Sivu 1/1
Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 26 Huhti 2015 15:39
Kirjoittaja ikilika
Mites nuo -68 scanian kardaanin laakerit saa vaihdettua? Tuntuu olevan pikkasen väljät. Mihinkäs tuo kardaani kannattaa viiä tasapainotettavaks? Mielellään rauma +/- 150km...
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 26 Huhti 2015 16:10
Kirjoittaja Puu Tiainen
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 26 Huhti 2015 17:48
Kirjoittaja ikilika
Oho, taitavatki olla oikein hyvässä kunnossa vielä

Näkyy olevan aika homma vaihtaa... Katotaa häviskö tärinät ku sai laatikosta kardaanin kiinnityslaipan kireelle. Pitää tunkee paksua vesivaseliinia noi laakerit ja ristikot piukkaan, jospa seki osaltaa auttas.

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 26 Huhti 2015 20:26
Kirjoittaja ikilika
Itseasiassa pesun jälkeen laakereita pyöritellessä ei väljää ole, ei kahise eikä kolise. Nyt kun kardaani on irrallaan ni vaihdan loput ristinivelet uusiin, sitte on kaikki neljä uutta. Tasapainotuskin taitaa olla turhaa, lähti painepesurilla aivan käsittämätön määrä kuivunutta vaseliini-hiekka sekotusta irti. Laakereitten suojapeltien sisältä putoili kivikovia klönttejä, samoin ristikoitten väleistä

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 27 Huhti 2015 08:36
Kirjoittaja Bussiton
Ei se tasapainotus välttämättä ole turhaa, mulla lähti yksi irti paino irti niin ravisti aika rajusti mutta loppu kun käytin uudelleen tasapainotuksessa.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 27 Huhti 2015 22:27
Kirjoittaja ikilika
Tuotanoin, mitenkäs noi kardaanin pätkät oikeesti kuuluis laittaa, haarukat aina kohdakkain? Vai niin että ovat 90astetta toisiinsa nähden laakereitten molemmin puolin? Netistä löytyy kumpaakin kansakuntaa...
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 28 Huhti 2015 02:04
Kirjoittaja ikilika
Joo, järkeilin että jokasessa kiinteessä pätkässä korvat linjassa, niinku tolleen -> ]-------[ katkoviiva kuvaa akselia ja noi sen päissä olevat "sulkeet" korvia

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 30 Huhti 2015 10:55
Kirjoittaja Hexte
Pari-kolme vuotta sitte tehtiin tuohon -73 110 scaniaan kardaaniremonttia. Mieleen jäi että ristikot oli melko kalliita n. 150e kpl. Ja meille tullut keskitukilaakeri oli rungon kannakkeeseen mitoiltaan käypä, mutta laakerin keskireikä oli kardaaniakseliin nähden liian iso, joten siihen oli sorvattava holkki väliin. Korvat tulee laittaa linjaan, joo. Meillä ei vaan yhden putken kanssa onnistunu, kuinka lienee mahdollista, mutta poori ei suonut mahdollisuutta asentaa täysin suoraan, vaan aina jäi korvat minimissään 0,5-1mm eri linjaan. Tasapainotusta ei tehty, eikä tarvetta ole myöhemmin ilmennyt.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 30 Huhti 2015 12:04
Kirjoittaja ikilika
Scanian 44mmx126mm ristikot 85e/kpl varaosaliikkeestä. Japanilaiset.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 05 Touko 2015 21:03
Kirjoittaja ikilika
Tossahan oli kardaanit kasattu aivan perseelleen, oli 90astetta pielessä kahdessa pätkässä noi haarukat. Nyt ne on linjassa. Ja viiminen pätkä jossa on liukupoori, oli mielestäni myös väärinpäin. Eli se liukupoori oli lähempänä seuraavaa kannatuslaakeria kuin perää. Eipä tuolla liene merkitystä, mut nyt se liuku on lähempänä perää. Se oli ainut pätkä missä haarukat oli linjassa. Autossa on siis kolmeosainen kardaani ja neljä uutta ristikkoa. Saapa nähdä koeajolla menikö koko homma persiilleen vai häviskö ne entisetkin tärinät

