Sivu 1/1

Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 13 Loka 2007 09:59
Kirjoittaja kuoppaukko
Tulla "projektiosiossa" oli keskustelua ilmasailioiden lisayksesta. Olen itsekin mietiskellyt asiaa aikaa myoten ja jotenkin houkuttelisi lisata vahan paineilmalla toimivia juttuja. Minun rekisteriotteessani vai olisko se sittenkin kaytto- ohjekirjassa on kuitenkin merkinta (jos muistan oikein enka voi tarkistaa kun aikamoinen loikka minua papereistani erottaa) etta ilmasailioita ei saa lisata. Tama lienee kompressorin tehon vuoksi rajoitettu jarrujarjestelman toiminnan takaamiseksi,,, Kerran kauan sitten kyselin katsastusmiehelta mita muutoksia sille ilmapuolelle sallitaan ja vastaus oli kylla aika lyhyt tyyliin,, "parasta kun annat sen vaan olla sellaisena kun se on tehtaalta tullut".

Onkos kulkurit tehneet muutoksia ja jos- millaisia??

Olisi mukava tietaa,, varmaan loytyis tuolta viestiketjuista mainintoja,, hmm,, pitanee kaivella wikia ja ketjuja,,

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 13 Loka 2007 14:43
Kirjoittaja Teiden Ritari
Lakihan määrää että paineilmajärjestelmän pitää täyttyä oman kompuran voimin tyhjästä ajokuntoon tietyssä ajassa. Lisäsäiliön kanssa tuo aika pitenee eikä ainakaan alkuperäinen hyväksyntä ole enää voimassa vaikka sinänsä aika alittuisikin vielä.

Jos paineilmajärjestelmä on ehjä niin kuin uudessa autossa joskus on ollut, sehän kestää tyhjentymättä viikkokausia. Ja toisaalta painesäiliöt tyhjäksi "käytettynä" oma vakiokompura täyttää systeemin ja nostaa jousituksenkin alta puolen minuutin. JOS vehkeet on ehjät.

Iso urakka mutta minä lähtisin ensin parsimaan tiiviiksi sitä alkuperäistä systeemiä. Toisaalla mainittu ovikoneiston erottaminen muusta tuli siitä ajatuksesta että pitkässä leiriytymisessä ovillakin saa lopulta paineet loppumaan ja sen "pikkupiirin" täytenä (ja tiiviinä) pitäminen on helpompaa kuin jousituksen ja jarrujenkin.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 13 Loka 2007 19:24
Kirjoittaja Buster
Voihan noita lisäsäiliöitä laittaa vaikka huru mykke. Venttiili vain väliin niin täyttyy ensin jarrupiirien ynnä muiden säiliöt, ja pääsee liikkeelle, sit kun noissa on riittävä paine niin lataa vasta tuota ekstrapatteria. Kai tää näin toimii.... :roll:
näin äkkiseltään yhtään ajattelematta.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 13 Loka 2007 20:39
Kirjoittaja Jailbird
Samaa mietin kun tuossa yllä mutta tietysti täytyy muistaa ettei vaan ota "ryöstöllä"(t-haara) päälinjasta!! Tekkee ne omat viritykset niin että aina on takaiskuventtiilit mukana niin ei ainakaan jarrut unohdu :idea: :idea:

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 13 Loka 2007 20:46
Kirjoittaja Jailbird
Tai nyt kun miettii tuota niin tuskimpa laki sallii mitään omia virityksiä jarrujärjestelmään... joten kyllä se haaroitus kannattaa aloittaa sieltä ovilinjasta mutta miten ne eroitetaan toisistaan niin se onkin toinen juttu..!?

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 02 Marras 2007 21:28
Kirjoittaja Puu Tiainen
Homman voi hoitaa kätevästi vaikka ylivuotoventtiilin avulla. Laitetaan halutun kokoinen lisäsäiliö ja siihen syöttö lisälaitepiiristä, väliin Volvon ylivuotoventtiili joka säädetään arvoon, jonka jälkeen lisäsäiliö alkaa täyttymään. Näin lisäsäiliö ei hidasta jarrupiirien täyttymistä.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 07 Joulu 2007 00:17
Kirjoittaja kuoppaukko
Scania BF86S:n "jarrutenttu" menee harmaaksi mommoksi aika nopeasti. Vaihdoin sen ja putsasin kupin tassa menna kesana (ohjeet sain tietenkin foorumilaisilta, siita kiitos). Vaihdoimme myos takajarrujen ns. heittoventtiilin kun se vahan siella sihisi ja vanhaa kasitellessa liittimista meni kierteet. Siina yhteydessa havaittiin etta putkistossa oli merkkeja mahdollisesti oljysta. Kompura ehka kaipaa huoltoa. Onko kukaan korjaillut niita? Mita uusittavia osia siella on. Rajaytyskuvaa ehka loytyy?? Kannattako edes yrittaa itse? Mitakahan maksanee moinen operaatio? Paineet on kylla nousseet aika nopeasti tahan saakka n. 2- 8 min. ja 7.8bar edessa ja takana riippuen kuinka kauan on ollut ajamatta.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 07 Joulu 2007 21:36
Kirjoittaja Puu Tiainen
Olen joskus kompuroita korjaillut, mutta nykyään kannattaa heittää vaihtokompura kiinni. Ei tarvii puljailla, eikä hintaero korjauksessa tarvittavien osien ja vaihtokompuran välillä taida olla kovin iso.
Riippuu tietenkin miten kulunut kompura on kyseessä, kannattaako sitä alkaa korjailemaan.
Korjausopas kyllä löytyy, jos tulee tarvetta.

