Ajopiirturin käyttö

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Samppa kirjoitti:Tää ei suoranaisesti kai kuulu minkään kategoriaan joten pistän tänne määräysten alle.

Oletteko te tietoisia, että kaikissa yli 7500kg painoisissa biileissä (ainankin kuorma-autoissa) on käytettävä piirturia aina ? Niin minulle ainankin poliisit yksi yö kertoili. Ei ole väliä onko kyseessä yksityinen tai kaupallinen ajo...

Hauskaa sinällään, että sehän tarkoittaa myös piirturin määräaikasta katsastamista joka taas lisää kuluja :(
Samppa kirjoitti:
LT 28 kirjoitti:Ajopiirturia ei vaadita eikä kuljettajiin sovelleta ajo- ja lepoaikasäännöksiä liikenteessä jossa käytetään.
Ajoneuvo jossa 10-17 paikkaa eikä käytetä kaupalliseen liikenteeseen.
Yksityiseen ei kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa.(Ei sidottu ajoneuvon painoon)Tämä on liikkuvan poliisin raskaankalunston kavereilta tarkistettu.
Kouvolan liikkuvapoliisi, katsastuskonttori, skal:n toimistosta saatu toisenlaista tietoa. Hyvä jos se olisi noin kun sanot mutta en usko sitä...

tässä lainaus saamastani viestistä;
Hei
Omistat 8 tonnin kokonaispainoisen kuorma-auton ja kysyit tarvitseeko sinun käyttää ajopiirturia käyttäessäsi autoa yksityiskäytössä. Nykyinen lain tulkinta on, että ajoneuvon painon ylittäessä 7.5 tonnia on ajoneuvossa AINA käytettävä ajopiiruria (koskee myös yksityisajoa).
T rikoskomisario Jukka Lankinen
Pitääkö vai eikö pidä käyttää? Kokeilin soittaa liikkuvaan poliisiin itse ja kysyä mikä on nyt tilanne. Eipä vastannut puhelimeen kukaan :? On kyllä vähän vaivihkaa muuttunut jos on muuttunut tämä asetus ja näköjään melko mahdoton löytää uusin ja ajantasaisin tieto. Mitään tiedotettakaan, lehtijuttua tms ole missään ollut joten mistä voi tietää että pykälä jossain arkistossa muuttuu? Tämä kylähullujen hevosmiesten tietotoimisto on kaikkein selvintä tekstiä tässä asiassa :!:

Täytyypä varuilta ruveta kiekkoa täyttelemään. Muistaisko sitä vielä miten sitä käytetään. Talvikaudellakin kerran kuussa jonnekin lähdetään niin kiekko :lol: Minunki autossa on niin huono kuskin penkki ettei sillä edes pysty ajamaan liian pitkiä vetoja ilman taukoja :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Tää ei suoranaisesti kai kuulu minkään kategoriaan joten pistän tänne määräysten alle.

Oletteko te tietoisia, että kaikissa yli 7500kg painoisissa biileissä (ainankin kuorma-autoissa) on käytettävä piirturia aina ? Niin minulle ainankin poliisit yksi yö kertoili. Ei ole väliä onko kyseessä yksityinen tai kaupallinen ajo...

Hauskaa sinällään, että sehän tarkoittaa myös piirturin määräaikasta katsastamista joka taas lisää kuluja :(
Samppa kirjoitti:
LT 28 kirjoitti:Ajopiirturia ei vaadita eikä kuljettajiin sovelleta ajo- ja lepoaikasäännöksiä liikenteessä jossa käytetään.
Ajoneuvo jossa 10-17 paikkaa eikä käytetä kaupalliseen liikenteeseen.
Yksityiseen ei kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa.(Ei sidottu ajoneuvon painoon)Tämä on liikkuvan poliisin raskaankalunston kavereilta tarkistettu.
Kouvolan liikkuvapoliisi, katsastuskonttori, skal:n toimistosta saatu toisenlaista tietoa. Hyvä jos se olisi noin kun sanot mutta en usko sitä...

tässä lainaus saamastani viestistä;
Hei
Omistat 8 tonnin kokonaispainoisen kuorma-auton ja kysyit tarvitseeko sinun käyttää ajopiirturia käyttäessäsi autoa yksityiskäytössä. Nykyinen lain tulkinta on, että ajoneuvon painon ylittäessä 7.5 tonnia on ajoneuvossa AINA käytettävä ajopiiruria (koskee myös yksityisajoa).
T rikoskomisario Jukka Lankinen
Pitääkö vai eikö pidä käyttää? Kokeilin soittaa liikkuvaan poliisiin itse ja kysyä mikä on nyt tilanne. Eipä vastannut puhelimeen kukaan :? On kyllä vähän vaivihkaa muuttunut jos on muuttunut tämä asetus ja näköjään melko mahdoton löytää uusin ja ajantasaisin tieto. Mitään tiedotettakaan, lehtijuttua tms ole missään ollut joten mistä voi tietää että pykälä jossain arkistossa muuttuu? Tämä kylähullujen hevosmiesten tietotoimisto on kaikkein selvintä tekstiä tässä asiassa :!:

