Kysellääs taas kokemuksia/ajatuksia. Syksyllä hajos B10M Volvosat kompura ja ostin tilalle halvan kiinalaisen (450€). Asennuksen jälkeen paineet nousi nopeesti ja tuntu et toimii ok. Parinkymmentä kilsaa kun ajelin talvisäilöön niin sen jälkeen vuoti hiukan jäähdytysnestettä kannen välistä. Muuten toimi ok. Kannenpulttien kiristyksellä vuoto loppui. Nyt eka ajelu n. 30km, ajossa tuli painemittareitaa kateltua ja kymppiähän ne näytti. Loppumatkasta kaupunkipyörityksessä ei enään tullut tarkkailtua. Seuraavan päivänä ihmetteelin miksi ei paineet nouse. Ensin tietysti tutkittu kaikki mahdollinen ja osa mahdottomistakin vaihtoehdoista, mutta syytä ei löytynyt. Viimeinen vaihtoehto oli sit testata tätä komputaa. Koumpuran letkunn t-haarasta "varoventtiili" pois ja nippa siihen paineenmittausta varten. Kompura tuotti hieman yli 3bar, joten vikakin tais löytyä. Tämä lähes uusi kompura oli siis lakannut tuottamasta painetta. Vielä varmistukseksi tuli syötettyä ilmää samaisesta nipasta bussiin päin ja kaikki toimi niinkun pitääkin.
Taas siis täytyy ruvet kompuranvaihtohommiin. Takuuseen lupasivat kyllä uuden samanlaisen, mut vähän arveluttaa. Onko jollain muulla kokemuksia näistä? Mielellään laittaisin kyllä uuden, mut ilmeisesti hankala saada mitään laatumerkkejä. Onko ajatuksia, neuvoja tai hyviä ideoita
Tuo on ikävä jos se alkaa työntämään metallilastua moottoriin. Jos joutuu huuhtelemaan öljyjä vaihtamalla, mahurikoneessa sitä öljyä vielä menee ihan helvetisti.
Yhden päivän selvittelyllä. Käytettyjä löyty muutama, mutta kunto täys arvotus. Joten nämä ei oikein innosta. Jos uuden meinaa laittaa niin Volvolta uusi n.1400€, kunnostetut suurinpiirtein saman hintasia+pantti runko. Sitten on tietysti kiinan versio. Täytyy miettiä vielä, mut ensviikon aikana tarvii saada toimiva kompura paikalleen.
Sen kompressorin voi korjata vaihtamalla siihen korjaus-sarjan. Tallinnassa oli kauppa josta sarjan sai 120€.
Sarjaan kuuluu männät, männänrenkaat ja venttiililevyt.
Helppo korjaus jonka tein itse, hoonasin sylinterit ja asensin uudet männät renkaineen ja vaihdoin kanteen uudet
venttiililevyt. Hyvin toimi, paineet nousi nopeasti.
Remontin jälkeen lähdettiin reissuun ja Espanja oli kaukaisin kohde. Pari vuotta meni ajellessa ja kompressori toimi koko n.10 000km matkan.
Tämä tapahtui n.10v sitten, sarjan hinta on nykyään varmasti toinen. Auto oli Volvo Carrus -94.
Voin tehdä näitäkin korjauksia jos jollakin on tarvetta, pientä korvausta vastaan.
Mun asia ratkes silleen, et löysin tältä palstalta vanhan ilmotuksen missä Volvon alkuperänen kompura myynnissä. Tiedustelin vieläkö on ja olihan se, joten hain pois. Se paikalleen ja johan nousee paineet ripeesti. Kiinan kompuran palautin kauppiaalle, joka hyvitti ostohinnan. Joten mun kohdalla homma kunnossa.
Kannen venttiililevussä todennäkösesti tossa kiinan kompurassa vika oli. Mikäli ei olis kelvannut palautukseen niin olisin varmaan paikallaan vaihtanut sen ja testannut.