Scaniaan menohaluja

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Autohan on k113 carrus - 94. Moottori kuutoskoneinen turbo, vissiin 11 litrainen. Ilman cooleria. Tähän pitäisi luonnollisesti saada menohaluja lisää, onko kellään neuvoja tai kokemuksia? :D
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Auttaako se ittiään selvästi havaittavalla pakoputken jatkeella kunnon kiihdytyksessä, tai vedätystilanteessa?
Meidän ex kirjuriin löyty kohtuulliset menohalut syöttöä reilusti lisäämällä, nyt käskytys näkyy pakoputken päästä ja hukassa olleet alaväännötkin löytyivät.
Cooleri odottaa asennusinspiraatiota, tiä sitten miten se vaikuttaa kulkuhaluihin...
Ekaks tieten, ennen muutostöihin ryhtymistä, kannattaa tarkistaa, siirtyykö kaasupolkimen liikerata kokonaisuudessaan pumpulle, toimivatko turbo ja pakokaasujarru oikein, yms....
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja leemu »

Halvin konsti on kun käyt ajamassa jotain vapari-hetkua.
Alkaa oma laite tuntua hyvinkin ruudikkaalta :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Reissureki kirjoitti: 17 Maalis 2019 12:59 Auttaako se ittiään selvästi havaittavalla pakoputken jatkeella kunnon kiihdytyksessä, tai vedätystilanteessa?
Meidän ex kirjuriin löyty kohtuulliset menohalut syöttöä reilusti lisäämällä, nyt käskytys näkyy pakoputken päästä ja hukassa olleet alaväännötkin löytyivät.
Cooleri odottaa asennusinspiraatiota, tiä sitten miten se vaikuttaa kulkuhaluihin...
Ekaks tieten, ennen muutostöihin ryhtymistä, kannattaa tarkistaa, siirtyykö kaasupolkimen liikerata kokonaisuudessaan pumpulle, toimivatko turbo ja pakokaasujarru oikein, yms....
Eipä tuo paljoa mustaa höngi, nuo olikin hyviä pointteja, ja tuosta muistinkin että autossa on välillä automaatti kaasu kun se jää jumiin...
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

leemu kirjoitti: 17 Maalis 2019 17:01 Halvin konsti on kun käyt ajamassa jotain vapari-hetkua.
Alkaa oma laite tuntua hyvinkin ruudikkaalta :lol:
No tämä ois tietysti helpoin tapa lähestyä asiaa. :D
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jnaukki kirjoitti: 17 Maalis 2019 18:16
leemu kirjoitti: 17 Maalis 2019 17:01 Halvin konsti on kun käyt ajamassa jotain vapari-hetkua.
Alkaa oma laite tuntua hyvinkin ruudikkaalta :lol:
No tämä ois tietysti helpoin tapa lähestyä asiaa. :D

Scanian 11 litrasella on ajettu kuorma autopuolella täysperävaunuyhditelminä ( 250-380 hv) aikakaudellakaan, toisaalta
silloin ei ollut liikenteessä yli 700 hv vetoautoja.

Samoilla ajatuksilla jos päivän ajaa täysperävaunuyhditelmällä ja viikonloppuna scania 94;joka luokitellaan minimi
tehoiseksi 11m tunne että hyvin kulkee, taas jos ajelis henkilöautolla joka = 0->100 5 sek kahtapuolen tunne linja autossa
toivoton..

Vanhan moottorin tehojen lisäys arvojen rajoissa järkevintä , kannattaa perusasiat kuitenkin tarkistaa : suuttimet,ajoitus,
max syöttö ja turbon kunto , jos on ” savutuksen esto”= ahtopaine tunnistus sen toiminta ,, saahan savuja lisättyäkin jos
kovin puhtaat pakokaasut. Jos moottori tekn täyskuntoinen saahan tehoja lisää ruiskutuspumppu säädöillä,mutta ei max r/ min nostolla
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jnaukki kirjoitti: 17 Maalis 2019 18:15
Eipä tuo paljoa mustaa höngi, nuo olikin hyviä pointteja, ja tuosta muistinkin että autossa on välillä automaatti kaasu kun se jää jumiin...
Kannattaisi aloittaa tuosta. Jos se kaasu jumittelee, on hyvinkin todennäköistä että se jumittaa myös toiseen suuntaan, eli kaasu ei mene pohjaan vaikka lappu olisikin lattiaa vasten.

