B10M "Öljypohjan" luukku
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Truck: Volvo B10M
- Member id: 538
B10M "Öljypohjan" luukku
Kaikki muut nestevuodot alkas olla tukittu, mut liitteen kuvan luukku vielä vuotaa. Nyt öljynvaihdon yhteydessä ajattelin avata luukun ja tiivistää sen. Onkos ketään kurkannut luukun sisälle ja onkos siinä jotain erikoista mitä tulisi huomioida? Mietityttää myös paljonkos siitä tyhjennyspropusta tulee öljyä, alle kun ei mahdu 15cm astia 

- Liitteet
-
- öljyluukku.jpg (19.34 KiB) Katsottu 9184 kertaa
- Timppa
- Ajoneuvos
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Member id: 2
Re: B10M "Öljypohjan" luukku
Ei sielä moottorissa ole paljon öljyä jos öljysäiliön mittalasissa normaali määrä .
Öljyvuodon voi hyvin estää jos saumakohtaan pääsee käsiksi . Nykyisestä bussista tiivistin moottorin ja ison öljypohjan ulkopuolelta ,
tärkeää perusteellinen puddistus ,tinneriä tai jarrukliineriä pensselillä reilusti .Normi tiivisteliimaa reilusti . Toi kuva saattaa olla erilainen kun sun autossa ?
Öljyvuodon voi hyvin estää jos saumakohtaan pääsee käsiksi . Nykyisestä bussista tiivistin moottorin ja ison öljypohjan ulkopuolelta ,
tärkeää perusteellinen puddistus ,tinneriä tai jarrukliineriä pensselillä reilusti .Normi tiivisteliimaa reilusti . Toi kuva saattaa olla erilainen kun sun autossa ?
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
Mulla on just ton kuvan kalatanen ratkasu. Tiivistin kans sen ison öljypohjan ulkopuolelta, mut tämä ei tunnu onnistuvan. Siinä on takareunassa semmonen kolo mihin ei oikein tahdo saada silikoonia kunnolla ja jää tiputtamaan siitä. Mulla ilmeisesti jossainvaiheessa ottanut maakontaktia, kun on reuna vääntynyt
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
Nyt öljyt on pois koneesta, mut ei sekään ihan mennyt niinku olis kuvitellu. Säiliöstä öljyt oli hävinnyt ja sieltä tuli n. 10 litraa. Moottoristahan ne loput sit löyty "öljypohjasta" reilu 25l ja siitä pienestä vajaa 5l.
Vähän ihmetyttää, et missä vaiheessa/miksi ne öljyt on nyt sinne koneeseen valunut. Ajokaudella ne kyllä pysy säiliössä. On toki ylipaineventtiili vaihdettu ja sen putket on luonnollisesti ollut irti, sekä lauhduttajan putket. Voisko nämä vaikuttaa?
Luukun päätin kokeilla vielä tiivistää ulkopuolelta nyt kun öljy on pois joten saa paremmin puhtaaksi.
Huomenna uudet öljyt ja suodattimet niin tämäkin tuli tehtyä.
Vähän ihmetyttää, et missä vaiheessa/miksi ne öljyt on nyt sinne koneeseen valunut. Ajokaudella ne kyllä pysy säiliössä. On toki ylipaineventtiili vaihdettu ja sen putket on luonnollisesti ollut irti, sekä lauhduttajan putket. Voisko nämä vaikuttaa?
Luukun päätin kokeilla vielä tiivistää ulkopuolelta nyt kun öljy on pois joten saa paremmin puhtaaksi.
Huomenna uudet öljyt ja suodattimet niin tämäkin tuli tehtyä.
Mun käsittääkseni ne valuu pikkuhiljaa öljypumpun läpi säiliöstä vaan takaisin moottoriin, eikä kyseessä ole varsinaisesti vika.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
Kiitos taas Jule et viittit vastailla "kulkuri" noviisin kyselyihin. On hienoa et saa vastauksia kokeneemmilta niin, ei tarvi ittekseen pähkäillä 

Itseasiassa täältä mä tuon öljysäiliön tyhjentymisen tiedon olen itsekin muistaakseni löytänyt.. Tai ainakin oletan niin, vaikea muistaa miksi jotain muistaa.
Tuollainen kuivasumppuvoitelu on kuitenkin aika poikkeuksellinen ratkaisu.
Tuollainen kuivasumppuvoitelu on kuitenkin aika poikkeuksellinen ratkaisu.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
Ei kai siitä vissiin sit mitään haittaa ole käynnistettäessä, jos ne kaiki öljyt on siellä moottorissa 

No kyllähän se siirtopumppu välittömästi lähtee sitä takaisin säiliöön pumppaamaan. En sitten tiedä, jos kaikki öljy on palannut moottoriin, onko sitä niin paljon että se on sylinteriputkissa.. Jos se ajan kanssa tihkuu männän päälle voi kone mennä hydrolukkoon. Mä olen pyrkinyt vähintään kerran kuussa käyttämään moottoria.
- Timppa
- Ajoneuvos
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Member id: 2
Et sitten katsonut mittalasista öljyn määrää , se vajuminen näkyy siitä .