Huomenna öljyt perään ja laatikkoon, kytkimen ja vaihdekepin säätö ja sisustan kasaus...
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 06 Touko 2015 00:06
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Iltoota

Tosta "liukujutskasta"... En tiiä hokasinko mitä tarkotit tuolla väärinpäin systeemillä... Mutta kakki "köykäsemmät" taka/neliveto vehkeet mitä mulla on ollu...ni se "myötäilevä" jutska on ollu aina siellä ns.kiinteemmässä päässä...(esim. Vaihteisto/kannatin laakeri) En tiedä näistä "isoista vehkeistä" (minkäänlaisista sellaisista

) mitään mutta en oo kyllä koskaan törmänny siihen että se liukuspoori olis perämurikan päässä... Siihen en osaa sanoo mitään et mihin se vaikuttaa mutta eiköhän enämpi tietävät kerro meille...

(tosin edelleenkin...myös minun "tekstin ymmärtämisessä" voi olla suuria puutteita)
Ps. Voisin kuvitella että ne "kuuluisat hyrrävoimat ja värinät" vaikuttavat näihin haarukoiden ja liukuspoorien asentojen merkitykseen...eli jos se on kasattu väärin ni alkaa ravistamaan...(ainakin Toyotan vanhoissa maastureissa... ja arvaa vaan mistä tiiän sen ravistelu jutun...

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 06 Touko 2015 00:15
Kirjoittaja ikilika
Oikein käsitit, liuku oli ennen juur siellä lähempänä kannatuslaakeria. Nyt se on perän puolella. Yks syy tähän oli pooreissa oleva aivan pieni välys, eli aattelin tuon nyt kiristyvän pikkasen veto päällä. Koska nyt on pooreissa "peruutus päällä" eli olevinaan vähemmän kuluneet pinnat vastakkain. Ja ehkä jos tästä jotain värinää vielä ilmenee niin se saattais osaltaan tuntua vähemmän sisälle kun ei oo niin liki kannatuslaakeria. Tai sitte nää "mutut" on kaukaa haettua

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 07 Touko 2015 22:57
Kirjoittaja ikilika
Ensimmäisen kannatuslaakerin kohdalta piti pyöräyttää 180astetta, oli niin rajut tärinät ettei yli 60 voinut ajaa. Auttoi, nyt on tasapainot vastakkaisilla puolilla ekassa ja toisessa kardaanissa. Viiminen pätkä jäi täryttämään, sen sain suht hyvin painotettua sillä samalla latikan pätkällä mikä on jo kolmisen vuotta siellä pyörinyt. Pitää toi viiminen pätkä viedä joskus jonnekkin painotettavaksi. Vai olisko syytä kiikuttaa koko kardaani? Ja minne?
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 08 Touko 2015 07:42
Kirjoittaja man123
Soita ja kysy sellanen paikka kun KOMET.
http://www.ko-met.fi/
Tai sitten S&N cardan
http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivelaks ... velakselit
S&N sivut voi olla tuska hitaat mutta kyllä ne sieltä aukeaa.
Jälkiviisastelua: Kardaania irrotettaessa kannattaa merkitä kaikki eri osat missä asennossa ne on toisiinsa. Yleensä ristikoiden vaihdon yhteydessä ei tarvitse tasapainottaa, jos ristikot kääntyilee herkästi asennuksen jälkeen. Ei se toki kiellettyä ole.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 09 Touko 2015 13:27
Kirjoittaja ikilika
Lähin taitaa olla laitilassa säle/ls-veivi joka tasapainottaa kardaaneja. Osaakohan hommansa? Olin kyllä merkannut jokasen pätkän laipoistaan, mut kasauksessa huomasin ettei haarukat täsmää, jos merkkien mukaan olis laittanut niin toisen pään haarukka ois ollu pystyssä ja toisen pään vaakatasossa. Ja yhden pätkän 45astetta vinossa. Siksi laitoin ne niinkun kuuluu ja tuo sama täristys säilyi mikä on ollut jo vuosia.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 09 Touko 2015 22:24
Kirjoittaja man123
Olen tavannut uusia kardaaneja jossa päät 90 astetta eri asennossa. Mutta sillä ei ole merkitystä. Kunhan ristikot ovat linjassa. Mutta kardaani yleensä painotetaan kokonaisena, ja silloin kasaus asennolla on merkitystä.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 30 Touko 2015 22:21
Kirjoittaja ikilika
Olis vissiin suosiolla pitäny viedä sinne espooseen, ei taida olla hyvä. Jokanen pätkä painotettiin erikseen, 95e/kpl. Jyristää edelleen kun pihalla koitin ilman viimistä kardaanin pätkää. Pitää huomenna kääntää kiinnityslaippaa 90astetta kerrallaan ja kattoo missä olis paras. Ai että mä tykkään turhasta työstä

