Sivu 1/1
Leviääkö kytkin?
Lähetetty: 02 Touko 2007 17:28
Kirjoittaja Jone
Ex-keikkabussimme Lahti31/ScaniaBF82 alkaa olla hirmuisen paljon hankaluutta 2. vaihtamisessa. Pakkasella ihan turha ees ajatella kunnes härveli o lämmin. Öljyt lootaan vaihdettiin syksyllä. Liekö kytkimen menoa moinen vai joku siirtotanko/auttaja vithurallaan? Yhtään kytkintä kun ei ole vielä itsellä bussista kulunut niin ei oikein tunne "loppumista" Tuntus vaan jotenkin siltä kun on tuo hankaluus kasvamaan päin.
1.menee tietty kun lähdetään o kmh ja 3. jo sen verran harva että se sujahtaa melko ok .Pakkasella sekin ensin kiukkuaa mutta 2. on jo aika mahoton.
Lähetetty: 02 Touko 2007 20:15
Kirjoittaja Tare
Kytkimen loppuessa se yleensä alkaa luistamaan jonka kyllä huomaa sopivalla vaihteella vedätettäessä. Luistanista jos ei tapahdu niin luulisin kyseessä olevan normaalin v-laatikon kuluminen, esim.syncro ei pelaa enää oikein.....kokeile kaksoispoljentaa vaihtaessa.
Lähetetty: 03 Touko 2007 08:24
Kirjoittaja Bussiton
Veikkaan kans tota syncro-rengasta

mulla on 4-vaihde se joka temppuilee

mut välikaasulla ja välipoljennalla on menty aikas hyvin

niin ja sit kyllä huomaa kun tolla 4-vaihteella ajelee, niin on tommonen pieni niinkun tärinä vedettäessä

mut eihän tota nelosta nyt kumminkaan tarvii kauheen usein

kun maantiellä mennään kuitenkin vitosella

Lähetetty: 03 Touko 2007 10:44
Kirjoittaja Metallikk
Tähän aiheeseen liittyen kysynkin, mikä mättää mersussa kun nelosella sen vaihdekeppi pärisee. Siis kuuluu sirisevä ääni aina, kun vaihtaa neloselle. Jos keppiä pitää vähän pidemmällä, ääni vaimenee.

:?: Johtuuko tämäkin syncrojen kulumisesta? Ääni alkaa nimittäin pidemmällä kaupunkiajolla jopa ärsyttää

Lähetetty: 03 Touko 2007 11:55
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä veikkaan just noita syncroja

kuulostaa samalta kun mullakin

mut miten ... pystyykö käyttään sit tota vitosta

vai onko vaan 4-lovinen

Lähetetty: 03 Touko 2007 12:51
Kirjoittaja Jone
Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.
Leviääkö kytkin
Lähetetty: 03 Touko 2007 13:40
Kirjoittaja Bamse
Meidän Scaniaan jouduttiin vaihdelaatikon kyljessä oleva pieni laatikko vaihtamaan, jonne vaihdetangot tulevat ja sieltä lootaan, meille jäi nelonen jumiin, vaihteet eivät liikkuneet mihinkään, mikään. Jouduin ajamaan nelosella aika paljon, yhden kaupungin läpi, kytkin savusi, kun piti luistattaa, en oikein usko että kytkimessä on vikaa, tämä on vain minun mielipide, kytkimet ovat näissä vehkeissä lähes ikuisia. Tämä kyseinen osa joka vaihdettiin, maksoi muistaakseni 40 euroa.
Näin kävi meille, vikahan voi olla siinä muuallakin, tämä on yksi vaihtoehto.
Lähetetty: 03 Touko 2007 13:52
Kirjoittaja Metallikk
Bussiton kirjoitti:Kyllä veikkaan just noita syncroja

kuulostaa samalta kun mullakin

mut miten ... pystyykö käyttään sit tota vitosta

vai onko vaan 4-lovinen

Jos minuun liittyi niin on viisi pykälää ja vitonen toimii hyvin ja vaihteet menee hienosti sisään. Vain nelonen sirisee normaaliasennossa