Täytyypä varuilta ruveta kiekkoa täyttelemään. Muistaisko sitä vielä miten sitä käytetään. Talvikaudellakin kerran kuussa jonnekin lähdetään niin kiekko :lol: Minunki autossa on niin huono kuskin penkki ettei sillä edes pysty ajamaan liian pitkiä vetoja ilman taukoja :D
Nooh, heitän sittenkin kiekot roskiin, niitä ei tarvita ja vaihdan penkin parempaan :lol: Ei tarvita kiekkoa 1+8 M1 ajoneuvoissa eikä 1+16 linja-autoissa. Muissa pitää olla.

Työsuojelupiirin sivuilta lainasin ajo ja lepoaika-asetuksen joten tuon TIEDON luulisi olevan faktaa.

viewtopic.php?f=6&t=2217&p=18214#p18214
Tulevaisuus on sähköinen
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Vähän vanha topicci mutta kun kohalle sattui........... Eli mut ratsattiin tässä alkuillasta ja piirturin korttia kyselivät.No eihän sitä oo vaihettu moneen kk. Trailerin vaakasivat ja normaalit rutinat kuorman sidonnan riittämättömyydestä.
No niitä säädöksiä puolisen tuntia maijan penkissä selailtiin ja kyllä se vaan niin menee että kun yli 7500 kg ka niin kiekkoo tarvii käyttää . Omia työkaluja sun vastaavia saa kuljettaa ilman 50 km säteellä toimipaikasta ilman kiekkoa sekä maatalous ajoa 100km säteellä tilan talouskeskuksesta. Noi km määrät vaan kun ei piisaa meikäläiselle joten piirturihuoltoon matka huomenna vie.......

hassua silti et 12 vuoteen ei oo kukaan ollu mokomasta kiinnostunu lukuun ottamatta yhtä kehä III rekka ratsiaa johon mutkin sitten ohjattiin. Hetken siinä konstaapeli kyseli mutta matka jatku seuraamuksitta ja ilman varmuutta tarviiko kiekkoo vai ei.

kuulin tässä sellaisesta tulevasta muutoksesta että yrittäjienkin työaika rajattaisiin parin vuoden päästä? esim niin että jos olet ajanu ite vaikka sen 8 tuntia niin et sais edes pestä tai huoltaa autoas enää sinä päivänä???? kuullostaa aika hurjalta. jos esim. minä en sais tehä kaikkinensa kun 8 tuntia niin sehän tarkottaa sitä että pe kun on viikonlopuks tulossa kotiin niin ei ehtis tehä kun 2 tuntia laskutettavaa työtä kun kotimatkaan ja muihin valmisteleviin toimiin menee yhteensä jo se 6 tuntia !!!!!!!!
Raskaan kaluston kuljettamis oikeuden hankintaa tehdään koko ajan vaikeemmaks ja uusia maksullisia pakko koulutuksia tulee koko ajan lisää. 10 vuoden päästä voi oikeesti olla huutava kuljettaja pula tällä menolla.

No venäjältä tulee kuskeja jotka ajaa halvalla eikä piittaa eu säädöksistä........................
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

onko autosi yksityisessä käytössä ja alle 17 paikkainen vai onko se matkailuauto?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti:onko autosi yksityisessä käytössä ja alle 17 paikkainen vai onko se matkailuauto?

Koodi: Valitse kaikki

yli 7500 kg ka 
olisko kuorma-auto?

eikös menis läpi jos sainois et täähän on sellaista sirkushommaa ja niillähän ei tartte olla piirturia (en tosiaan tiedä miksi, eikös voisi samanlaisen ehdon saada koskemaan kylähullua...)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Lahti32 kirjoitti:onko autosi yksityisessä käytössä ja alle 17 paikkainen vai onko se matkailuauto?
jaa juu jäi mainittematta että kuorma-autosta oli edellisessä kyse, työ autosta. Kulkuri rojekti on toistaseks ka mutta tuon piirturi typeryyden takia taidetaan sittenkin katsastaa suoraan M1 luokkaan , niihin kun ei tarvi piirtureita eikä nopeuden rajottimia. Tänään kysytty KAUS Kantolan autokatsastuksesta Hämeenlinnassa.