Heittoventtiili, enpäs ole sille tuommoista nimeä ennen kuullu.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 08 Joulu 2007 08:42
Kirjoittaja kuoppaukko
Uusi oli asia ja nimi minulle kun sita sihinaa siina metsasteltiin saatuamme lukon vuodon korjattua. Samalla nimella kylla naapurikaupungin hajottamon miehet sita tunnistelivat kun kavin korvaavan sielta hekemassa. Mukava nimi mokomalle mekanismille. Silla nimella mina sen tasta lahtien tunnistan. Kiitokset taas neuvoista.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 08 Joulu 2007 17:09
Kirjoittaja Puu Tiainen
Puu Tiainen kirjoitti:Homman voi hoitaa kätevästi vaikka ylivuotoventtiilin avulla. Laitetaan halutun kokoinen lisäsäiliö ja siihen syöttö lisälaitepiiristä, väliin Volvon ylivuotoventtiili joka säädetään arvoon, jonka jälkeen lisäsäiliö alkaa täyttymään. Näin lisäsäiliö ei hidasta jarrupiirien täyttymistä.
Selvennän hieman tuota ylivuotoventtiiliä. Venttiili siis toimii siten, että siihen säädetään esim. 7 kiloon. Kun paineilmajärjestelmä nousee yli tämän paineen, aukeaa venttiili ja alkaa täyttämään tätä kyseistä lisäsäiliötä. Näin tämä ei haittaa käyttöjarrupiirin toimintaa lainkaan.
Volvoissa on tämä venttiili, lähtien alustanumerosta 20000-

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 09 Joulu 2007 09:55
Kirjoittaja Teiden Ritari
Jos tenun määrä purkissä vähenee eikä se vuoda tenuttimen alle, se toimii:)

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 09 Joulu 2007 10:16
Kirjoittaja konenikkari
:D Siis jos tenu on poissa, ja vaikka naapuri onkin ympäripäissään, tenutin saattaa silti toimia :D :roll:

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 09 Joulu 2007 10:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
ribaabbariba kirjoitti:Mulla on mersussa paineilmajarrut ja niissä se "tenutin", joka sekottaa sen tenun ilman sekaan. Mutta mutta millä minä voin varmistaa että se sekoittaja oikeasti toimii? Muuten kuin ajamalla ja kokeilemalla että jäätyykö jarrut?
Tenuttajia on monennäköisiä ja ikäisiä, jopa eri sukupuolia. :lol:
Onko sun tenulaite tämmönen?

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 10 Joulu 2007 17:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tenulaitteet toimivat ohivirtaus- tai paineilmapulssi periaatteella.
Tuo aikaisempi malli toimii paineilmapulssin avulla, tämä ohivirtausperiaatteella.
Irroita tenuttimelta lähtevä putki ja käynnistä moottori, jos kyseessä on ohivirtaustenutin pitäis laitteen ollessa kunnossa tuoksahtaa tenu paineilmassa.
Pulssitenuttimessa pitää paine pudota nollaan paineistuksen jälkeen, jolloin tenutin syöttää tenua järjestelmään. Irroitetun paineilmaputken voi tukkia vaikkapa kädellä ja päästää taas vapaaksi, näin se nappaa tenua mukaan säiliöön. Pitäisi tuoksahtaa, jos laite toimii.

Harvinaista kuulla, että mersussa olisi sähkölaitteet kunnossa. Mersu on ainoa tapaamani linja-automerkki, jossa voi alustan johtosarja tuhoutua polttamatta ainoatakaan sulaketta.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 27 Tammi 2008 05:04
Kirjoittaja kuoppaukko
Muistuipa tassa mieleeni etta viime kesana reissatessa ja jarrutellessa pariin otteeseen kuului sellainen "piereskeleva" aani jonka jotenkin paikallistin kuuluvaksi jarrujen poljinventtilista. Toisella keraa sain sen (ehka) lakkaamaan kun potkiskelin jarrupoljinta. Oliko kelleen tuttu asia/ aani???,, Loytyisiko jonkun katkoista poljinventtiilin "rajaytyskuvaa",, kannattako ja voiko yrittaa huoltaa ihan itte vaan??? Scania DF86S/80 on kysessa.

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 27 Tammi 2008 09:25
Kirjoittaja Puu Tiainen
kuoppaukko kirjoitti:Muistuipa tassa mieleeni etta viime kesana reissatessa ja jarrutellessa pariin otteeseen kuului sellainen "piereskeleva" aani jonka jotenkin paikallistin kuuluvaksi jarrujen poljinventtilista. Toisella keraa sain sen (ehka) lakkaamaan kun potkiskelin jarrupoljinta. Oliko kelleen tuttu asia/ aani???,, Loytyisiko jonkun katkoista poljinventtiilin "rajaytyskuvaa",, kannattako ja voiko yrittaa huoltaa ihan itte vaan??? Scania DF86S/80 on kysessa.
Jos sulla on kuvan mukainen poljinsylinteri niin ilmiö on hyvinkin tuttu. Männänvarresta on saattanut lukkorengas irrota ja aiheuttaa pärinää polkimessa tai sitten männän tiivisteet jumittaa ja ilmiö on samantyyppinen.
Joskus korjaantuu pelkällä putsaamisella, mutta parempi asentaa korjaussarja, jos venttiili avataan.
Lukkorenkaat on helppo tarkistaa irrroittamalla pedaali ja paininkuppien pidikelevy (nro.8 )

Re: Raskaan kaluston paineilmajarjestelmat,,

Lähetetty: 29 Tammi 2008 04:52
Kirjoittaja kuoppaukko
Jahas,, Alkaa nakojaan se vahakin sivistys ja tavat karista nuoruuden myota.
Venttiili on juurikin tuollaisen nakoinen. Kiitoksia kovasti!! :oops: :D :D