Sivu 1/1
Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 14:47
Kirjoittaja Lahti32
Onko volvomiehillä havaintoja missä on 9.6 litrasen mahurin lohkolämmittimen vastus? Omassa on sellainen öljysäiliön lämmitysvastus ja sitte aikoinaan konehuoneessa roikkui tyhjä roikkajohto jonka toista päätä en ole vielä havainnut. Enkä muista missäpäin konehuonetta se oli kun revin sen piuhan irti. Talvea varten olis hyvä olla joku lämmitin apuna, eihän tuo mitenkään ihme hyvä ole lähtee käyntiin pakkasesta. Aina lähtee mutta saa sitä sahata
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 15:06
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla on vain öljysäiliön lohkolämmitin koska moottorin lohkolämmitin sen päälle olisi vienyt niin paljon virtaa ettei montaa bussia varikolla olisi liitetty sähköverkkoon.
Lohko lämmitettiin Webastolla ja sisätilat. Kylmä starttia varten B10M on varustettu Imuilman lämmittimellä joka haukkaa akusta 100A 30 sekunnin ajan, tämä on imukanavassa turbon ja lohkon välissä. Voi se tietenkin olla toisin. vm 1980 B10M on näin, kertokaa muut miten on.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 16:17
Kirjoittaja only4pro
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=60&pos=7
Minulla on ja öljyn lämmitin, sekä sitten joku letkulämmitin sen lisäksi.
Se on tuossa kuvassa vasemmalla, suunnilleen tuon pakoputken jatkon takana (siis se letkulämmitin). Kaapeli näkyy vähän.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 17:34
Kirjoittaja B9M
Mulla on lohkossa ja muistaakseni vasemmalla takana. Pitää näpsästä kuva kun pääsee auton alle. Tv. Ari
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 18:25
Kirjoittaja Teiden Ritari
Meillä töissä yhdessäkään reilusta sadasta bussista ei ole lohkolämmitintä. Pakkasaamuiksi webastot on ajastettu lämmittämään puoli tuntia ennen käynnistystä (sen verran kunnossa olevilla kylmillä akuilla useimmiten kestää käyttää 30kw webastoa että jaksaa vielä startatakin). Apuvirtakärry on lähellä jos sattuu tarvitsemaan. Ne bussit jotka nukkuu muualla kuin "kotona" eikä apuvirtakärryä ole lähellä, laitetaan johdon jatkeeksi yöksi varmuuden vuoksi. Mutta niissäkään se defa-merkkinen johto ei sähkövastusta lämmitä, lataa vain.
Edit:
Ja kyllä lähtee
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 28 Elo 2007 19:12
Kirjoittaja B9M
Kävin tarkistaan ja samassa paikassa se minullakin oli eli öljyputkessa joka tuleee alimmaisena koneen alta. Puhuin aikaisemmin potaskaa. Tv. Ari
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 30 Elo 2007 21:36
Kirjoittaja Bussiton
Tässähän se on

Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 26 Syys 2007 21:52
Kirjoittaja Lahti32
Kiitos vaivannäostä, monenlaisia versioita varmaan liikkeellä sillä eipä löytynyt omasta mitään

