Sivu 1/1

scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 01 Touko 2015 19:32
Kirjoittaja ikilika
Löytyykö tonne perän laipalle uutta mutteria jostain? Joudun rälläköimään sen irti, ei lähe vaikka mitä tekis. Stefa on tarkotus vaihtaa. Lämpöä on annettu niin että savu nousee, vasaraa kans. Mutteri on neljä sakarainen, sisäpuoliset kolot.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 01 Touko 2015 20:21
Kirjoittaja ae70
scanialta saa tilaamalla mutterin

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 02 Touko 2015 13:38
Kirjoittaja motoku
Jos perän stefa puskee öljyä niin tarkasta huohotin varmuuden vuoksi. Mulla alko banjon ja murikan välinen sauma tihkumaan ku perän huohotin oli tukossa. Porasin banjoliittimestä vanhan hanhenkaulan pois ja laitoin jarruputkesta uuden. Vuoto melkein loppui. Desin pari vuosittain lisää öljyä.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 02 Touko 2015 18:09
Kirjoittaja ikilika
Otin huohottimen auki viime kesänä, epäilin et ois tukossa. En tiiä oliko. Stefasta valuu norona öljy, ja pohja on sen mukasesti kauniissa rasvassa :D Koitan vielä jos saisin isosta hylsystä askarreltua sopivan nelisiipi avaimen. Jos tuon huohottimen poraan kunnolla auki, niin mihin tuo putki/letku kannattaa viedä? Meinaan että tuuppaako perä öljyä sinne putkeen/letkuun asti?

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 03 Touko 2015 15:52
Kirjoittaja motoku
Ei ainakaan meillä nouse kun huohotinputki nousee ensin 10-15cm ylöspäin.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 03 Touko 2015 20:56
Kirjoittaja ikilika
Olihan mokoma piukassa! Ei tuntunu hellittävän vaikka toisesta päästä halkasin mutterin. Ja laippa, ulosvetäjällä lähti, samalla lämpöä antaen ja vasaralla mäiskien suostu milli kerrallaan poistumaan pooreiltaan. Ja yllättäen sieltä löyty taas huopatiiviste... Eli ulkokuorta purkamaan, oli peltinen kotelo kiinni kuudella 24mm kannan pulteilla, ja piukassa!! Metrisellä jatkolla suostu narahtamaan auki. Kotelosta löyty huoparenkaan lisäksi korppuuntunut stefa. Mietin että jos laittais kaks stefaa peräkkäin, reilusti vaseliinia väliin ja stefojen uratkin täyteen. Kestääkö, vai onko kuolleena syntynyt ajatus?

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 17:09
Kirjoittaja ikilika
Mutteri löyty rauman akun hyllystä, samoin stefat. Laitan 2kpl peräsin ja reilusti vaseliinia väliin...

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:06
Kirjoittaja ikilika
Piti ottaa koko akseli laakereineen ja kiinnityslaippoineen irti, oli pari milliä klappia laakerissa. Prässissä uloin laakeri irti ja välistä pari säätölevyä pois ja kasalle. Ihmetystä vaan riittää että miten tuo koko klöntti tiivistyy peräkoteloon kun sinne tulee neljä hammaskosketuksen säätölevyä vielä väliin eikä tiivistettä oo missään... Taidan sipasta tiivistemassalla ohuelti jokasen levyn. Ja ohuin levy tekis mieli jättää pois, kompensois ehkä miljoonien kilsojen tuomaa kuluneisuutta. Vaan arvaako?

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:16
Kirjoittaja happa66
Eikö se tiivistemassa aja sitä kuluneisuut? Melkeen pistäisin vanhat kaikki prikat. Perä asioista ei sen kummemmin oo kokemust, ko vanhan vivan perä aina välillä keittiön pöydälle osiks ja sovite prikkoja ja rattaita vaihdeltiin.

a-p

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:19
Kirjoittaja ikilika
Siks just meinasin että vois jättää yhen ohuimman levyn pois, menis 0.2mm syvemmälle/lähemmäs isoo ratasta kun ennen, tietysti tiivestemassa kompensois sen ehkä suht liki samaan ku oliki.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:23
Kirjoittaja happa66
ikilika kirjoitti:Siks just meinasin että vois jättää yhen ohuimman levyn pois, menis 0.2mm syvemmälle/lähemmäs isoo ratasta kun ennen, tietysti tiivestemassa kompensois sen ehkä suht liki samaan ku oliki.
Tai oli joskus aikojen alussa :D

a-p

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 04 Touko 2015 22:26
Kirjoittaja ikilika
Juu, kolme miljoonaa kilsaa sitte. Kattelin rattaita ja ihmettelin et on vissii ruottin pojat tehny melkosen vahvasta raudasta ne, ku ei oo oikein mitää kuluneisuutta havaittavis. Hyvä näin. :D

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 05 Touko 2015 00:33
Kirjoittaja vanha mutta villi
En kyllä itte menis säätään perän hammaskosketusta.

