Sivu 1/1
Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 16 Elo 2021 21:16
Kirjoittaja Mikaeli
Onko Scanian jarrukenkien ankkuritapit kiinni muuten kuin väkisin reikään painettuna? Ainakin uusia myydään kaupassa, eli kai ne irtikin saa...
Olis tossa yks potilas pihassa, jonka takajarrukengät pitäis saada liikkumaan vähän notkeammin. Ei mennyt jarrut läpi, no olipa kumma, kun jarrukengät liikkui vain leka-sorkkarauta metodilla ja 3/4 rullaa oli jumissa. Nyt kengät on pois ja kaikki helat irti niistä jne, mutta millä sen ankkuritapin saa irti? Edellinen mestari oli pistänyt päätylaipat kiinni tappeihin hitsaamalla, itse en haluaisi taipua samaan.
Jarrukilven takapuolellahan on pultit tappien päissä, antaisi siis olettaa että tappi irtoaisi ulospäin? Joku iso pallonivelentuhoaja puristamaan ja lämpöä kai on lääke, jos ei se tosiaan ole kiinni enää kuin ruosteella
Jos noi tapitkin uusisi nyt samalla, niin pitäisi jarrujen kai pelata yks kulkuriaikakausi helposti...
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 16 Elo 2021 23:00
Kirjoittaja BussMAN
En oo varma mutta onko ulkop lukkorengas ( estää tapin ” sisään liikkumisen”) ja sovitteella runkoosan reiässä? Vaikka ei sais mutta lämpö vois auttaa..Aika harvoin tarvii vaihtaa jos tappi kulumaton riittäiskö pääty levyn ruuvin kierteitys uudelleen.
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 17 Elo 2021 07:28
Kirjoittaja Mikaeli
Sisäpuolen päässä ei ole kierteitä eikä reikää, siis jarrukilven ja navan pultti kehän välissä, vain pyöreäksi hakattu ?? pää. Ulkopuolella oli pultti ja sen alla tappia isompi paksu prikka. Tapit on keskeltä ruosteessa, ehkä noin 2/3 kosketuspinnasta ehjää. Saa ne kyl toimimaan noillakin tapeilla, mutta kuinka kauan se riittää, on eri asia.
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 17 Elo 2021 10:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Jos tuo tappi ei ihan rikkipoikki ole niin - Sipaise kiiltäväksi ja kuparitahnat ympärille - kestää kyllä meidän ajoilla reilusti paaliin asti.
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 17 Elo 2021 10:59
Kirjoittaja Mikaeli
Tähän lopputulokseen päädyin, kunnostetaan niin että liikkuu hyvin. liian kova työ irrottaa verrattuna saatavaan hyötyyn. Laitan jarrurasvaa akselille kuparin sijaan, niinkuin esim saf ja bpw ohjeissa. käyttölämpötila -30- +240 astetta, valumispiste 400. Ainakin katuautoissa toiminut hyvin, harvemmin siviilissä ajetaan jarrut yli 200 asteisiksi, ainakaan kenkiä myöten.
Kuparitahnasta on vähän huonoja kokemuksia, kovettuu ja muuttuu nihkeäksi/juuttuu, jotkut kumilaadut turpoaa, sotkee joka paikan. Sehän on tarkoitettu lähinnä kierteisiin ym tiukkoihin sovitteisiin estämään kiinnijuuttumista, ei niinkään voiteluaineeksi.
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 17 Elo 2021 11:32
Kirjoittaja Reissureki
Miks tapit ovat ruosteessa,
oliko akseleilla o-rengastiivisteet kengän molemmin puolin?
Kuuluisi olla
Re: Scanian rummun ankkuritapin irroitus
Lähetetty: 17 Elo 2021 11:45
Kirjoittaja Mikaeli
Tapit on ruosteessa samasta syystä kuin autojen jarrujen liukutapitkin, väärin kasattu ja huollettu. Ei ollut tiivisteitä eikä rasvaa, vain paskaa ja ruostetta, ehkä vähän kuparitahnaa. ja päätylaippa oli hitsaamalla kiinni. Eli joku oli jo "remontoinut" jarrut. Nyt ois tarkoitus tehdä kestävämpää, niin että menis ees muutaman kerran läpi katsastuksesta. Tulee kaikki uudet helat ja rullat kenkiin ja tapit kiillotan ja rasvaan.