Sivu 1/1
Puoli-ilma alusta
Lähetetty: 20 Heinä 2005 18:51
Kirjoittaja Lahti32
Hei kaikki
Lahti 32 on reissannu nyt parituhatta kilsaa suomia ristiin rastiin. Pääosin bussi on pelannut loistavasti eikä tielle ole jääty. Kuuma on kyllä ollut, ilmastointilaitetta ollaan haaveiltu.
Ongelmaksi on muodostunut ilmajouset kun jostain vuotaa paine alas, bussi kallistuu parkissa melkoisen kalleelleen. Kun laittaa käyntiin ja paineet on 6-8 barin luokkaa ollaan taas suorassa. Sitä minä ihmettelin että kun painetta ei oo bussihan makaa lehtijousien päällä, semmonenhan tuo B58 on. Takana lehtijouset ja neljä ilmapussia ja edessä lehtijouset lisättynä kahdella ilmapussilla. Pitäishän sen silloin silti olla suorassa jos kaikki ilmapussit on tyhjät. Muttaku köllöttää kyljellään.
Onko molemmilla puolilla oma painepiiri vai onko kaikki ilmapussit samassa piirissä?
On tietenki sekin mahdollisuus että tuli rakenneltua painoa enemmän toiselle puolelle, pitäis puntarilla sekin katsoa.
Muistuu mieleen hauska juttu kahdesta toribussista jotka kerran päivän päätteeksi parkkeerasivat hotellin pihaan aivan vierekkäin. yön aikana ne kallistuivat toisiaan vasten ja aamulla oli toisen auton sivupeili räsähtänyt toisen ikkunasta sisään....
Meillä menee vain veri päähän ja yläsängystä vyöryy alas jos ei etukäteen asiaa mieti...
Lähetetty: 20 Heinä 2005 21:49
Kirjoittaja Pataässä
Moikka
Puhdistapa lehtijousien kaikki välit kunnolla. Mulla Scania oikesi kun välit puhdistettiin, tosin autosta roikotettiin kaikki jouset puoli vuotta (talvi) lähes täyden roikkumismitan. Oletan välien puhdistuksen olleen oleellinen tekijä. Suoraa matkaa... terveisin Raimo
Lähetetty: 21 Heinä 2005 11:51
Kirjoittaja Lahti32
Mikä ihmeen roikottamismitta ja roikottaminen?
kummat pitää huoltaa, korkeat vai alaspainuneet jouset? eroa melkein 10 senttiä, katsastuksessa tutkittiin ettei olisi latit poikkikaan.
Selittäkääpä tää jousihomma kun on vähän uutta
Lähetetty: 21 Heinä 2005 20:22
Kirjoittaja Pataässä
Moi taas
Kun autoa nostaa rungosta jousen vierestä, lopulta pyöräkin on irti maasta. Tällöin lehtijousipakka ja akselisto roikkuu täyden mitan. Silloin lehtijousissa lehtien väliin pitäisi jäädä pieni rako. Väleistä kaikki hiekka ja epäpuhtaudet pois. Paineilma, -pesuri, ohut lattarauta, hiottu rautasahan terä kunhan jousilehtien välit jäävät puhtaaksi. Jousipakan kantokyvystä osa perustuu lehtien väliseen pituussuuntaiseen kitkaan ja tätä kitkaa tulisi lisätä. Kaikki jousipakat ja lehdet tulisi käydä läpi. Kannattaa aloittaa kallellaan olevalta puolelta. Ei mikään pieni askare.
Ennen vanhaan autot käsitykseni mukaan nostettiin pukille lehtijousien lepuuttamiseksi.
Terveisin Raimo
Lähetetty: 21 Heinä 2005 21:25
Kirjoittaja Vieras
Onhan kaikki pakan lehdet ehjiä?
Lähetetty: 26 Heinä 2005 11:58
Kirjoittaja Sisu
Mun scaniassa vuotaa semmoinen korkeudensäätäjä toiselta puolelta. Voikohan sen mitenkään korjata? saakohan siihen uusia tiivisteitä vai mitähan se on vailla.
Ettei vaan sullakin olisi sama ongelma. Tuon säätimen toisella puolellahan kaikki on periaatteessa yhteydessä mutta säädin ja jousipussi on oma systeemi.
