B10M alustan nousu
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
B10M alustan nousu
Pitkään vaivannut, vois koittaa korjata.
Seisomisen jälkeen takapää nousee hetimmiten mutta etupäätä joutuu odotteleen useamman minuutin. Nousee kyllä suht ripeästi sitten kun alkaa nousemaan. Voi olla vaan taikauskoisuutta että repsikan etunurkka nousee vielä hieman vasemman jäljessä.
Paineet pysyy mittarissa usean kuukaudenkin seisomisen jälkeen. Parkkeerauksen jälkeistä alustan laskua en ole kellottanut, mutta lonkalta ehkä tunti. Ei sihise eikä suhise. Toinen taka-akselin laskuventtiili muistaakseni kuplii hieman läpi mutta tuskin vaikuttaa keulan nousuun.
Mistähän tätä alkaisi tutkimaan?
Seisomisen jälkeen takapää nousee hetimmiten mutta etupäätä joutuu odotteleen useamman minuutin. Nousee kyllä suht ripeästi sitten kun alkaa nousemaan. Voi olla vaan taikauskoisuutta että repsikan etunurkka nousee vielä hieman vasemman jäljessä.
Paineet pysyy mittarissa usean kuukaudenkin seisomisen jälkeen. Parkkeerauksen jälkeistä alustan laskua en ole kellottanut, mutta lonkalta ehkä tunti. Ei sihise eikä suhise. Toinen taka-akselin laskuventtiili muistaakseni kuplii hieman läpi mutta tuskin vaikuttaa keulan nousuun.
Mistähän tätä alkaisi tutkimaan?
Re: B10M alustan nousu
Vuoto on todennäköisesti jousipalkeiden ”mäntä”ruostevika , vuotaa melkoäänettömästi. Jos oikea etunurkka
nousee jäljessä. vika ei kohditu etupjousiin, oikea tajajousi jäljessä? voisko se olla vuotokohde siellä.
Takajouset pitää myös auton sivusuuntaisesti suorassa molemminpuolin on tasosäätö, etupäässä yksi keskellä joka vai
korkeuden , ainut poikkeus jos autossa ” niiaus” toiminto (mahdollisesti yhditetty etuoveen+ erillinen katkaisija ) tark sen
toiminta .
nousee jäljessä. vika ei kohditu etupjousiin, oikea tajajousi jäljessä? voisko se olla vuotokohde siellä.
Takajouset pitää myös auton sivusuuntaisesti suorassa molemminpuolin on tasosäätö, etupäässä yksi keskellä joka vai
korkeuden , ainut poikkeus jos autossa ” niiaus” toiminto (mahdollisesti yhditetty etuoveen+ erillinen katkaisija ) tark sen
toiminta .
Re: B10M alustan nousu
Mulla ei ainakaan mun mielestä niiaustoiminnon yhteydessä ole muuta kuin sen oikean etupussin tyhjennys, mutta niiden täyttö tapahtuu kyllä yhteisen venttiilin läpi, mutta tietysti siinä on välissä niiausta varten yksi sulku ja yksi mäjelle venttiili, jotka voi vähän ahistaa ilman virtausta.
Mä kuvittelisin että takapää nousee jo siksikin nopeammin, että mahurissa on ainakin tyhjässä autossa panojakauma melko tasan, tai hieman etupainoinen, mutta takana on kuitenkin tupla määrä ilmapusseja, jolloin sen takapään painon nostamiseen riittää huomattavasti pienempi ilmanpaine.
Mä kuvittelisin että takapää nousee jo siksikin nopeammin, että mahurissa on ainakin tyhjässä autossa panojakauma melko tasan, tai hieman etupainoinen, mutta takana on kuitenkin tupla määrä ilmapusseja, jolloin sen takapään painon nostamiseen riittää huomattavasti pienempi ilmanpaine.
