Sivu 1/2

Koneen lämpötila

Lähetetty: 19 Heinä 2015 20:21
Kirjoittaja Cyborgi
Onkohan liian kylmä tälle kulkurille :shock: , alkaa pillit huuta varoituksena korkeasta koneen lämmöstä. Tämä kun tapahtuu heti kun virrat kääntää päälle. Loppuu kun on ajellut satakuntakilsaa. Missähän vika??
Huomemma kyllä tuo pilli joutuu kastraatioon... piuhat poikki, niks naks 8)

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 20 Heinä 2015 14:28
Kirjoittaja Cyborgi
Onko kellään tietoa mitataanko lämpöä mittarille eri paikasta kuin hälylle?
Onko anturi rikki vai mikä laukaisee hälyn?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 20 Heinä 2015 15:30
Kirjoittaja motoku
Työajokeissa oli moottorin lämpömittari ja vaihdelaatikon lämpömittari silleen kytketty keskusvaroitusvaloon että jos jompi kumpi näytti väärin, alkoi summerit soida. (Toki myös alhainen nestepinta ja oikea keittäminen)

anna luunappi mittarille tai lyö nyrkillä kojelautaan. Niin ne "korjattiin" vm -86-91 b10m:ssä.

Mittarit on sellaisilla liitinnatsoilla siellä kojelaudan pohjassa. Sinne kun menee pölyä väliin niin alkaa temppuilla.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 21 Heinä 2015 18:20
Kirjoittaja Cyborgi
Ongelman ydin ei vaan tunnu selviävän. Sain taas lisää neuvoja, pitää huomenna kokeilla. Veden lisäys poisti ongelman osittain, vaan ei kokonaan. Enään ei pilli huuda kuin ajon aikana, ja silloinkin vain kun normaalilämpö saavutetaan.
Tuo kastraatio päätettiin perua.... toistaiseksi

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 21 Heinä 2015 19:11
Kirjoittaja neppi
En tiä miten nyt liittyy tähän ja vaikuttaa mihin, mut jos veden lisäys auttoi, ni pystyiskö sitä laittaa vielä? Mulla piti vaihtaa paisuntasäiliön molemmat korkit kaupasta uusiin, ennenku sain oikeesti kokonaan systeemin ilmattuu. Siinä alkutilanteessa luulin et nyt on täys. Korkkien vaihdon jälkeen meni vielä joku tyyliin 15-20 litraa nestettä ku sinne sai oikeesti semmoset paineet ku sinne kuuluu ja siks myös ilmat pois.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 21 Heinä 2015 20:11
Kirjoittaja Cyborgi
Vettä kyllä menis enemmältikin, mutta kun lentää pihalle sammutuksen jälkeen painekorkista. Vois kyllä olla "ilmavaivoista" kyse. Täällä tien päällä en kyllä mahda tuolle mitään

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 21 Heinä 2015 22:13
Kirjoittaja neppi
Ilmaa siellä on jos se noin tekee. Kierroksia koneeseen ja jos on jotain kiertovesipumppuja ni ne käyntiin kans ja ilmaruuveja kunnolla auki. Saatat saada laskee gallonan per ruuvi ja sitteki vielä räkii. Googlaa matkanvarrelta joku varaosaputka ja soita / käy kysyy niitä korkkeja. Ei maksanu mansikoita ja autto.

Jos mahd, keula johonki rinteeseen ja sit ym show uusiks. Sit perä ylös ja sama juttu. Kyllä ne ilmat sieltä ulos saa. Toki vähän ärsyttävää touhua, koska lomareissu, mut matkakumppaneille "sou not" ja "yhyy yhyy" ja ilmausruuvinvarteen käsiks. Hyvä siitä tulee.

Ja missäs mennään? Pystynkö auttaa?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 22 Heinä 2015 09:53
Kirjoittaja Cyborgi
Ollaan nyt Alajärvellä. Eiköhän täältä luulis jonkun raskaankaluston kaupan löytyvän.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 22 Heinä 2015 12:13
Kirjoittaja neppi
Eteläpohojammaan kylähullut apuun?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 24 Heinä 2015 11:03
Kirjoittaja Cyborgi
Kovasti oon tuumaillut tuon ilman poistamista. Oiskohan mitään ideaa jos tekis alipainepumpun tuohon painekorkkiin, on kuitenkin korkeimmalla kohdalla. Luulis ilmojen hakeutuvan tyhjiön suuntaan.
Ideahan ei ole oma, käyttävät tuota konstia uusien autojen kasauksen yhteydessä.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 29 Syys 2015 17:26
Kirjoittaja Cyborgi
Johan alko ongelmien aiheuttajia löytymään. Vesipumppu paskana, pukkaa huohotin reijästä tavarat pihalle. Kolisee ja kilisee... :?:. Tarkempi tutkimus pumpulle.. sisällä termostaatin osi. Oli tukkinut tehokkaasti koko pumpum ja samalla kiilannut juoksupyörää.

Tuurin reissulta sain ohjeita termostaattien tutkimiseen, on kuulemma kolme kappaletta. Kaikki kolme tallella (+yksi lisää :? ) ja vanhan termarin osia kopan sisällä. Joku vaihtanut termarin poistamatta hajonneen osia :evil:. Kyllä panee vihaksi nää "korjaajat", ei viitsitä hoitaa hommaa kunnolla. No ei auta kuin tilata uusi pumppu ja samalla kyllä tilaan nuo termaritkin.