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 07 Kesä 2015 17:57
Kirjoittaja ikilika
Ellivuoren reissu takana, ensimmäinen laipan pyöräytys siellä kun meinas jo huittisissa olla persehierontaa hiukan liikaa... No eipä tuo mitään auttanu, takasin tullessa tärräs edelleen niin ettei kuskin peilistä saanu mitää selvää. Ja ei, tärinät ei johtunu viikonlopun nesteytyksestä. Nyt on autosta takarenkaat ilmassa ja oon koittanu hakea vähiten tärräävää kohtaa vartti kerrallaan laipan asentoa muuttaen. Ei onnistu, perseellää on vaikka mitä tekis, kokeilin klemmareilla ja pultilla painottaa, ja oon painoa siirrellyt tuloksetta joka kohtaan. Ilman viimistä pätkää ei kardaani tärrää. Oisko jollain myydä tämmöseen vanhukseen ehjää kardaanin viimistä pätkää? Eli toi pätkä missä on liuku. Ristikot löytyy uudet, eli pikku klappi niissä ei haittaa.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 07 Kesä 2015 19:04
Kirjoittaja KajNyy1
Ko-Met Espoossa on kuulema (nyt jo vanha tieto) joka osaa tasapainottaa useampiosaisen kardaanin. Itse olen sitä kerran käyttänyt sen volvon kardaaniin joka oli takanasi Elivuorella.
Tämän vätti raskaitten kalliomurskaamiien kanssa työskennellyt asentaja. Mutta ei ole sen jälkeen täristänyt.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 08 Kesä 2015 06:16
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Huoment...

vieläks sulla on se viimeinen pätkä "väärinpäin" (eli liuku siellä perämurikan puolella) jos viel on näin ni koklaappa kääntää se niinku se oli... (vai muistanks mää väärin et sää käänsit sen) no joka tapauksessa... Juuriki näiden hienojen "hyrräys systeemien" takia saattaa olla suurikin merkitys jos se on väärite päin...

(vaikka mun päässä ei oo muuta pyörivää liikettä ku virtsa joka tekee sen "häränsilmän"

) eli voin hyvinkin olla väärässä...

Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 08 Kesä 2015 08:17
Kirjoittaja ikilika
Tasapainotuksen jälkee kun pistin paikallee niitä ni sillon jo laitoin sen niinkun kuuluu. Oon nyt laittanu sähköpostia pariin paikkaan et jos sen sais kokonaisena painotettua.
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 11 Kesä 2015 18:23
Kirjoittaja ikilika
Eipä taida suomessa olla paikkaa missä sais 5.5m pitkän kardaanin painotettua. Tammerdieselissä menis kuulemma 4.5m pitkä. Eli ei tässä auta kun ruveta ite koittamaan painottaa vaa. Olis heti pitäny alottaa eikä tuhlata 285euroa harjotteluun...
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 11 Kesä 2015 21:37
Kirjoittaja Puu Tiainen
Re: Kardaanin kannatuslaakerien vaihto
Lähetetty: 14 Kesä 2015 21:59
Kirjoittaja ikilika
Snoy, 4.5m max. Nyt on kardaani hyvin painossa, itte painottelin pikkuhiljaa hakemalla. Takarenkaat ilmassa, tunti jos toinenkin meni touhutessa, tai noh, pari iltaa... Ajatuksena olis lisätä kannatuslaakereihin vielä kumitassut/tyynyt kiinnityspulttien tilalle. Pitää vaan löytää jostaki matalat tyynyt. Laakereissa on n.20mm liukumavara, eli hyvin saa värinänvaimentimet lisättyä.