Scanian kytkin ei irrota

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Moro,

Teknistä ongelmaa näin alkuun.

Potilas on 2007 ärrä-Scania automatisoidulla manuaalilla ja kytkinpolkimella. Tässä mallissa on kuvan mukainen ulkoinen kytkimen työsylinteri kytkinkopan kyljessä (ei siis onneksi kytkinkopan sisällä, kuten nelossarjassa). Käsittääkseni kytkimen pääsylinteriltä lähtee vain hydraulinen ohjauspaine ja paineilmatehostus tehdään tuossa mokkulassa työsylinterissä.

https://autoline.info/img/s/spare-part- ... 565400.jpg

Tapahtunut tähän mennessä:

Auto on seissyt pitkään, mutta on pelannut ihan hyvin tähän asti. Nyt kytkin alkoi irrottaa huonosti, kunnes ei irrottanut enää juuri lainkaan. Poljin menee kevyesti pohjaan ja paineilmatehostus avustaa ihan hiukan liikkeen loppuvaiheessa.

Kytkimen nestesäiliö todettiin tyhjäksi, joten sinne nestettä, mutta toiminta ei palautunut. Linjassa voi toki olla nyt ilmaa, mutta eniten häiritsee se, että työsylinterin valkoisesta muovinipasta valuu nestettä polkimen painamisen tahdissa.

Mikä on muovinipan merkitys? Onko se vuotokanava tiivisteen väärällä puolelle menneelle kytkinnesteelle? Eli onko työsylinterin tiiviste nyt finito? Saako korjaussarjaa/tiivistettä jostain? Scanian varaosakatalooki tuntee vain kokonaisen mokkulan.

Olen valitettavasti painanut kytkintä jokusen kerran "väkisin" ilman paineilmatehostusta, mikä on ilmeisesti huono tapa. Toki pitäisihän vehkeiden tuokin kestää.

Autoon jäi nyt kaiken lisäksi vielä vaihde päälle, kun loota ei saanut enää vapaata päälle. Ja kun kytkin ei irrota, niin eipä oikein voi käynnistääkään. Minkähänlainen jumppa on vapauttaa vaihde paineiden kadottua?
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Lisäselitystä mokkulaan ymmärrykseni mukaan:

- vasemmalla isompi avoin yhde: hydraulipaine polkimelta
- vasemmalla pienempi avoin yhde: olisiko ilmausnippa?
- keskellä valkoinen pieni muovinen avoin yhde: jaa-a, ylivuotonippa?
- keskellä iso sininen kumitutti: paineilman vapautus
- oikealla pienempi sininen yhde: paineilman syöttö
- metallipuikko takana oikealla: vetää haarukkaa kytkimen avaamiseksi
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Jaha. Tämähän kuulostaa varsin samanlaiselta keissiltä kuin Deku:lla: viewtopic.php?f=3&t=7529 .
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lootan päältä vaan vivustosta käsin vapaalle, eiköhän ne oo näkösällä" kuten manuvaalissa? Tai sit syötät kuivaimen nurkille ilmaa, Volvossa ainakin siellä paikka.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kytkin tehostin jos merkkiliikkeen hinta liian korkea, varaosaliike, ostin yhteen autoon tehostimen
reilu 350€ ( skuba) laitettin samalla kun kytkinremontti tehtiin,,ei noihin nyky komponentteihin tiivistesarjoa ole tarjolla ja yleensä vioittunut on sylinterin pinta tai muu ”sarjaan kuulumaton osa”
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Scanioissa ohjekirjakin kieltää kytkimen polkemisen jos ei ole paineita, ei ole suunniteltu kestämään. Opticruise-vaihteistossa ei ole mitään ulkoista vipua mistä vaihteen saisi vapaalle. Paineilmaa letkulla autoon, saattaa vaatia auton liikuttelua että vaihde menee vapaalle, jos rattaat on jäänyt toisiaan vasten. Tosin jos kytkintehostin vuotaa paineilmaa, ei vaihteistollekaan todennäköisesti mene riittävästi painetta että mitään tapahtuisi.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja pelti »

Eikö sinne vaihteistoon voi antaa suoraan paineilmaa? Muistaakseni Scanian huollossa testasi juuri siten, että vaihtaa pieneltä alueelta isolle. Siis 8 vaihteinen robotti.

Ei ollut mikään iso tempu, joku "korkki" tms auki ja pistoolilla ilmaa
peltiliiteri.com
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Erä 2.

Hankin Puolasta työsylinterin käytettynä. Maksoi 65 e + posti, kun tarvikeosa on 130 e (mutta ei juuri silloin varastossa) ja merkkiosa luokkaa 400 - 500 e. Myös korjaussarjaa näytti olevan olemassa, mutta maksaa saman kuin uusi kokonainen tarvikeosa ja saatavuus tuntematon.

Yritin ensin painaa kytkintä auki kotitekoisella "sisääntyöntäjällä" (kytkinhaarukkaa siis painetaan, ei vedetä), mutta semmoiset voimat on vastassa, että kytkin ei auennut kunnolla, jotta olisi voinut käyttää pidempään.

