Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Eli vanha kirjastoauto vuodelta -87. Näyttäisi olevan ajoneuvoluokka: muu/muu, ajoneuvoryhmä erikoisauto, kirjastoauto.
Pituus noin 11 metriä(takaylitys 3350, akseliväli 5600 ja etuylitys ehkä parin metrin luokkaa), omamassa 14600kg ja suurin sallittu kokonaismassa 14750kg. Koska tuossa on kuljettajan lisäksi vain yksi istumapaikka, pitää tuohon rakentaa lisää penkkejä ja muutoskatsastaa ne. Mutta mikä on kannattavin ajoneuvoluokka(ja ajoneuvoryhmä..?), siis verojen ja vakuutuksien kannalta? Rekkakortti löytyy. Mitä muuta tuon muuttamisessa pitää ottaa huomioon? Moottori 11020cm3 Scania.
Pituus noin 11 metriä(takaylitys 3350, akseliväli 5600 ja etuylitys ehkä parin metrin luokkaa), omamassa 14600kg ja suurin sallittu kokonaismassa 14750kg. Koska tuossa on kuljettajan lisäksi vain yksi istumapaikka, pitää tuohon rakentaa lisää penkkejä ja muutoskatsastaa ne. Mutta mikä on kannattavin ajoneuvoluokka(ja ajoneuvoryhmä..?), siis verojen ja vakuutuksien kannalta? Rekkakortti löytyy. Mitä muuta tuon muuttamisessa pitää ottaa huomioon? Moottori 11020cm3 Scania.
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Tuota muu ajoneuvoluokkaa ei enään tule jos muutoskatsastat tai rekisteröit auton. Kirjuri muuttuu M1/matkailuautoksi tai N3 kuorma-autoksi. Matkailuautosta pitää muutoskatsatuksessa löytyä matkailuvarustus ja kuorma-autosta kuormatila. Kumpaankin saat henkilömääräksi enintään 1+8. Kuluissa ei kait suurta eroa ole. Minusta ratkaisevaa on se haluatko/tarvitko johonkin tuota kuormatilaa. Katsastajien välillä tuntuu sitten olevan eri näkemyksiä minkä hyväksyvät kuormatilaksi muutoskatsastuksessa vaikka siitäkin on varmasti pykälät olemassa.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
K-a, tai matkailuauto ne ainoat vaihtoehdot, mutta taitaa niiden istumapaikkojen hyväksyttäminen olla aika operaatio nyky sääntösuomessa
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Eihän tuon ikäisessä pitäisi istumapaikoille olla juuri mitään vaatimuksia, tuskin tarvii edes turvavöitä?
Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..
Kaverilla suht saman ikäinen kirjuri ja siinä on ihan sohvat istumapaikkoina, ilman vöitä..
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Yksi neuvo' jos katsurilta pyydä't neuvon mitä' saa ja voi tehdä. Niin älä anna toisen katsastusmiehen (edes samalta asemalta) katsastaa koska hän ehkä ei hyväksy kolleegansa katsantokantaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Totta, auton ikä varmasti yksinkertaistaa asiaa.
Istuinpaikkojen lisäys 2000 luvun kulkineisiin on jo aika rahakasta hommaa kaikkine testeineen ja hyväksymisineen...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Multa saat penkkejä!
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 04 Elo 2017 18:53
- Truck: Mersu 814 Carrus
- Location: itä-suomi
- Member id: 324
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Kannattaa katsastaa kuorma-autoksi jos vain saa, mulla itselläni on katsastettu kuorma-autoksi ja paikka luku on 1+8 vero on 60€ alkavalta 3000 kg:lta
- Punanensisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 327
- Liittynyt: 14 Huhti 2019 15:23
- Truck: Sb150vb
- Location: Sukeva
- Member id: 74340
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
viewtopic.php?f=5&t=7826
Ei ne ole kauniita eikä uusia, mut mukavampi noilla on istuu ku lattialla...
Ei ne ole kauniita eikä uusia, mut mukavampi noilla on istuu ku lattialla...
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Kysyin katsastuskonttorilta, ja vastattiin näin:
Joko M1-matkailuauto tai N3-kuorma-auto.
M1 henkilöautossa 2500mm leveys(on just tuon verran) ja pituus 12000mm(tais olla 11950mm). 1+8 henkilöä(penkeistä riippuen tietenkin). Autoveroa ei mene kun yli 6 tonnia. Matkailuajoneuvon varustus.
N3 kuorma-autona täytyy olla tavaratila (pääasiallinen käyttö. Kuka tietää minkä kokoinen?). Tavaratilassa kuormansidontapisteet ja kuormakorin etupääty(todistusten kanssa). Kuormakorista erilliset tilat voi varustaa mielensä mukaan. Ei nopeudenrajoitinta, koska tullut -88 ja tuo on -87.
Laskin itse, että ajoneuvoveroa menisi henkilöautona "paino 3401kg tai enemmän", vero 1,732€ päivä, 632,18€/vuosi. Ja käyttövoimavero 0,9snt alkavalta 100 kilolta(pakut ja matkailuautot), eli tuossa tapauksessa 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi. Yhteensä siis 1118,36€/vuosi?
Ja N3-matkailuautona ajoneuvovero 0,9senttiä per alkava 100kg = 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi.