-Jussi-
ps. tulit muuten vastaan kun olit matkalla "hillasuolle"
Lähetetty: 26 Heinä 2005 19:04
Kirjoittaja Lahti32
Meillä kans vuotaa se korkeussäätäjä. Se jää narisemaan ja pihisemään ja yksi muttereista vuoti kanssa, sen korjasin putkikierreliimalla mutta vaikuttas että jotenni johtuu osa siitäkin. Ei nimittäin aina kallistele. Niitä kai saa uusia noita korkeussäätäjiä.
Pystyiskö tuon roikottamishomman tekemään ilman auton nostoa maasta ilmaan esim. talveksi laittas tunkin kanssa jousipakan ja runkopalkin väliin jonkun pölkynpätkän. Olis mahdollisesti turvallisempi homma.
Juu käytiin viikonloppuna Kuusamossa mökillä talkoissa. Tarkoitus oli käydä hillassakin mutta ei sitten ehdittykään. takaisin tullessa tuli kokeiltua paljonko poro tömähtää kun työntelee 80 kmh päälle. Samalta tuntui kuin joku olis puskuriin potkaissut... poro raukka (aika tyhmä, luonto karsii) mutta laskin mäkeä ja kaiteet kahta puolta mutkan takana mihin siinä väistät sateisella tiellä...
Linjakilpiä voi teettää mainostoimistoissa, meillä lukee "hillasuolle, kalastamaan, mun vuoro, matkatoimisto hukkareissu" yms...
Lähetetty: 31 Heinä 2005 22:40
Kirjoittaja Sisu
Heiluttelemalla sitä korkeussäätäjää edestakaisin, vuoto lakkasi ja nyt scania seisoo ryhdikkäästi parkissa. Eipä oo kallistunut ainakaan vielä.
-Jussi-
Lähetetty: 31 Heinä 2005 22:43
Kirjoittaja Timppa
Scanian kakkossarjan tasoventtiileihin ei kuulemani mukaan saa tarvikkeena eikä alkuperäisenä korjaussarjoja, uuden hinta on noin 180 € netto. Korjaus ei ole kuulemma kannattava, mutta silti olen ajatellut
purkaa ja tutkia o-renkaat koska venttiili on vaihdettu viimeksi 2001.
Piirrustusten ja räjäytyskuvan perusteella kohtalaisen näkönen härdelli.
Jos joku tarvii rakennekuvia niin voin lähettää sähköpostilla. Kuvia saa myös Scanialta kopiona.
Lähetetty: 08 Loka 2005 01:07
Kirjoittaja Lahti32
Sepä olikin oma homma tuo välien puhdistelu. Tahtoo kotikonstit olla koetuksella noiden tunkkien kanssa kun tukiparrut painuu maahan ja rutisee poikki. On se älyttömän painava tuo bussin perä. ei viiti puottaa varpaille
Meillä kallistuminen johtuu toisen puolen väsyneistä lehtijousista. taidan vaihdattaa ne kevättalvella kun eivät ole kohtuuttoman kalliitakaan (n.300e kpl) Saatan kokeilla itekkin vaihtaa, olettako pihalla sateessa vaihtaneet?
Lähetetty: 17 Marras 2005 14:45
Kirjoittaja Vieraspa vieras
Vallilan takomo tekee mielestäni uudelleenhehkutusta lehtijousille.
Kannattaa sieltä muutenkin kysellä jousia.
Lähetetty: 05 Huhti 2006 20:33
Kirjoittaja Lahti32
Noniin, nyt olisi pidetty pölkkyjä alla riittävän kauan ja otin pölkyt pois ja ajoin bussin keväthuoltoon.
Paras yllätys oli että jouset olivat nyt "samanlaiset" eikä bussi kallistunut yhtään vaan laskee tasaisesti ilmapussien tyhjennyttyä. Nyt se on aivan suorassa! Aivan kuin toinen "uudempi" (4 vuotta sitten uusittu) takapakka olisi vähän väsynyt ilman pölkkyä joten se on samantehoinen toisen kanssa. Ja että pölkyllä kannatellut jouset rupesi kantamaan paremmin.
Vaikuttaa siltä että helpolla päästiin tässä, tunkki alle ja tunkki pois.

