Sivu 1/1
Volvo b12R paineilmavaivaa
Lähetetty: 25 Maalis 2019 22:32
Kirjoittaja Fargo
Katosi volvosta ovet, vaihteensiirto ja kytkin, myöskään käsijarrupiiriin ei tule painetta. Alkoi siten että yön seistyään ei tahdo paineet nousta ei niin sitten millään, pari tuntia saa käydä ja alkaa mittarit olla 8 barissa, jousitus nousee kuitenkin heti ja tasonsäätö rokkaa.
Alkoi ihan yhtäkkiä, kompura antaa painetta ja jarrut toimii, käsijarrun saa täyttöliittimestä auki muttei saa ajettua halliin kun ei vaihteita.
Mikähän tolle tuli, ei sattus paineilmakaaviota kellään olemaan?
Scanioista korjaan ihan mitä vaan ja niihin on kirjat mutta Volvot ei ole koskaan auenneet.
Vuosimalli on 2000
Re: Volvo b12R paineilmavaivaa
Lähetetty: 25 Maalis 2019 23:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuleeko molemmille piireille täydet paineet?
Mulla kiukkusi yhden ilmasäiliön tyhjennysliitin. Mikäli paineet putosivat järjestelmässä lähes nollaan venttiili aukesi ja säiliö tyhjeni. Paineita nostaessa tämä venttiili ei tahtonut automaattisesti sulkeutua vaan piti pihdeillä auttaa. Siinä on sellainen avainrenkaan tapainen lenkki, josta sitä voi pitää kiinni. Tuo lenkki oli saanut siipeensä ja siitä ei ollut kuin kara jäljellä.
Nyt tuo on toiminut vuosia, mutta aina välillä pitkän ilmattoman kauden jälkeen vika muistuttaa olemassaolostaan.
Re: Volvo b12R paineilmavaivaa
Lähetetty: 26 Maalis 2019 00:16
Kirjoittaja neppi
Nelipiiriventtiili jumissa? Onks kuivaimen patruunaa vaihdettu ikinä?
Re: Volvo b12R paineilmavaivaa
Lähetetty: 26 Maalis 2019 20:29
Kirjoittaja harkitseva
Meillä oli vastaavat oireet viime kesänä ja nelipiiriventtiili oli pettänyt. Löytynee takapyörien kohdalta, auton keskikäytävän tienoilta.
viewtopic.php?f=3&t=7478&hilit=Volvo+9700h
Re: Volvo b12R paineilmavaivaa
Lähetetty: 29 Maalis 2019 19:20
Kirjoittaja Fargo
Nelipiiriventtiilissä se vika oli, kiitos.
On hiukka hankalassa paikassa, piti ottaa ilmasäiliöt pois yläpuolelta että pääsi käsiksi, samalla tuli sitten lisävaivoja kun meni muutama ilmaletku rikki. No, korjattua saatiin mutta W-merkinnällä oleva säiliö, märkäsäiliö kun siihen tulee ilma kompressorilta ja menee sitten nnelipiirille ja näin esspäin. Siitä on otettu muutamia lähtöjä myös ja yksi meni poikki, en vaan keksi minne se kuuluu kun katkennut jostain välistä tai raosta minne ei näe. Kaikki autossa kuitenkin toimii, tulppasin letkun ja jossain sen on pakko toki olla ollut mutta missä?