Meinasin tarkistaa ja lisätä tarvittaessa peräöljyä,
Autohan on 1989 vuosimallin Vovo B9M
Onko jollain vinkkiä mitä litkua hommaan, aattelin ostaa pänikän valmiiksi ennenkuin könyän auton alle.
Bussin peräöljy
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Bussin peräöljy
SAE 80-85/140 sanoo yksi noista huoltomanuskoistani.
- Liitteet
-
- Banjon rasva B10M 1999.pdf
- (31.18 KiB) Tiedosto ladattu 340 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Bussin peräöljy
No, josko mä sitten tuollaista haen tuubin 
tai kaksi....

tai kaksi....
Re: Bussin peräöljy
Tuo hyvä kesä autoissa järkevämpi käyttää mineraali öljyä hinta etukin ja tyyppi GL5 ,lisätty ”oli vitonen häipynyt” ((jota ei saa laittaa synkronoituun vaihteistoon ) 20 litraa kannu/ n 80€ , mieluiten vaihto jos vain lisää, näyte ja samalla pohjatulpan puhdistus...
Viimeksi muokannut BussMAN, 24 Maalis 2019 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Bussin peräöljy
Eiköhän se kuitenkin ole GL5 mikä sinne perään laitetaan. Jos oletus on että sitä täytyy pieni löräys vaan lisätä, niin kaipa se viskositeettikin on ihan samantekevää.
Johtuu tietysti vähän reissaamisesta onko kulkurin perään mielekästä laittaa synteettisiä öljyjä. Ehko jos kiertää eurooppaa, mutta kotimaassa jos ei nyt välttämättä halua tehdä kokopäivän mittaisia siirtymiä riittää kyllä perus mineraaliöljtytkin. Tuossa pdf:ssäkin on mainittu tuo täyssynteettinen kun ajetaan yli 120tkm vuodessa, eikä silläkään sovi lasketella kuin 180tkm vuoteen. Kättä ylös monellako tulee kulkuriin yli 100tkm vuoteen?
GL4 on on synkronoituun manuaalivaihteistoon tarkoitettu öljy, lähtökohtaisesti sitä ei laiteta perään.
Johtuu tietysti vähän reissaamisesta onko kulkurin perään mielekästä laittaa synteettisiä öljyjä. Ehko jos kiertää eurooppaa, mutta kotimaassa jos ei nyt välttämättä halua tehdä kokopäivän mittaisia siirtymiä riittää kyllä perus mineraaliöljtytkin. Tuossa pdf:ssäkin on mainittu tuo täyssynteettinen kun ajetaan yli 120tkm vuodessa, eikä silläkään sovi lasketella kuin 180tkm vuoteen. Kättä ylös monellako tulee kulkuriin yli 100tkm vuoteen?
GL4 on on synkronoituun manuaalivaihteistoon tarkoitettu öljy, lähtökohtaisesti sitä ei laiteta perään.
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Bussin peräöljy
Öljynlaadusta mittään tiiä, mutta muista avata täyttö/tarkistus proppu ensin.
Harmittaa ohkaisesti meinaan kun päästää öljyt pois ja sitten huomaa täyttöpropun olevan jumppasessa
Harmittaa ohkaisesti meinaan kun päästää öljyt pois ja sitten huomaa täyttöpropun olevan jumppasessa

Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Bussin peräöljy
Kyllä vain ja kiitos vinkeistä. Marssijärjestys on suunniteltu siten, että ensin haen motonetista räikkään sopivan kuusiokolohylsyn, vaikka melko kattava kokolajitelma onkin, niin tietenkin juuri se oikea koko puuttuu. Vielä arvuuttelen mahtaisko olla jopa tuumanen, kun niitä tuntuu tossa vehkeesäkin olevan? Kurkkaan paljonko uupuu, meinaan kun näyttäis kardaanin juuresta vuotavan. Jos puuttuu vain vähän, lisään ja mietin tulevaisuutta. Jos puuttuu paljon, pitää vaihtaa kokonaan uudet ja saada tiivistekkin vaihdettua. Kaippa siellä joku stefa on, en ole perehtynyt minkälainen homma se olisi. Toivon että saisi vaihdettua ilman että koko pasko pitää purkaa...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Bussin peräöljy
On vanhemmissa volvoissa tuumakokoja vähä yhessä ja toisessa paikassa.