Sivu 1/1
Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 11:24
Kirjoittaja Ahne2
Moro oliskotäällä diesel guruja. Vaiva olis seuraava volvon td70b kone kävi tyhjää sillain hyrskyttäen vanhat ukot sano et noin noi vanhat kuulukin, mutta sitten katos koko tyhjäkäynti auto lähtee kyllä käyntiin ja kulkee mutta tyhjää se ei käy ollenkaan vittumainen ajella kun sammuu kokoajn risteyksiin. Oisko jollai ideaa mistä vikaa hakis.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 12:12
Kirjoittaja Bussiton
Onko suodatin missä kunnossa entä vuotoa polttoainejärjestelmässä ?
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 13:53
Kirjoittaja neppi
Tyhmä kysymys, mut pelaako käsikaasu? Tyhjäkäyntihän näissä säädetään pääsääntöisesti sillä. Ü
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 15:34
Kirjoittaja Ahne2
Noi oli muuten hyvii käsikaasu ei pelaa, suotimet uuden näkösii mut ei vaihdettu huollossa viimeksi, vuotoja ei näkyny ainakaan silmin nähden. En tienny et tolla käsi kaasulla on tekemistä ton tyhjäkäynnin kanssa kokeillaan ekaks sitä jos sais toimiin.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 18:12
Kirjoittaja Wonderi
Jotkut vanhat autothan jopa sammutetaan käsikaasuvivulla.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 20:47
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Moro.

Meneekö näissä isommossa silleen että pumpun kyljestä löytyy kaks "ruuvia"... toisesta saa säädettyä syöttöö... ja sitte ku sitä on kovin käännelly isommalle ni sitte toisella joutuu hakeen tyhjäkäynnin järkeville kierroksille...vanhassa ahdetussa "nelijuoksijassa" (toyota 4runner) jouduin räpläämään tyhjäkäynti kierrokset pienemmälle ku leikin syöttöruuvin kaa ahtimen vaihdon jälkeen... Ja eiks toi "käsikaasulla sammuttaminen" katkase syötön kokonaan...? (jälleen kerran hatara mielimuistikuva "voorti"merkkisestä traktorista...

) Eli oiskohan siellä pumpun kyljessä "ruuvvipotikka" mikä ois jostain syystä värinässä päässykki kääntymään just sen verran pienemmälle ette jaksa käydä... paljonko oli muuten tyhjäkäynti kierrokset ennen tätä ongelmaa...?

(eiks oo kiva että tietämättömät "neuvvoo ja kyselee tyhmiä"

) sorry sekotus, ehkäpä täältä löytyy viisaampiakin (varmasti löytyy...

)
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 02 Syys 2015 23:57
Kirjoittaja Ahne2
nää jutut antaa ainakin mulle jotain suuntaa mistä vikaa ettiä nää vanhat dieselit ei ole mulle niin tuttuja kun bensa koneet ja nykyset sähköllä ohjatut dieselit.
nii noi koneen tyhjäkäynti kierrokset ei ollu selvillä kun anturi on risa ja uuden saa tilauksesta volvolta 200e niin ei ollu eka ostos

voi olla että kävi liian matalia ennenku loppu kokunaan.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 14:14
Kirjoittaja Ahne2
ilmeisesti vika löyty jumissa ollut käsikaasu oli nyt päättäny ruveta toimimaan nyt jää tyhjä käynnille kun nostaa hieman käsikaasun nupista.
kiitokset vinkeist

Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 14:59
Kirjoittaja neppi
En tiedä tosta, mut ainaki näissä uudemmissa se toimii niin, et keskellä käsikaasun nuppia on semmonen lukitusnappula. Siitä ku painaa, sitä koko nuppia pystyy liikuttaa eestaas, pysähtyy siihen missä päästää siitä lukitusjutskasta irti. Nuppia kiertämällä pystyy tekee hienosäädön. Mulla ainaki se toimii vähän nurinkurisesti, eli ku kiertää vastapäivään - kierrokset nousee, ja myötäpäivään ni laskee. Kiertäessä ei tartte painaa lukitusjutskaa.
Tyhjäkäyntikierrokset ~750, tai siinä missä kaasu-uunin pelti lakkaa rämisemästä.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 15:27
Kirjoittaja wiima63
Vanhempi b10m mk2 mallissa painetaan jalkakaasulla halutut kierrokset ja kierretään käsikaasun vivusta se kaasu lukkoon siihen kohtaa. vapautetaan kiertämällä käsikaasua.
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 18:36
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllissä on tuollainen jalalla säädettävä ja nupilla lukittava tyhjäkäynti. Talvella voi hieman nostaa kierroksia, jotta saa punatulkut kaikkoamaan pihlajasta paineita nostaessa.
Hyvä ettei ollut rikki

Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 19:33
Kirjoittaja pelti
Joo näissä vehkeissä aina yllättää, jos joku toimii suunnitellusti...
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 21:43
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
pelti kirjoitti:Joo näissä vehkeissä aina yllättää, jos joku toimii suunnitellusti...
Onko se sitten välttämättä "vika"... vaiko vanhan "ominaisuus"...?

toki moni asia voi hieman harmittaa ku ne ei pelaa

(nimim. "kokemusta omaava"

)
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 03 Syys 2015 23:49
Kirjoittaja Ahne2
Joo rupee tässäkin noi viat eiku ominaisuudet löytyä

kun on pitkän säilytyksen jälkeen retuutettu pitkin poikin naapuri maita myöten.

Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 04 Syys 2015 01:03
Kirjoittaja Zippo
Yhelt kuskilt kuultua: "ei niit kaikkia tehoja polkimella saa, vetää käsikaasun täysille niin loputkin irtoo"..
Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 04 Syys 2015 06:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Kiskoo löysät pois ja tilttaa kiinni. Työväenluokan cruise = tasaisella 106km/h ja vastamäessä 82km/h. Ei tuota ahjoa julmemmaksi saa vaikka kuinka kiskoo vaijeria

Re: Volvo b 57 tyhjä käynti katos
Lähetetty: 06 Loka 2015 14:23
Kirjoittaja Jule
Ahne2 kirjoitti:Moro oliskotäällä diesel guruja. Vaiva olis seuraava volvon td70b kone kävi tyhjää sillain hyrskyttäen vanhat ukot sano et noin noi vanhat kuulukin, mutta sitten katos koko tyhjäkäynti auto lähtee kyllä käyntiin ja kulkee mutta tyhjää se ei käy ollenkaan vittumainen ajella kun sammuu kokoajn risteyksiin. Oisko jollai ideaa mistä vikaa hakis.
Mun mielestä tossa koneessa on siellä syöttöpumpunkyljessä kaasuvivussa mutterilla varustettu säätöpultti jolla tyhjäkäynnin sää säädettyä jos käsikaasuvaijeri on poikki tms.
Se sellainen vaeltava/pumppaava tyhjäkäynti on ominaista vanhoille alipainesäätöisille dieseleille, mutta ei niitä mielestäni volvo koskaan turbokoneissa käyttänyt, eli jotain pientä häikkää on pumpussakin jos se tyhjäkäyntiä käy humputtamalla.