Sivu 1/2

Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 08 Loka 2014 19:13
Kirjoittaja Jailbird
Mistäs lähtis etsimään vikaa kun takajarrut jumahti päälle?

Vaihdoin takapiirin säiliön ja toisen releventtiilin sen jälkeen ajettiin yli 300km kunnes yhtäkkiä alkoi jarrut jumittaa ja lopuksi meno loppui kokonaan(Lahti, bilteman piha viime lauantai), kaikenlaisten kokeilujen jälkeen hinausautonkuljettaja keksi että jarrujen ohjauspaine jää päälle, joten kelloista löysättiin mittariventtiilistä ilmat pois jotta pääsi säätämään räikät löysälle ja kellot vapautettua.

Kotia päästiin...

Veikkauksia viasta on heitetty: jarrupoljinventtiili vuotaa tai kaksisuuntaventtiili jumissa(mistäpäin autoa tämä löytyy?).
Muita ideoita?

Kerrotaan vielä että uuden releventtiilin kannessa on pieni reikä(lukee service) jossa kierre m10x1 ja vanhassa ei tätä ollut joten laitoin siihen tulpan!?

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 08 Loka 2014 22:21
Kirjoittaja Reddewil
Oisko se varoventtiili joka kiukuttelis niin et saa jarruja vapauttavaa painetta sinne?
Mikä on releventtiili?

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 09 Loka 2014 00:14
Kirjoittaja Lahti32
Reddewil kirjoitti: Mikä on releventtiili?
Scanian ongelma. Pysäyttää matkanteon mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Onpa noita muissakin merkeissä.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 09 Loka 2014 07:35
Kirjoittaja man123
Laittaisitko kuvia releventtiilistä. Mielellään molemmista, uudesta ja vanhasta. Onko autossa ABS?

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 11 Loka 2014 10:01
Kirjoittaja Jailbird
Yritän ottaa kuvia venttiileistä kunhan ryömin auton alle. Kyllä ABS löytyy.

Poljinventtiiliä nyt testailtu ja tuntuu että se on kunnossa!

Mikäs laite tämä on:

[url=http://aijaa.com/VDKHzr][img]http: ... .jpg[/img][/url]

Löytyy polkimien yläpuolelta ja käsijarru vaikuttaa siihen, tästä laitteesta lähtevästä putkesta löytyi pienenpieni reikä joka hiljalleen vuotaa :roll: !!
Suhina alkaa silloin kun vapauttaa käsijarrun.

Pitänee lähteä ostamaan jatkoliitin ja laittaa homma kuntoon, toivottavasti vika olisi noin yksinkertainen!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 11 Loka 2014 21:48
Kirjoittaja man123
Juu vuodot on hyvä ensin korjata.
Juuri tuosta kuvassa olevasta jutusta en ole varma. Ovatko päällä olevat jutut mahdollisesti paineantureita?

Jarrupoljinventtiilit hajoavat harvoin niin että jarruhin menisi painetta ilman että venttiili vuotaisi uloskin.
Eli yleensä poljinventtiilin vikaantuessa se vaan vuotaa ulos. Toki huolehdittava että poljin nousee kokonaan ylös, varsinkin lattiasaranoidussa polkimessa.

En tiedä kuinka tuttu kuorma-auton tai bussin jarrujärjestelmä on sinulle, yritän auttaa jos vain osaan.

Ensin pitää rajata onko vika käsijarru vai käyttöjarru puolella. Eli vapauttaako käsijarru kunnolla? Kun ottaa käsijarrun pois päältä pitää räikkien vivut liikkua kelloihin päin 3-4 cm. Kelloihin pitää toiseen liittimeen tulla paine. Toinen pitää olla paineeton.

Testaa käsijarru päällä ettei kumpaankaan kellon liittimeen tule painetta.

Oliko vaihtamasi releventtiili käsijarrun vai käyttöjarrun?