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: B10M alustan nousu
Pussit, jousilautaset, ylä ja alamaljat uudet. En usko että sieltä vuotaa. Sama ongelma oli jo ennen jousilautasien vaihtoa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: B10M alustan nousu
Nelipiiriventtiili
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: B10M alustan nousu
Mulla b9m niin se on pääilmasäiliöiden perässä. Olettaisin että niin tuossakin. Pakko olla vika siinä, oireet vastaa täysin siihen mitä tuon venttiilin pitäisi tehdä. Ei kuulemma maksa kuin n.100€ uutena.
- Liitteet
-
- 20265.jpg (48.88 KiB) Katsottu 22712 kertaa
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Ratkesiko tämä venttiilin vaihdolla? Välillä oon katsellut että vähän samaa vikaa vois olla omassa. Ehkä hieman lievempänä. Voi olla myös luulotautia- oon ehkä hieman taipuvainen siihen.
Nelipiiri, paineenalennusventtiilit ja jousiromut on vaihdettu reipas vuosi sitten. Ei ois eka tarvikeosa minkä elinkaari on odottamattoman lyhyt.
Nelipiiri, paineenalennusventtiilit ja jousiromut on vaihdettu reipas vuosi sitten. Ei ois eka tarvikeosa minkä elinkaari on odottamattoman lyhyt.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M alustan nousu
Onks tasonsäätöventtiilit alkuperäiset?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Tutkin tuota vähän lisää. Tämähän saattaa auttaa vko516:tta kun autot on melekein samanlaiset ja samat hommatkin on tehty.
Huomasin että keula nousee ja laskee kompuran käynnin mukaan. No, se oli helppo löytää kun spärr vuotaa läpi, ellei ole vedetty kunnolla kiinni- On vuotanut aina, mutta nyt tuntuu vuotavan jo niin paljon, että vaikuttaa johonkin. Täytyy tilailla uusi.
Samalla kun kierin tuolla pakkasessa auton alla ja huomasin että kun auto on ollut sammuksissa vähän aikaa, ei etuakselin tasonsäätö vaikuta mitenkään vaikka säiliöissä on täydet paineet. Keula laskee vähitellen alas.
Koneen käydessä tätä ongelmaa ei ole ja jopa korinnosto toimii. Takapään tasot toimii kyllä sekä sammuksissa ja käynnissä. Kytkinkään ei kovene.
Täähän ei muuten ois ongelma mutta vituttaa kun tuo asettuu aina nokalleen. Ois tasallaan, niin ei tomaatit tippus aina pöydältä lattialle. No voishan sen persiin laskee mutta kun kiinnostaa tämäkin.
Toisinsanoen etupiiriin ei jokin pökäle päästä painetta lisää ellei paineet ole ihan "tapissaan" kuten silloin kuin kone ja kompura pyörii.
Onko tuolla välissä mitään muuta mikä tuon vois tehdä kuin nelipiiriventtiili? Eiks nuo etu- ja takapää oo samassa syötössä? Ei kai mikään takaiskukaan voi väärinpäin toimia.
Auto on b10m -90 MK2. Pussit, levyt ja päädyt on uudet. Nelipiiri vuoden vanha, samoin kaksi paineenalennusventtiiliä. Ei kuuluvia vuotoja. Tasonsäädöt on varmaan alkuperäiset, mutta ei näkyviä/kuuluvia vuotoja ja toimii loogisesti.
Huomasin että keula nousee ja laskee kompuran käynnin mukaan. No, se oli helppo löytää kun spärr vuotaa läpi, ellei ole vedetty kunnolla kiinni- On vuotanut aina, mutta nyt tuntuu vuotavan jo niin paljon, että vaikuttaa johonkin. Täytyy tilailla uusi.
Samalla kun kierin tuolla pakkasessa auton alla ja huomasin että kun auto on ollut sammuksissa vähän aikaa, ei etuakselin tasonsäätö vaikuta mitenkään vaikka säiliöissä on täydet paineet. Keula laskee vähitellen alas.