Kun yli 7500kg ka, ei oo mitään merkitystä vaikka oliskin yksityis käytössä.

Hevoskuljetus autoissa alle 7500 kg ei tarvi käyttää piirturia. Itellä menee 1100 kg yli eli kiekkorumbaa tiedossa.
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Piirturi huoltaja sano muistaakseni että tammikuu 2009 jo tullu voimaan (saatto olla myös 2010 tammi ?). Asian tiedottamisesta antasin kyllä raskaasti pyyhkeitä ake:lle tai kuka asiasta sitten vastaakin. Mitään en muista asiasta kuulleeni tai lukeneeni mistään.

Sirkus ja sirkus eläinten kuljetus tosiaan kuuluu niihin vapautettuihin poikkeuksiin....melkosta sirkustahan tää touhu on......

No onneks ne matkailu-auto vaatimukset on suhteellisen vaatimattomia.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

+Maankio- kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:onko autosi yksityisessä käytössä ja alle 17 paikkainen vai onko se matkailuauto?
jaa juu jäi mainittematta että kuorma-autosta oli edellisessä kyse, työ autosta. Kulkuri rojekti on toistaseks ka mutta tuon piirturi typeryyden takia taidetaan sittenkin katsastaa suoraan M1 luokkaan , niihin kun ei tarvi piirtureita eikä nopeuden rajottimia. Tänään kysytty KAUS Kantolan autokatsastuksesta Hämeenlinnassa.

Kun yli 7500kg ka, ei oo mitään merkitystä vaikka oliskin yksityis käytössä.

Hevoskuljetus autoissa alle 7500 kg ei tarvi käyttää piirturia. Itellä menee 1100 kg yli eli kiekkorumbaa tiedossa.
M1 autossa ei piirturia tarvitse katsastaa jos auto on otettu käyttöön ennen vuotta 2009. Jos M1 autossa on piirturi tulee sitä käyttää, Kylähulluja tai karavaanaria ei laissa ole mainittu vapautetuiksi sen käytöstä.

:mrgreen: :? :wink: Jos teippais kylkiin tekstin
Sirkus Kyllähullut

:idea: Tartteisko sitten enää käyttää keikkoa :?: :lol:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Tästähän on ollu aiemminkin puhetta palstalla , pitää käyttää mut ei tarvi sinetöidä???? mitäs hyötyä siitä sitten on? senhän voi ite roplata näyttään mitä millonkin jos ei tarkastuspakkoo ole? Eikä sen tarvi olla kunnossa muutenkaan....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

+Maankio- kirjoitti:Tästähän on ollu aiemminkin puhetta palstalla , pitää käyttää mut ei tarvi sinetöidä???? mitäs hyötyä siitä sitten on? senhän voi ite roplata näyttään mitä millonkin jos ei tarkastuspakkoo ole? Eikä sen tarvi olla kunnossa muutenkaan....
eihän meitä M1 ajoneuvoja valvota sen avulla muuta kuin työ ja lepoaikojen osalta sillon riittää että kello käy oikein.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

"Jos M1 autossa on piirturi tulee sitä käyttää, Kylähulluja tai karavaanaria ei laissa ole mainittu vapautetuiksi sen käytöstä."

KajNyy; miks ihmeessä sitä pitää käyttää, mikä asetus sen määrää ?
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Minkälainen sinun +Maankio- kulkurisi on? Eli onko kyseessä hevoskuljetus / matkailuauto...
Piirturi on minullakin. Mietin josko poistaisi mokoman kun käydärouskuttaa yötäpäivää.
T:Masa
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jan-Erik kirjoitti:"Jos M1 autossa on piirturi tulee sitä käyttää, Kylähulluja tai karavaanaria ei laissa ole mainittu vapautetuiksi sen käytöstä."

KajNyy; miks ihmeessä sitä pitää käyttää, mikä asetus sen määrää ?
Tässä aetus joka vapauttaa käytöstä meitä ei mainita.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221

Varsinaista lakia jossa asia säädetään ja määritellään ajoneuvot en nyt löytänyt. linkki lakiin löytyi jostain keskustelusta, mutta en nyt löytänyt.