Lähetetty: 03 Touko 2007 20:02
Kirjoittaja Tare
Veikkaan sen sirinän kuuluvan vaihdekepin nupin sisältä, Volvossa ainaki ikänsä ollu se vika. Helppo todeta ja korjata, purista ajaessa kepin nuppia kädellä kovasti vääntämättä keppiä mihinkään laitaan. Jos sirinä lakkaa niin siellä on vain pari pitkää pulttia täristäneet itselleen suuremman tilan mitä alkuperäinen. Pultit irti silikoonia väliin ja kiinni.
Lähetetty: 03 Touko 2007 20:06
Kirjoittaja Tare
[quote="jone-51k"]Se tässä kummastuttaa kun kytkin ei luista yhtään ja välikaasu ja kaksoispoljeskelu ei kelpaa sitten yhtään. Sopivaa koloa ei vaan ole. Voisikohan se olla niin että kytkimen säätö on karannut kun on tunne että kytkin ottaa nykyään kiinni poljin ylempänä ja välillä saa näpeilleen kunnon jyristykset vaihdekepiltä kun pykälä ei tahdo asettua kohdalleen.[/quote
Veikkaisin nyt että syncro ei pelaa ollenkaan, hakkaa samoin käsille kuin vanhoissa sisuissa joissa suora laatikko,asia korjaantuu paljon ajamalla ja kaksoispoljennalla edelleen. Kyllä siihe joskus oppii...kierrokset pitää olla melkolailla kohdillaan kun vaihdat ja vaihde nykästään kerralla päälle eikä saa empiä. Ei ehdi ne pikkukivet sinne hampaitten väliin..

Lähetetty: 03 Touko 2007 20:27
Kirjoittaja Jone
Pitää kurkata ja kattoa josko silmällä ja ropeltamalla selviäisi. Autolla ajetaan n.1000km viikossa ja tuo ongelma on kasvamaan päin. Mukulana tuli opeteltua vähän ajamaan "ilman kytkintä" mutta tää tapaus on hieman erituntuinen jästipää.
Lähetetty: 06 Touko 2007 20:53
Kirjoittaja motoku
eihän ole vivustossa, esim. kepin alapäässä ristikko väljä

myös "pallonivelet" voivat kuivua tai kulua siten, että oikeaa koloa ei löydy, vaan vaihde menee "kaavion väliin"
jos kolo ei kunnolla löydy, vivusto kanittaa myös synkronirenkaat tilapäisjumiin, jolloin vaihde karahtaa tai ei mene päälle
viallinen moottorin tukikumi, väärin asennetut äänieristeet, letku, putki loskaa tms. joka estää kepin vapaata liikkumista
voitele vivusto ja tarkista että jokaisen vaihteen päällä ollessa vaihdelaatikon päällä nivelet "löysänä"

(säädettävissä laatikon päältä)
jos kerran 1.vaihde menee kitisemättä, kytkin ei kanna
omassa saa paiskaa keppiä melkoisesti oikealle jos haluaa 4 tai 5 sisään, muttaku kepin alapäästä karannu ristikon neulalaakerit....
scania ottaa hieman kierroksia kun vetää 4:lla varvit tappiin ja loota imaisee 3;sen viitosen sijasta

Lähetetty: 06 Touko 2007 22:05
Kirjoittaja Lahti32
Mikä kulkuri se on jos vaihtamiseen ei liity jonkinasteista arpomista ainahan vanhoissa busseissa vaihdevivut on väljiä ja opettelua vaatii, meillä on kakkonen se vaihde joka ei kaikille avaudu, öljynvaintohuollon jälkeen alkoi kolmonen sillain harvalla äänellä karahdella silloin tällöin.
Mutta eipä haittaa mitään
Lähetetty: 17 Touko 2007 17:13
Kirjoittaja Tare
Mun autossa vaihteet pelaa kuten unelma,ei mitään ongelmaa. Vaikka onkin 25 vuotta vanha, mut sehän on Volvo...