Koneen käydessä tätä ongelmaa ei ole ja jopa korinnosto toimii. Takapään tasot toimii kyllä sekä sammuksissa ja käynnissä. Kytkinkään ei kovene.
Täähän ei muuten ois ongelma mutta vituttaa kun tuo asettuu aina nokalleen. Ois tasallaan, niin ei tomaatit tippus aina pöydältä lattialle. No voishan sen persiin laskee mutta kun kiinnostaa tämäkin.
Toisinsanoen etupiiriin ei jokin pökäle päästä painetta lisää ellei paineet ole ihan "tapissaan" kuten silloin kuin kone ja kompura pyörii.
Onko tuolla välissä mitään muuta mikä tuon vois tehdä kuin nelipiiriventtiili? Eiks nuo etu- ja takapää oo samassa syötössä? Ei kai mikään takaiskukaan voi väärinpäin toimia.
Auto on b10m -90 MK2. Pussit, levyt ja päädyt on uudet. Nelipiiri vuoden vanha, samoin kaksi paineenalennusventtiiliä. Ei kuuluvia vuotoja. Tasonsäädöt on varmaan alkuperäiset, mutta ei näkyviä/kuuluvia vuotoja ja toimii loogisesti.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: B10M alustan nousu
Onko säiliöissä oikeasti täydet paineet vai kojelaidan mittareista katottu?
Säiliöissä pitäisi olla 12bar ja mittarit pitäisi näyttää jarrupiirien painetta, joka on juurikin niillä paineenalentimilla alennettu 8,5bar:iin.
Vai onko sulla erikseen jousituspiirille mittari?
Etu- ja takajouset on samassa piirissä.
Säiliöissä pitäisi olla 12bar ja mittarit pitäisi näyttää jarrupiirien painetta, joka on juurikin niillä paineenalentimilla alennettu 8,5bar:iin.
Vai onko sulla erikseen jousituspiirille mittari?
Etu- ja takajouset on samassa piirissä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Ei oo muita kuin kojelaudan mittarit. Tai siis on sisemmässä säiliössä kiinni ylläpitokompura ja se näyttää kutakuinkin samaa- pikkasen vajaa kasi. Pitäskö siellä 12bar olla? Oon aina ajatellut että ulompi ois korkeepaine ja sisempi alennettu. Ei oo tullut mietittyy sen tarkemmin. Vittu kun en oo löytänyt mistää kaaviota tuolle 20000-> runkonumeroiselle. Selvittäs asiaa muissakin kummallisuuksissa. Nuo putket menee semmosissa nipuissa että niitä on mahdoton seurata.
Tässä on siis kaksi samannäköstä säiliöö vierekkäin akkukotelon alla. Mk1 taitaa olla hieman eri layout.
Ei kai miulla voi olla liikaa etuakselipainookaan. Akkuja vajaa kakspuolsataa kiloa ja kaikki mitä oon ylös roudannut.
Tässä on siis kaksi samannäköstä säiliöö vierekkäin akkukotelon alla. Mk1 taitaa olla hieman eri layout.
Ei kai miulla voi olla liikaa etuakselipainookaan. Akkuja vajaa kakspuolsataa kiloa ja kaikki mitä oon ylös roudannut.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Ostin mittarin.
Säiliössä ja nelipiirin tarkistusnipassa 8,5. Ilmakuivaimen täyttönipassa(jäi vuotamaan niin sai mitattua) Eli siinä mikä on kompuralta tulevassa putkessa. Normi paineilmaliitin takaiskun kanssa. Paine kipusi 9bar ennenkuin kuivaaja tussahti. Onkos tuo nyt liian alhainen paine?
Kompura vai joku painekytkin kompuralle?
Ite kompura ei ruuttaa öljyä järjestelmään ja muutenkin toimii ihan kuin oon tottunut.