Ajoneuvon jota se piirturikiekon käyttö koskee oli seuraava.
Moottorikäyttöinen, nopeus yli 40 km/h ei kulje kiskoilla. se on ihan sama miksi ajoneuvo on rekisteröity.
PS! D1 ajoneuvon vapautus piirturin käytöstä on kansallinen ja voimassa vain Suomessa

Edit: nyt löytyi
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... 7:cs&page=
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Työsuojeluhallinto
Ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltaminen
Pääsääntö
* Asetusta sovelletaan lähtökohtaisesti yleisillä teillä tapahtuvaan a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
* b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta yleisillä teillä suoritettuun ajoon silloin, kun kyseessä on yleisen tien suora ylitys, mikäli tällainen ajaminen liittyy työhön, jota tehdään pääsääntöisesti yleisen tien ulkopuolella. Yhden ajovuorokauden aikana yleisillä teillä ajetut muut kuin ko. ajot edellyttävät siis muun muuassa viikkolevon, vuorokausilevon ja, ylittäessään yhteensä 4,5 tuntia, taukojen pitämistä kyseisen ajovuorokauden osalta.

Yleisen tien ulkopuolella tapahtuva ajo merkitään muuksi työksi.

Asetusta sovelletaan myös ajoneuvoyhdistelmiin, joissa vetoauto on henkilöauto, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

Säädöksiä sovelletaan myös tyhjänä ajamiseen.

Säädöksiä ei sovelleta erikoisajoneuvoihin, joita ei ole tarkoitettu käytettäväksi tavaran tai henkilöiden kuljettamiseen, kuten sellaisiin nosturiautoihin tai betonin pumppausautoihin, joilla ei kuljeteta tavaraa.
Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset

Edellä mainitusta pääsäännöstä on säädetty sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevia että jäsenvaltiokohtaisia poikkeuksia. Vaikka sanamuodot viittaavat useissa poikkeuksissa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus, johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään.

Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset ovat asetuksen 3 artiklassa ja sen mukaan ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta missään jäsenvaltiossa kuljetuksiin, joissa käytetään seuraa-vanlaisia ajoneuvoja:

* a) säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä Säännöllisellä henkilöliikenteellä tarkoitetaan kaikkea viranomaisen vahvistaman aikataulun mukaista liikennettä (myös koululaisten ja vammaisten kuljetukset linja-autoilla sekä ns. palvelubussit) sekä asetuksessa 684/92 tarkoitettua säännöllistä erityisliikennettä.
* Palvelubusseihin ja koululaiskuljetuksiin asetusta sovelletaan, jos liikennereitin pituus on yli 50 km tai jos kyseessä on tilausajo.
* Liikennereitin pituudella tarkoitetaan reitin pituutta yhteen suuntaan, ei edestakaista matkaa. Reitin pituus ilmenee liikenneluvasta. Reitin ei tarvitse olla identtinen molempiin suuntiin. Liikennereitin pituutta arvioidessa lähtökohdaksi on otettava se ajomatka, jonka kuljettaja samaa linja-autoa käyttäen tosiasiassa ajaa. Jos esimerkiksi kuljettaja ajaa ensin yhdelle määräpaikalle ja sieltä edelleen toiselle määräpaikalle, kyseessä on yksi liikennereitti koko tälle matkalle eikä kaksi eri reittiä. Asetusta ei sovelleta enintään 100 km pituisiin liikennereitteihin, joiden lähtö- ja määräpaikka ovat liikenneluvan mukaan samat tai lähes samat.

b) ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa

c) puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa

* d) hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot Pelastusajoneuvoiksi katsotaan esimerkiksi liikenneonnettomuuksissa kaikki pelastus- ja raivaustehtävissä olevat ajoneuvot, mm. hinausautot koko niiden paikallaoloajan.

* e) sairaanhoidon erikoisajoneuvot Sairaanhoidon erikoisajoneuvoilla tarkoitetaan mm. kenttäklinikka-autoja. Normaalit ambulanssit ovat kokonsa takia muutenkin asetuksen soveltamisalan ulkopuolella. Sairaanhoidon erityisajoneuvoja eivät ole tavanomaisiin vammaiskuljetuksiin käytettävät ajoneuvot.

* f) hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta Kohdassa mainittu 100 km on linnuntietä mitattu säde.
* Ajoneuvon asemapaikka määritellään yrityksen toiminnallisen asemapaikan perusteella, eli ajoneuvon asemapaikka voi olla eri kuin yrityksen asemapaikka. Ajoneuvon asemapaikka voi vaihdella, mutta ei kuitenkaan yksittäisten ajotehtävien mukaan. Jos ajoneuvon asemapaikka on muualla kuin yrityksen asemapaikka, se voidaan osoittaa esimerkiksi urakkasopimuksella.
* Ajo- ja lepoaika-asetusta sovelletaan, kun 100 km:n raja ylitetään. Jos hinausauto suunnittelemattomasti ylittää 100 km:n rajan, asetusta sovelletaan 100 km:n ylitteeseen ja ajopiirturi laitetaan päälle 100 km:n täyttyessä. Muussa tapauksessa asetusta sovelletaan ja ajopiirturi on päällä koko matkan ajan.
* Hälytys- ja pelastustehtävissä toimiviin hinausautoihin asetusta ei sovelleta em. d-kohdan perusteella, vaikka 100 km ylittyisikin.

