Onko hupisähköt oltava asennettuna matkailuautoksi muutoskatsastuksessa?
Jos sähkölaitteet on valmiina paikallaan ja sanoo että vedän roikalla pihalta sähköt?
Rakentelisin mielellään projektin loppuun vasta kun tiedän saako tämän yleensä läpi leimalta teknisesti tai tuleeko jotain muuta rakennellisia esteitä, mitä pitäisi vielä muuttaa..
Harmittaa enemmän jos rakennan kaikki vimosen päälle valmiiksi ja sit konttorilla tulee romuttamiskäsky!
Lain vaatimat minimivaatimukset kiinni autoon ja leimalle. Nukkumapaikkoja, kiinteä keittomahdollisuus, vaatekaappi.
Mikäli autossa on 230v sähköjä niistä pitää olla paperit samoin kaasuista.
Helpoin tapa tehdä sähköt on Defa tai Calix sarjalla virta sisään ei tarvitse mitään papereita. Palikat ovat ajoneuvoihin hyväksyttyjä ja kotikonstein toisiinsa liitetävissä kuin Legot.
Inssin tarkkuus on ihan konttorista ja tähtien asennosta kiinni. Joku on saanut leimaan irtonaisella 20euron mökkiliedellä ja runkopatjalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Ei ne romuttaa käske. Itellä oli induktiolevy pöydässä kiinni patenttinauhalla ja johto roikku ilmassa = keittomahdollisuus kiinteästi asennettuna. Sänkyaikoista oli visio jonka kerroin, penkkejä oli 8 ja muuten auto tyhjä.
Tuossa Neoplanissa oli invertteri (joku 100w) valmiina, jolla sai veskiin sähkön vissiin partakoneelle, siellä on pistorasia tehtaan jäljiltä. Sanoin, että siinä on sähköt. EI kysellyt muuta sähköistä. Muutosleima tuli. No myöhemmin on tullut vedettyä maasähköt ja invertterisähköt (2500W invertteri). Jääkaappi, hellat, mikro etc. Tupla johdotus siis. Ei ole noiden jälkeen tullut katsastuksessa käytyä, joten en tiedä miten seuraavalla kerralla käy
Reissu-Late kirjoitti:Jos oot katsastuksen jälkeen asentanut kiinteät 230 v sähköt autoon ,niistä vaaditaan sähkötarkastajan todistus seuraavassa katsastuksessa.
Onko arvokkaita noi tarkastukset ja missä niitä voi tehdä? Pitäähän sinne kiinteät 230v sähköt saada.
Reissu-Late kirjoitti:Jos oot katsastuksen jälkeen asentanut kiinteät 230 v sähköt autoon ,niistä vaaditaan sähkötarkastajan todistus seuraavassa katsastuksessa.
Onko arvokkaita noi tarkastukset ja missä niitä voi tehdä? Pitäähän sinne kiinteät 230v sähköt saada.
Arvokkaita on kun pitää olla se kyltti kuka kytkennän hyväksynyt. Kysäsin omaan ja tuntui että alkaa kakkosella tuo asunnus/hyväksyntä. Kyllä ite vetäsin ja kytkennät sais joku muu tehä sitten. Säikeistä johtoa pitää olla ja tuolla hinnalla olis valmis ajeleen muutamia satoja kilometrejä tuon kyltin takia T. Ari
Ei oo kyselty, onko keltään? Ite alan koulutuksen saaneena vetäsen ja sillä selvä. Nykysessä kamppeessa on linja läpi auton ja pistorasioita valmiina siellä täällä, osa vedoista monisäikeisellä osa mmj:llä.
Olikos se niin että 230V sähköjen tarkastuspakko koskee vain M1 autoja, ei linja-autoja. Eli linja-autossa ei sitten vaadita kylttiäkään, todennäköisesti ketään ei kiinnosta miten sähköt siellä on. Paitsi vakuutustarkastajaa sitten kun paloi.
Ei multa kukaan oo kyselly mitään kylttejä,ainoastaan sähkötöistä sähkötarkastajan tekemä tarkastuspöytäkirja. tarkastuksen ja tarkastuspöytäkirjan saa tehdä sähköasennusoikeudet omaava sähkömies.
Reissu-Late kirjoitti:Ei multa kukaan oo kyselly mitään kylttejä,ainoastaan sähkötöistä sähkötarkastajan tekemä tarkastuspöytäkirja. tarkastuksen ja tarkastuspöytäkirjan saa tehdä sähköasennusoikeudet omaava sähkömies.
OK. Pitää isältä kysellä saisko se tehdä viralliset tarkastuksen. Sähkömies jo 40 vuotta...
Mulla jo pari katsastusta ollu jo omatekemät hupi sähköt,vanhasta asuntovaunusta otin ulkopuolisen luukun sekä automaattisulakeet.Eivät oo kyselleet mitään sähköistä enkä meinaa sanoo niistä mitään.Hyvin toimineet.