En saa kuvaa suoraan tänne, mutta näyttikö vaihtamasi venttiili samalta kuin knorr-bremsen nro 0481026008000

Venttiileitä voi etsiä täältä: http://www.knorr-bremsecvs.com/fi/produ ... arch_1.jsp

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 11 Loka 2014 22:02
Kirjoittaja Bussiton
Mulla oli Royalissa poljinjumitus vika, oli akseli niin ruosteessa ettei palautunut ylös :shock:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 12 Loka 2014 19:42
Kirjoittaja Jailbird
Kiitoksia neuvoista!

En vaan osaa lisätä noita kuvia niin että ne näkyisi isompana mutta kokeillaan tätä: http://aijaa.com/a/GBI2wp

Uusi käyttöpuolen releventtiili on hommattu vanhasta venttiilistä löytyneen tyyppinumeron mukaan.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 05:53
Kirjoittaja man123
Oliko venttiilissä numeroita lähdöissä? Ykkönen säiliöpaine, kakkonen käyttöön eli kelloille päin, nelonen ohjauspaine poljinventtiililtä. On kyllä hassu reikä tossa päällä, mutta epäilisin että se on toinen poraus samaan tilaan kuin ohjauspaine.

Yksinkertaisuudessaan on niin että jos poljinventtiiliä ei paineta, ei releventtiilin pääli osaan tule painetta. Vaikka jostain joutuisi ilmaa kellojen käyttöjarru puolelle (esim. käsijarrukellon läpivuoto), sen pitäisi päästä pois releventtiilin pohjasta.

Tosin abs venttiiilit voivat joskus kuristaa ilman virtausta, ja jättää kellolle painetta. Tarkoitan venttiilimallia knorr-bremse nro
0265351105000

Mutta siis tuleeko käsijarrun vapauttaessa kelloille paine toiseen liittimeen? Ja silloin toinen on käyttöjarrupuoli, johon ei saa syntyä painetta, ellei jarrua paineta. Testata voi testinipoista tai liittimiä löysäämällä.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 09:47
Kirjoittaja Jailbird
Yritän kokeilla tänään myöhemmin nuo painetestit mutta tämmönen väliaika vastaus/kysymys:

Kun tuon reijän tulppaa niin jarrut jää päälle jos polkaisee jarrua, ja kun tulpan löysää niin jarrut vapautuvat, eli paine ei pääse pois ohjauspuolelta?!
Eikös tuon ohjauspaineen pitäisi päästä pois poljinventtiilin kautta kun polkimen vapauttaa??
Syy releventtiilin vaihtoon oli että se rupesi vuotamaan läpi!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 11:10
Kirjoittaja man123
Juu ohjauspaineen pitäisi päästä ulos poljinventtiilin pohjasta kun poljin on ylhäällä. Jääkö paine myös poljinventtiilin lähtöön? Takapiirin lähtevä pitäisi olla nro 12 (takapiiri 1 ja lähtevä 2) poljinventtiilissä.

Hyvä, musta tuntuu että jäjillä olet. Voi se poljinventtiili olla rikki, mutta kannattaa testata eka jättääkö se paineen sinne.

Se että releventtiili kuluu johtaa siihen että se alkaa vuotaa ulos, eli normaalia. Joskus tosin se vapauttaa painetta jota vuotaa jostain sinne.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 14:00
Kirjoittaja Jailbird
No niin nyt menee mielenkiintoiseksi kun vika oli poistunut yön aikana vaikka muuta ei ole tehty kuin valohoitoa... irroitin ja purin kuitenkin poljinventtiilin, tuossa muutama kuva:
http://aijaa.com/a/77W1U9

Puhaltelu ja männän liikuttelu varmisti sen että vuotaa ja ei vuoda...

Kuvasta näkee että o-rengas on saanut kipeetä jolloin paine pääsee molemmille puolille ja mäntä jää jumiin, soitto Scanialle varmisti että korjaussarjoja ei noihin enää saa ja paikallinen hydrauliliike myy kyllä o-renkaita mutta tuli niin jäykän makuinen että tilasin uuden venttiilin ja epäröinti loppui siihen.
Jos olisi kysymys henkilöautosta niin säveltäisin jotain mutta näitten raskaitten vehkeitten kanssa ei kehtaa.

