Autonkuljetustila perätuupparissa ?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Autonkuljetustila perätuupparissa ?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Onko kukaan koskaan nähnyt tuupparista rakennettua autonkuljetusautoa . Tuoreempi kalusto ainakin kirjastoautoissa näyttää olevan pääosin takamoottorisia , mahureita kaupan vähemmän . Jos vielä joskus nuorentaisi kalustoa täytyisi talli ongelma jotenkin ratkaista . Ainakin meille tuo pikkuauton mukanaolo sopii kuin nyrkki silmään kun pitkiä reissuja tehdään .
Lahti 32 mainitsee tuolla jossain aikaisemmin kaksikerroksista bussista jossa autonkuljetustila . ovatkohan kaikki sellaiset olleet takamoottorisia? vai olisko jossain moottori ollut keskellä??

Matti
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllähän se aika hankalaksi menee mutta mahdollista se on kyllä. Tässä eräs 2.kerrosbussi jossa autopaikka ylhäällä. http://www.skinnars.com/diverse.html
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kylläpä on huiman näköinen viritys tuo ruotsalaisten ramppi tuonne yläkerran talliin :!: :!: Saattaisi ruveta huimaaman jos tuollaista pitkin pitäisi auto talliin saada :lol: :lol:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Autonkuljetustila perätuupparissa ?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

IRJA kirjoitti: Lahti 32 mainitsee tuolla jossain aikaisemmin kaksikerroksista bussista jossa autonkuljetustila . ovatkohan kaikki sellaiset olleet takamoottorisia? vai olisko jossain moottori ollut keskellä??
Kyllä tämä auto on MANnin keskimoottorilla. Takaseinä on kuin laivan keulaportti josta mahtuu vaikka väyrynen sisälle. Jonen viestissä ollut yläkertamalli on kyllä aika huiman oloinen.... Niinku sanottua jo aiemmin että mahuri on käytännöllisin alusta kulkuriin vaikka mitenpäin ajattelee: Autotalli? ok. Tavaratila? ok. Sauna? ok. Mielikuvitus vain rajoittaa :P
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Autonkuljetustila perätuupparissa ?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:
IRJA kirjoitti: Lahti 32 mainitsee tuolla jossain aikaisemmin kaksikerroksista bussista jossa autonkuljetustila . ovatkohan kaikki sellaiset olleet takamoottorisia? vai olisko jossain moottori ollut keskellä??
Kyllä tämä auto on MANnin keskimoottorilla. Takaseinä on kuin laivan keulaportti josta mahtuu vaikka väyrynen sisälle. Jonen viestissä ollut yläkertamalli on kyllä aika huiman oloinen.... Niinku sanottua jo aiemmin että mahuri on käytännöllisin alusta kulkuriin vaikka mitenpäin ajattelee: Autotalli? ok. Tavaratila? ok. Sauna? ok. Mielikuvitus vain rajoittaa :P
Joo, mutta kyllä tuupparissa on ehdoton etu moottorin esilläolo. Eihän Scanialle tietenkään mitään tarvi tehdä, mutta onhan sitä 11 litraista kiva katella, ja akselien välissä on kuitenkin 12 kuutiota tavaratilaa asennella vesisäiliöitä, pyöräkoukkuja, aggregaattia jne....
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kuinka korkealle tuo tuupparin konekoppa oikein ylettää :?: :?: Onko Scaniassa paljonkin ylempänä kun rengaskotelot :?: , tuossa Jonen "kerrostalossa" vaikuttaa matalammalta , olisko muissakin mersuissa :?: :?:


-"Ei hullu ole se joka kysyy, ehkä vain Kylähullu " :lol: :lol: :lol:

Matti
Viimeksi muokannut IRJA, 19 Helmi 2007 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mun MB/Neoplanissa on pannu tosi matalalla tiedä liekö muissa mersuissa. Jos tuo olisi 1 kerroksinen niin tiukkaa tekisi auton tuikkaaminen sisälle kun on vielä se ohjaava teli ja se vaatii kovasti sitä sisätilaa. Tuuppari Scaniassani on kone korkeammalla ja se on jo melkein mahdon autoalustaksi. Jos löytyisi puolitoistakerroksinen tuuppari niin siihen se auto jo sujahtaisi koneen yli. Myös alatilat on niissä todella avarat ja sinne saisi hyvin kaikki vesisäiliöt ja viemärisysteemit rakenneltua. Ihan kuin talossa kun ovat siellä lämpimässä. Se taas on minusta iso etuisuus mahuriin verrattuna vaikka mahurissakin on ne puolensa.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

IRJA kirjoitti:Kuinka korkealle tuo tuupparin konekoppa oikein ylettää :?: :?:
Konekopan korkeus riippuu moottorin asennusasennosta: Scanian K-alustan konekoppa on L- ja N-alustojen konekoppia korkeampi.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Taitaapa vaihtoehdot olla aika selvillä kun pikkuautokin pitää saada mukaan .Mahuri ,tai tuuppareissa jonkinasteinen "kerrostalo" (1 1/2 tai 2 kerrosta) .
Scanian kirjastoautosta haaveilun voi näillä eväillä lopettaa :(
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Minkälaisia kaltevuuksia olette rampeissa käyttäneet? Siis niin että se on toimiva eikä taitteissa ota esim henkilöauton pohja kiinni.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

IRJAn "ramppi" on melko jyrkkä , nousee n 5m matkalla takapyörän kaukalon päälle n 130 cm , mutta meillä "ramppi" ei ole ramppi perinteisessä mielessä vaan eräälainen rullarata johon auto kiinnitetään ulkona ja vedetään koko paketti sähkövinssillä sisään. Suzuki jää "roikkumaan" aika "pystyyn"sisälle.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Aika mielenkiintoisen näköisiä ratkaisuja auton kuljetukseen näkyvät saksalaiset kehitelleen :shock: :D :D
http://www.volkner-mobil.de/
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eipä taida olla rajaa ihmisen kekselijäisyydellä. On kyllä hienoja keksintöjä ja itse autot näyttää suht käytännöllisiltäkin. Hintaa lie paljon mutta lie sitä vastinettakin.
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

tuosta kun palje losahtaa niin mersussa on katto "vähän" rullalla... :D
Scania K112 Kutter DECA340
lottesse
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Joulu 2006 22:07
Paikkakunta: naantali

Viesti Kirjoittaja lottesse »

toihan oli kätevää vois ottaa iteltäkin ton mahuri tekniikan pois ja laittaa henkilöauton tilalle,jättää vaan niin alas et takarenkaat on maassa ja kuljettaa pelkkää bussin koria pikku auton päällä.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

saattas pikkuauton moottori olla lujilla.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Vastaa Viestiin