* g) tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön Auton kuljettaminen rakennettavaksi tai varustelua varten sekä asiakkaalle myydyn auton toimittaminen eivät kuulu asetuksen soveltamisalaan.
* Testausajot liikennekelpoisuuden toteamiseksi, myös huolto- ja korjaustoimien yhteydessä, eivät kuulu asetuksen soveltamisalaan.

* h) ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia Yrityksen kuljetukset, jotka liittyvät sen harjoittamaan yritystoimintaan, ovat ajo- ja lepoaika-asetuksen piirissä, vaikka kuljetuksista ei perittäisikään varsinaista vastiketta. Nämä kuljetukset ovat siis kaupallisia.
* Kuljetukset voivat olla kaupallisia, vaikka liikennelupaa ei tarvittaisikaan. Esimerkiksi maanviljelys on kaupallista toimintaa.
* Ei-kaupallista toimintaa taas on esimerkiksi oman muuttokuorman kuljettaminen.
* Kaupallista toimintaa on myös ”ovelta ovelle” tapahtuva myyntitoiminta riippumatta siitä, hoidetaanko se työsuhteisten toimesta tai ns. talkoovoimin. Rahankeräyslain mukainen yleishyödylliseen tarkoitukseen tapahtuva luvanvarainen rahankeräys ei kuitenkaan ole kaupallista toimintaa.
* SPR:n veripalvelun linja-autoon, jolla kuljetetaan henkilöstöä, asetusta sovelletaan, koska toiminta on kaupallista.
* Perhekodin kuljetukset linja-autoilla ovat ei-kaupallisia, vaikka perhekodin ylläpitäjä saa korvausta.
* Hevoskuljetuksissa alle 7,5 kokonaispainotonnin ajoneuvoihin ja ajoneuvoyhdistelmiin ei toistaiseksi tarvitse soveltaa ajo- ja lepoaika-asetusta eikä siten myöskään ajopiirturisäännöksiä. Ajopiirturin asennuspakko johtaisi asennusten kalleuden takia todennäköisesti kuljetusten siirtymisen kevyempiin, liikenneturvallisuuden kannalta huonompiin vetoautoihin. Hevosten liikkuminen perävaunussa aiheuttaa normaaliin tavarankuljettamiseen verrattuna lisäriskin liikenneturvallisuudelle.

i) hyötyajoneuvot. jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.

Suomessa voimassa olevat poikkeukset

Edellä mainittujen, kaikissa jäsenvaltioissa noudatettavien poikkeusten lisäksi kullakin jäsenvaltiolla on oikeus sulkea tiettyjä kuljetuksia ajo- ja lepoaika-asetuksen ja siten myös piirturiasetuksen ulkopuolelle.

Suomessa ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta eikä ajopiirturia tarvitse käyttää ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun valtioneuvoston asetuksen (1257/1992, muutos 1221/2007) 7 §:n mukaan seuraavissa kuljetuksissa:

a) maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämässä tai ilman kuljettajaa vuokraamassa ajoneuvossa enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta, jos ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi ja ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita myydään torilla tai muutoin tietyssä paikassa tai näiden yritysten omassa hoidossa olevia hevosia. Torikaupassa vähäistä määrää arvioidaan esimerkiksi torikauden pituudella.

* b) ajoneuvossa ja ajoneuvoyhdistelmässä, jonka suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja jota käytetään postitoimilaissa (313/2001) tarkoitettuun postin jakeluun tai sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, jos ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö Kohdan toinen poikkeus koskee enintään 7,5 tonnin ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä, joita käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, edellyttäen, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö. Poikkeus koskee eri alojen ammattimiehiä, jotka kuljettavat ammatissa tarvittavia välineitä ja tarvikkeita. Esimerkiksi putkimiehen työssään tarvitsemien materiaalien ja työvälineiden kuljettaminen on putkimiehen ammatin harjoittamiseen liittyvää toimintaa.
* Huoltoajo: Mikäli enintään 7,5 tonnin ajoneuvolla kuljetetaan enintään 50 kilometrin etäisyydellä korjaus- ja huoltotyökaluja, joita käytetään päätyön eli huolto- ja korjaustoiminnan yhteydessä, asetusta ei sovelleta. Kyseisen ajoneuvon tulee tällöin olla varusteltu huoltoajoon esim. kiintein työkaluhyllyin.

c) ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan pinta-alaltaan enintään 2 300 neliökilometrin suuruisella saarella, jota moottoriajoneuvoliikenteen käytettävissä oleva silta, kahlaamo tai tunneli ei yhdistä mantereeseen

