Sivu 1/1
Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 18 Loka 2014 20:26
Kirjoittaja siipiwiima
Volvo bussissa 1962 on ollut ongelmaa että keittää noin 7 km ajon jälkeen. Vesipumpputoimii eli vettä tulee kun poisti termarin letkun. Termaria ei oo paikoillaan mutta silti tuntui että vesi ei oikein kierrä. Auto keitti vaikka syylari oli haalea. Otin syylarin irti ja siellä oli runsaasti ruosteista töhnää. Nyt läpituleva vesi on kirkasta mutta kun laitan letkulla niin koin puolet tulee syöttöaukosta ulos. Kuinka nopeasti syylärin pitäisi päästä vettä läpi ja miten testaan että onko toi syyläri osittain tukossa vai ei?? Onko kokemusta?
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 18 Loka 2014 21:11
Kirjoittaja wiima63
Ilmaantuuko lämmityslaitteen kenno kunnolla ? Sieltä ku saa ilmat pois niin se systeemi alkaa vasta jotenkin pelaamaan.
Syylärissä on joku automaatti ilmaussysteemi. jos se letku on tukossa se tekee kanssa vaikka mitä juttuja. välillä kiertää ja välillä ei.
syylärin ku ottaa irti ja joka reijästä työntää vettä niin sieltä saa ihan uskomattoman määrän likaa pois. suosittelen aloittamaan sillä paikallaan huuhtelu ei juuri auta ja saa myös ton automaatti ilmausletkun puhtaaksi.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 09:11
Kirjoittaja siipiwiima
Sisälämmityksen hana on kiinni eli vesi ei kierrä siellä ollenkaan, sisälämppärin kenno on vuotava eli sitä ei voi avata. Luulin että sisäkierto ei ole välttämätön tässä. Yksi vanha asentaja sanoi että sisäkierron voi vaikka purkaa eikä vaikuta koneen toimintaan??
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 09:28
Kirjoittaja wiima63
Hmm..mä väittäisin että meidän autossa on lämppärinkenno koko systeemin ylin kohta ja siellä kennon päällä on automaattiselle ilmaukselle letkulähtö.
En nyt ihan 100 varmaksi sano ja auto on 80km päässä niin en pääse katomaan miten ne menee.
Mutta kyllähän vois kuvitella että jos kierto on kiinni niin sen sais ilmattua muutenkin mutta jos se kenno on särki niin sehän puskee alakautta kuitenkin vettä/painetta sinne kennolle ja järjestelmä ei tuu paineelliseksi. Voiskohan kierto siitä häiriintyä ? Vesipumppuhan näissä ei oo mikään maailman tehokkain.
Pitäsköhän se koko kennon kierto tukkia eikä vaan tulohanaa jos siellä kerran on vuoto..ehkä..
Oma auto on D96 9.6l moottorilla liekö erilainen systeemi sitten kun tuossa b61597:ssa mikä on oletettavasti 6 litrasella ?
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 11:58
Kirjoittaja siipiwiima
Joo tulpattu on molemmista päistä ja ilmaus onnistuu termarin kopan ilmausruuvista.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 12:43
Kirjoittaja wiima63
Koneessako se sitten alkaa porisemaan ja jäähdytin on vielä viileä ?
Kyllä siellä sillon joku vedenkierto häiriö on. Voiskiko olla että vesi kiertää vesipumpulla ja jäähdyttimellä mutta lohkon vesikanat on aivan tukossa taaempana joten siellä ei vesi kiertäisi ?
Muistaakseni d96:ssa ei ainakaan ollut oikeen mitään logiikkaa siinä vesipumpulla. vesi tulee pumpulle ja vesi lähtee pumpulta. kiertää lohkossa jos kiertää.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 15:38
Kirjoittaja siipiwiima
Joo koneessa porisee, ensin alkaa puskemaan höyryä koneen alla sivussa olevasta putkesta ja pelkääjän puoleinen pyörä on höyryn peitossa ja sitten alkaa höyryä tulemaan rajusti syylarin ylimääräisen veden poistoputkesta ja edelleen syylari viileä ropellin puolelta ja hailea etupuolelta, lämpömittari yli 90 asteen. Toi voisi olla mahdollista että lohko olisi täynnä moskaa, mitenhän sen saa parhaiten putsattua sieltä? Syylari on nyt tosiaan irti ja pistän sitruunahappoa sinne. Kone ei keitä ollenkaan tyhjäkäynnillä, käyttelin sitä pihassa puoli tuntia ja lämmöt 80 asteessa, sitten kun ajoin sen 5-7 kilsaa niin aivan yhtäkkiä sitten keittää. Lämpö pysyilee siinä 80-90 välissä ja sitten varoittamatta tussauttaa höyryt pihalle????