Nyt kiinnostaa kovasti tuo tavaratilan koko, millä saa vielä N3. Jos menee kovin isoksi, niin sitten täytynee M1 koittaa katsastaa.
Joko M1-matkailuauto tai N3-kuorma-auto.
M1 henkilöautossa 2500mm leveys(on just tuon verran) ja pituus 12000mm(tais olla 11950mm). 1+8 henkilöä(penkeistä riippuen tietenkin). Autoveroa ei mene kun yli 6 tonnia. Matkailuajoneuvon varustus.
N3 kuorma-autona täytyy olla tavaratila (pääasiallinen käyttö. Kuka tietää minkä kokoinen?). Tavaratilassa kuormansidontapisteet ja kuormakorin etupääty(todistusten kanssa). Kuormakorista erilliset tilat voi varustaa mielensä mukaan. Ei nopeudenrajoitinta, koska tullut -88 ja tuo on -87.
Laskin itse, että ajoneuvoveroa menisi henkilöautona "paino 3401kg tai enemmän", vero 1,732€ päivä, 632,18€/vuosi. Ja käyttövoimavero 0,9snt alkavalta 100 kilolta(pakut ja matkailuautot), eli tuossa tapauksessa 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi. Yhteensä siis 1118,36€/vuosi?
Ja N3-matkailuautona ajoneuvovero 0,9senttiä per alkava 100kg = 14750kg= 148*0,9snt = 133,2snt. Eli 1,33€/päivä = 486,18,€/vuosi.
Nyt kiinnostaa kovasti tuo tavaratilan koko, millä saa vielä N3. Jos menee kovin isoksi, niin sitten täytynee M1 koittaa katsastaa.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Vanhentunutta tietoa ovat antaneet katsastuskonttorilta, en ehkä katsastaisi tuolla itse jos tietämys on vanhoista asetuksista. 
Vuodesta 2016 (edit: katsoin aluksi vahingossa vasta viimeisimmän muutoksen päivää) lähtien M1:n maksimileveys on ollut 2.55m ja tämän vuoden tammikuun loppupuolelta lähtien kaikkien paitsi linja-autojen suurin sallittu pituus 13 metriä.
Ajoneuvoverot saa helposti laskettua Traficomin laskurilla (samalla sivulla on allekkain laskuri sekä henkilöautolle, että kuorma-autolle): M1/Matkailuauton summa oli ihan oikein, N3:na (se ei muutu mitenkään matkailuautoksi, vaan kuoma-auto on kuorma-auto) tuolla painolla summa on 395.66e/v.
Vakuutuksissa taas ero menee selkeästi matkailuauton hyväksi, eli kun vaan jaksaa tehdä liikennekäytöstä poiston silloin kun kulkuri ei ole aktiivisessa käytössä, matkailuautoksi rekisteröiminen on kustannuksiltaankin ihan pätevä vaihtoehto.

Vuodesta 2016 (edit: katsoin aluksi vahingossa vasta viimeisimmän muutoksen päivää) lähtien M1:n maksimileveys on ollut 2.55m ja tämän vuoden tammikuun loppupuolelta lähtien kaikkien paitsi linja-autojen suurin sallittu pituus 13 metriä.
Ajoneuvoverot saa helposti laskettua Traficomin laskurilla (samalla sivulla on allekkain laskuri sekä henkilöautolle, että kuorma-autolle): M1/Matkailuauton summa oli ihan oikein, N3:na (se ei muutu mitenkään matkailuautoksi, vaan kuoma-auto on kuorma-auto) tuolla painolla summa on 395.66e/v.
Vakuutuksissa taas ero menee selkeästi matkailuauton hyväksi, eli kun vaan jaksaa tehdä liikennekäytöstä poiston silloin kun kulkuri ei ole aktiivisessa käytössä, matkailuautoksi rekisteröiminen on kustannuksiltaankin ihan pätevä vaihtoehto.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Kuorma-autona ei saa ajaa viikonloppuna Euroopassa monessa maassa kannattaa huomioida jos sinne mieli tekee. Sapoin monessa maassa kalenterin punaiset päivät ovat kieltopäiviä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Kirjastoautosta matkailuauto, huomioitavaa?
Toisaalta kuorma-auton katsastus on hieman kalliimpi piirturi ja rajoitin tarkastuksen takia, ja kun ottaa huomioon sen kuinka helppo auto on pistää seisontaan, ynnää ne todellisilla vuotuisilla ajopäivillä, niin äkkiä tuo kuorma-auto ei olekaan yhtään sen halvempi.
Lisäksi noissa M1 asuntoauton varusteissa ja määräyksissä kannattaa ottaa huomioon että monet niistä määräyksistä eivät koska asuntoautoa, vaan asuntoauton autoverovapautta, josta raskaan kirjastoauton kanssa ei tarvitse huolehtia.. Pääasiassa ne säännökset taitavat kyllä täyttyä jo ihan yrittämättäkin.
Lisäksi noissa M1 asuntoauton varusteissa ja määräyksissä kannattaa ottaa huomioon että monet niistä määräyksistä eivät koska asuntoautoa, vaan asuntoauton autoverovapautta, josta raskaan kirjastoauton kanssa ei tarvitse huolehtia.. Pääasiassa ne säännökset taitavat kyllä täyttyä jo ihan yrittämättäkin.