Saas nähdä vieläkö keritään reissuun tällä kaudella!!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 17:21
Kirjoittaja man123
Joo ei kannata leikkiä tollasella osalla, vaikka ehkä kallis onkin. Vian sattuessa käsijarrun käyttämisen hoksaaminen voi kestää liian kauan.

Tottakai kun mä täällä neroilen et ei se poljinventtiili sillai yleensä hajoo, niin sehän se. Never say never.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 17:44
Kirjoittaja Jailbird
En kyllä uskalla vieläkään tuulettaa että vika olisi tuossa... sitä on vaan tottunut saamaan "lunta tupaan"!

Scanialla osa maksaa 680€ paikallinen osatoimittaja saa tilattua saksasta saman pikana 250€!

Kiitoksia vielä mielenkiinnosta, kerron sitten aikanaan miten kävi!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 20:38
Kirjoittaja ae70
oletko kysyny korjaussarjaa tarvikkeena mistään. omaan 0-sarjan kaniaan löyty jyväskylän rekkavarusteelta korjaussarja niin luulis että tuohon uudempaankin saa :roll:

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 13 Loka 2014 20:56
Kirjoittaja man123
Jos tohon hintaan saa jostain venttiilin, ei kannata ruveta pulaa korjaussarjaa, koska alumiinirunkokin on varmaan myös kulunut.
Eikä sitä ksarjaa vissiin edes saanu.

Eiköhän se vika siinä ollu. Ei siinä välissä pitäisi mitään olla. Tarkistuksen vuoksi: Eikös sulla ole ABS-venttiilit releventtiilin ja kellon välissä? Yleensä ainakin on näin.

Hyvä jos musta oli jotain apua, yritin olla sotkematta liikaa.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 14 Loka 2014 20:31
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos paine ei poistu releventtiilin ohjausliitännästä niin eipä siinä oikeestaan muuta vaihtoehtoa kuin jarrupolinventtiili jättää päälle.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 14 Loka 2014 20:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jailbird kirjoitti:Yritän ottaa kuvia venttiileistä kunhan ryömin auton alle. Kyllä ABS löytyy.

Poljinventtiiliä nyt testailtu ja tuntuu että se on kunnossa!

Mikäs laite tämä on:

[url=http://aijaa.com/VDKHzr][img]http: ... .jpg[/img][/url]

Löytyy polkimien yläpuolelta ja käsijarru vaikuttaa siihen, tästä laitteesta lähtevästä putkesta löytyi pienenpieni reikä joka hiljalleen vuotaa :roll: !!
Suhina alkaa silloin kun vapauttaa käsijarrun.

Pitänee lähteä ostamaan jatkoliitin ja laittaa homma kuntoon, toivottavasti vika olisi noin yksinkertainen!
Nuo valkoiset mutikat on painekatkaisijoita, niitä vanhan ajan kestäviä.
Katkaisijat voi purkaa ja putsailla, päällä on 2 ruuvia.
Jos vuotaa niin saattaa nuo ruuvit olla löysällä.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 15 Loka 2014 17:37
Kirjoittaja Jailbird
No niin uusi venttiili on paikoillaan ja jarrut toimii sen mitä tossa pihalla edestakaisin ajelin, paineet nousee normaalisti ja aivastaa lopuksi...

MUTTA brake valo vilkkuu ja sireeni huutaa :evil: :evil:.

Ykköspiirin mittari pysyy vihreellä ja kun yhden piuhan irrottaa anturista niin pomppaa tappiin, kakkospiiri mittari on aivan täysillä tapissa eikä mitään reakointia kun johtoja irrottaa, olisiko nyt sitten tuo anturi saanut kipeetä asennusvaiheessa ja kuinka se mitataan vai mistäköhän nyt ahdistaa??
Ja onko tolla brake valolla mitään tekemistä noiden painemittari antureiden kanssa vai onko sille vielä oma anturi jossain??

