Sivu 1/2

APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 13:25
Kirjoittaja racingteam
Auto ei käynnisty talven jäljiltä,jakajapumpulle tulee diesel,suuttimen putkille ei!Mekaanien pumppu,sähköpäällä,onko pumpun sisällä sammutin?paksu kaapeli tulee pumpun perään,onko kellään tietoa mikä piuha sammuttimelle,voisi mitata tuleeko jännite!?moottorin tyyppi thd103kd!

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 13:52
Kirjoittaja Jule
Varsinainen sammutinhan noissa on mekaaninen, sitä ohjataan jollain sähkövermeellä, joka voi olla jumissa. Sen sammuttimenhan näkee ihan silmällä selvästi siinä koneen päällä, siinä on sellainen vipu jota varrella tökätään.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 13:58
Kirjoittaja racingteam
Sammutin eliminoitu pois,tarkoitin onko pumpun sisällä joku magneettiventtiili joka sulkee polttoaineen menon?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 14:06
Kirjoittaja Jule
No säädin jolla syöttöä säädellään, vaikkei se nyt varsinaisesti magneettiventtiili olekaan.

Se varsinainen sammutinhan voi olla myös sisäisesti jumiutunut vaikka vipu olisikin auki.

Kannattaisi ehkä aloittaa tutkimalla saako tietokone sähköä.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 14:28
Kirjoittaja racingteam
Nyt meni ohi,eli mistä tietokoneelta mitatataan. :lol:

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 14:38
Kirjoittaja Jule
En tiedä, mutta sähköä se haluaa että se toimii.

Yleisesti siis, vika ei vaikuta mekaaniselta jos se sammutin toimii oikein, sähköaivossa jotain ongelmaa jolloin sähkönpuute on se joka ensimmäisenä kannattaa tutkia. Jos sulla on alustan sähkökaavio, niin se helpottaa kummasti, jos ei, niin vaan kaikkien sulakkeiden tarkistus ja putsaus.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 15:42
Kirjoittaja Rosvolinna
-88 B10M autossani jumitti kerran tuo sammutusvipu. Saihan ½-akkua sahata ennen kuin tajusin solenoidia tutkia. Niin - ja ruuma täynnä tavaraa ja auto ei ollut kotipihassa. Vaan mr. Murphyn luona Jämijärvellä.

Katso kohta kerrallaan
- saako starttimoottori virtaa
- toimiiko sammutussolenoidi oikein ( paineet ulkoisella komuralla )
- sulakkeet, releet
- ilmaa polttoainejärjestelmässä

..onhan noita...

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 16:28
Kirjoittaja racingteam
Ulkoisesti laitettu ilmaa,starttaa vaan ei käynnisty!Semmonen vika nyt ilmenny et ku virta päälle,vaihdelaatikon valo syttyy ja noin 5sek rele napsahtaa ja valo sammuu,mut virrat jää päälle vaikka kääntää avaimen 0-asentoon?!Päävirrasta sit sammutettava virta!Kun laittaa vaihteen puoli-pykälään,valo syttyy ja virrat saa pois avaimesta..vapaalla ei saa virtoja pois...

Ilmattu jakajapumpulta,meno ja paluusta tulee nafta kun löysää putken mutteria,mut ei mene nafta suuttimille asti,eli onko pumpun sisällä joku magneettiventtiili joka estää pääsyn suuttimille?
Pumpun päällä olevassa sammuttimella "tappi"sisä-asennossa,tulee käsin vetämällä ulos,ei vaikutusta kun starttaa!

Onko kellään kuvaa sammuttimesta?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 18:53
Kirjoittaja racingteam
Löytyykö ko autoon sähkökaaviota?

