Sivu 1/1

b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 19:35
Kirjoittaja jariautio
Mistä vois alkaa vikaa paikallistamaan kun jättää vaihteen päälle. Tehny nyt kolme kertaa.
Ensin jäi kakkonen. toka kerralla tais olla vitonen. ja nyt viimmeks tais olla seiska.

Sain jäämään vaihteen päälle tuossa pihassakin. Silloin kuului sellaista ilman pihinää ennen kuin loksahti vapaalle.

Tietoo kaivataan ettei tarttis aivan arpomalla purkaa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 19:43
Kirjoittaja Jerney
Mulla oli Scaniassa samaa vikaa, kytkin ei päästä irti.
Mulla vikana ilmavaiva kytkinnesteissä, onks sul tarpeeksi tavaraa sisällä, tai vuotaako nestettä?

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 20:48
Kirjoittaja jariautio
Ei oo kytkimessä. Sillonkuin jumii kuuluu venttiili kotelosta
Suhinaa ei loksahda vaihde.

Avasin venttiili kotelon ja yksi niistä venttiilien pienistä
O renkaista vuotanut . Alimmainen.

Voiko aiheuttaa Jumia ?

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 22:01
Kirjoittaja Jokelan linja
Tuossa kuva venttiililohkosta.
Tuo N-venttiilin pitäisi ajaa kaikki siirtäjät vapaalle.
Jos se vuotaa tai jumittelee muutenvaan, niin silloin voipi vaihde jäädä päälle.
Toki vika voi olla myös siirtäjämekanismissa. Jos siellä joku tiiviste vuotaa tai jumittelee.
Uuden venttiilin saa alle satasella ja siirtäjämekanismin tiivistesarja oli muistaakseni noin 350€.
Toki voihan se vika olla myös mekaaninen jumitus tai sähkövika.
Vikakoodi 22 tarkoittaa ettei vaihteisto mene vapaalle tarpeeksi nopeasti.

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 22:15
Kirjoittaja jariautio
Ei oikeen passaa sähkö eikä mekaaniseks viaksi. hitaasti se vaihde tosiaan lähtee päältä ja joskus jumittaa.
Ja kun näkyy tekevän jumia joka vaihteelle eli vapaalle siirto jumii.

Miten venttiili vaihdettavissa entäs se tiivistesarja?

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 05 Kesä 2017 23:01
Kirjoittaja Jokelan linja
Tuossa venttiililohkossa on alumiinikansi, ota se pois. Varo, siellä on paineellista ilmaa.
Pihdeillä nyppäset magneettiventtiilin irti.
Asenna uusi paikalleen, varmista että sähköliitin osuu kivasti.
Kannessa on tiivisterengas, yleensä ei tarvitse vaihtaa, mutta voi olla että ei enää pidäkkään ilmaa
Kansi paikalleen ja koekäyttö.

Jos sulla on vanha systeemi, missä on venttiilit erikseen letkujen kanssa, niin sellaisesta ei ole kokemusta.
Kuva on vanhasta ventiililohkosta, uudempi on suoraan siirtäjämekanismissa kiinni.

Siirtäjämekanismin remppaus on vähän isompi juttu. Suunnilleen näin:
Ota koko siirtäjämekanismi irti ja pöydälle.
Pura ja putsaa se.
Kasaa uusilla tiivisteillä.
Asenna paikalleen ja säädä siirtäjämekanismi ohjeiden mukaan.
Tarvitaan momenttiavain ja joku tuumainen kuusiokolohylsy(en nyt muista kokoa), työntömitta ja kasa muita työkaluja.
Voin kyllä lähettää korjausohjeen vaikka sähköpostilla.

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 06 Kesä 2017 08:45
Kirjoittaja jariautio
Venttiililohko on siis suoraan kiinni siirtäjissä.
Ei letkuja.

Ohjeet olis kivat. Laitatko sp jari.autio(at)pp3.inet.fi

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 06 Kesä 2017 19:39
Kirjoittaja jariautio
siirtäjien kopan otin auki ja siirtäjät liikkuvat todella kevyesti. Jostain syystä vaihde ei vaan kytkeydy vapaalle
vaan jää suhisemaan vain sieltä venttiili koneistosta. ruuvarilla kun avittaa siirtäjästä menee vaihde helposti pois päältä.
Ja suhina loppuu

Vaihteet siis kytkeytyy ongelmitta mut toi jumitus on vain vapaalle kytkettäessä.

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 06 Kesä 2017 19:43
Kirjoittaja Jokelan linja
Laitoin ohjeen.
Sen venttiilin vaihto on todella helppo.
Kansi auki, venttiili irti ja uusi tilalle, kansi kiinni.
Kokeilisin ensin sitä. Se on melko edullinen ja helppo vaihtaa.

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 06 Kesä 2017 20:00
Kirjoittaja Jokelan linja
Tuossa varaosakuva venttiililohkosta.
Tuota venttiiliä saa tarvikkeena ainakin Trailconilta.
Siirtäjämekanismin tiivistesarjan varaosanumero on 85113089. Sitä ei taida saada kuin Volvolta.

Re: b10m volvo ja egs

Lähetetty: 08 Kesä 2017 18:53
Kirjoittaja jariautio
Tuhannet kiitokset avusta ja neuvoista. KIITOS!

Tulipahan perehdyttyä perusteellisesti tuohonkin asiaan. Ja aina oppii uutta.

Tärkeintä et vehkeet pelaa taas ja pääsee kohti uusia seikkailuja :D