukku mistä pääs vähän ränkläämään ja löyty syykin.
Noissa säätösysteemeissä on tuo korinnosto paineilmalla ja ne säätöhässäkät hyppää pitkäksi ja kori nousee. toisen varressa oli paskaa ja suojakumi rikki niin se ei tippunut alas asti vaan jäi vähän kanittamaan ja näin ollen varsi pitkäksi ja tietennii sit nosti anturin vartta ylöspäin. nyt rasvattu ja ränkätty ees taas minkä sieltä pienestä huoltoluukusta sai tehtyä ja tuntus palauttavan sisään asti jos korinnostoa käyttää ja autokin suoristu.
Vielä ei uskalla ajella tasaselle asvaltille kun on liikenteestä poistossa mutta jos viikonlopuksi ottais taas ajoon ja kävis pienen reissun ajelemassa ja mittailemassa. " melkeen " tasasella hiekkapihalla sain arvoiksi 248mm kummaltakin puolelta takaalta eli ehkä ollaan jo lähellä oikeaa suuntaa.
Kiitos kaikille.