Entä pumpun "perässä"olevaan pistokkeeseen mikä on mikäkin?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 07 Touko 2016 20:34
Kirjoittaja leemu
Koitas tartata niin,että keppi on siinä asennossa missä virrat saa avaimesta pois?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 08 Touko 2016 01:18
Kirjoittaja Jule
racingteam kirjoitti:
Onko kellään kuvaa sammuttimesta?
Tuosa edellisessä kuvassa näkyy sammuttimen vipu äärioikealla, se josta lähtee myös vaijeri

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 08 Touko 2016 21:23
Kirjoittaja racingteam
On startattu joka asennossa,tuo pakojarrusammutin eliminoitu edellisen omistajan toimesta pois käytöstä..ei vaan käynnisty!!

Onko näissä mitään ajonestoa joka estää naftan menon?Virtalukon Pohjankin vaihdoin,ei apua!

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 08 Touko 2016 21:40
Kirjoittaja Jule
Mä olen kyllä ollut siinä käsityksessä että kun avaimestakääntää niin se aktivoi juuri tuon sammutinvivun, mutta enkyllä tosiaan ole koskaan koneenpäällä ollut sitä vakoilemassa.

Tosiaan jos sinne nafta tulee, mutta ei suutinputkelle asti, niin sähkön puutteeseenhn se viittaa.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 09 Touko 2016 11:16
Kirjoittaja neppi
Mites virtalukonpohja? Ei ollu kallis osa, ja sit ois ainaki yks juttu poissulettu...

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 09 Touko 2016 16:23
Kirjoittaja Reddewil
Väännä tuo vipu tappia vasten, meneekö? Se näyttäs olevan nyt sammutusasennossa (kuva vähän pyllystä) Pumpussa ei käsittääkseni ole muuta sammutusta tekevää kuin tuo, vai onko tuossa muka jotain älyä? Rivipumppu? Jos naftaa ei tule suuttimelle asti niin ruokahan sieltä puuttu ja siksi ei käy.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 09 Touko 2016 17:53
Kirjoittaja racingteam
Ei ole vipu sammutus-asennossa,testattu molemmin päin!
Liittimeen tulee ainakin 24v,8v ja jotain 3v, liitin 7-napainen...tietäis vaan et mikä on mikäkin?!

Löytyykö keltään alustan sähkökaaviota?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 09 Touko 2016 20:13
Kirjoittaja carrus15
Tarkista moottoritilan sähkökeskus ettei kaukostartti/ huolto mode ole päällä.
Takamoottori mallissa on ainakin mahdollista ohittaa kojelaudan piiri.

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 11 Touko 2016 09:01
Kirjoittaja Jylppy
tere.killautelkaas tuommoseen nummeroon kuin 0509116550/Atso, jos vikaa ei ole löydetty...

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 11 Touko 2016 11:47
Kirjoittaja neppi
Onks siinä palonilmaisimet paikallaan konehuoneessa?

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 13:55
Kirjoittaja racingteam
Löytyykö foorumilta pumppu-tietäjää joka ymmärtää sähköpään päälle jotain??!

Vika paikannettu sähköpäähän, sammutin tappi sähköpään sisällä ei sano mitään,eli ei työnnä pumpun akselia että polttoaine pääsis pumpulta suuttimille!
Sähköpää irroitettu, sen testaukseen tarvisi apua!

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 14:25
Kirjoittaja Reddewil
Mikä on sähköpää? Kuvaa? Sammutin vai tappi, kuva? Tuo vipu on vain mekaaninen, ja sitä kai tapauksessasi ohjataan sähköisellä servolla? Jos tuo vipu on kuvasta ulospäin asennossa ,niin sillon pisä käydä. Tuo vaiveri kuvassa on tappokatkaisin, kun elektroniikka tai pneumatiikka (itsellä sammutin oli paineilmala) pettää saa moottorin sammumaan mekaanisesti vetämällä tuon vivun, jolloin syöttö katkeaa.
Jos vipu on varmasti "käyntiasennossa" niin sitten lutkulla ilmat pois. Tuo on niin yksinkertainen systeemi kun olla ja voi. Voi vaatia minuuttien starttauksen vartin lutkutuksen jälkeen, älä polta starttia eläkä riko akkuja.