Joskus myöhemmällä kivikaudella vai koska se nyt oli ... no joka tapauksessa silloin kun mää olin vielä nuori ja liikenteessä oli Moskvitch-merkkisiä henkilöautoja. Yksi tyyppi totesi että mossen perässä on hirvee välys ja sääti sitten välykset pieniksi. Sillä perällä ei kovin pitkään ajeltu.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 05 Touko 2015 09:30
Kirjoittaja motoku
Ymmärtääkseni ison hammaspyörän tukipulttia banjon takapuolelta voi säätää lähemmäs kun se on kulunut. Tämä säätö pienentää väljyyttä. Iso hammaspyörähän pyrkii "painetta" karkuun. Pieni rako vapaasti ollessaan mielestäni kuitenkin pitää jäädä.

Niihin säätöprikkoihin en koskisi, koska sitä säätämällä muuttuu myös hampaiden keskinäinen suhde. Ja sen suhteen pilaamisella pilaantuu koko perä

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 05 Touko 2015 09:58
Kirjoittaja ikilika
Parempi siis antaa olla samat levyt. Tiivistystä vaan edelleen ihmettelen nyt kun nää on käsillä tossa pöydällä, vuotavia saumoja kuitenkin neljä päällekkäin :D

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 05 Touko 2015 18:53
Kirjoittaja ikilika
Nyt on kasalla, ja huomasin mokanneeni. Mut onneks ohuimman levyn verran. Olin pistävinäni kaikki takasin, mut auton takakopasta löyty vielä 0.1mm paksu lämiskä. Enkä kyllä rupee purkamaa sen takia enää koko helvetin hämiskää pois. Jos vanha siitä hajoaa ni hajotkoo :roll:

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 08 Touko 2015 07:54
Kirjoittaja man123
Jos autolla on ajettu miljoonia, on sen perä varmasti ollut hyvin säädetty aikojen alussa. Yleensä jos paljon ajetussa on vain kulunut laakeri loppuun, kannattaa vain uusia laakeri. Esim. peränkartiolaakereissa on korkeintaan joitakin satasia korkeuseroa, joka on vähemmän kuin mittavirhe monella työntömitalla.

Eli jos paljon ajetussa autossa laakeri kulunut, vaihda vain laakeri, uudella laakerilla säätö on taas sama kuin tehtaalta lähtiessä.

Nopeasti hajonneet vähän ajetut autojen perät ja muut täytyy tehdä alusta loppuun By the book, eli pilkun tarkasti ohjeiden mukaan.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 09 Touko 2015 13:32
Kirjoittaja ikilika
Meni piruvie pikkasen liian kireelle laakeri, 60km ajon jälkeen laakerin kohta on lämpösempi kun perä itessään, ei niin kuuma että käden polttais, mut huomaa kyllä. Löysään laakeria hiukan kun kardaanit on painotuksessa. Samalla taidan laittaa sen poisjääneen ohuimman säätölevyn takasin. Hiukan lisää töitä, mut minkäs teet :D

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 09 Touko 2015 22:19
Kirjoittaja man123
Niin vaihdoitko laakerin pieneen vetopyörään vai kiristitkö vaan? Vanhan kartiolaakerin kiristäminen ei ole pitkäikäinen ratkaisu.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 09 Touko 2015 22:33
Kirjoittaja ikilika
Kiristin vaan. Uus laakeri maksais n.70e... Eikä siinä vikaa ole, ei kihise krahise tai kohise. Oli vaan inan löysällä.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 09 Touko 2015 22:52
Kirjoittaja man123
ZF periä tehneenä, säätölevyt eivät ole kulumista varten, vaan erisyvyisiksi koneistettuja laakeripesiä varten. Peräkotelot koneistellaan sinne päin ja erot tasaillaan säätölevyillä. Säätölevyjä usein vain 0,05 mm välein, joka on enemmän kuin uuden laakerin mittatoleranssi.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 10 Touko 2015 07:17
Kirjoittaja Puu Tiainen
Me periä säätäneet tiedämme, että on kahdenlaista säätöä olemassa pienelle vetopyörälle.
Hammaskosketuksen säätöön ja laakerin välyksen säätöön, nyt on ilmeisesti kyseessä jälkimmäinen.
Eli se säätölevy takaisin ja mutteri kunnolla kiinni.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 23 Heinä 2015 22:51
Kirjoittaja Fargo
Hei, mistäs löytyis (tai siis saisi ostaa) sakara-avain tuohon perän ja tukilaakerin mutteriin? Muttereita löytyy kyllä vaan ei sopivaa hylsyä...

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 23 Heinä 2015 22:54
Kirjoittaja ikilika
Mä käytin putkipihtejä. Auki sai temmillä ja vasaralla, ja tietty piukkaan kans.

Re: scanian perän laipan mutteri

Lähetetty: 23 Heinä 2015 23:29
Kirjoittaja Fargo
Niin, auki nyt saa kaiken vaikka pilleillä ja laikalla mutta varsinkin kasaukseen olis hyvä olla oikea avain ja momentti. Noita Scanioita kun on muutama niin voisin ostaa avaimen sillä aika ajoin tarvii kuitenkin.