Re: Puoli-ilma alusta
Lähetetty: 24 Heinä 2009 20:03
Kirjoittaja Arktiset
Laitetaans vaikka tähän kuvanen jossa mennään HILLASUOLLE

Re:
Lähetetty: 28 Heinä 2009 16:56
Kirjoittaja Puu Tiainen
Lahti32 kirjoitti:Noniin, nyt olisi pidetty pölkkyjä alla riittävän kauan ja otin pölkyt pois ja ajoin bussin keväthuoltoon.
Paras yllätys oli että jouset olivat nyt "samanlaiset" eikä bussi kallistunut yhtään vaan laskee tasaisesti ilmapussien tyhjennyttyä. Nyt se on aivan suorassa! Aivan kuin toinen "uudempi" (4 vuotta sitten uusittu) takapakka olisi vähän väsynyt ilman pölkkyä joten se on samantehoinen toisen kanssa. Ja että pölkyllä kannatellut jouset rupesi kantamaan paremmin.
Vaikuttaa siltä että helpolla päästiin tässä, tunkki alle ja tunkki pois.

Veikkaampa, että vaivaa palaa jonkin ajan kuluttua takaisin. Oliko pakan lehdet jo syöneet koloset toisiinsa.
Re: Puoli-ilma alusta
Lähetetty: 02 Elo 2009 11:04
Kirjoittaja AutoExpress
Morjensta
Meikeläiselä on jousituksen kanssa sammallaiset oireet että rupee kallisteleen itekseen yön aikana
vuoto on niin vähäinen ettei tahdo saada selkoa mistä vuotaa ja kun ei mahdu auton alle jotta vois tutkia
mistä vuotaa ei sillä että olisin lihava

auto kulkee niin pehkanan matalalla ettei mahu alle.
Niin ajattelin ratkaista ongelman sähköisellä kolmitie venttiilillä jonka laittaisin tasosäätimen ja pussin
väliin jotta vois parkissa päästää ilmat pois pusseista ettei se kallistelisi enää , vai onko jollain
kokemusta tämän tyylisestä sydeemistä, vai olisko tämmönen toimiva järjestelä.
Re: Re:
Lähetetty: 03 Elo 2009 12:29
Kirjoittaja Lahti32
Puu Tiainen kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Noniin, nyt olisi pidetty pölkkyjä alla riittävän kauan ja otin pölkyt pois ja ajoin bussin keväthuoltoon.
Paras yllätys oli että jouset olivat nyt "samanlaiset" eikä bussi kallistunut yhtään vaan laskee tasaisesti ilmapussien tyhjennyttyä. Nyt se on aivan suorassa! Aivan kuin toinen "uudempi" (4 vuotta sitten uusittu) takapakka olisi vähän väsynyt ilman pölkkyä joten se on samantehoinen toisen kanssa. Ja että pölkyllä kannatellut jouset rupesi kantamaan paremmin.
Vaikuttaa siltä että helpolla päästiin tässä, tunkki alle ja tunkki pois.

Veikkaampa, että vaivaa palaa jonkin ajan kuluttua takaisin. Oliko pakan lehdet jo syöneet koloset toisiinsa.
Tästä oikaisuprojektista on kulunut nyt neljä vuotta. Ainakaan vielä ei ole vaiva palannut

Re: Puoli-ilma alusta
Lähetetty: 05 Helmi 2010 20:55
Kirjoittaja +Maankio-
Juuri äskettäin tuohon 86 scaniaan (vm:-80) tollasta tason säätö venttiiliä kyselin. Ei löydy enää tarvikkeena ja alkuperäsen ovh hinta scanialla 1070e !!!!!!meinasin penkiltä pudota..... otin siten jonkun toisen mallin venttilin jota joutuu vähän soveltamaan ,250e. Se tuntuu tuokin hinta aikas suolaselta mutta tolla hinta erolla jo teettääkin vaikka mitä tarvittaessa. Toiselle puolelle oli näköjään jo aiemmin sovellettu ollanen samanlainen jonku muun venttiili. Näyttäs olevan vieläliitännät kahteen ajo korkeuteenki.
Missä oikeesti vois olla kohtuu hinnat näille ilma puolen osille? Vai onko ne yhtä suolasia joka paikassa? . Nämä oli lahden Jokimaalta?