tossa kun uus projekti saadaan käyntiin niin tuli mieleen sellanen asia että saako takatallin ja majoitustilan välisen seinän tehdä itse ja jos saa niin onko jotain vaatimuksia esim lujuuden suhteen??
juu juu
arvelinkin että tuollainen rakenne luuulisi riittävän,
toi vanha meilläkin vain puuta,et se ei mitään kestä,
täytyy tehdä kunnolla seuraava kun saa/joutuu ite tekeen alusta asti
pahan näköistä jälkeä,nuo olinkin jo nähnyt,
heikolla seinällä äkki stopissa lähtisi cossu sellasella vauhdilla että sais kisoissakin lähteä samalla tavalla
Meillä oli tuossa kolarissa väli seinänkehikko 40x40 raudasta. Pystyyn kolme tolppaa ja poikittain kaks tolppaa. Se siis oli katossa ja lattiassa kolmesta pisteestä kiinni ja molemmissa seinissä kahdesta pisteestä. Matkustamon puolella oli 18mm vaneri ja tavaratilan puolella 8mm vaneri.
Törmäyksessä onni oli, että seinän läpi ei tullut tavaroita, vaikka kaikki kiinnityspisteet petti, eli seinä tuli yhtenäisenä pari metriä sisään.
Sen verran oppi, että väliseinää ei voi tehdä liian vahvaksi. Jos tulee vastaavanlainen äkkipysähdys kun meillä, ei luultavasti mikään seinä kestä. Mutta toivottavasti sen läpi ei tule mitään...
Muistakaa kuorman sidonta! Mikään väliseinä ei kestä edes kunnon jarrutuksessa vaikka olisi ratakiskoista punottu jos tavara pääsee ensin vauhtiin ja sitten törmää seinään. Esineet suoraan seinää ja toisiaan vasten ilman rakoja pakattuna tekee ratkaisevasti pienempää tuhoa. Ja ne joita ei saa tiiviisti pakattua sidotaan kiinni. Laki vaatii tavaran koko painon verran eteenpäin pysäyttävää sidontaa ja puolen painon verran sivuille ja taakse. Jos jotain omituista härveliä kuljettaa vakituiseen kannattaa autoon ja siihen härveliin vaikka hitsata kunnon kiinnityskorvakkeet jotka saa sitten tappi-sokka yhdistelmällä helposti kiinni. Tarpeeksi kovaa törmäystä ei tietysti kestä mikään kiinnitys eikä lakikaan vaadi.
tietysti kuorma aina sidotaan,ei kyse ollutkaan siitä pysyykö kiinni vaan onko seinälle oikein jotain määräyksiä,että saako sitä edes ite tehdä vai pitäisikö olla joku koritehdas tai vastaava jolla tiettyjä papereita
Minä olen ainakin tehnyt itse omat väliseinät, eikä katsastuksessa ole koskaan kukaan huomautellut mitään. (autoni on 12 metrinen matkailuauto.. rakennetu -89 vuonna asuntoautoksi... saa muutella vaikka joka vuosi melko vapaasti pohjaratkaisuja. Ainoa ehto on se,että linja-auton penkit ovat edessä ja makuutiloja on kuudelle)
Väliseinät on tehty raudasta ja pultattu/hitsattu kiinni.