SisuPussissa on ollut väljää perässä jo pidemmän aikaa ja nyt on alkanut päässä pyörimään ajatus josko sille pitäisi tehdä jotain. Välystä on siis laipasta pyöritettynä jotain 5-10 minuutin välillä ja luultavasti tästä johtuu ajossa kuuluva rallatus kun ei ole veto päällä eikä moottorilla jarruteta.
Takavatoisten kanssa ei ole juurikaan tullut puuhattua eikä perän shimmaus ole siis tuttu operaatio. Kysymys kuuluukin, pystyykö tuon tekemään ilman välityksen irroittamista?
Tällainen perämurikka kyseessä:
Osaluettelon mukaan 42,42 ja 54 ovat säätölevyjä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
En tiedä,luulen. Ja pahinta ku ei pääse hypistelemään. Mikäli ääni on ennemmin rouskuttavaa ku jollotusta,veikkaan pinjonin laakeria tai ristitapin kulumaa. Jos jollottaa kautta ulisee,pinjonia syyttämään (se ku rullaa paljon nopemmin ku ite tasauspyörästö). Välyksen paikat löytyy todennäköisesti pinjoni/planeetta osastosta,jolloin shimmaaminen (kiristys) voi auttaa hetkeksi. Kato hammaskulma/kosketuspinta ja jos poskellaan ni pulttaa pinjoni vaan pois. Tasauspyörästö pitää ottaa pois,pinjoni purkautuu eteen päin kuitenkin. Eli joo,kyllä mä purkaisin sen perän muttereiksi paitsi jos sattus kiristymään pinjonin päästä mutterilla ne pinjonin laakerit. Jos siitä ääntää,eikä ole hammaspeikko tärvelly rattahia.
Mutta ekaks kattosin mistä se oikeesti ääntää,välyksiä on aina ja vähän pitää ollakkin. Joskus on jollain ihmeen kaupalla perät hiljentyny laakereilla mutta usein on koko välitys paskana ja vaan ääntää.
Ei kai tässä krympillä pinjonia säädetä?
Ruuvaa klumppi perästä irti ja koita pinjonia pyörittämällä tutkia onko laakeri loppu. Se ei yleensä tartte ku poskilaakerit irti.
Joo mokasin ja katoin kuvaa uudelleen,pinjoni lähtee ulospäin eli miksi ei pystyis purkaa ilman välityksen poistoa.
Oikeastaan ainut mitä pääset tekemään ilman välityksen irrottamista, on pinjonin mutterin kireys. Eli kardaanin irrottamalla pääsee näkemään perän kardaanin laipan jossa mutteri. Kiristä jos löystynyt.
Pieni vetopyörä kyllä tulee tuosta irti ja sen kosketusta isoon vetopyörään voi muuttaa mutta niin ei kuitenkaan tehdä.
Oikea säätö vaatii perämurikan irroittamisen ja poskilaakereiden säädön
Kiitoksia vastauksista.
Tuota poskilaakerien säätämistä en osannutkaan ajatella. Nyt täytyy katsoa jos löytyisi lomalla joku sopiva rako perärempalle.
Saisi yhden ongelman pois päiväjäjestyksestä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.