Tosin raskaiden ajoneuvojen tehottomuus on aihe joka on sitä vahvemmin esillä mitä vähemmän äänessä oleva on oikeasti raskailla ajoneuvoilla ajanut. Eräällä kaverilla on perheyrityksen kautta allaan toisinaan pieni kuorkki, joka on mun mittapuulla aivan järjettömän tehokas massaansa nähden, mutta kaverin mukaan aivan toivoton. Ko. auton kanssa ei suomalaisesta yleisestä tieverkosta löydy mäkeä jolla laillisin massoin vauhti alkaisi hiipua suurimmasta sallitusta.

Tuota voi ehkä pitää jonkinlaisena mittarina raskaan ajoneuvon todellisesta tehosta. Kuinka paljon nopeus hiipuu isossa mäessä? Jos 80km/h marssivauhdin pystyy ylläpitämään vaikka esim vaihdetta vaihtamalla, niin ihan turhaa valittamista.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Jule kirjoitti: 18 Maalis 2019 14:39
Jnaukki kirjoitti: 17 Maalis 2019 18:15
Eipä tuo paljoa mustaa höngi, nuo olikin hyviä pointteja, ja tuosta muistinkin että autossa on välillä automaatti kaasu kun se jää jumiin...
Kannattaisi aloittaa tuosta. Jos se kaasu jumittelee, on hyvinkin todennäköistä että se jumittaa myös toiseen suuntaan, eli kaasu ei mene pohjaan vaikka lappu olisikin lattiaa vasten.

Tosin raskaiden ajoneuvojen tehottomuus on aihe joka on sitä vahvemmin esillä mitä vähemmän äänessä oleva on oikeasti raskailla ajoneuvoilla ajanut. Eräällä kaverilla on perheyrityksen kautta allaan toisinaan pieni kuorkki, joka on mun mittapuulla aivan järjettömän tehokas massaansa nähden, mutta kaverin mukaan aivan toivoton. Ko. auton kanssa ei suomalaisesta yleisestä tieverkosta löydy mäkeä jolla laillisin massoin vauhti alkaisi hiipua suurimmasta sallitusta.

Tuota voi ehkä pitää jonkinlaisena mittarina raskaan ajoneuvon todellisesta tehosta. Kuinka paljon nopeus hiipuu isossa mäessä? Jos 80km/h marssivauhdin pystyy ylläpitämään vaikka esim vaihdetta vaihtamalla, niin ihan turhaa valittamista.
Tämä pitänee paikkansa,itsekin olen sen verran just ajanut että 300km kotiin tuon härvelin. :D pitäisi yrittää ymmärtää ettei nuo mitään raketteja ole. Mutta silti! :lol:
kallek505
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 29 Touko 2021 07:59
Truck: Rautarouva
Location: Valkeakoski
Member id: 512
Paikkakunta: Valleakoski

Re: Scaniaan menohaluja

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Vaikka vanha ketju onkin vastaan silti. Omasta mielestäni ainakin tuo oma rautarouva on mitä mahtavin kulkine 240 hepan tehoilla. Kiihtyy sopivan rauhallisesti ja 80 on helppo pitää vaikka olis mäkeäkin. Ei nää vissiin mitään raketteja ole uutenakaan olleet ja täs omassani on kumminkin huomattavasti enemmän ruutia kun ivecon kevyt kuorkissa, joutu vitoselta tiputtaan neloselle et sai edes 70pysymään taulussa. Kutosta ei kannattanut tarjota ollenkaan. Rouvalla en ole yrittänyt mitään amerikantrmppuja vielä mut josko ens viikonloppuna testaili ku tuuriin tarkoitus lähteä ulkoiluttaa autoa
Älä sinä siitä ressaa, v*tuiksihan se menee joka tapauksessa
Vastaa Viestiin