Säiliössä ja nelipiirin tarkistusnipassa 8,5. Ilmakuivaimen täyttönipassa(jäi vuotamaan niin sai mitattua) Eli siinä mikä on kompuralta tulevassa putkessa. Normi paineilmaliitin takaiskun kanssa. Paine kipusi 9bar ennenkuin kuivaaja tussahti. Onkos tuo nyt liian alhainen paine?
Kompura vai joku painekytkin kompuralle?
Ite kompura ei ruuttaa öljyä järjestelmään ja muutenkin toimii ihan kuin oon tottunut.
Re: B10M alustan nousu
Ei tieto milloin muuttui 12 järj?, 80 luvulla oli ”8 bar järj” ainakin vielä 88 vuosimallissa .silvarello kirjoitti: ↑07 Marras 2019 11:29 Ostin mittarin.
Säiliössä ja nelipiirin tarkistusnipassa 8,5. Ilmakuivaimen täyttönipassa(jäi vuotamaan niin sai mitattua) Eli siinä mikä on kompuralta tulevassa putkessa. Normi paineilmaliitin takaiskun kanssa. Paine kipusi 9bar ennenkuin kuivaaja tussahti. Onkos tuo nyt liian alhainen paine?
Kompura vai joku painekytkin kompuralle?
Ite kompura ei ruuttaa öljyä järjestelmään ja muutenkin toimii ihan kuin oon tottunut.
Re: B10M alustan nousu
Voisiko tuo olla että ilmajousitettu on 12bar paineella?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Soittelin kaverille marmoritiskille ja kysyin mitä koneet näyttää tuolle autolle- 12bar.
Tarkistin miltä paineensäädin näyttää ja oli suht tuoreen näkönen- oisko sattunut väärä osa tai sit se on jo rikki.
Tästä rohkaistuneena tilasin 12bar säätimen ja uuden spärr-venttiilin vuotavan tilalle.
Mistä se spärr oikein tulee? Sulkuventtiili tms. ois vähän kuvaavampi
Niin ja kävin motonetissa vaihtamassa sen just hommatun painemittarin kun se rupes näyttään 12baaria... mutta ilman painetta näytti 4 bar.. Nyt ollaa taas 8,5 barin lukemissa.
Seuraavaks se on tietenkin se kompura...
Tarkistin miltä paineensäädin näyttää ja oli suht tuoreen näkönen- oisko sattunut väärä osa tai sit se on jo rikki.
Tästä rohkaistuneena tilasin 12bar säätimen ja uuden spärr-venttiilin vuotavan tilalle.
Mistä se spärr oikein tulee? Sulkuventtiili tms. ois vähän kuvaavampi

Niin ja kävin motonetissa vaihtamassa sen just hommatun painemittarin kun se rupes näyttään 12baaria... mutta ilman painetta näytti 4 bar.. Nyt ollaa taas 8,5 barin lukemissa.

Seuraavaks se on tietenkin se kompura...
Re: B10M alustan nousu
silvarello kirjoitti: ↑07 Marras 2019 15:36 Mistä se spärr oikein tulee? Sulkuventtiili tms. ois vähän kuvaavampi![]()
No ruotsi-suomi sanakirjassa lukee:
"spärr = sulku, salpa"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
No tyhmä minä
Sehän on Ruåtsalainen alusta.

Sehän on Ruåtsalainen alusta.
Re: B10M alustan nousu
Spärräksi niitä on kyllä muunkinmerkkisissä sanottu, mutta olisikohan ruotsalaisen auton nupissa aikanaan lukenut spärr tjsp..
Mullakin spärrä vuotaa kun käsijarru on päällä, mutta ihan hirveästi en ole ottanut paineita siitä, kun käsijarru avattuna se ei vuoda.