PESE koneen päällinen kun eihän tuo vipu varmaan pääse edes liikkumaan esteettä.

Lutku: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age116.jpg
Löysää ruuvia ja lutkuta niin kauan että naftaa tulee: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age117.jpg
Se että sammutinsolenoidi on sähköllä ei tee vielä tietokonetta siitä -70 luvun moottorista. Jos siinä on tämmönen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... or_EDC.jpg niin ennakkoa ja jotain muuta ilmeisesti säädetään sähköllä. En usko sen vikaan vaan ilmaan ja tuon MEKAANISEN sammuttimen asentoon.
Tämä on vain arvaus, mutta itse tarkistaisin nuo perusjutut...
http://www.autodataonline.com.au/ThinCl ... ineedc.htm Tuonkin mukaan annosteluun liittyy...

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 14:38
Kirjoittaja ansa
Reddewil kirjoitti:Mikä on sähköpää? Kuvaa? Sammutin vai tappi, kuva? Tuo vipu on vain mekaaninen, ja sitä kai tapauksessasi ohjataan sähköisellä servolla? Jos tuo vipu on kuvasta ulospäin asennossa ,niin sillon pisä käydä. Tuo vaiveri kuvassa on tappokatkaisin, kun elektroniikka tai pneumatiikka (itsellä sammutin oli paineilmala) pettää saa moottorin sammumaan mekaanisesti vetämällä tuon vivun, jolloin syöttö katkeaa.
Jos vipu on varmasti "käyntiasennossa" niin sitten lutkulla ilmat pois. Tuo on niin yksinkertainen systeemi kun olla ja voi. Voi vaatia minuuttien starttauksen vartin lutkutuksen jälkeen, älä polta starttia eläkä riko akkuja.

PESE koneen päällinen kun eihän tuo vipu varmaan pääse edes liikkumaan esteettä.

Lutku: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age116.jpg
Löysää ruuvia ja lutkuta niin kauan että naftaa tulee: http://www.volvodemort.com/technical/vo ... age117.jpg
Se että sammutinsolenoidi on sähköllä ei tee vielä tietokonetta siitä -70 luvun moottorista. Jos siinä on tämmönen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... or_EDC.jpg niin ennakkoa ja jotain muuta ilmeisesti säädetään sähköllä. En usko sen vikaan vaan ilmaan ja tuon MEKAANISEN sammuttimen asentoon.
Tämä on vain arvaus, mutta itse tarkistaisin nuo perusjutut...
jos sulla on sähköpää irti niin liikkuuko se säätötanko joka kääntelee elementtejä kevyesti, jos ei niin se on jäänyt nolla asentoon ja periaatteessa se sammuu myös tuolla säätötangolla, jos tarttuilee niin pumppu sepälle

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 14:43
Kirjoittaja Reddewil
Tuossa jos haluaa nyt tutkia sitä "sähköä" https://www.youtube.com/watch?v=hPA0LxK_G2E

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 15:11
Kirjoittaja racingteam
Tuo mekaaninen sammutin toimii,samassa tuo ulkoinen mötikkä pakokaasujarru,eli kun painat jalalla jarrua,paine-ilmalla työntää tangon ulos ja katkaisee syötön!

Tuo vipu,jossa vaijeri,hätäkatkaisu!

Pumpun sähköpäässä "tappi" jota ed.mainitut liikuttaa vain sammutin asentoon,nyt ongelma et sähkö ei liikuta tuota samaa tankoa toiseen suuntaan ja näin ollen päästä naftaa pumpulta etiäpäin!!

Virta tulee ja maadoituskin eli säädinpää rikki!

Re: APUA!!Volvo b10m -94

Lähetetty: 14 Touko 2016 15:12
Kirjoittaja racingteam
Ja kiitos videosta,nyt tietää ohmi-arvot, helpottaa kummasti,