jospa en sitten vaan hoksannut mutta eip olisi ensimmäinen kerta
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 08 Tammi 2010 23:33
Kirjoittaja Lahti32
Tarttis nyt asentaa tuollainen lämmitin. Miten tuo takempi letkuliitos tehdään sylinterinkanteen, Volvossa josta otin tuon lämmittimen, oli pukattu putki kannessa olevaan reikään ja tiivistetty jollain massalla. No sitä kun alettiin ottaan pois niin ei lähtenyt millään, onko olemassa joku tiivisteliima jolla todellakin pysyy 22mm rautaputki sylinterinkannen reiässä? vai onko tuolla jotkin kierteet?
Etupäässä on yksi ylimääräinen 22mm liitin termostaattikotelon kyljessä sivullepäin joka on alunperin ollut pakoputken vesivaipan putkessa. Voiko tuohon liittimeen laittaa lämmittimen toisen pään, onko siellä edessä mitään termostaattia vai alkaako samantien kiertämään kun lyö töpsölin seinään?
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 09 Tammi 2010 15:17
Kirjoittaja Rosvolinna
Rosvolinna MB:ssä on juuri kuvan mukainen 1000W letkulämmitin. Se on asennettu ylä ja alaletkun väliin. Lämmittimessä ei ole pumppua, joten se toimii vapaalla kierrolla. Neljän litran koneen se jaksaa lämmittää hyvin - tänääkin lähti -22C, naks vaan kolme-neljän tunnin lämmittämisen jälkeen.
Defa:n ja Calix:n valmistamina ainakin löytyy. Teholuokkia on useita.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 10 Tammi 2010 00:13
Kirjoittaja Reddewil
Mittasin omasta, niin tuo öljysäiliön lämmitin on vain 250W, joten näillä keleillä ei lämmitä kuin sähköyhtiön miestä. Se kilowatin letkulämmitin tuntuu jotenkin "turhalta", kiehuttaa varmaan hyvin öljyä (tai vettä) siinä putkessa, mutta en oikein jaksa uskoa että öljy (tai vettä) alkaisi kiertämään mihinkään. Webastolla kun ottaa pohjalämmön koneeseen ja lämmittää säiliössä olevan öljyn sekä toivoo että se lähtee koneeseen kiertämään. Kyllä se käymään lähtee silti ilman noitakin temppuja pakkosyötöllä paitsi nyt kun akut ilmeisesti tulivat tiensä päähän.
EDIT: hyvinhän se pyörähti käymään, oli vaan kolmonen pesässä, niin siksi ei jaksanu pyörittää

Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 10 Tammi 2010 10:31
Kirjoittaja Mimyy
Ei volvossa letkulämmitin lämmitä öljyä vaan jäähdytys nestettä. Öljyn lämmitin on säiliön pohjassa jos on ollenkaan.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 10 Tammi 2010 11:37
Kirjoittaja jamppa66
Ex bussissa oli moottorin etupäässä lohkossa. Näkyy kuvassa keltaisen muovipussin vasemmalla puolella.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 10 Tammi 2010 23:13
Kirjoittaja Lahti32
Tietääkö kukaan miten tuo liitos sylinterinkanteen tehdään? Lämmitin on hankittu, samanlainen kun bussittomalla ja öljysäiliössä on myös lämmitin. Tarttis nyt saada putki kiinni kanteen jotenkin.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 11 Tammi 2010 11:20
Kirjoittaja Puu Tiainen
Lahti32 kirjoitti:Tietääkö kukaan miten tuo liitos sylinterinkanteen tehdään? Lämmitin on hankittu, samanlainen kun bussittomalla ja öljysäiliössä on myös lämmitin. Tarttis nyt saada putki kiinni kanteen jotenkin.
Takimmaisen sylinterin kyljessä on proppu.
Irroita se ja poraa keskelle reikä, juota putki kiinni proppuun ja uuden tiivisteen kanssa paikoilleen.
Proppu on kierteellä ja aika tiukassa joskus.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 11 Tammi 2010 15:21
Kirjoittaja Velu
Bussiton kirjoitti:Tässähän se on

Letkulämmittimen asentajille vinkkinä. Letkulämmitin pitäisi laittaa toisin päin tuohon letkuun, jos asennusohjeen mukaan pelaa. Tosin on niitä asennettuna myös väärin päin ja tuntuvat toimivan. Tärkeintähän on, että neste lähtee kiertämään lämmittimen lämmittäessä.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 11 Tammi 2010 17:09
Kirjoittaja Puu Tiainen
Velu kirjoitti:Bussiton kirjoitti:Tässähän se on