* d) ajokortin tai ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettavaan ajo-opetukseen ja suoritettavaan tutkintoon käytettävässä ajoneuvossa edellyttäen, ettei sitä käytetä kaupallisessa kuljetuksessa "Ajokortin saamiseksi annettava ajo-opetus" ja "ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettava ajo-opetus": asetuksen ulkopuolelle jää ajokortin tai ammattipätevyystodistuksen saamiseen tähtäävä ajo-opetus silloin, kun siihen ei liity kaupallista kuljettamista. Lisäksi asetuksen ulkopuolelle jäävät ammattitutkintoon, toisen asteen logistiikan perustutkintoon tms. tutkintoon tähtäävässä ammatillisessa koulutuksessa kuljetukset, jotka oppilas suorittaa opettajan läsnä ollessa ja jotka eivät ole kaupallisia. Ei-kaupallisuuden edellytys täyttyy esim. silloin, kun lastina on painoja tms. harjoittelukuormaa.
* Ajopiirturissa on kaupallisissa kuljetuksissa 1-paikassa vastuullisen kuljettajan ajo-piirturikiekko, joka C-opetuksessa on opettaja C-ajokortin saamiseen saakka, CE-opetuksessa oppilas ja D-opetuksessa oppilas.
* "Ammattitaitoa osoittavan todistuksen saamiseksi annettava ajo-opetus": poikkeus sisältää ammattipätevyyslain (273/2007) mukaiseen sekä perus- että jatkokoulutukseen kuuluvat ajo-opetukset.
* "Suoritettavaan tutkintoon käytettävät ajoneuvot": poikkeus koskee vain kuljettajantutkinnon ajokoetta.

* e) ajoneuvossa, jota käytetään viemäriverkon, tulvantorjunnan, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa, maanteiden kunnossapidossa ja valvonnassa, ovelta ovelle tapahtuvassa talousjätteiden keruussa ja kuljetuksessa, sähke- ja puhelinpalvelussa, radio- ja televisiolähetyksissä sekä radio- ja televisiolähettimien tai -vastaanottimien tunnistamisessa Viemäri-, vesi-, kaasu- ja sähkölaitoksen toiminnassa käytettäviä, ajoaikapoikkeusten piirissä olevia ajoneuvoja ovat kaikki asianomaiseen työhön varustetut ajoneuvot, joita käytetään viemäri-, vesi-, kaasu- ja sähköverkkojen korjauksissa, huollossa ja kunnossapidossa. Niitä ovat myös yksityisten yritysten viemärihuoltotoimintaan käyttämät ajoneuvot (esimerkiksi viemäriverkoston ja viemärien umpisäiliöiden huolto, korjaus ja tyhjennys).
* ”Maanteiden kunnossapito”: poikkeus koskee mm. olemassa olevien teiden korjaus- ja uusimistoimia, tiemerkintöjen tekemistä sekä teiden aurausta, hiekoitusta ja suolausta. Esimerkiksi päällystystyömaalla tehtävä työ tapahtuu yleisen tien ulkopuolella suljetulla alueella. Sen sijaan esimerkiksi asfaltin tai maa-aineksen kuljetus tietyömaalle yleisillä teillä on ajoaikalainsäädännön piirissä.
* ”Talousjätteiden keruu ja kuljetus”: poikkeus koskee kotitalouksien kaikenlaisten jätteiden keruuta ja kuljetusta sekä kotitalouksien jätteiden keruun yhteydessä esim. kauppojen jätteiden keruuta ja kuljetusta. Poikkeus ei koske vaihtolavakuljetuksia.

* f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen Asetusta sovelletaan urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksiin. Niitä ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Yli 17-paikkaisiin linja-autoihin asetusta sovelletaan aina.

g) opetustarkoituksiin varustetussa ajoneuvossa, jossa opetus tapahtuu pysäköitynä

h) ajoneuvossa, joka on tarkoitettu maidon keräämiseen maatiloilta ja maidonkuljetusastioiden tai eläinten ravinnoksi tarkoitettujen maitovalmisteiden palauttamiseen maatiloille

i) rahaa tai arvoesineitä kuljettavassa ajoneuvossa

* j) ajoneuvossa, jota käytetään eläinjätteiden tai muiksi kuin elintarvikkeiksi käytettävien ruhojen kuljetukseen Eläinjätteeksi katsotaan esimerkiksi ihmisravinnoksi kelpaamattomat eläinrasvat sekä muut teurasjätteet, kuitenkin sellaisen materiaalin, joka menee jatkojalostukseen eläinruokatehtaille, esim. minkinruokatehtaille tai jatkojalostukseen menevien nahkojen kuljetus ovat asetuksen piirissä.