Mullakin spärrä vuotaa kun käsijarru on päällä, mutta ihan hirveästi en ole ottanut paineita siitä, kun käsijarru avattuna se ei vuoda.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Vaihdoimpa nyt tuon paineensäätimen. Ero kuin yöllä ja päivällä. Korinnostokin toimii välittömästi. Ei tarvii allakkaan merkata korkeita hidasteita.
Paikalta löytyi tuore pötkäle numerolla 1189394 eli 8,1 bar... ilmanko vähän tuntui lussulta. Kompura tuntus olevan kunnossa.
Kiitos etenkin Jokelanlinjalle viisaista sanoista. Muitakaan unohtamatta. Mää vaan oletin ettei siellä voi liian vähän hönkyä olla, mutta se olikin väärin korjattu.
Vko516:lle sanosin että tsekkaa sinäkin järjestelmäpaine. Ite rakentelin työkalun semmosesta siipimutteriliittimesta ja motonetin mittarista. Asteikko loppuu vähän kesken mutta loput pystyy arvaamaan.
Vielä pitäs spärri vaihtaa ja toivoa etten tarvii sitä käsijarrukahvaa tilata.
Paikalta löytyi tuore pötkäle numerolla 1189394 eli 8,1 bar... ilmanko vähän tuntui lussulta. Kompura tuntus olevan kunnossa.
Kiitos etenkin Jokelanlinjalle viisaista sanoista. Muitakaan unohtamatta. Mää vaan oletin ettei siellä voi liian vähän hönkyä olla, mutta se olikin väärin korjattu.
Vko516:lle sanosin että tsekkaa sinäkin järjestelmäpaine. Ite rakentelin työkalun semmosesta siipimutteriliittimesta ja motonetin mittarista. Asteikko loppuu vähän kesken mutta loput pystyy arvaamaan.
Vielä pitäs spärri vaihtaa ja toivoa etten tarvii sitä käsijarrukahvaa tilata.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Nyt rupes vuotoja löytymään kun sai paineet kohalleen.
EGS:n venttiili laatikon päältä vuotelee. Toinen edestä. Otin sen karan irti ja putsailin, mutta ei se auttanut mittää. Saako sinne jotain korjausarjaa? eli se pieni jousikuormitteinen mäntä siellä putkessa sen kelan alla. Tarkistin ettei tule hallintakotelosta. Vaan ihan siitä venttiilistä vuotaa.
Etujousien yläpäät vuotaa vähän. Kaikki on uutta siellä niin en usko kuin se yläkakkaran kiinnitys jotenkin falskaa. Taidan käyttää vieterit pois paikaltaan. Siinäpä ne tällä kertaa. On se semmosta: Jos ei muna seiso niin kenkä puristaa. Aina on jottai.

EGS:n venttiili laatikon päältä vuotelee. Toinen edestä. Otin sen karan irti ja putsailin, mutta ei se auttanut mittää. Saako sinne jotain korjausarjaa? eli se pieni jousikuormitteinen mäntä siellä putkessa sen kelan alla. Tarkistin ettei tule hallintakotelosta. Vaan ihan siitä venttiilistä vuotaa.
Etujousien yläpäät vuotaa vähän. Kaikki on uutta siellä niin en usko kuin se yläkakkaran kiinnitys jotenkin falskaa. Taidan käyttää vieterit pois paikaltaan. Siinäpä ne tällä kertaa. On se semmosta: Jos ei muna seiso niin kenkä puristaa. Aina on jottai.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: B10M alustan nousu
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Kaikkeen löytyy lääke.
Purin jouset ja vuoto on nähtävästi siitä yläkakkaran kiinnityspultista. Pulttihan pitäs tiivistyy pohjaanlyöntikumen varaan ja olake estää ylikiristyksen. Tässä tapauksessa pohjaanlyöntikumien tiivistyspinnat olivat liikaa painuneet ja välissä ollut silikoni oli pettänyt. Suhinan stetoskooppina toimi 10 mm polttoaineletku. Toimii muuten hyvin.