Letkulämmittimen asentajille vinkkinä. Letkulämmitin pitäisi laittaa toisin päin tuohon letkuun, jos asennusohjeen mukaan pelaa. Tosin on niitä asennettuna myös väärin päin ja tuntuvat toimivan. Tärkeintähän on, että neste lähtee kiertämään lämmittimen lämmittäessä.
Kyllä se kuvassa ihan oikein istuu.
http://www.defa.com/doc/700/724.pdf

Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 11 Tammi 2010 22:40
Kirjoittaja PekuMAN66
Kuvan autossa lämmitin vois olla ylempänäkin, koska kivisuihku kuluttaa ajan kanssa roikkuvan lämmittimen kuoret pilalle. Muutin omassani ylemmäs kun jouduin korjaamaan puhki hakkauneen kuoren, samalla laitoin suojapeltin joka toimii kiinnitysalustana jottei heilu ihan irrallaan. Nyt vois kuvitella kestävän pitempään kuin alkuperäinen asennus...
2000W kuumentaa tehokkaasti, jos kierto on hyvä, jollei termostaatti katko lämmitystä koko ajan
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 12 Tammi 2010 17:23
Kirjoittaja Velu
Niinpä näkyy. Muistin, että lämmittimessä oli nuolet toisin päin, mutta niin se vain huonosti toimii tuo muisti.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 12 Tammi 2010 18:15
Kirjoittaja Rosvolinna
Calixin vastaava malli asennetaan pystyyn, joten ei se muisti välttämättä ole rikki...

Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 15 Tammi 2010 19:52
Kirjoittaja Lahti32
Puu Tiainen kirjoitti:
Proppu on kierteellä ja aika tiukassa joskus.
Niin ja nyt se pultinkanta on myljätty melkein pyöreäksi. Onko jokin tuumakoon hylsy vähän yli 19mm mutta alle 20? Kestäskö tuota kannen proppua pikku toholla vähän lämmittää? Hitsivehkeitä ei ole joten huono siihen kantaan on mitään hitsatakaan. Tuntuu nuo ruosteenirrottaja aineetkin että haihtuvat vartissa pois
Volvossa on yllättävän paljon noita tuumakokoja.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 15 Tammi 2010 20:05
Kirjoittaja Puu Tiainen
Lahti32 kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:
Proppu on kierteellä ja aika tiukassa joskus.
Niin ja nyt se pultinkanta on myljätty melkein pyöreäksi. Onko jokin tuumakoon hylsy vähän yli 19mm mutta alle 20? Kestäskö tuota kannen proppua pikku toholla vähän lämmittää? Hitsivehkeitä ei ole joten huono siihen kantaan on mitään hitsatakaan. Tuntuu nuo ruosteenirrottaja aineetkin että haihtuvat vartissa pois
Volvossa on yllättävän paljon noita tuumakokoja.
Onko sulla paineilmataltta, täryytä sillä proppua tai vasaralla. Sitten tuurnalla tai sillä paineilmatäryllä hakkaat sen auki.
Voit myös huoletta lämmittää, ei nyt punaseks, mutta "hieman".
Vanhat volvon koneet on kasattu tuumapulteilla. Uudemmat koottiin sekä tuuma että millipulteilla, se vi..ttaa.
Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 16 Tammi 2010 22:49
Kirjoittaja Lahti32
Puu Tiainen kirjoitti:Sitten tuurnalla tai sillä paineilmatäryllä hakkaat sen auki.
...kunnes on haettava kaupasta uusi, se olikin aivan onneton peltilätkä joka meni ihan syrttyyn pikku koputuksella. No nyt on siinä reikä mistä jatkaa tuota asennusta

Re: Volvo THD100 lohkolämmitin
Lähetetty: 18 Tammi 2010 13:00
Kirjoittaja Puu Tiainen
Yleensä siinä on ihan kunnon tavarasta se proppu, mutta helpompihan tommonen peltinen on irroittaa rikkomalla.