Siispä vaihtosylinteri paikoilleen, mutta ei vaan minkäänlaisella ilmaamisella saatu oikein minkäänlaista vastetta polkimeen. Nestettä menee kyllä hyvin läpi, eikä letkuissa tunnu olevan vuotoja.

No sitten epäilys pääsylinteriin, joten se irti ja auki. Ihan hyvältä näyttää, ei kovin likainen, tiivisteet paikoillaan ja ehjän näköiset. Männän päässä on joku pieni venttiilin tapainen, jonka toimintaa en oikein ymmärrä. Se ei tunnu liikkuvan juurikaan.

http://www.amexdistributors.co.za/image ... 9039AM.jpg

Yritin pumpata jarrunestettä pelkällä työsylinterillä suoraan pullosta, mutta ei pumppaa mitään. Tiedä sitten tarvitseeko se jonkinlaisen "imun" painepuolelta toimiakseen vai onko vain jotenkin rikki.

Seuraava siirto on uusi pääsylinteri Saksasta hulppeaan 42 euron hintaan. Joten jumppa jatkuu viikon päästä.

Virittelin paineilmasyötön suoraan työsylinterille. Kunhan saa kytkimen nestepuolen toimimaan, niin tarjoilee sitten ilmaa avuksi, jonka jälkeen saanee koneen käyntiin ja ilmaa muuallekin. Jos ei sitten siihen mennessä ole selvinnyt lukuisten paineilman testiliittimien merkitys ja löytynyt sopiva adapteri ilman syöttämiseksi niiden kautta (käyn huomenna kysymässä varaosaliikkeestä).

Nokalla on tosiaan vajaan kymmenen testiliitäntää, joissa osan takana on vielä hiukan painetta jäljellä. Minkä noista takana sitten lie vaihteiston ja kytkimen ilmapiirit. Kenties "Aux" tai sitten nimetön muista erillään öljytikun vieressä oleva liitin. No kaipa niihin voi kaikkiin työntää ainakin muutaman barin verran ilmaa. Vaihteistosta ei tosiaan ole löytynyt mitään käsikäyttöistä kopelointitapaa.

Käyttöohjekirjaa mulla ei valitettavasti ole. Romikselta kyselin, mutta hinnat oli kovat, eikä kuulemma riittänyt myyntiin asti. Mistähän semmoisen saisi järkevään hintaan?
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Jovain. Aux:iin ilmaa tuuppaamalla vaihteet loksahteli vapaalle. Aux:n takana on vaihteisto, kytkin, penkki, ratti, yms.

Tarvittava adapteri: https://catalog.beneparts.be/en/air-pre ... ns/b283919.
timbra
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Joulu 2013 10:58
Truck: CarrusScania
Location: Nokia
Member id: 187

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja timbra »

Lähetin yv:n
timbra
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Joulu 2013 10:58
Truck: CarrusScania
Location: Nokia
Member id: 187

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja timbra »

Laitoin yv uudelleen.
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Scanian kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja R480 »

Erä 3.

Uusi pääsylinteri paikoilleen. Nyt systeemi lähti taas helposti toimimaan, mutta käytetty puolalainen työsylinteri osoittautui sudeksi. Vuotaa liikaa nestettä ulos tuosta ylivuotonipasta kytkintä painaessa. Lopulta oli valutellut koko säiliön itsekseen tyhjäksi siinä auton seisoessa.

Erä 4.

Varaosakauppaan oli tullut uusia tarviketyösylintereitä varastoon, joten sellainen 110 eurolla. Nyt tuntuisi varsin perusteellisen viiden kilometrin koeajon perusteella toimivan ihan oikeasti.

Alkuperäinen vikapaikka ei nyt lopulta oikein löytynyt. Kai se sitten pääsylinterin puolella on, vaikka en sen tiivisteissä vikaa osaa nähdäkään.

Ilmaaminen onnistuu helposti painamalla nestettä yläpäästä säililöstä maks. barin paineella (valmistajan ohje 2 bar on turhan paljon). Kytkinpoljinta ei tarvitse pumpata.

Jos tulee paha paikka, niin Top-Osa Tampereella näemmä valmistaa vaikka yksittäiskappaleena melkein minkä tahansa kumitiivisteen mittojen/mallin mukaan. Hinnat ei välttämättä ole järjettömiä, mutta tässä tapauksessa esim. työsylinterin neljän tärkeimmän tiivisteen teettäminen alkoi jo mennä uuden tarvikeosan hintoihin. Ja silloinhan sinne jää vielä kulunut/mahdollisesti viallinen runko. Jarrunesteille heillä ei kylläkään ole oikein sopivaa kumilaatua, mutta kytkinpuolella olisivat olleet valmiita jarrunesteenkin kohtaamaan.

Kiitos kaikille avusta. Kohti uusia vikoja. :D
Vastaa Viestiin