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 15:51
Kirjoittaja wiima63
hmm...meijän kone ei tyhjäkäynnillä lämpee kun muutama kymmenen astetta. kaasulla saa ehkä puolessatunnissa max 50 astetta. ajossa vasta saa tommosen 70-80 aikaiseksi. siis ilman termostaattia. sillon kun kaikki toimii. sit kun ei toimi ja kuun kiertorata on epäsuotuisa niin kaikki lämpötilavaihtoehdot on mahollisia..
jotenkin tuntuu että se vesikierto on sulla häiriintynyt eikä kierrä oikein ja lohkossa ei vesi oikeen vaihtuisi..
en muista miten se lohko on että jos vesipumpun ottais pois niin saisko siitä jollain vesiletkulla tai painepesurilla sohittua lohkoon vettä ja katottua mitä sieltä tulee..
samalla näkis vesipumpun onko siinä siivet ihan tukossa moskasta..josko se vaan nostais ylös mistä tarkistit et kiertää mutta ei oikeen veiskään vesiä eka lohkon läpi.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 19 Loka 2014 16:14
Kirjoittaja Wilcox
Syyläri on edelleen tukossa. Just pari viikkoa sitten putsattiin kavarin kaivurista syyläri.
Jos et saa syyläriä irti, niin valmetilta löytyy putsausohje.
Valmetin käsikirja neuvoo käyttämään soodaa, 1/2 kg soodaa liuotetaan 12 litraan lämmintä vettä. Sitä sitten keitellään ja lopuksi huuhdotaan perusteellisesti. Ohjekirjassa on pitkähkö selitys, en jaksa sitä tähän kopioida, hae vaikka 502:n kirja Valtran sivulta
http://valtramme.valtra.fi/main/tradeins/manual/1_1.htm
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 00:33
Kirjoittaja Reddewil
Syylärin tilalle letku, selvii onko koneen päässä vikaa vai syyläri tukossa. Meinaa ei kerkee 10km kuumeta tuollakaan jos patterikierto on kunnossa? Vesipumppu jos ei pelaa niin sit ylikuumenee.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 07:07
Kirjoittaja siipiwiima
Joo kokeilen seuraavaksi syylärin ohittavalla putkella. Vesipumppu toimii sillä irroitin käyvästä koneesta termarin yläletkun ja vettä tuli sieltä ulos ihan hyvällä paineella eli kyllä vesi ainakin siellä liikkuu.
Onko tässä D67 koneessa lohkossa avattavia tulppia kyljessä lohkon puhdistukseen ja onko kokemuksia niiden avaamisesta eli aukeaako vai murtuuko? Valtran oppaassa kehoitettiin avaamaan lohkon kyljestä tuloat ja juoksuttamaan vettä letkulla sinne.
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 08:31
Kirjoittaja wiima63
Reddewil kirjoitti:Syylärin tilalle letku, selvii onko koneen päässä vikaa vai syyläri tukossa. Meinaa ei kerkee 10km kuumeta tuollakaan jos patterikierto on kunnossa? Vesipumppu jos ei pelaa niin sit ylikuumenee.
Nää vehkeet on aikaa ennen patterikiertoa. Pakoputkella hytin läpi pidettiin lämpöä yllä...

Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 12:07
Kirjoittaja siipiwiima
Joo asikkaisen lämmitys on hoidettu tumpuilla, pipolla ja villasukilla

pääosin...
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 12:08
Kirjoittaja siipiwiima
Siis asiakkaiden
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 20 Loka 2014 22:49
Kirjoittaja motoku
voi olla kypsymässä olevan vesipumpun ensioire. Syylärin korkissa on pieni "avautumispaine" kumpaankin suuntaan. Lämmetessä ylipaineelle ja jäähtyessä alipaineelle. Jos vesipumpun akseli alkaa olla horo, saattaa vetää sieltä ilmaa eikä korkista. Tämä ilma kun lohkossa sit lämpenee, työntää vedet pellolle.
Jos oire katoaa sillä, että jättää syylärin korkin löysälle sammuttamisen jälkeen että alipainetta ei muodostu, tod näk syyllinen on vesipumppu..
Re: Volvo b61597:n keittämisongelma ja syylärin vedenläpäisy
Lähetetty: 21 Loka 2014 08:34
Kirjoittaja siipiwiima
Tässä veriossa syylärin korkissa ei ole kierrettä vaan hakanen joka vedetään nastan yli eli tuo kokeilu ei ole mahdollinen.