* k) ajoneuvossa, jota käytetään yksinomaan maanteiden solmukohtiin liittyvillä alueilla, kuten satamissa, satamien ja muiden liikennemuotojen yhdistämiseksi perustetuissa terminaaleissa ja rautatieterminaaleissa, olevilla teillä Poikkeus koskee yleisten teiden ulkopuolisia terminaalialueita ja yleisen tien suoria ylityksiä. Terminaalialueeksi katsotaan myös lentokenttäalueet.

* l) ajoneuvossa, jota käytetään elävien eläinten kuljetukseen maatilalta paikallisille markkinoille tai teurastamoihin ja päinvastoin 50 kilometrin säteellä maatiloilta Elävien eläinten kuljetukset teurastamoihin: 50 km:n säde lasketaan välikasvattamosta tai teurastamosta.

* m) sirkuksen tai huvipuiston erikoisajoneuvossa. Asetusta ei sovelleta sirkusten ja huvipuistojen laitekuljetuksiin.

Pohjois-Suomessa voimassa olevat poikkeukset

* Tietyissä kuljetuksissa, jotka tapahtuvat kokonaan tai joiden alku- tai päätepiste on Lapin ja Oulun läänissä lukuun ottamatta Oulun ja Kajaanin kaupunkeja taikka
* muualla maassa sellaisissa kunnissa, joiden asukastiheys on pienempi kuin viisi asukasta neliökilometrillä, voidaan ajo- ja lepoaika-asetuksen määräyksistä poiketa seuraavasti:

* a) Henkilöliikenne: Linjaliikenteessä olevien linja-autojen 45 minuutin tauot voidaan jakaa vanhan ajo- ja lepoaika-asetuksen (3820/85) mukaisesti edelleen enintään kolmeen osaan, joista kunkin on oltava vähintään 15 minuuttia.

* b) Tavaraliikenne: Hinauskuljetuksissa, maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavien yritysten torikaupan tai omassa hoidossa olevien hevosten kuljetuksissa sekä elävien eläinten kuljetuksissa saadaan asetuksen vuorokautista ajoaikaa pidentää enintään kahdella tunnilla ja vuorokautista lepoaikaa lyhentää enintään yhdellä tunnilla.
T:Masa
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Valitaan vain tilanteeseen sopiva......

"Testausajot liikennekelpoisuuden toteamiseksi, myös huolto- ja korjaustoimien yhteydessä, eivät kuulu asetuksen soveltamisalaan."
Meillähän on jatkuvasti testausajoa :)

"Ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen Asetusta sovelletaan urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksiin. Niitä ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Yli 17-paikkaisiin linja-autoihin asetusta sovelletaan aina."

"Talousjätteiden keruu ja kuljetus, poikkeus koskee kotitalouksien kaikenlaisten jätteiden keruuta ja kuljetusta" (ei vaihtolavalla)

Kannattaisiko tulostaa koko litania jotta kyseltäessä voi näyttää mustaa valkoisella.

Juu testausajossa ollaan, kotitalousjätettä kuskataan ja isolla porukalla hähähähääää :P
T:Masa
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

65-14 kirjoitti:Minkälainen sinun +Maankio- kulkurisi on? Eli onko kyseessä hevoskuljetus / matkailuauto...
Piirturi on minullakin. Mietin josko poistaisi mokoman kun käydärouskuttaa yötäpäivää.
siis toistaseks se kulkuri aihiokin on hevos ka(scania bf86-80) mutta työ hevosauton kohdalta(mb 817-89 8,6 t) nämä säädösten tulkitsemiset alkoivat.
käsittääkseni kun scaniasta tule M1 luokan henkilö auto niin piirturin vois vaikka poistaa?

Se mistä löytyy pelkkä mittari siihen on sitten eri asia, muistaakseni nopeusmittari k-autoihin tuli pakolliseksi vasta -83? Henkilö autoissa ilmeisesti huomattavasti aikasemmin? K-autoissa tuolla ollut juur merkitystä kun se piirturi piti kuitenkin olla jo aikasemmin.
Muistelisin että ainakaan valtion harmaiden matta vihreessä Sisu sl 170:ssä ei ollu piirturia vaan pelkkä nopeusmittari. vuosi oli sillon -90 ja auton vm muistaakseni -85 tai 86? Useimmissa siellä kuitenkin oli piirturi, joita tosin ei käytetty.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

siell' harmaissa ei tosiaankaa ollu piirtureita, ei missään.
kuljetus puolella olin, viimeksi 2001.
"evp sotmest" kun voin tituleerata itseäni
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Cindy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2007 20:56
Truck: Myymis /MB Kiitokori
Location: Kiiminki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Cindy »

