Sivu 1/1

Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 16 Elo 2015 22:42
Kirjoittaja Lahti10
Mistäs ootta nimenomaan uusia säiliöitä hankkinu? Potilas tartteis lisälaitepiiriinsä uuden säiliön, kun vuoden -78 pönttö rupes pihisemään runkopalkin takaa (37 vuoden kivi- + maa aines oli tehnyt tehtävänsä) häiritsevästi, niin reikähän siellä säiliössä oli. Käytettyä en arvellu laittaa, et ei tarvii alvariinsa pönttöjen kanssa vehdata.

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 17 Elo 2015 09:25
Kirjoittaja Bussiton
Paimelasta saa kyllä ihan ehjiä ja hyviä käytettyjäkin :wink:

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 17 Elo 2015 20:53
Kirjoittaja Iski
Alumiini säiliö ei ruostu, muistaa vaan laittaa kumiliuskat pannan ja säiliön väliin.
Näitäkin on halvalla esim juuri Paimelassa.

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 17 Elo 2015 21:54
Kirjoittaja Jokelan linja
Kannattaa ottaa huomioon sellainen ilmiö että orkkis säiliöissä on NPT-kartiokierre. :shock:
Vähänkään uudemmisssa säiliöissä on millikoon lähdöt.
Pientä askartelua se vaatii että saa putket ja letkut sopimaan. :lol:

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 18 Elo 2015 07:41
Kirjoittaja man123
Juu, millilähdöt yleensä 22mmx1,5mm

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 18 Elo 2015 16:37
Kirjoittaja Lahti10
Niinpä ja onko tuo lisälaitepiirin säiliö kaksiosainen,kun noita vesiproppujakin on kaksinkappalein. Että vaikuttaako toimintaan,jos yksi osaisen säiliön tilalle junttaa?

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 18 Elo 2015 23:31
Kirjoittaja Jokelan linja
Tosiaan joo niin :roll:

Tossapa mukana paineilmakaavio.
Elikkäs molemmat "jarrusäiliöt" ovat kaksiosaisia.
Eli ilma menee kompuralta ensin märkäsäiliöön (4).
Sieltä X-jakajaan (5).
sieltä kohti vasemman säiliön molempia takaiskuventtiilejä (3), sekä käsijarrupiirin ylivirtausventiilille (10).
Toiselta takaiskuventtiililtä ilma matkustaa molempien säiliöiden etuosaan jotka on yhdistetty putkella (9). Tämä on muistaakseni etujarrupiiri.
Toisesta takaiskusta ilmaa menee vasemman säiliön takaosaan, joka on takajarrupiiri.
Molemmista jarrupiireistä menee putki poljinventtiilille ja siitä sitten jarrukelloille...
Kun jarrupöntöissä on ilmaa noin 5 bar, ylivirtausventtiili alkaa päästää ilmaa oikean puolen säiliön takaosaan. Siitä menee putki käsijarrulle.
Tässä on sellainen idea, että käsijarrua ei saa pois päältä ennen kuin jarruissa on painetta auton pysäyttämiseen :idea:
Oikean puolen säiliön takana on taas ylivirtausventtiili joka päästää ilmaa lisälaitteille kun käsijarrulla on ilmaa noin 5 bar, silloin kytkin ja ovi yms. alkaa toimia. eli kytkin toimii vasta kun kaikki säiliöt ovat lähes täynnä ilmaa.
Lisäksi käsijarrusäiliöstä lähtee putki paineenrajoitusventiilille (19), joka laittaa kompressorin vapaakierrolle kun järjestelmä on täysi (n.8 bar)
kaiken varalle on vielä vasemman puolen säiliön takana varoventtiili, joka aukeaa jos kompressorin paineensäätöventiili ei toimi taikka paine nousee jostain syystä liian korkeaksi.

Toivottavasti ei ollut liian vaikeasti selostettu, tosin mitään toimitakuvausta ei pyydettykään, kuhan kirjoittelin :lol:
Eli kahden kaksiosaisen säiliön korvaaminen onnistuu oikeaoppisesti kolmella yksiosaisella säiliöllä.

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 19 Elo 2015 20:12
Kirjoittaja Lahti10
Kiitoksia tarkasta toimintakuvauksesta! Niin minä vähän arvelinkin,että tähän pitää hiukka paneutua. No hakusessa on originaali säiliötyyppi,ettei tartteis lähteä soveltamaan. Kiitokset kaikille,jotka otitte osaa keskusteluun :D

Re: Scania B86S paineilma karkovaa harakoille

Lähetetty: 15 Loka 2019 21:55
Kirjoittaja Ilastone
Hei!
Palaisin vähän tähän vanhaan aiheeseen. Löysin tänään auton alta tuon osan numero 29, mietin vaan mitä se tekee?