Lääkkeeksi sopivat kuparirikat väliin ja uudet tymäkämmät möhnät. Aika näyttää oliko korjausratkaisu menestys.
Vaihteiston venttiilien kanssa ei käynytkään yhtä hyvin... Sain putsailemalla pitämään sen ekan ja sitä pyöritellessä sain toisen vuotamaan- se venttiiliputki oli löysällä venttiilirunkoon nähden- no se magneettiosa oli vähän juuttunut ja sitä irrottaessa koko putkilo men poikki. Voi ryökäle.
Lääkkeeksi tähän kaavailin vierailua Vesangan Jukan luo. Olikin puhe että käyn siellä ennekuin pistää sulattamoon viimeisen Superstarin. Tuo vastoinkäyminen on vissiin sitten se reissun laukaiseva tekiä.
Purin jouset ja vuoto on nähtävästi siitä yläkakkaran kiinnityspultista. Pulttihan pitäs tiivistyy pohjaanlyöntikumen varaan ja olake estää ylikiristyksen. Tässä tapauksessa pohjaanlyöntikumien tiivistyspinnat olivat liikaa painuneet ja välissä ollut silikoni oli pettänyt. Suhinan stetoskooppina toimi 10 mm polttoaineletku. Toimii muuten hyvin.
Lääkkeeksi sopivat kuparirikat väliin ja uudet tymäkämmät möhnät. Aika näyttää oliko korjausratkaisu menestys.
Vaihteiston venttiilien kanssa ei käynytkään yhtä hyvin... Sain putsailemalla pitämään sen ekan ja sitä pyöritellessä sain toisen vuotamaan- se venttiiliputki oli löysällä venttiilirunkoon nähden- no se magneettiosa oli vähän juuttunut ja sitä irrottaessa koko putkilo men poikki. Voi ryökäle.
Lääkkeeksi tähän kaavailin vierailua Vesangan Jukan luo. Olikin puhe että käyn siellä ennekuin pistää sulattamoon viimeisen Superstarin. Tuo vastoinkäyminen on vissiin sitten se reissun laukaiseva tekiä.
Re: B10M alustan nousu
Itselleni vastaan nyt kun löysin vahingossa tiedon..
Rautajouset 8,1 tai 8,5bar
Ilmajouset 10,0bar
Ilmajouset niiaustoiminnolla 12,0bar
Tuonkin kun olisi löytänyt ennen kuin hankki uuden jalan, hyvin olisi toiminut tuo 10 bar versio, kompura pääsisi vaan vähän helpommalla, varsinkin tuo hemmetin niiaussysteemi ei toimi muutenkaan enää.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: B10M alustan nousu
Eipä löydy niiausta omastakaan. Ei altapäin eikä kuskinpukilta katsoessa. Silti koneet näytti sitä 12 bar pötikkää.
Eipä loppunut vuodot spärrin vaihdollakaan vaan piti se käsijarrukahvakin vaihtaa. Nyt keula kestää ylhäällä melkein puoli vuorokautta ja perse laskeutuu alle parin vuorokauden. Auto nousee ylös nopeesti ja korinnosto toimii vikkelästi. Vaihteston venttilitkin pysyy sihisemättä. Jos nyt hetkeksi malttas mielensä ja jäädyttäisi korjaushalut alustan osalta tuohon niin ei mene enempää rikki. Kiva ois välillä ajellakkin.
Eipä loppunut vuodot spärrin vaihdollakaan vaan piti se käsijarrukahvakin vaihtaa. Nyt keula kestää ylhäällä melkein puoli vuorokautta ja perse laskeutuu alle parin vuorokauden. Auto nousee ylös nopeesti ja korinnosto toimii vikkelästi. Vaihteston venttilitkin pysyy sihisemättä. Jos nyt hetkeksi malttas mielensä ja jäädyttäisi korjaushalut alustan osalta tuohon niin ei mene enempää rikki. Kiva ois välillä ajellakkin.