65-14 kirjoitti: Asetusta sovelletaan
* b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Asetusta ei sovelleta
* f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen Asetusta sovelletaan urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksiin (siis silloin tarvii kiekon). Niitä ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Yli 17-paikkaisiin linja-autoihin asetusta sovelletaan aina.
Siis noiden kohtien mukaan ei tarvitse kiekkoa ollenkaan, jos rekisterissä alle yhdeksälle henkilölle tai sitten 10-17 henkilölle, eikä käytetä kaupalliseen liikenteeseen. Meillä ei ainakaan koskaan ole kiekko ollut paikoillaan, eikä asiasta ole tullut sanomista...
Sirpa ja Eero
Myymis
Rakennettu 2010
Kori:Kiitokori Team -82
Alusta: MB 1114 vm. -85
Moottori: MB 6,0D
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja jykä »

KajNyy1 kirjoitti:PS! D1 ajoneuvon vapautus piirturin käytöstä on kansallinen ja voimassa vain Suomessa
Mitähän mahtaa tapahtua jos menee piirturittomalla D1-luokan autolla käymään ulkomailla? Pamahtaako sakkoa?
Jykä
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Cindy kirjoitti:
65-14 kirjoitti: Asetusta sovelletaan
* b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Asetusta ei sovelleta
* f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen Asetusta sovelletaan urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksiin (siis silloin tarvii kiekon). Niitä ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Yli 17-paikkaisiin linja-autoihin asetusta sovelletaan aina.
Siis noiden kohtien mukaan ei tarvitse kiekkoa ollenkaan, jos rekisterissä alle yhdeksälle henkilölle tai sitten 10-17 henkilölle, eikä käytetä kaupalliseen liikenteeseen. Meillä ei ainakaan koskaan ole kiekko ollut paikoillaan, eikä asiasta ole tullut sanomista...
Henkilöliikennettä ei saa ajaa autolla jossa on vähemmän matkustajapaikkoja kuin 9, koska kaikki muut ajopelit kokonais/yhdistelmäpaino yli 3500kg laissa kuvataan "rahtiliikenteeksi"
lainaus direktiivistä:
1. Tätä asetusta sovelletaan maanteiden
a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa, mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu mukaan luettuna, on yli 3,5 tonnia; tai
b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen, kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.
2. Tätä asetusta sovelletaan ajoneuvon rekisteröintimaasta riippumatta tieliikenteeseen

a) ryhmään kuuluu kaikki muut ajoneuvot paitsi D ja D1 jotka kuuluuvat b) ryhmään
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

jykä kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:PS! D1 ajoneuvon vapautus piirturin käytöstä on kansallinen ja voimassa vain Suomessa
Mitähän mahtaa tapahtua jos menee piirturittomalla D1-luokan autolla käymään ulkomailla? Pamahtaako sakkoa?
Ei tule sakkoa jos on rekisteröity ilman piirturia, tämä koskee kaikkia ajoneuvotyyppejä. 8)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jajaa. Elikkä rajalla kiekko paikalleen myös yksityisissä 10-17 paikkaisissa linja-autoissa. Onko noin?
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Jaahas,jos ja kun ajopiirturia pitää käyttää meidänkin autossa (M1)niin miten sen pahalaisen punaisen
!-ledin saa sammumaan?Piirturin kiekkoja olen kokeillut yhtä ja kahta kiekkoa,käännetty avaimesta vaikka
mihin suuntaan niin aina se ledi punottaa.On tutkittu että sulkeutuu kunnolla ja ei ole mitään rojua välissä.
Piirturi toimii kuitenkin normaalisti.Joskus vaan hiukkasen haittaa se punainen valo. :evil:
Falcon
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Onhan se piirturi toisaalta ihan mukavakin... voi iltakaljoissaan tutkia käppyrää ja muistella monestako volvosta ajo ohi.... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
edu99
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 10 Syys 2007 14:16
Truck: volvo b 58 vm-72
Location: pyhäselkä

Re: Ajopiirturin käyttö

Viesti Kirjoittaja edu99 »

ainakin jos tuo venäjä lasketaan naapuri maaksi niin sinne tarvitsee olla piirturinkiekko ja todistus tarkastuksestakin. vielä voimassa olevana kuten myös kansainvälinen katsastus todistus, vakuutus todistus(ns vihreä lappu) mut on se dieseli halvempaa n50-60centtiä/litra. :wink: kun vaan saisi tai kerkeäis taka jarrut laittaa et saisi tuon leiman uudistettua vielä. :oops:
Vastaa Viestiin