Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Mitä haittoja tai hyötyjä on eri vuosimallisten autojen rekisteröinnissä matkailuautoksi. Ja esimerkiksi tuo vuonna 90 tullut tyyppihyväksyntähomman vaikutus kiinnostaa. Jos aihio on uudempi niin miten se vaikuttaa rakenteluun ja meneekö raja vuodessa -89 vai -90 vai tietyn korityypin valmistuksen aloittamisessa? Entä koska piirturit ja rajoittimet on tulleet pakolliseksi. Entä päästö- ja muut katsastustarkastukset. Keräilläänhän tähän listaa, niin tietää kylähullut etsiä oikeita aihioita oikeaan tarkoitukseen.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91
Tv. Ari

#048
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
No tuo kuulostaa kyllä hyvältä. Ite sain lähinnä pelkkää vittuilua kun kolme katsuria mietti tunnin pykäliä että miten onnistuu yleensä koko muutoskatsastus. Tulivat siihen tulokseen että jos on -90 tai uudempi, niin se rinnastetaan jotenkin henkilöautoon ja sillon muuttuu vähäpäästöseks, joka ei onnistu ilman katalysaattoreita jne. En kyllä usko tuohhon.VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin 

-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia? Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita...VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.

Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Katalysaattoreita on ollut linja-autoissa 90-luvun alusta alkaen. Esimerkiksi Scania DSC1127EDC -moottori tarvitsee katalysaattorin toimiakseen Euro II -päästönormin mukaan.haaveilija kirjoitti:Kuorma- ja linja-autoille on tullut vastaavaan aikaan ensimmäiset Euro-normien mukaiset melu- ja päästövaatimukset joten kyllä auton on pitänyt sen ajan vaatimukset täyttää kun se on maahan tuotu. Ja jos inssit alkaa katalysaattoreista puhuun dieselin yhteydessä niin voit poistua nauraen paikalta ja valita ammatitaitoisemman konttorin
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Itsellä vaadittiin vuosikatsastuksessa turvavyöt toiseen penkkiriviin, koska auto on nyt M1-luokan henkilöauto (vm.-89) ja turvavyöt ovat olleet pakolliset vm. -84 alkaen myös takapenkillä...B9M kirjoitti:Turvavöitä aletaan kaivata nenä menosuuntaan matkustaville tuossa 90 luvun alussa. Olisko muistaakseni -91Tv. Ari
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.hynynenj kirjoitti:Niin. Minkälaisia muutoksia teitte? Saako penkkijärjestelyjä muutella ja rakentaa sänkyjä ja keittiöitä ilman jotain tyyppihyväksyntälappuja? Teettääköhän perään rakennettava tavaratila tai lähinnä se seinä jotain ongelmia? Lisäksi puhuivat jotain leveysvaatimuksia, että olikohan se nyt niin että ennen -89 kuorma-auto saa olla tuon 2,6 leveä mutta että uudempia pitäis kaventaa. Ja nämä on taas sen saman konttorin raamatusta selvitettyjä asioita...VANHOOL kirjoitti:Itse tehtiin tos keväällä -95 mallinen 12m matkailuauto. Kysyin kats. konttorilta ennen rakentamisen alkua onko mitään erikoista. Ei kuulemma ollut, eikä katsastuksessakaan valitettu mistään, toki kuskilla ja naama menosuuntaan olevilla oli turvavyöt, kuten se linja-autona oli ennen toiminut.
http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
VANHOOL kirjoitti: Alla olevasta linkistä näkee millaset muutokset autoon tehtiin, ainut mistä tarvi hyväksyntä laput olla oli sähköt, autio oli alunperin normaali linja-auto. Ja ei kai siinä väliseinässäkään pitäs mitää ongelmia olla, tai eivät ainakaan kertoneet jotka sen on rakentanut, mutta kai siitä oman ja muiden turvallisuuden kannalta kannattaa tehdä mahdollisimman tukeva.
http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page385.htm
Tyylikäshän se niinku muutkin tekemäsi pelit.

Osaatko sanoa sovelletaanko siihen henkilöauton vai raskaan kaluston päästönormeja?
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Vuosimallin vaikutus rekisteröintiin matkailuautoksi
Joo oli tai on 1+8 hengen matkailu/henkilöauto. Kyllä se samalla vuosikatsastettiin kun muutettiin henkilöautoksi, ja päästöistä meni heittämällä läpi, sitä en tiedä minkä päästönormeja siihen sovellettiin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com