...lähden takaisin tutkimaan että mitä olen tällä kertaa hajottanut tai irrottanut!!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 15 Loka 2014 18:14
Kirjoittaja man123
Ne mistä sulla oli kuvakin ovat todennäköisesti 1-piirin(takajarru) ja 2-piirin(etujarru) painekytkimet tai anturit. 3-piirilläkin(käsijarru) on todennäköisesti painekytkin. Mikä tahansa näistä yksinäänkin vilkuttaa ja päristää.

Kokeile mitata ohmit anturista johdot irti, paineellisena ja ilman painetta. Vois olettaa(emämunausten äiti) että anturit/kytkimet on samanlaisia. Vertaile arvoja. Onko johdot ok?

Joskus itse vanhaa Neoplaanin jousituksen tasoventtiiliä vaihtaessa nojasin selällä releventtiiliin joka rupes mulle heti puhisemaan että vaihda mutkin.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 15 Loka 2014 19:12
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tarkista, että johdot niihin antureihin tuli oikein päin.
Anturissa on kaksi napaa, toinen mittarille ja toinen summeri/merkkivalolle.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 15 Loka 2014 21:29
Kirjoittaja Jailbird
Juu, johdot ei voi mennä väärinpäin kun niissä on erilaiset liittimet.(ruuvikannat,mutta toisessa on latta ja toisessa reikäliitin)
Mittailin ohmeja.. mutta sanotaan näin että palataan asiaan huomenna kun mittaan uudestaan!!

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 16 Loka 2014 18:45
Kirjoittaja man123
Nyt mun täytyy nostaa vähän kädet pystyyn. Noi kaaniat ei ole niin tuttuja että sähköistä tietäs paljoo. Noi paineilma hommat nyt yleensä on hyvin samanlaisia.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 16 Loka 2014 19:26
Kirjoittaja Jailbird
Johan on ollut taas päivä...

Mittarivirhe korjaantui kun painoin mittariston takana olevan riviliittimen kunnolla pohjaan :D.
Puu Tiainen kirjoitti:Nuo valkoiset mutikat on painekatkaisijoita, niitä vanhan ajan kestäviä.
Katkaisijat voi purkaa ja putsailla, päällä on 2 ruuvia.
Puu Tiainen kirjoitti:
Löysäsin toista katkaisijaa ja kiristin takaisin niin summerit ja valot herkes hälyttämästä :D. Katkaisijoiden päällä olevia johtoja irrottamalla havaitsin että toinen vaikuttaa käsijarrun merkkivaloon ja toinen summeri/brake valoon.

Mieli korkeella läksin koeajolle, 500m päästä jarrut alkaa laahaan ja auto meinaa pysähtyä... pakki päälle ja väkisin takas kotiin... oli aika ottaa päiväunet!!

Päiväunien jälkeen otin tabletin(kuvia) mukaan ja paikallisen raskaskorjaamon juttusille, asentaja oli heti sitä mieltä että se releventtiili mikä minulle myytiin ei ole tuohon autoon sopiva ja juurikin se reikä siinä kannessa, niin sillä on oma tehtävänsä(siinä autossa mihin se kuuluu) eikä sitä saa tulpata tai se sotkee järjestelmän.

Takaisin kotiin ja tulppa pois niin jarrut toimii taas niinkuin kuuluukin. En kylläkään käynyt pitemmällä ajelemassa :oops:.

Nyt ootellaan sitten uutta releventtiiliä mikä on varmistettu scanian varaosanumerolla/alustanumerolla.

Re: Scania k112 takajarrut päällä koko ajan

Lähetetty: 17 Loka 2014 07:47
Kirjoittaja man123
Ihmettelin kyllä sitä päällä olevaa reikää, en ole ennen nähnyt samanlaista venttiiliä. Ainut mikä tulee mieleen on etujarrupiirin kuormitussääteinen venttiili. Se voisi näyttää tuolta. Niitä vaan ei yleensä ole missään, ne on korvattu suhdepoljinventtiilillä. Mä luulin että se on toinen poraus ohjauspaine puolelle.

Voi paska.