Samalla kyllä aattelin poistaa kaikki vanhan patteriston putket. Patterit on olleet kankaalla jo jonkin aikaa. Onko kenelläkään tietoo tuleekohan jotain ongelmii jos poistaa samalla pattereita ohjaavan termarin ja putkiston jolla vettä kierrätetty?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 29 Syys 2015 17:44
Kirjoittaja neppi
Siihen voi käsittääkseni vaihtaa laakerit.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 29 Syys 2015 19:44
Kirjoittaja Selfie
Minua kiinnostaa ankarasti tuo vesikierron sielunelämä. Patterikierron haluaisin saada suljettua muutostöitä varten siten, että voisin kuitenkin autoa käyttää aiheuttamatta lämpöongelmia moottorille. Patterikierrolle on ilmeisesti lämpötila-anturi matkustamon takaosassa ja se vaikuttaa myös Webastoon. Paineilmakin on mukana kuvioissa, koska kun pyytää matkustamoon lämpöä kojelaudan potikasta niin suhahtaa kun jokin venttiili aukeaa ja päinvastoin.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 29 Syys 2015 20:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä tuo kone jäähdyttää ilman tuota patterikiertoa. Monissa autoissa on sulut lähdössä ja paluussa huoltoa varten. Röllissä saa Weban irti tyhjentämättä nesteitä.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 29 Syys 2015 22:46
Kirjoittaja Pukaatti
Tääkään ei liity nyt sillai tähän tai no joo, scanialla kun tein ennen hommia niin me pumpattiin pienellä paineilmatoimisella mäntäpumpulla vedet sisään alavesiletkusta, kaaniassa oli valmiina nippa johon kävi liitin, ei muuta kun pumppas alhaalta ylös sen reiska 30 litraa ja sitten kun paisarista näkyi neste niin lopetettiin pumppaaminen ja homma klaara.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 30 Syys 2015 20:41
Kirjoittaja Cyborgi
Oikeassa olet Neppi, pumppuun sai korjaussarjan, hintakin oli ihan kohtuullinen.

Nyt on patterien putket irroitettu vesikierrosta. Tarkoitus on laittaa tuulilasin lämmitin toimimaan. Jos ottaa veden alavesiletkusta, niin mihin se kannattaa palauttaa? Ylävesiletkuu oon aatellut, vaan onko se oikea paikka?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 30 Syys 2015 20:55
Kirjoittaja AriW
Ota vesi ennen termaria,lämmintä tulee pakkasella helpommin. Saa sen kai palauttaakkin,moottoriin.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 01 Loka 2015 19:57
Kirjoittaja Iski
Pitäisi olla oma kierto etukennolle, siis tuulilasille pitää tulla kuumaa vaikka patterikierto viilenisi, tutkippas putkistoa tarkemmin jos löytyy haaroitus jostain ja termarit patterikiertoon.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 02 Loka 2015 07:56
Kirjoittaja Cyborgi
Patterikierrolle on oma termari samassa kotelossa muiden termarien kanssa. Oli 63 asteinen, muuta 76,81,81 astetta. Putkilähtee suoraan keulaa kohti haarautuu johinkin , ilmeisesti patterien säätöventtiilille, mutta lopulta päätyy etukennolle. Sieltä menee etuosan puhaltimelle ja palaa yhdessä patterien paluun kanssa koneelle. Tuohon tulokseen olen tullut maatessani useita tunteja auton alla viime päivien aikana.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 02 Loka 2015 21:39
Kirjoittaja Cyborgi
Perinteisesti meni tääkin homma kätösiin pienoisiin :evil: . Osat tuli tänään, vaan eipä käyneet vesipumpun korjaussarjan osat. No onneksi ei olla menossa mihinkään, eli korjauksella ei ole aikataulua.

Tänään sain tuulessa ja lehtisateessa (kummasti kaikki lähistön irtonaiset puidenlehdet tunkeutuu kulkurin alle :shock:) tehtyä etukennolle uuden vedensyötön alavesiletkusta. Huomenna tarkoitus liittää paluu ylävesiletkuun. Tuo ratkaisu on helpoin toteuttaa, ei tuu pitkiä putkistoja, kun niistä tarkoitus päästä eroon. Toimivuudestahan en tietenkään osaa sanoo mitään, sen aika näyttää

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 02 Loka 2015 23:22
Kirjoittaja Lahti32
Käykö tuossa niin että tuulilasille tulee lämmintä vasta kun termostaatti päästää vettä jäähdyttimelle. Eli kylmänä liikkeelle lähdettäessä tuulilasista näkee noin 100km ajon jälkeen?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 03 Loka 2015 00:50
Kirjoittaja AriW
Käy.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 03 Loka 2015 08:41
Kirjoittaja Cyborgi
Kuinkas käy jos laitan paluun termarikoppaan?

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 03 Loka 2015 20:25
Kirjoittaja Lahti32
Paluu muuttuu menoksi. Kyllä tuulilasille pitää ottaa lämpö sellaisesta kohdasta josta tulee aina kuumaa.

Re: Koneen lämpötila

Lähetetty: 03 Loka 2015 20:42
Kirjoittaja Zippo
Scanias oli onneks ihan oma linja tuulilasin lämppärille, oli helppoa purkaa patterit pois..